4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Heibel met Mark’s BX Chic - nieuwe post op page 5
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 juni 2005 12:23 AM
  [ # 46 ]

ik heb weer geen zin om ff een elle lange discus aan te gaan.
simpel , je remservo is defect en je drukregelaar is ook ziek.
je kan de symptomen opvangen door er een nieuwe voorraadbol op te zetten, echter het euvel (het defect dus) blijft.

ff naar de sloop en een andere drukregelaar en remservo monteren, of je huidige repareren(als je dat kunt).
dan een nieuw drukvat(voorraadbol(accumulator oid enz enz hoe dat ding ook genoemd word)vervangen, en je klacht is definitief opgelost.

ga je anders te werk zul je niet van de klacht verlost zijn, eo je verlegt het probleem .
greets van wup, die het HD systeem van die K** citroenen van haver tot gort kent.
Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 25 juni 2005 04:08 AM
  [ # 47 ]
kreazyV8wuppo schreef:

ik heb weer geen zin om ff een elle lange discus aan te gaan.
simpel , je remservo is defect en je drukregelaar is ook ziek.
je kan de symptomen opvangen door er een nieuwe voorraadbol op te zetten, echter het euvel (het defect dus) blijft.

ff naar de sloop en een andere drukregelaar en remservo monteren, of je huidige repareren(als je dat kunt).
dan een nieuw drukvat(voorraadbol(accumulator oid enz enz hoe dat ding ook genoemd word)vervangen, en je klacht is definitief opgelost.

ga je anders te werk zul je niet van de klacht verlost zijn, eo je verlegt het probleem .
greets van wup, die het HD systeem van die K** citroenen van haver tot gort kent.
Wink

Toch een beetje inconsequent, Wup. Als je de discussie niet wilt aangaan, waarom bemoei je je er dan mee? Maar ik wil niet blijven mopperen hoor. Je weet als expert natuurlijk wel dat het vrij lastig is om een eenduidige diagnose te stellen aan het hydraulisch systeem van een BX (of welke andere HP geveerde Citroën dan ook). Alle componenten zijn samen met elkaar verantwoordelijk voor de goede werking; hapert er eentje (meestal door vervuiling, hoogstzelden door slijtage) dan krijg je rare effecten.

Dat je als garagist liever voor zeker gaat en vervangt kan ik me voorstellen. Als hobbyist probeer je het natuurlijk eerst liever op de jopie-goedkopie manier.  En dat is echt niet altijd de verkeerde weg. Resultaat niet gegarandeerd, maar zeker ook niet gegarandeerd afwezig.

Ik heb zelf een BX gehad met exact dezelfde symptomen als boven omschreven die na een stevig rondje spoelen (plm halve liter per remklauw) weer functioneerde zoals oom André het ooit bedoeld had. En dat dan niet tijdelijk maar permanent.

Het enige wat er ooit aan vervangen is qua hydrauliek is de LHM, en één krulleiding ver voor het ding ooit verlost werd van zijn inzakkende achterwerk. De bollen (alle 5) heb ik meermaals laten hervullen in Soesterberg, ging prima.

Het ding is ruim een halve ton en 3 jaar later gesloopt, al die tijd feilloos voorbeeldig verend. Een auto die ik toch anderhalve ton heb mogen kennen…

De remservo is érg gevoelig voor vervuiling. En lucht zit er zomaar in als je even niet uitkijkt en bijv. een remleiding ontlucht terwijl er geen druk op staat. Achter is daar erg gevoelig voor; ik zet er liever een steun onder zodat ik zeker weet dat er ietsje druk is ook al staat ie in de hoge stand. Met hangende pootjes achter ontluchten, nah, dat werkt niet altijd zo goed als je zou hopen.

Ik heb verder al meermaals een BX gehad met sissende remservo (dwz: blijven sissen ook al was het rempedaal in rust) waarbij dat volledig verdween na een rondje LHM spoelen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 juni 2005 03:26 PM
  [ # 48 ]

zonder weer in de diepte te gaan omtrent het hoe en waarom::spoelen is niet heilig.
vaak geeft het een positief efect,en ik ben dan ook een voorstander van dergelijke ingrepen.
echter:jullie ervaren een remservo als werkend als de auto remt, in meer of mindere mate boeit niet, want met die hoge drukken merk je weinig of geen verschil.
ik als ervaren hudro wup, voel wel dat verschil.
en doordat ik eerder het zaakie openschroef zie ik dus wel wat er loos is.

