Totaal aantal Berichten: 2949
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Welkom terug Ernst ..................

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Thnx Ron.
Tsja, een full-time baan, ‘teveel’ kinderen, teveel interesses en te weinig tijd.
Slechte combi:-)
Nu moet er nog steeds een aantal zaken aan de familiale gebeuren:
1. nerveus sturen: waarschijnlijk een vervuild filter in de Diravi
2. olielekkage carterpanpakking
3. uitlaatbrom: demper vrijhangen
4. afstelling 2e trap carburateur, hij hapert bij accelereren
5. afstellen achterbamksteunen achterste zitrij; wielkasten opnieuw gelast
6. verschillende lampjes dashboard, lampjes vervangen en verbindingen checken
7. Temperatuurmeter doet nu raar na vervangen thermostaat, aansluiting/plek sensor aanpassen.
8. Mat passagier wordt nat, waarschijnlijk gewoon deurrubber goed vastzetten.
Dan moeten er in huis nog een hoop klussen gebeuren, waaronder de eiken vloer schoonmaken en in de olie zetten.
En dan staat er natuurlijk nog die mooie BMW motor te wachten om in elkaar te zetten (zie mijn site)
Nou ja, bijna kerstvakantie
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mocht je toch besluiten over te gaan tot inbouw van een grotere radiateur; ik heb er nog wel eentje, compleet met van’s..
Heb mijn 20RE ook omgebouwd, was misschien niet nodig maar gaf me een prettiger gevoel.
‘Spirit of avant-garde’

- C1 Ambiance
- CX Gti
@Pascal: Bedankt voor het aanbod; voorlopig laat ik het ff zo
Vandaag en gisteren weer eens hard gewerkt aan de familiale. De achterschermen zijn dus behoorlijk gelast. De bevestigingssteunen van de rugleuning van de achterbank, bovenop de achterschermen, zijn dus ook los geweest. Het is gek, maar aan weerszijden klopte de gaten met de bekleding en toch paste de rugleuning niet meer. Zelfs de stelmogelijkheden van de pin (in een grote cirkel door het grote gat) op de steun en van de steun op de achterschermen (slobgaten) waren niet genoeg. Heb ik de voorste bout door het achterste gat gestoken en erachter een nieuw gat geboord
De aanwezige M6 boutjes die de steunen verbind met de achterschermen vond ik wat te iel en heb de bestaande gaten opgeboord en M8 bouten gebruikt. Ik vervoer mijn kids, dus veiligheid boven alles. De stalen platen onder de achterschermen heb ik aan de achterschermkant rijkelijk ingespoten met wax en de buitenkant ingespoten met speciale roestwerende grondlak.
Toen de pinnen netjes afgesteld en de achterbank zit weer zo vast als een huis. De bekleding van de achterschermen nog even niet vastgelijmd, maar wel weer met de randen in de deurrubbers vastgezet.
Om alles netjes af te ronden heel de auto gestofzuigd. Was hard nodig, de snoepjes van de Kroatië-reis lagen er nog in ops:
En als laatste de gaatjes van de ruitensproeier dichtgemaakt en nieuwe gaatjes gemaakt. Is wel handig als de sproeier goed werkt met dit weer. In de bocht is hij verstopt en zelfs met de gaskabel van de motor kwam ik niet door de bocht heen. Dan maar een keer een andere erop zetten.
En dat alles buiten op straat, had wel koude handjes…...
Maar goed, twas weer een productief weekend.

