Bezig een XM V6 uit ‘95 (175.000km) te kopen. (zie ook bericht over inbouw LPG). Ik weet wel iets van auto’s, maar ben geen crack, zeker niet t.a.v. XM’s.
Op welke zaken moet ik nog specifiek letten of om vragen bij de verkoper.
Oh ja, hij staat te koop bij Ton van Soest. Iemand hier ervaring mee?
dirk
Het leven is te kort voor slechte wijn
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Op deze site staan ook wat tips
Ik denk dat het belangrijk is dat de onderhoud historie bekend is. Maar dat is bij elke auto eigenlijk.
Suk6!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik was best tevreden met mijn XM V6 1990’er op LPG van 1100 euro of zo. Stond 360,000km op en deed het absoluut prima,,, ondanks dat het onder de motorkap op een oorlogsgebied leek… vond het een zeer robuuste auto al met al… de V6-12v motor is prima geschikt voor LPG (hydraulishce klepstoters - geen stelwerk), en voor de rest geldt hetzelfde als voor all xm’s… even een goeie zoeken…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ja, dat is leuk: “even een goeie zoeken”... dat probeer ik nou juist te doen, alleen waar moet je nou echt op doorprikken, en wat is niet zo belangrijk.
Er zwerft hier ergens een flink topic met een lijst over alles behalve de LPG…. kan het zo snel niet vinden, maar het is hier in het XM deel.
Bij een V6-12v is het blok wel zeer duurzaam….enige wat ik weleens hoor is koppakkingen… euvels aan het veersysteem zijn vervelend om op te sporen… en spoken in het electrisch systeem zijn ook gebruikelijk, maar wel goed op te lossen als je wat handig bent…. roesten doen ze eigenlijk de eerste 18 jaar niet…
Het leven is te kort voor slechte wijn
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Ik persoonlijk wanneer ik naar een op 3.0 V6 op zoek zou gaan (misschien ooit nog eens) is er een met een zo laag mogelijke km-stand en zo luxe mogelijke uitvoering… misschien eentje uit BE, DL of FR…
Ik zou me concentreren op het motorblok, dat is toch het duurste wanneer er iets mis mee zou zijn (maar ja je kan niet in het blok kijken natuurlijk…)
Minder belangrijk: veersysteem (moet wel werken natuurlijk ), roest (ach ja alles verzinkt of kunststof ), airco + de rest van de knoppen van diverse electrische bediening (wel fijn als alles het doet natuurlijk )
Distributie?? Volgens mij heeft het model uit 1995 nog een ketting die zo’n 3 ton meegaat. Is wel zeer kostbaar als je het moet laten doen.
Verder even checken: alles wat elektrisch werkt (sommige ramen e.d. moet je even wakker drukken voor het werkt…). Sluiten de deuren goed? Hoe is het spuitwerk? Steenslag? Rubbers?
Oudere XM’s die nog ver zakken maakte het in- en uitstappen moeilijk. Dat leidt er soms toe dat de bestuurdersstoel versleten is.
Airco: zet hem even op min en kijk hoe lang het duurt voordat het interieur is afgekoeld. Op 22 moet het prima te doen zijn om met de auto te vertoeven.
Is alles schoongemaakt en gepoetst (motor, bak), dan moet je er eerst even een paar honderd km mee rijden om te kijken waarom die schoongemaakt is. Lekkages?
Grote auto, dus snelslijtende remmen en remschijven. Zeker als het een automaat betreft. Wat dat laatste betreft: goed controleren. Rare geluiden?? Niet kopen!
Olie? Zit er net schone olie in?? Misschien net bijgevuld, omdat die veel verbruikt? Zie ook de kleur van de uitlaat (zwart??).
Uitlaat. Wanneer is die vervangen? Die gaat normaal gesproken zo’n 150.000 tot 200.000 km mee, maar dat is zeer afhankelijk van het gebruik. Vervanging kost meer dan een leuke vakantie.
De motor mag dan misschien heel duurzaam zijn, er zijn wel elektrische motorstoringen bekend. Iets om nader te onderzoeken! Het model vanaf 1998 schijnt juist op dat punt beter te zijn (de 2.9 V6 24V, maar die heeft een distributieriem: elke 120.000 vervangen).
Veersysteen behoeft niet al te veel aandacht. Direct reinigen en vernieuwen/reviseren is het advies, want de meeste dealers hebben dat simpelweg verwaarloosd. Reken op zo’n 200 euro, dus dat valt mee.
Wat betreft LPG. Officieel is deze auto er niet voor goedgekeurd en de G3-korting krijg je ook niet (ookal zet je er een G3-tank in). Sommigen hebben goede ervaringen met LPG in de V6. Ik zou toch even bij een LPG-specialist verifiëren wat de risico’s zijn (backfire e.d.). Sowieso moet je het gasklephuis elke 50.000 laten reinigen om het vet dat in LPG zit te verwijderen. Hij gaat dan inhouden of zelfs afslaan. Kost niet zo veel.
Ik heb vaker gehoord dat LPG-inbouw bij een auto die al vele km’s op benzine heeft gereden meer kans op problemen geeft. Ook iets om verder naar de kijken.
Verder: het is een exclusieve auto met exclusieve techniek en dat kost geld!
Een goede XM van 1995 moet voor pakweg 5000 euro te koop zijn.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Bedankt voor alle info.
