Heb gisteren een aantal weerstanden gekocht en ga morgen eens beginnen met freubelen. Eenmaal een stukje gereden (BXClubBorrel) zal ik meer weten.
FransT
Zo, enige ervaring opgedaan met de weerstanden aan het metertje en de multimeter aan de sensor.
Mijn metertje staat net voorbij de verticaal, zeg maar 80°C als er 260 Ohm aan hangt. Ik ga nog even uitbreiden naar 280 Ohm morgen met daglicht. Als er 220 Ohm aan hangt staat ie voor bij de 90, zeg maar tussen 95 en 100°C. Dat zijn toch wel echt andere waarden dan die karel erbij haalde.
Het metertje beweegt tijdens rijden vrijwel niet meer, nadat ik de klemcontacten even iets beter monteerde. Allen als de temperatuur plots wat meer toeneemt onder de kap (van de snelweg af voor een stoplicht komen te staan), dan zie je het wijzertje een klein beetje bewegen. Mogelijk is dat werkelijk een veraderende waarde van de weerstanden. Ze blijven tenslotte temp gevoelig.
Dan tijdens het rijden de sensor. Weerstandswaarde loopt vanaf koude start netjes regelmatig af tot ongeveer 240 ohm en dan gaat de thermostaat open. Waarde zakt dan tot 280 - 320 Ohm (afhankelijk van buitentemp en of de verwarming aan staat en zo. Eenmaal gestabiliseerd blijft de waarde geleidelijk varieren tussen 250 en 275. Op de snelweg loopt ie terug tot 230 en soms iets verder terug, maar dat is maar heel even. De waarde wordt echter nooit stabiel, de variatie blijft met een Ohm of 40 op en neer gaan. Precies wat het metertje altijd zei. Wat ik niet meer zie is een langere periode van 100°C, zeg maar 220 Ohm. Mogelijk is er sprake (geweest) van een slecht contact.
Ik ga nu nog even de meting van het dashboard aansluiten op de spannignsmeting om te kijken of ik daar nog variatie zie.
Daarna blijft voor het onderzoek nog over om de sensor om te wisselen voor een ander exemplaar (voorraad).
Dus laterrrrrrrrr
En weer nieuwe info. Vandaag wat metingen gedaan. Als eerste de sensor vervangen door een 100 Ohm weerstand en de spanning over de weerstand gemeten. Dit herhaald met 200, 280 en 380 Ohm. Wat blijkt?
1. Mijn metertje staat verticaal bij een sensor weerstand van 280 Ohm (met motor uit).
2. De spanning over de weerstand varieert met de weerstand mee. Nu zou het nog kunnen dat de stroom dan constant blijft, maar dat is niet zo. Er is dus sprake van een spanningsdeling. De vraag is dan nog steeds, hoe zit het metertje er in en wat is de bronspanning.
ALs ik er van uit ga dat het metertje zelf een serieweerstand is (of zelf een oneindige weerstand heeft en parallel aan een vaste weerstand staat), dan zou die bij alle metingen gelijk moeten zijn bij de juiste bronspanning. Twee variabelen en vier vergelijkingen, daar moet iets uit kunnen komen. En inderdaad, bij een gekozen bronspanning van 7 Volt zitten de berekende waarde voor de vaste serieweerstand het dichtst bij elkaar en heeft deze een waarde van 45 Ohm.
Conclusies:
- het metertje staat in serie met de sensor en beweegt op basis van de stroom in het circuitje
- in het dashboard staat 7Volt op de ingang van het metertje
- het metertje heeft een weerstand van 45 Ohm.
R sensor U sensor I U bron R tot R1
Meting simulatie gemeten berekend bedacht bereken bereken
1 100 4,8 0,0480 7 145,8 45,8
2 200 5,7 0,0285 7 245,6 45,6
3 280 6,08 0,0217 7 322,4 42,4
4 380 6,2 0,0163 7 429,0 49,0
Ik krijg de tabel er niet normaal in, de rijen zelf even als kolommen onder elkaar denken.
Volgende stappen:
1) bij een ritje kijken of de spanning over een vaste weerstandswaarde ipv de sensor constant blijft of niet. Zo niet dan is de spanningsbron of een van zijn aansluitingen stuk.
2) tegelijk kijken of het metertje afhankelijk of onafhankelijk van het spanningsniveau beweegt. In het eerste geval blijft de vorige conclusie alleen staan. In het tweede geval is het metertje ook stuk.
Tot weer later
En weer nieuwe info.
FransTBX schreef:Volgende stappen:
1) bij een ritje kijken of de spanning over een vaste weerstandswaarde ipv de sensor constant blijft of niet. Zo niet dan is de spanningsbron of een van zijn aansluitingen stuk.
2) tegelijk kijken of het metertje afhankelijk of onafhankelijk van het spanningsniveau beweegt. In het eerste geval blijft de vorige conclusie alleen staan. In het tweede geval is het metertje ook stuk.
Tot weer later
ad 1) Nah, de spanning varieert dus inderdaad tijdens het rijden en, om het even gemakkelijk te maken, de spanning over de nep tempmeter (vaste weerstanden) zakt af en toe naar beneden weg, waarbij het temperatuurmetertje in het dashboard een hogere! temperatuur gaat aanwijzen. Dat is dus tegengesteld aan mijn verwachting na de analyse eerder in deze draad, als de spanning tenminste constant is. Wat eventueel nog zou kunnen is dat de vaste weerstand in het dashboard deel van de spanningsdeler niet meer vast is, door een vage reden. Als deze waarde afneemt, stijgt de stroom en dus de uitslag van het metertje, maar zou de spanning over de de tempsensor moeten toenemen en het blijkt precies andersom te zijn. Ik snap het dus nog steeds niet.
ad 2) het metertje beweegt niet onafhankelijk van de spanning over de tempsensor.