- C1 Ambiance
- CX Gti
Vandaag de familiale weggebracht naar het onafhankelijk keuringsstation, waar ik elk jaar kom, om te kijken wat ze zouden vinden. Ik moet nog langs Sjors namelijk (zie onder). Op de Heusden meeting was ineens de rechter koplamp kapot en nu net voor de keuring de linker. Dus die wel eerst vervangen vandaag samen met het rechter kentekenplaatverlinchtingslampje pffff. Verder nog wel helemaal gewassen, laatste keer is een paar maandjes geleden…. en het blok onder afgespoten.
Wordt hij voor € 42.50 toch in 1 keer goedgekeurd Heb ik al vaker met de familiale meegemaakt hehe. Met 1 opmerking: “De handrem links doet zo goed als niets, maar de remwerking totaal was toch voldoende om hem goed te keuren”. Nou, kan ik met een goede gemoedsrust de Carnaval in Oeteldonk in
Zoals gezegd laatst bij Sjors geweest. Een tijd terug heb ik de tank leeggereden en is er waarschijnlijk vuil meegekomen. Er was bijna niet meer mee te rijden. Ik durfde hem op een zondagmiddag zonder onderdelen en kennis van die carb niet uit elkaar te halen omdat het nu ons enige vervoermiddel is.
Bij Hydraulique de carb schoongemaakt, nu kan ik het de volgende keer zelf. En is de keerring op het blok van de hydropomp vervangen want die lekte. Blijkt dat hij nog steeds niet echt lekker loopt en de keerring lijkt ht toch weer opgegeven te hebben. Samen met de handrem toch een leuk bezoekje aan Hydraulique waard. Misschien ook maar weer eens wat zelf aan de familiale doen, het weer is er beter op geworden. De handrem van de GTi heb ik zelf al eens perfect weten af te stellen, dus dat moet ook een 2e keer lukken.
Sjors morgen maar eens bellen dat hij goedgekeurd is, of la Leo moet me voor zijn
Tsja, sinds toen helaas maar 1 ding van de lijst afgewerkt…...
3 Uitlaatbrom is waarschijnlijk losse binnendemper, daar doen we maar voorlopig niks aan.
4 Moet nog iets aan gebeuren, zie boven.
5) is klaar en perfect. Origineel M6 bouten, maar nu met M8.
Die eiken vloer is trouwens wel klaar, maar die BMW boxer staat nog geduldig in de garage..
ernst23 schreef:Thnx Ron.
Tsja, een full-time baan, ‘teveel’ kinderen, teveel interesses en te weinig tijd.
Slechte combi:-)Nu moet er nog steeds een aantal zaken aan de familiale gebeuren:
1. nerveus sturen: waarschijnlijk een vervuild filter in de Diravi
2. olielekkage carterpanpakking
3. uitlaatbrom: demper vrijhangen
4. afstelling 2e trap carburateur, hij hapert bij accelereren
5. afstellen achterbamksteunen achterste zitrij; wielkasten opnieuw gelast
6. verschillende lampjes dashboard, lampjes vervangen en verbindingen checken
7. Temperatuurmeter doet nu raar na vervangen thermostaat, aansluiting/plek sensor aanpassen.
8. Mat passagier wordt nat, waarschijnlijk gewoon deurrubber goed vastzetten.Dan moeten er in huis nog een hoop klussen gebeuren, waaronder de eiken vloer schoonmaken en in de olie zetten.
En dan staat er natuurlijk nog die mooie BMW motor te wachten om in elkaar te zetten (zie mijn site)
Nou ja, bijna kerstvakantie

- C1 Ambiance
- CX Gti
Tis nu ff pet: Hele weekend gesleuteld en niet aan de praat te krijgen
Hij ging de laatste tijd al wat minder lopen, beetje inhouden en stotteren / haperen. Toch gewoon goedgekeurd zoals gezegd. Afgelopen donderdag kreeg ik hem niet aan de praat; uiteindelijk wel na een uur troubleshooten en proberen, dus ik dacht dat ik hem verzopen had.
Vrijdag gecarpoold en zaterdag boodschappen doen. Dat had je gedacht, fietsen met tassen aan het stuur werd dat
Zaterdag en zondag gesleuteld op straat en ik ben er goed zat van. Tips welkom. Uitkomst troubleshooten, niet in chronologische volgorde:
ACCU:
- Accu slingert de motor zeer goed rond, daar geen probleem
VONK:
- Andere bougie in de kappen: alle kabels geven een mooie paarse vonk door
- Andere verdelerkap en rotor geprobeerd: geen verschil
- Uiteindelijk 4 nieuwe bougies: geen verschil
- Andere ontstekingsmodule (wel een met 6 pinnen ipv 7): geen verschil
- Andere bobine: geen verschil
BRANDSTOF:
- Uitlaat stinkt naar benzine
- Starter pilot (ben ik geen fan van) in carb gespoten: geen verschil
- Beetje benzine in carb gegoten en starten: geen verschil
- Vlotterkamer open gehad en bekeken: geen verschil
- Verder niets raars te zien in/aan de carb
- Slang van de carb af en starten: spuit benzine dus pomp ok
DIVERSEN:
- Olievuldop eraf: tuimelaars tuimelen, dus distributieriem ok
- Compressie gemeten, omdat mijn buurman een meter heeft:
2e cilinder van links (rijrichting) slecht, rest 150 PSI
Daar baal ik dan ontzettend van GRMPF. Is een meting met meter met schroefdraad en o-ring en hetzelfde resultaat met verschillende metingen.
Durf het bijna niet te zeggen, maaruh: Ik begin zo langzamerhand wel de balen te krijgen van de DOUVRIN motor. Hij heeft me afgelopen jaar 2x ver gebracht op vakantie zonder brokken, maar samengevat tot nu toe best veel ellende gehad en dit is al het 2e blok.
Samenvattend waar ik nu aan denk: Distributieriem verschoven…iets anders kan ik niet meer bedenken. Raken de kleppen bij deze dan de kop trouwens?
Ben geen wegenwachtlid, maar zit er nu wel sterk over te denken.
Lijkt mij dat bij brandstof en een vonk er altijd IETS moet gebeuren al is het op 3 poten. Maar de auto geeft al 2 dagen geen ENKELE kik. Het is frustrerend.
Denk er nu aan om ergens een auto ambulance te regelen en hem naar Sjors te rijden en dan mag hij het uitzoeken. Ik ben er klaar me en mijn vrouw heeft het nu al over een andere auto….
Ik denk dat als de distributie versprongen zou zijn,en er een klep geraakt zou zijn,dat de motor dan niet meer zo soepel zou ronddraaien.
Slechte compressie op 1 cilinder zou wel het slechte lopen kunnen hebben veroorzaakt toen ze nog liep.
Op 3,5 cilinder moet ze wel kunnen lopen.
Ik hoop niet dat er een koprevisie zit aan te komen,dat loopt behoorlijk in de papieren.
Toch zijn het geen slechte motoren,de mijne heeft in 2 jaar tijd alleen
een olieverversing en een distributieriem aan onderhoud gehad.
Ze loopt nog steeds prima,van de zomer krijgt ze weer wat onderhoud.
Ik heb er zelfs nog een contactpunt ontsteking inzitten.
Ik snap dat je er van baalt,je hebt er ondertussen genoeg geld ingestopt.
Succes ermee!
Gr Raymond
Het was een cx of niks