Ik heb de meeste zaken gechecked bij de nieuwe XM en hem toen maar gekocht (voor Euro 5250). 2 proefritten gemaakt, alles gecontroleerd, ook Airco. Belangrijkste was dat hij er gewoon strak en erg netjes uit zag en onderhouden was. Natuurlijk zo subjectief als de pest, maar alles was netjes, ook de motorruimte. Distributieriem was inderdaad een ketting, dus hoefde niet vervangen te worden. Voor de liefhebber, hij is nog te zien op website van http://www.tonvansoest.nl, blauwe XM V6 Break, 170.000 km (2e pagina) .
LPG is nog even een punt van discussie. Tot nu tot heeft niemand kunnen beargumenteren waarom gas niet zou kunnen. Eerder het omgekeerde, namelijk dat het goed rijdt. Kan nieuwe set krijgen voor Euro 1750, onderbouw (65 liter)... Terugverdientijd minder dan 10 maanden.
Bedankt voor alle tips. Als ik er mee rijd, zal ik verslag doen.
Het leven is te kort voor slechte wijn
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Die site doet het bij mij niet, dus kom maar op met die :photo
Gefeliciteerd!
Ik weet niet hoe je op dit forum foto’s kan incopieren.
maar als je op internet gewoon http://www.tonvansoest.nl intypt moet het lukken. De link werkte ook bij mij niet.
[/img]
Het leven is te kort voor slechte wijn
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
die site werkt maar half op mn Mac met Safari-browser maar met Netscape lukt het wel…
Maaruh, sjieke Break, die staat nog lekker te glimmen! :cheer1
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Hier is de V6 crack…........
Een V6 met een 90-graden V6, gewoon kopen. Met handbak is het een heerlijke auto, met een automaat rijd het wat gezapiger, het past wel goed bij de auto. Alleen als je de kickdown gebruikt zit je vrij snel op illegale snelheden. En de V6 KAN ook zuinig rijden, dankzij de vrij vlakke koppelkromme hoef je niet veel te schakelen, vanochtend heb ik na 730 kilometer 72 liter getankt, dus 1 op 10 is zelfs met een V6 automaat en airco goed te doen.
Waar je goed op moet letten is het koelsysteem, de 2 fans moeten met dit weer echt werken. Tevens moet je erop letten dat de bovenste koelwaterslang niet lekt of extreem uitzet als hij warm is.
Voor de rest heeft een 95-er geen extreme electrische problemen, dat hebben ze met de serie 2 beter onder controle gekregen. Gewoon eens in de zoveel tijd de boel loshalen, inspuiten en schoonmaken.
Motorisch onverwoestbaar, alleen hebben de hydraulische klepstoters een kwalitatief goede olie nodig, vervuiling zorgt voor tikkende klepstoters. Hij kan er oud mee worden, maar als die tikken zegt het genoeg over de staat van de auto in het algemeen (verwaarloosd)
Aandrijfasssen zijn naar mijn mening iets onderbemeten, zeker als hij flink als trekauto is gebruikt, dus let op geluiden bij korte bochten.
Let op DIRAVI, het zelfcentrerende effect is voor onbekende bestuurders zeer gevaarlijk, dus nooit je stuur loslaten in bochten
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik zie net dat het een automaat is….......
ZEER VAAK OLIEVERVERSEN ALS DE BAK JE LIEF IS ! ! ! ! !
Ik hoop dat het een beetje duidelijk overkomt, de ZF 4HP18 is berucht als hij aan de V6 geschroeft zit.
Hopelijk schakeld hij vlot, zonder schokken, ook als hij loei en loei heet is.
Als je het oliepeil van de bak controleerd, moet deze echt rood zijn. Zwart wordt hij wel, maar als de olie ook nog verbrand ruikt, is het foute boel
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Dat van het vaak olieverversen is aangekomen.
De vraag is alleen hoe vaak? bij elke reguliere beurt?
Tijdens de proefritten ging het schakelen vrij soepel, alleen bij hard optrekken voelde ik een schok(je) van 1 naar 2. Ik ben echter een moderne 5-baks automaat gewend (passat met V6 diesel), en die voelde je helemaal niet meer schakelen. Lastig dus.
Is gas nog een probleem? ik laat er nu LPG inbouwen. Tot nu toe is iedereen die ik sprak er positief over geweest.
Het leven is te kort voor slechte wijn
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
mooie XM
zit er diravi in?
zelf lijkt me een XM V6.12 uit 94-97 ook wel wat
maar dan wil ik wel graag een handbak en die zie ik bijna niet te koop staan.
maar ik ga voorlopig nog even niet wisselen van auto
ben wel benieuwd hoeveel ruimte de LPG tank gaat innemen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
dirkh schreef:...Tijdens de proefritten ging het schakelen vrij soepel, alleen bij hard optrekken voelde ik een schok(je) van 1 naar 2. Ik ben echter een moderne 5-baks automaat gewend (passat met V6 diesel), en die voelde je helemaal niet meer schakelen. Lastig dus.
...
Lijkt me niet ongebruikelijk hoor. De motor hangt natuurlijk veel sterker aan de aandrijflijn in de lage versnellingen, en als je dan eens flink gas geeft zul je dat heus wel merken, zeker bij een oudere automaat. Niets om je druk om te maken.
Ik heb verder overigens totaal geen XM-ervaring hoor, dus het voorgaande is meer van algemene aard. Ik heb zelf wel lang geleden 2 Ford’s Capri 2.0 V6 gehad die stomtoevallig allebei een automaat hadden (was er destijds helemaal niet naar op zoek), dus een klein beetje automaat-ervaring heb ik wel.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik ververs de bakolie altijd tegelijk met de motorolie, elke 10.000 km of minder als ik de gelegenheid heb. Als ik het zo lees, schakeld hij prima. succes ermee
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002