Heb een Citroen C5 Tourer waarvan de achterklep electrisch bedienbaar is. Het probleem is dat de achterklep met grote regelmaat niet te bedienen is aangezien de auto zich op de ecomodus schakelt.
Normaal gesproken moet het een half uur duren voordat de auto op de ecomodus stand komt.
Ook al rijdt je 300 km—dan zou de accu compleet ok moeten zijn—dan nog is het mogelijk dat de klep niet altijd te openen is en vervolgens helemaal niet electrisch te sluiten.
Kent iemand dit probleem. :
Bijvoorbaat bedankt
Dit is een mij bekend probleempje. Ik rijd sinds oktober 2008 in een Tourer Automaat en ben korte tijd geleden met hetzelfde probleem geconfronteerd geweest. Gedurende een week ging de auto in ecomodus wat niet gewoon is. De auto heb ik bij de dealer uit laten lezen en alles was in orde. Het probleem deed zich daarna niet meer voor. De ecomodus is in feite een bescherming van de accu tegen spanningsverlies. Normaliter treedt de ecomodus alleen in werking als de radio te lang doorspeelt bij stilstand of wanneer het electrisch systeem teveel wordt belast. Ik herinner mij wel dat het euvel zich voordeed in een periode dat het heel koud was. Verder is het ook zo dat de Exclusive vol met allerlei electrische gimmicks zit en dat en dat de ecomodus daarom wellicht sneller inschakelt. Verder overigens een fantastische auto met een weergaloos comfort en een afwerking op Audi niveau.
J.M.J. Krul te Bussum
ik weet dat bij de PH1 en PH2.
als je de auto parkeerde met de wielen gedraaid, zag je de auto “nadansen”.
hij probeerde iedere keer de hoogte te corrigeren..
hierdoor springt hij ook snel op ecomodus…
maar of dat bij de pH3 ook nog is?? weet ik niet zeker…
Probleem komt me ook bekend voor, maar inderdaad alleen in de afgelopen koude periode.
Ik heb er nu alweer een paar weken geen last meer van.
Dus vind ik het wel goed zo, schijnt dat je de ecomodus ook iets ruimer kan laten afstellen, maar of dat echt zo is, weet ik niet.
stephan10 schreef:Dus vind ik het wel goed zo, schijnt dat je de ecomodus ook iets ruimer kan laten afstellen, maar of dat echt zo is, weet ik niet.
normaliter wel…
de dealer kan dat.
Fijn om te weten, dat je de ecomodus kan aanpassen.
Maar nu het niet meer zo koud is, heb ik geen problemen ermee.
Dus iets voor de eerste beurt mischien.
Of als er weer eens een terugroep actie is.
De insteltijd van de ecomodus van de C5 is niet te regelen aldus mijn dealer in Bussum. De tijd waarop de ecomodus in werking zou treden hangt af van de duur van de periode waarmee voor het laatst met de auto is gereden. Dus na een lange rit schakelt de ecomodus later in dan na een korte rit. In de praktijk hoeft de ecomodus bij normaal gebruik niet in te schakelen, althans bij mijn vorige twee C5-en was dat bijna nooit het geval. Ook onze C3 heeft daar nooit last van. Ik denk dus dat de instelling van het inschakelmoment van de ecomodus van de C5-3 zeer scherp reageert op een minimale spanningsverandering van het elektrisch systeem. Het betreft immers steeds nieuwe auto’s waar niets mis mee is. Het zou dus kunnen gaan om een milde kinderziekte die bij de ontwikkeling van de auto er niet uit is gekomen en wellicht in de nabije toekomst herprogrammeerbaar is. Maar wat rijdt de auto toch zalig.
Ik zie dit ook niet als een echt probleem, maar je kan dit inderdaad wel zien als een kinderziekte.
Toen het zo koud was, viel het gewoon erg op, na een rit van meer dan 100 km. kreeg ik na 5 min. stilstaan al de electr. achterklep niet meer electr. open, stond die al op eco modus.
Dat vind ik toch wel erg snel.
Zeker als er verder geen verbruikers aan staan in die tijd.