- C1 Ambiance
- CX Gti
Zaterdag proberen een auto ambulance te regelen. Iemand nog tips?
- Waar beste te huren / lenen?
Uiteraard rekening houden met gewichten en rijbewijzen..

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
ernst23 schreef:Zaterdag proberen een auto ambulance te regelen. Iemand nog tips?
- Waar beste te huren / lenen?Uiteraard rekening houden met gewichten en rijbewijzen..
Ernst, check eerst hier ff voor de regels:
Beter kun je overigens een oprijwagen regelen: veel veiliger dan een losse aanhanger. Lichte uitvoeringen hiervan mag je met rijbewijs B besturen én hij mag 120 km/h!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 511
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Ernst, waar staat de auto en waar woont Sjors?
Jan

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Heb je trouwens al de klepspeling gecontroleerd? Dat zou misschien (hopelijk!) de slechte compressie kunnen verklaren.
En ik zou ook zeker willen weten dat de ontsteking goed op tijd staat, dat zie ik nog niet in je lijstje staan.
Succes!

- C1 Ambiance
- CX Gti
Kogel is door de kerk.
Zaterdag wordt hij thuis opgehaald met chauffeur en naar Hydraulique.nl gebracht.
http://link.marktplaats.nl/69683842
Dit alles voor rond de 67 euri excl. BTW. Daar kan ik zelf niet voor rijden! Dat hij in ‘s-Hertogenbosch woont, net als ik, scheelt natuurlijk
Had nog ff nagedacht, zelf ophalen is ook geen optie tenzij je een oprijwagen huurt. Een aanhanger weegt tussen de 500 en 1000 kg en dan nog de CX met zijn 1400 kg. Ik heb niks waar ik het achter kan hangen
Mensen zeggen mij dat het nog niet zo moeilijk kan zijn om de Familiale aan de praat te krijgen. Zou ik ook niet zeggen, maar ik wil geen weekend meer verliezen. Zaterdag gaat Sjors ermee aan de slag en dan weten we meteen wat de ‘schade’ is. Heb gisterenavond nog de kabel van bobine naar verdelerkap van de GTi geprobeerd: geen resultaat.
Heb nu de Renault 19 van mijn ouders te leen, die willen hem ook graag snel weer terug. De vorige keer trapte ik door de koppeling heen van dat ding en heb ik op weg naar mijn werk de kabel voor de AMH zonder gereedschap vervangen hehe. Hoop dat dat me deze keer bespaard blijft. Maandag heeft mijn vader er een nieuwe hoofdremcilinder opgezet en nu remt hij weer. Nu nog de lekke kachelradiateur.. Maar goed, het is geen Renault forum.
Ik houd jullie op de hoogte!

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik ben benieuwd waar het aan ligt. Als hij wel vonkt, en zelfs met startspray niets doet… dan denk ik aan ontsteking verkeerd of geen compressie…. maar goed, ik ben benieuwd wat het uitwijst.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

- C1 Ambiance
- CX Gti
Heb wel begrepen dat vonken onder compressie minder makkelijk gaat dan in de atmosfeer. Maw, als de bougies vonken buiten de cilinder wil het niet altijd zeggen dat ze dat ook in de cilinder doen…
Net een mail gehad van de kerel met de oprijwagen. De minimum prijs is 95 euro. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, die 80 euro inclusief BTW is wel erg weinig…. Nou ja, daar kan ik nog steeds niet zelf voor rijden of hem door Sjors op laten halen.
@SP: Ik breng hem ook met tegenzin weg
Kan niet velen dat ik er zelf niet achterkom…....

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ernst23 schreef:Heb wel begrepen dat vonken onder compressie minder makkelijk gaat dan in de atmosfeer. Maw, als de bougies vonken buiten de cilinder wil het niet altijd zeggen dat ze dat ook in de cilinder doen…
Net een mail gehad van de kerel met de oprijwagen. De minimum prijs is 95 euro. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, die 80 euro inclusief BTW is wel erg weinig…. Nou ja, daar kan ik nog steeds niet zelf voor rijden of hem door Sjors op laten halen.
@SP: Ik breng hem ook met tegenzin weg
![]()
Kan niet velen dat ik er zelf niet achterkom…....
Ik zag toch een andere minimumprijs in die advertentie?
Nou ja, nog steeds heb je eigenlijk misschien geen keuze.
Succes in ieder geval.