Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
mkatgert schreef:Het merkteken op de olie/hydrauliekpomp is heel makkelijk te stellen; ik kan me overigens ook voorstellen dat het niet uitmaakt als die niet goed getimed staat? Je krijgt alleen een faseverschil in je hydrauliektoevoer, maar dat zal geen probleem zijn lijkt me. Neemt niet weg dat ik alles gewoon netjes via merktekens doe.
Er was toch iets met balans in de motor als deze niet op tijd staat? Weet het niet helemaal zeker maar ik hoorde zo iets van iemand toen ik de distri riemen heb vervangen.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Vanmorgen viel het viervoud hiervan in de brievenbus:
Frank bedankt!
Volgende week weer lekker aan de slag.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mkatgert schreef:Vanmorgen viel het viervoud hiervan in de brievenbus:
Frank bedankt!
Volgende week weer lekker aan de slag.
Dat is snel , gisteravond om 17.00 uur bij de post gebracht.
Succes ermee , als er vragen zijn hoor ik het wel.
Let wel even op de veren , de olieschraapveer maakt niet uit wat boven- of onderkant betrefd.
De middelste kan maar op 1 manier , zit een slotje in , maar de bovenste kan er op 2 manieren op! Daar staat top op aan 1 zijde , wat dus de boven zijde is.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Op de symmetrische (lijkende) veer staat aan een kant inderdaad T-T of iets dergelijks.
Gebruiken jullie trouwens normaal gesproken een zuigerverenklem om de zuiger in de cylinder te monteren, of zijn er mensen die het met de hand doen (alhoewel me dat bij de olieschraapveer niet al te prettig lijkt…)
Iets wat ik al vaak gebruikt heb, zijn potjes van yoghurt of iets dergelijks, waar je een repel uitsnijdt die aan één kant net de diameter heeft van je zuiger. Die pojes zijn heel dun, maar wel sterk en je trekt dat zachtjes naar beneden als je de zuiger in de cilinder duwt.
Zo komen de veren mooi toe te staan en heb je geen klem nodig én geen pijnlijke vingers.
Je moet wel natuurlijk yoghurt eten én je potje moet de goede maat hebben
Peter
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Het wil wel zonder tang maar makkelijk gaat het niet.
Even kijken of je het ergens lenen kan misschien ?
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb wel een zuigerveren tang voor je te leen. Ook een montage-klem heb ik wel voor je.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
waterman771 schreef:Ik heb wel een zuigerveren tang voor je te leen. Ook een montage-klem heb ik wel voor je.
Da’s erg mooi. Ik ga je PB-en.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Vandaag nog even een uurtje gewerkt. Beide nokkenassen er uit gehad, en de pakkingen aan de niet-tandwielzijde kunnen vervangen. Dat was nodig ook. De koppen zijn nu dus wat mij betreft weer klaar.
Vervolgens een cilinder + zuiger verwijderd en eens gekeken hoe en wat alles zat. Even geprobeerd of ik zonder problemen de zuigerverenklem kon gebruiken, en dat ging prima. Bedankt voor de tools, Yuri!
Het viel me op dat de oude zuigers geen bolletje in de gleuf voor de middelste zuigerveer hadden, en die middelste zuigerveer was ook niet aan de bovenkant uitgehold bij de uiteinden om om het bolletje te passen, zoals de nieuwe dat wel heeft.
Volgens mij is het nu een kwestie van alle cilinders verwijderen en de nieuwe cilinders er op.
Is het correct dat alle cilinders onderling uitwisselbaar zijn als ze nieuw zijn en dat het dus niet uitmaakt waar ik ze plaats? De zuigers hebben allemaal een markering met een pijltje naar voren, maar zijn verder ogenschijnlijk ook allemaal gelijk.
Nu nog even uitzoeken hoe de nieuwe zuigerveren precies uitgelijnd moeten worden; ik neem aan dat ik niet alle openingen in de veren precies boven elkaar moet plaatsen…
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Oh ja, nog 1 vraagje: hoe maak ik op een veilige manier mijn oliekoeler schoon?
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
mkatgert schreef:Oh ja, nog 1 vraagje: hoe maak ik op een veilige manier mijn oliekoeler schoon?
Benzine, white spirit, dat soort spul.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mkatgert schreef:
Is het correct dat alle cilinders onderling uitwisselbaar zijn als ze nieuw zijn en dat het dus niet uitmaakt waar ik ze plaats? De zuigers hebben allemaal een markering met een pijltje naar voren, maar zijn verder ogenschijnlijk ook allemaal gelijk.
Nu nog even uitzoeken hoe de nieuwe zuigerveren precies uitgelijnd moeten worden; ik neem aan dat ik niet alle openingen in de veren precies boven elkaar moet plaatsen…
Maakt inderdaad niet uit welke waar komt.
Zuigerveren kan maar op 1 manier. De middelste heeft dus het “slotje” , de olie schraapveer maakt niet uit , en de bovenste heeft top aan 1 kant staan. Maakt niet uit hoe je die uitlijnd , zuigerveren draaien namelijk in hun groef.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Hrrm. 1 zuigerveer gebroken tijdens het vastklemmen in de zuigerverenklem.
De rest zit er nu volgens mij netjes in. Althans, dat hoop ik.
Volgende stap, zuigerpen netjes in de zuiger + drijfstang zien te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat dat met zoveel brute kracht moet als ik er nu op los moet laten. Zo maar eens de Haynes er weer op naslaan, die laat ik continu thuis liggen…
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mkatgert schreef:Hrrm. 1 zuigerveer gebroken tijdens het vastklemmen in de zuigerverenklem.
De rest zit er nu volgens mij netjes in. Althans, dat hoop ik.
Volgende stap, zuigerpen netjes in de zuiger + drijfstang zien te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat dat met zoveel brute kracht moet als ik er nu op los moet laten. Zo maar eens de Haynes er weer op naslaan, die laat ik continu thuis liggen…
Die zuigerpen zit er redelijk vast in. Ik monteer ze altijd met kunstof hamer en natuurlijk goed in de olie.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik kreeg van Yuri ook al de opmerking om de zuiger+cilinder te verwarmen en de pen in de diepvries te leggen. Kijken hoe ver ik daar mee kom zonder de boel te slopen.
Grappig dat de zuigerpen echt met het handje uit de oude zuiger geduwd kon worden…
En nu weer op zoek naar nieuwe zuigerveren. Stom. Zal vast niet zo 123 gevonden zijn, of ik wacht even tot de eerste magazijnopening…
Edit: ik zie dat dat al volgende week is…