Het zou dus nog steeds kunnen dat het metertje wel werkt, maar de spanningsregelaar op de een of andere manier niet.
Iemand goeie ideeen om vast te kunnen stellen wat er nu werkelijk kapot is? Alvast bedankt.
FransT
ad 1) Tenzij het metertje zelf de weerstand is en kapot is, in de zin dat er een grotere stroom gaat lopen en de weerstand tegelijk lager wordt, zeg maar een aantal kortgesloten (isolatie opgelost) windingen…?
Het metertje wordt elektronisch aangestuurd; er zit een IC’tje op.
Wat je meet heeft dus niets met draaispoel oid te maken.
Vervang gewoon het metertje én de sensor, dan moet het werken.
Ich bin ein Breaker
en als je metertje beweegt tijdens het rijden terwijl je een vaste weerstand gemonteerd hebt als tempsensor dan zou ik als eerste het metertje vervangen.
Groeten,Rob
FransTBX schreef:Daarna blijft voor het onderzoek nog over om de sensor om te wisselen voor een ander exemplaar (voorraad).
Van het weekend sensor gewisseld, boel bijgevuld en ontlucht, rondje gereden en helaas moeten constateren dat er geen enkel verschil optrad. Dus inderdaad heren, het metertje zal eraan moeten geloven!
McDean je hebt een pb.
Groeten van Frans
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
inderdaad
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Zwalkende koelwatertemp opgelost, het toch weer wat anders
Het onderwerp heeft zich even voort gesleept, maar nu is het dan toch echt opgelost. De kachelradiateur lekte een pietsie en dat werd erger. Daardoor rook ik de onraad zeg maar. Daar kwam dus ook lucht in het systeem, dat kennelijk de neiging had om bij de tempsensor te blijven hangen. Na het vervangen van de kachelradiateur voor een nieuwe en het systeem weer eens bij te vullen en ontluchten is het helemaal over. Het blijft me wel verbazen dat je een dergelijke lekkage niet registreert bij het afpersen, maar dat zal wel het gebrek aan mijn praktijkervaring zijn.
Het metertje beweegt nog wel een klein beetje heen en weer maar geheel en al binnen alle BX toleranties. Het vervangen van het metertje zou dat kunnen oplossen (nu op voorraad dankzij MCDean) maar hiervoor trek ik de boel niet uit elkaar.
tja, ik heb toen gewoon me klokkenspel ontdaan van plexiglas kap en bij 80 graden wijzer los getrokken en op 80 graden weer op de meter gedrukt.
Als je de meter wilt verwisselen moet je ook de wijzer eraf trekken en opnieuw monteren, als je dat niet goed doet krijg je ook dit soort taferelen. Dus even met de Ohm meter kijken welke waarde bij welke temp hoort en wijzertje erop prikken maar.
Overigens heb ik mijn temp mooi op 60 graden tijdens rijden, das een mooie temp, anders loopt ie heel snel warm bij file of een opstopping. Maar ja, 16V is nu eenmaal een heet hoofd ops:
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
karel schreef:Er is geen spanningsregelaar voor die 7.3 volt; dat is de spanningsval die je meet door de stroom die er via de temperatuurmeter loopt.
Ik zou zeggen dat de temp.meter niet goed aanwijst (wijzertje kan eraf geweest zijn) of de elektronica ervan niet klopt. Alternatief: een of ander bedradingsprobleem (waar je patent op schijnt te hebben).
Heb je al eens een ander metertje geprobeerd?
Datzelfde probleem heb ik dus, dit zegt mijn temperatuurmeter:
Ik heb al een andere meter erin gezet, andere sensor, maar beide leverden geen oplossing. Ik moet nog eens de meter controleren dmv ‘n weerstand te gebruiken en de meteruitslag te bekijken.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
vortex schreef:Dus even met de Ohm meter kijken welke waarde bij welke temp hoort en wijzertje erop prikken maar.
Hoe heb je dat precies gedaan? Temperatuursensor uitmeten nadat je hem in de waterkoker hebt gelegd oid? Of had je de specificaties?
2CV 1985
vortex schreef:
Overigens heb ik mijn temp mooi op 60 graden tijdens rijden, ops:
Dan zou ik de thermostaat maar eens vervangen.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Oh mag ik aansluiten bij dit topic of moet ik een ander beginnen? Ik heb het idee dat mijn koelventilator pas heel laat aan slaat, alleen maar de snelle stand, want hij draait heel rap en de meter geeft dan ~111 graden aan…
Ik heb bij de radiator denk ik de temp-sensor ontdekt, er gaan 3 draden in. 2 gaan naar de min-pool.
Gek genoeg zie ik op dit schema juist 2 plussen erop staan. Maargoed.
Volgende gedachte: aangezien er een sensor tussen moet zitten heb ik ze kort gesloten: gewoon een draadje erin steken van een van de minnen naar degene die geen min is (die ging niet naar de plus, had ik gecheckt). Dat gaf geen resultaat, er ging niks draaien.
Gedachte: misschien moet eerst contact aan? Dat lees ik in het schema. Maar mijn koelventilator blijft ook draaien als de motor warm is en ik zet contact uit.
Dus ik snap het niet helemaal, of het werkt niet zoals bedoeld
2CV 1985