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 30-03-2007
- C3 1.4 HDI 16v exclusive
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
- DS 3 1.6 THP Sport&Chic
- Xantia V6 Exclusive
Bij mijn C4GP heb ik ook het fenomeen dat de eco-modus in de winter nogal snel in werking treed. nu het langer dag is, is dit niet meer het geval. Zou dit niet kunnen te maken hebben dat de automatische follow-me-home van de xenon verlichting (bij mij op 1 minuut ingesteld) zeer veel stroom trekt?
mvg
ik heb hetzelfde probleem, erg hinderlijk ............ maar ja dat neem ik wel op de koop toe…........
wat ik wel een probleem vind is dat ze keer op keer allerlij dingen vergeten bij de citroen.
winterbanden vergeten ze de sensoren voor de ventielen
deze hebben ze dan ook uitgeschakeld van de week mijn zomerset er weer onder vergeten ze het weer in te schakelen
en probleem met navigatie deze zegt op bepaalde wegen dat je links af mag terwijl dit al 100 jaar verboden is, hij is de weg kwijt (rijd in het water of door het land en zie je geen weg)
hij praat frans (nummers van afslagen en wegen aanduiding) en als je in duitsland rijd gaat hij duits praten
is al terug geweest bij citroen voor een software update…...maar heeft niet geholpen ............nu belde ze vandaag op er komt een terugroep actie voor deze type’s er schijnen meer problemen te zijn
dus maar weer afwachten
maar verder is het een top auto wil nooit meer iets anders alhoewel er straks nieuwe modellen komen zoals een c5ds ben benieuwd wat dit gaat worden
Vrienden,
Ik heb met mijn Tourer dezelfde problemen, is al teruggeweest naar het bedrijf waar die gekocht is, maar konden geen echte problemen vinden. De monteur vond dat de schakelaar voor de hoogtebediening in de bagageruimte los zat en dat eea mogelijk daar mee te maken had. Deze had hij vast gezet en toen werkte alles weer. Ja inderdaad voor zo lang het duurde, het euvel herhaalde zich daarna gewoon en inderdaad was me al opgevallen dat ik als ik bij weigering de motor startte de klep moeiteloos open en dicht ging. Dus inderdaad zoals ik hier lees de eco-mode die het elektrisch openen en/of sluiten van de achterklep verhindert. Maar:.................... als ik het contact aanzet staat op het display van de boordcomputer bijna altijd meteen eco-mode, dus dat is dan wel heel snel.
Nu vraag ik me af of er wellicht sprake kan zijn van een slechte accu die aan vervanging toe is. Mijn Tourer is van 2008 met 180.000km, met wellicht zijn 1e accu er nog in; is 4 jaar een normale leeftijd of moet ik daar eens naar laten kijken omdat het probleem wellicht toch door een te lage accuspanning agv slechte staat van de accu kan worden veroorzaakt? kan dat?
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Er is een BSi update voor de C5-3, specifiek om dat eco-modus “probleem” te verhelpen ...
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 21-07-2004
- 2CV 6 Special
- CX 25 GTi
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 ETG 82 feel edition
- Berlingo 1.6 BlueHDI 75
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDI Exclusive automaat
Ik heb me wel eens laten vertellen dat er in sommige auto’s met electrische achterklep een extra accu is voorzien. Zit er in een C5 Tourer een 2e accu? Ik heb namelijk het zelfde probleem met mijn achterklep.
Enkel in de 2.7HDi zit een 2e accu linksachter het opbergvak (als je achter de auto staat)
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Heb dat ook gehad. Toen heb ik wat stroomvretende zaken uitgeschakeld. Sindsdien geen last meer.
Ik heb uitgeschakeld:
- de automatische stoelen schuiverij;
- meedraaiende koplampen
- daytime runnig lampen.
Jur de Jong
Citroën C5 Tourer EX 3,0 V6 aut
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 21-07-2004
- 2CV 6 Special
- CX 25 GTi
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 ETG 82 feel edition
- Berlingo 1.6 BlueHDI 75
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDI Exclusive automaat
Daytime running lampen? Wat zijn dat?
Zou een nieuwe (misschien zwaardere) accu het probleem kunnen verhelpen? De accu is nu 5 jaar.