jullie heel vaak niet omdat jullie liever met halve maatregelen hobbyen.
niks mis mee an zich, maar ik lees uit de bovenstaande storing af ,dat de drukregelaar defect is, vanwege dat oliedruk lampje, en ook dat hij bovenmatig op de rem moet trappen, en dan zn kont laat zakken als hij doordrukt.

laat dat doordrukken nu net een euvel zijn die een remservo sloopt, je drukt namelijk de veer in, en daardoor weizig je zijn lengte, vaak genoeg voldoende om het ding dus de nek om te draaien, vervolgens krijg je dan die sissende servo, wat weer op overmatige lekkage duid inwendig.

simpel dus dat het zaakje kapot is en vervangen diend te worden ,al was het maar vanwege de veiligheid, remmen moet je niet mee spotten, en geen halve frotmaatregelen op nemen.

is het niet vanwege jezelf, dan wel voor dat kind dat plots oversteekt, en die jij aanrijd omdat je goedkoop aan het klooien bent met je citroen.

was getekend, wupke, die een broerdje dood heb aan dat geneuzel met remmen,,, spoel maar door dan rijd je nog iemand dood, dan kan je dat ook doorspoelen. !! uch .
:photo

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 25 juni 2005 04:29 PM
  [ # 49 ]

Wonen jullie toevallig niet bij elkaar in de buurt??
Discussie gaat een beetje een nare kant op..

Rien

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 juni 2005 05:23 PM
  [ # 50 ]

Helemaal geen rare discussie Rien.

het is gewoon zo dat het provesorisch aan de gang houden en repareren van een auto op zich geen probleem is.
sterker, ikzelf doe niet anders, BEHALVE met het remsysteem.

en natuurlijk verdere dingen welke van doen hebben met veiligheid ed.

kijk, ff een bougie vervangen, een asje van de sloop, een beetje frotte met je carb of injectie systeem, alla, heb je groot geleik in dat je niet van die rare tarieven in de garage voor gaat betalen, laat staan die akelige bedragen voor orginele onderdelen.
helemaal juist dat je probeerd het zelf te doen.

maar dat ge emmer met spoelen omdat je rem het niet helemaal lekker meer doet, en vervolgens het doodleuk normaal vinden van sissen in je remservo, tja, spelen met jou en andermans leven vind ik dat.

een hogedrukregelaar en een remservo heb je al samen voor iets van 50 euro, wat rubbers en een busje kruipolie, en een middagje klungelen op de stoep of in de doe het zelf garage,en klaar, kost bij mekaar mischien incluus nieuw drukvat 150 euri.
je auto goed gemaakt, en veilig.

dan spoelen,, een hoop geklieder en 25 euro aan LHM, vervolgens blijkt toch de drukregelaar ziek, en dan dat weer vervangen, dan blijkt de remservo toch niet helemaal lekker en mag dat sweeks erop ook nog eens vervangen worden.

en in de tussentijd bestaat de kans dat je met een ongeleid projectiel aan het rijden bent.

sorry hoor, maar ik hoop dat je verre blijft van mijn leefomgeving, ik moet er niet aan denken dat je mijn zoon aanrijd,, ja sorry, mn remmen deden het ff niet..

greets van wup:die hobbyen niet erg vind, zolang je maar niet gaat stunten met de remmen. Wink

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 25 juni 2005 09:03 PM
  [ # 51 ]

Weet uit ervaring dat Wup serieus verstand heeft van ‘t hydrolische gedeelte van een Citroen!! Ben het met ‘m eens dat je echt zeker moet kunnen zijn van je remmen. Met het spoelen van je remmen verhelp je natuurlijk geen probleem met je remservo (als ‘t niet aan vervuiling ligt). Wel denk ik dat spoelen sowieso geen kwaad kan!

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 25 juni 2005 09:06 PM
  [ # 52 ]
kreazyV8wuppo schreef:

ik heb er meermaals ervaring mee gehad. waaronder een wite Golf 1300 waarvan ik tot 4x toe de bak heb gedemonteerd, vanwege dat de eigenaar het vertikte om FF 165 NLG te schokken voor een orginele nieuwe.kabel.

Ja, dat zou ik ook vertikken zeg. Wat een oplichterij. Gewoon voor 18 euro een koppelingskabel halen voor je Citroen. Er is inderdaad niks aan te zien, maar ze slijten.

