Iets wat mij mateloos irriteert is als ik tussen de 50 en 70 km/u rijd en ik gas geef, de versnelling met een klap terug gaat van 3 naar 2. bij de overige snelheden werkt de kickdown naar behoren, alleen tussen 50 en 70 niet. ... en dat is nou net een snelheid die vaak voorkomt als je uit de stad de snelweg opdraaid
iemand een oplossing / verklaring?
Net iets minder gas geven…
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:Net iets minder gas geven…
of de volgende keer geen automaat meer nemen….
Ik ken het verschijnsel ook wel maar alleen bij een koude motor. Eenmaal op bedrijfstemperatuur hen ik nergens last meer van.
Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club
Oh, maar dan heb je het over wat anders.. Dan zit je al in zijn 4e versnelling waarschijnlijk tussen 50-70.. Dat heb ik ook. Vooral als het buiten koud is en de auto de hele nacht buiten heeft gestaan. Op dat moment schakelt ook mijn automaat bij 50 al naar zijn 4.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:Oh, maar dan heb je het over wat anders.. Dan zit je al in zijn 4e versnelling waarschijnlijk tussen 50-70.. Dat heb ik ook. Vooral als het buiten koud is en de auto de hele nacht buiten heeft gestaan. Op dat moment schakelt ook mijn automaat bij 50 al naar zijn 4.
Ja, dat klopt inderdaad. Is dat wat anders dan? Waarom? (ik ben dus absoluut niet technisch ops: maar wil graag leren)
Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club
M&M schreef:Tom Duckpower schreef:of de volgende keer geen automaat meer nemen….
Wat een onzin ... een automaat behoort het goed te doen , misschien de kickdownkabel opnieuw/anders af laten stellen ?? , ik heb nog nooit een “klapende” automaat gehad ... verder geen verstand van ops:
wasdah een ‘kickdownkabel’ :
Bas schreef:Net iets minder gas geven…
tja, daar heb ik niet zoveel aan. het gaat er net om dat het gebeurt als je op wilt trekken
Wimmie schreef:Ik ken het verschijnsel ook wel maar alleen bij een koude motor. Eenmaal op bedrijfstemperatuur hen ik nergens last meer van.
het gebeut ook met een warme motor.
maar wat mij veel meer interesseerd: is er wat aan te doen, en, als het zo blijft, kan het kwaad? (volgens mijn garage is het heel normaal, en kan het geen kwaad… maar ik geloof het niet zo)
Bas schreef:Oh, maar dan heb je het over wat anders.. Dan zit je al in zijn 4e versnelling waarschijnlijk tussen 50-70.. Dat heb ik ook. Vooral als het buiten koud is en de auto de hele nacht buiten heeft gestaan. Op dat moment schakelt ook mijn automaat bij 50 al naar zijn 4.
Ik weet niet over wie je het hebt, maar bij mij staat de versnelling toch echt in 3 en gebeurt het bij terugschakelen naar 2
Dus wat je eigenlijk zegt, je rijdt op je gemakje ergens tussen de 50 en 70 (dan staat normaal de automaat in de 3e versnelling), je trapt het gas een beetje in om te versnellen en de kick-down grijpt meteen in? Dat doet de mijne dus niet. Als ik gewoon normaal gas geef dan trekt de auto gewoon door en schakelt rond de 80 - 85 naar zijn vierde versnelling.
Dan zou ik het toch maar eens na laten kijken.
Is het een Diesel of een Benzine?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:Dus wat je eigenlijk zegt, je rijdt op je gemakje ergens tussen de 50 en 70 (dan staat normaal de automaat in de 3e versnelling), je trapt het gas een beetje in om te versnellen en de kick-down grijpt meteen in? Dat doet de mijne dus niet. Als ik gewoon normaal gas geef dan trekt de auto gewoon door en schakelt rond de 80 - 85 naar zijn vierde versnelling.
Dan zou ik het toch maar eens na laten kijken.
Is het een Diesel of een Benzine?
het gebeurt met name rond de 50-65 km. als ik de rondweg in de stad uitrij en ik neem de oprit van de snelweg, dan geef ik gas om aan het eind op snelheid te zijn. juist dan gebeurt het: klap, van 3 naar 2
het is overigens een benzine/lpg
Maar als ik het goed begrepen heb altijd is dat toch ook de bedoeling? Daar is de kick down toch ook voor, dat je terugschakelt en zo dus even naar wat hogere toeren toe gaat waardoor je wat sneller bij een wat hogere snelheid uitkomt.
Als ik met 50-65 de snelweg op ga en ik trap het gas in dan schakelt die van mij ook terug, geef ik echter rustig gas, dan blijft de automaat gewoon in zijn 3 staan.
Ik weet niet of het uitmaakt dat je op LPG rijdt, ik rijd op diesel…...
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:Maar als ik het goed begrepen heb altijd is dat toch ook de bedoeling? Daar is de kick down toch ook voor, dat je terugschakelt en zo dus even naar wat hogere toeren toe gaat waardoor je wat sneller bij een wat hogere snelheid uitkomt.
Als ik met 50-65 de snelweg op ga en ik trap het gas in dan schakelt die van mij ook terug, geef ik echter rustig gas, dan blijft de automaat gewoon in zijn 3 staan.
Ik weet niet of het uitmaakt dat je op LPG rijdt, ik rijd op diesel…...
het gaat dus om de klap die dat geeft
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Die bak is toch adaptief? Dus hij leert de rijstijl van de bestuurder. Op m’n werk hebben we een VW Transporter met automaat, diegene die er normaal mee rijd heeft een “pedal to the metal” rijstijl, dus die bak schakeld bij 4000 toeren (diesel) naar de volgende versnelling.
Als ik ermee rij, dan pendeld de bak vaak door z’n versnellingen, een tikje meer gas geeft meteen een kickdown. Als ik er een paar dagen mee rijd, schakeld hij weer gewoon zoals ik het prettig vind
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Die bak is toch adaptief? Dus hij leert de rijstijl van de bestuurder. Op m’n werk hebben we een VW Transporter met automaat, diegene die er normaal mee rijd heeft een “pedal to the metal” rijstijl, dus die bak schakeld bij 4000 toeren (diesel) naar de volgende versnelling.
Als ik ermee rij, dan pendeld de bak vaak door z’n versnellingen, een tikje meer gas geeft meteen een kickdown. Als ik er een paar dagen mee rijd, schakeld hij weer gewoon zoals ik het prettig vind
O, dat is nieuwe info voor mij. Dat betekent dus dat als ik een paar dagen als een slak rijdt, het schakelmoment verschuift?
(betekent dit ook dat de vorige eigenaar een onuitwisbare print heeft achtergelaten?)
Maar, nogmaals, het gaat me niet zozeer om WANNEER hij schakelt, maar veel meer om het HOE (tussen 50 en 70 km/u)