Verder ben ik het helemaal met wuppo wat betreft de hydrauliek. Niet aan symptoombestrijding doen (3 liter WD40 ergens ‘daaronder’ spuiten Wink), maar even serieus je circuit laten nakijken.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 26 juni 2005 05:09 PM
  [ # 53 ]
Handjes schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

ik heb er meermaals ervaring mee gehad. waaronder een wite Golf 1300 waarvan ik tot 4x toe de bak heb gedemonteerd, vanwege dat de eigenaar het vertikte om FF 165 NLG te schokken voor een orginele nieuwe.kabel.

Ja, dat zou ik ook vertikken zeg. Wat een oplichterij. Gewoon voor 18 euro een koppelingskabel halen voor je Citroen. Er is inderdaad niks aan te zien, maar ze slijten.

Verder ben ik het helemaal met wuppo wat betreft de hydrauliek. Niet aan symptoombestrijding doen (3 liter WD40 ergens ‘daaronder’ spuiten Wink), maar even serieus je circuit laten nakijken.

Wat een nare toon inderdaad zeg. En dan nog een schepje erbovenop doen ook. Mods! Waar zijn jullie toch!

Maar eh, ik heb wat gemist? 3 liter WD40? Wie heeft het daar over gehad? Gewoon doorspoelen met schoon “citroensap” oftewel LHM natuurlijk! Geen andere vloeistoffen in het systeem dan uitsluitend en alleen LHM!

@wup:
Iedereen die iets anders voorstelt als jijzelf zou willen doen uit gaan lopen maken voor neuzelaar vind ik ook niet van bijster veel respect getuigen. Je probeert je verhaal te verkopen met een aantal onbewezen claims en de nodige insinuaties. Dat is geen frisse manier van discussieren of meningen uitwisselen.
Dat lijkt meer op het soort discussie wat je op de parkeerplaats voert met opgestroopte mouwen of zoiets.

En, “veiligheid voor alles”? Ja vast; woon je ook in een bunker dan?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 26 juni 2005 05:17 PM
  [ # 54 ]

Even een algemene post, heel erg offtopic (of niet?)

Kijk, het is uiteraard niet de bedoeling dat er door mijn posts ruzie op het forum ontstaat, en het gaat behoorlijk richting ruzie (of in ieder geval een betrekkelijk serieuze discussie).

Ik heb liever dat dit topic op slot gaat dan dat ik verantwoordelijk ben voor ruzie.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
SAMBXSPORT
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 643
Geregistreerd: 28-01-2005

Gepost: 26 juni 2005 05:36 PM
  [ # 55 ]

Heeft de gedachte om een type 1 te kopen nu nog niet door je hoofd gespookt? Laughing

Succes met de Chic Wink

Groets Sam

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 juni 2005 05:49 PM
  [ # 56 ]
karel schreef:

En, “veiligheid voor alles”? Ja vast; woon je ook in een bunker dan?

Hehe.. Veiligheid is ook een rekbaar begrip. Waarom rijd je uberhaupt nog met zo’n ouwe bak rond zonder ABS/ESR/ASP/airbags???? Levensgevaarlijk!!

“Geklooi” met spoelen… hydroincage..  Je kan het best proberen en soms werkt het verrassend goed (en permanent). Wat is er mis mee als dan de problemen zijn opgelost?  25 EUR aan LHM… overdrijf….

Ik vind dat Wupke de zaak nogal dramatisch aanzet. Arme zieltjes van kindjes doodrijden als gevolg van het “geklooi met spoelen”: laat me niet lachen.

Dat hij verstand heeft van het hdyraulisch systeem?? OK, maar er zijn hier genoeg deskundigen die ook best weten hoe het in elkaar steekt. Ik zou zeggen: Wupke heeft zijn punt duidelijk gemaakt en laten we het gewoon bij de feiten houden en niet allerlei onzin erbij halen. Ook ik vind dat de remmen gewoon goed moeten werken. Als de problemen duidelijk zijn opgelost na LHM spoelen dan is er niks mis mee.. Zoniet, dan verdere actie ondernemen.

Helaas weet ik bij Mark (ik heb daar zelf de LHM van ververst een half jaar geleden) dat de LHM nu nog in vrije aardige conditie verkeert. Voor het verversen was het idd troep al waren de filters toen nog niet super vervuild.  Kan goed zijn dat de remservo al aardig vervuild is. Volgende stap zou dus zijn om hydroincage te proberen (als je nog wilt proberen te spoelen) en anders idd comonenten gaan vervangen.

Het grappige is echter dat je de druk van de drukregelaar ook gewoon kan meten. ALs die niet in orde is (min en max druk meten) weet je of alleen de remservo of ook de drukregelaar verrot is. Ik gok toch op een rotte remservo.

Gr,
Marten

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 juni 2005 01:13 AM
  [ # 57 ]
mpostma schreef:

Helaas weet ik bij Mark (ik heb daar zelf de LHM van ververst een half jaar geleden) dat de LHM nu nog in vrije aardige conditie verkeert. Voor het verversen was het idd troep al waren de filters toen nog niet super vervuild.  Kan goed zijn dat de remservo al aardig vervuild is. Volgende stap zou dus zijn om hydroincage te proberen (als je nog wilt proberen te spoelen) en anders idd comonenten gaan vervangen.

Het grappige is echter dat je de druk van de drukregelaar ook gewoon kan meten. ALs die niet in orde is (min en max druk meten) weet je of alleen de remservo of ook de drukregelaar verrot is. Ik gok toch op een rotte remservo.

Nou, het mooie is, de auto waarop deze truuk voor het eerst met doorslaand succes (en niet meer doorslaande en inzakkende achterkant) werd uitgeprobeerd is een auto die een jaar daarvoor oid ook van zijn ernstig koffiebruine LHM werd ontdaan. Het spoelen was al eens gedaan maar niet zó drastisch als later is gebeurd. Het effect was er niet minder om. Er heeft nooit hydraurincage in gezeten (en ik zou dat zelf ook niet zo 1-2-3 willen aanraden, de boel wordt er erg stroef van). De remmen hapten nadien als nooit tevoren, en dat zijn ze blijven doen ook.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 19 november 2005 01:47 PM
  [ # 58 ]

We zijn weer een paar maandjes verder, en afgelopen woensdag heb ik hem eens laten APK keuren (jaa, dat moet ook gebeuren Wink).
Ik ben eens bij een onafhankelijk APK keuringsstation gegaan. Geen idee waarom, maar ik ben in ieder geval naar COZA in Voerendaal gegaan.
Ik kom daar binnen huppelen, en krijg me toch meteen koffie aangeboden. Jaa, ik voelde me er direct thuis, en er stonden zelfs nog een mooie DMC Delorean en Lotus Elite te blinken in de “Entree”.

Nou, die gast rijdt m’n Chicje naar binnen en zet em op de brug. Na een tijdje komt ie naar me toe, vroeg ie even of ik mee kon komen (ik schrok me verrot, niet leuk Confused ). Zegt ie zo van “die BX ziet er echt prachtig uit, hij lijkt wel nieuw, hij zweet alleen een beetje” (Het was drijfnat aan de achterkant van het motorblok en ALLE onringende leidingen, het lekt daar in ieder geval; dat terzijde). Hij liet me een paar ‘schuurplekken’ aan de onderkant van de BX zien, en vertelde me dat de onderkant van de wagen er goed uitzag. dat was ik in ieder geval met hem eens, geen spatje roest te zien (nee wat wil je, het subframe was doordrenkt met LHM en olie Wink). Hij heeft me een stuk of 3 complimenten gegeven over hoe goed de Chic er uit zag. Dat was eigenlijk best wel leuk om te horen, van een keurmeester, maargoed.

De Chic is dus goedgekeurd, zonder opmerkingen, en ook zonder adviezen. Ikzelf had verwacht dat ie wel afgekeurd zou worden (op de voorremmen Surprisedops: ). Ik dus weer helemaal happy.

Ik kan Coza in Voerendaal in ieder geval met harte aanbevelen, echt een prima tent. Volgend jaar sta ik daar weer lekker voor de deur te trappelen om hem weer te laten keuren Smile

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 19 november 2005 03:06 PM
  [ # 59 ]

Het is toch leuk om af en toe te horen, hoe het ook kan en eigenlijk moet. Gelukkig zijn er ook nog goeie bedrijven. Ik heb onderhand een fobie voor garagebedrijven gekregen, want ze lijken je allemaal te willen bedonderen.
Gefeliciteerd met je nieuwe APK!  Very Happy

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook