2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
chassisnummer en bouwjaar/maand DS
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 16 september 2005 05:18 PM
  [ # 16 ]

Ciao Dago,

Bedakt voor alle tips. Laatst toevallig een bijna identieke DS tegengekomen, ook een DS en slechts enkele maanden verwijderd van mijn bouwjaar. Ook dit was een Pallas met kunstof dak. Ik heb ook die plafonnieres links en rechts, dus ik ben er nu erg zeker van dat -ie echt een Pallas is.

Trouwns, gisteren heeft mijn DS lastgekregen van een slagaderlijke bloeding: de stalen leiding van pomp naar 5e bol is doorgeschuurd en spoot de gehele LHM-voorraad over de weg. Lekker hoor: plotseling geen stb, rem en vering meer, maar ook geen versnellingen meer! Ook zelf niet te repareren zonder brug etc.

Dus, ik sta weer stil.

Arriverderci,
Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 september 2005 06:14 PM
  [ # 17 ]

Ha Hilko,

Dit scheuren van de leiding (van pomp naar regelaar/5e bol) kan gebeuren als de leiding niet op een voldoend aantal plaatsen is vastgezet. Morgen ben ik trouwens 1 van de docenten bij de 10.000km workshop van de DS-club. Succes met de reparatie/reanimatie.

Groeten,
                              DagoDS.

Citroen!

Profiel  
 
DS19HR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 24-09-2005

Gepost: 27 september 2005 01:43 AM
  [ # 18 ]

Je kunt ook een briefje schijven naar het Conservatoire in Parijs

Profiel  
 
DS19HR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 24-09-2005

Gepost: 27 september 2005 01:44 AM
  [ # 19 ]

Sorry, mijn naam vergeten

Henk Ruissen

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 september 2005 02:07 PM
  [ # 20 ]

Dag Henk,

Als je zo’n briefje schrijft naar het Conservatoire in Parijs, wat zet je daar dan in? Je chassisnummer neem ik aan?
Wat voor gegevens krijg je dan? Produktiedatum, kleur, extra’s?

Groeten,

Dago Langen.

Citroen!

Profiel  
 
Dick Kampen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008

- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Gepost: 14 november 2008 01:33 AM
  [ # 21 ]

Heb ergens nog papieren liggen van een DS berline welke ik had gekocht in Antwerpen destijds (1995), de auto was volledig gestript en het chassis waarnodig gelast maar helemaal in orde. Bij de koop kreeg ik de papieren mee en zou de auto later komen ophalen, werd verkocht wegens problemen met de stalling. Ik kreeg 2wk later mijn geld teruggestort omdat de auto was verwijderd en verschrot door de stallingeigenaar welke nog geld kreeg van de eigenaar van de DS…..ik mocht de papieren houden. De DS was op deze Belgische papieren toegelaten in April of Mei 1975, ik kan de papieren momenteel niet vinden vanwege mijn verhuizing, ik zal tzt het chassisnummer melden, zal wellicht niet DE laatste zijn maar wel 1 van de laatsten denk ik haast.

Dick.

Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 14 november 2008 10:33 AM
  [ # 22 ]

Op Yves z’n site staat ook net een heel stuk over de laatste chassisnummers, misschien biedt dat nieuwe inzichten?

 

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 14 november 2008 09:22 PM
  [ # 23 ]

Ik heb weleens gelezen en begrepen dat Peugeot, na de meerderheids-overname in ‘74, met enorme voorraden ID/DS bleef zitten die niet-verkoopbaar bleken toen de CX haar introductie deed.
Veel van deze ‘wachtende’ Dames zijn, hoe pijnlijk het volgende ook mag klinken, door de shredder gehaald….
Blijkbaar vond men het zinloos ze te demonteren om de onderdelen-voorziening voorlopig op peil te houden.
De laatste ‘75-ers zijn dus gerecycled….hoeveel er dus nog gered zijn is eigenlijk onbekend, tevens kan het zijn dat de serienummers van die laatsten dus niet meer opvolgend zijn door de sloopwoede van Peus…
Nogmaals: dit komt louter uit divers leesvoer, wat ervan waar is is mij onbekend.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 04 maart 2009 10:01 PM
  [ # 24 ]

Kan er iemand een overzicht geven voor wat de eerste combinatie van het chassis nr staat?

Voorbeeld:

DS FE 01 FE 0001

de 01 FE 0001 is in wel terug te vinden. Dits is afhankelijk van de versie en het bouwjaar. Maar voor wat staat de FE tussen DS en 01.
Dit kan ook nog oa zijn FC / FG / ...

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 05 maart 2009 02:02 PM
  [ # 25 ]

Waar de F voor staat is niet bekend.
Bij FX-series is het chassisnummer altijd in de vorm DS FX 0X FX XXXX
De FX staat er dus dubbel in, daarom is die in de lijsten voor het gemak weggelaten.

De F-serie is in 1970 begonnen met de DS21 IE
FA voor hydraulique
FB voor méchanique
In 1972 FC voor DSpécial (feitelijk ID19B, met serie A motor; korte slag 1985 cc)
FD eerst voor DSuper, later ook voor DSpécial
In 1973 FE voor DS23 carburateur
FG voor DS23 IE
FF voor DS Break23
Er is dus geen lijn in te vinden. Denk dat het puur te maken heeft met ‘uitputting’ van de nummerreeksen 4 xxx xxx en 3 xxx xxx.
Ik weet ook niet van serie’s B t/m E.

Ik heb nog altijd het plan de artikelenreeks over ‘de jongste ID/DS’, zoals hierboven aangehaald, eens opnieuw op te pakken.
Zodra ik een keer tijd heb. Jan de Lange is begin jaren 90 ermee begonnen, waarna ik het eind jaren 90 overgenomen heb. De artikelen van mij daarover in LBC zijn dus alweer van meer dan 10 jaar geleden.

Aan mensen met een jong exemplaar van een serie, de vraag alle gegevens van de auto aan mij door te geven. Inclusief het coquenummer (het ‘andere’ aluminium plaatje tegen het schutbord).

Overigens: het chassisnummer werd pas aan de auto toegekend als die klaar was voor verkoop en overgedragen werd van de productieafdeling aan de verkoopafdeling van Citroën. Tussen start productie en verkoop kon heel wat gebeuren. Nummerreeksen zijn ook niet volledig.
Mijn DS Break20 - met een van de hoogste chassisnummers - was volgens info van het Conservatoire al in november 1974 klaar voor verkoop, maar is pas in september 1975 op de weg gekomen.
Voor opvragen van info bij het Conservatoire, zie de homepage van de club.

Wat Pascal hierboven vertelt over sloop, klopt. De sloop van de duizenden afgebouwde maar onverkochte DS’en eind 1975 is een bekend gegeven. Rond Parijs waren diverse velden waarop honderden nieuwe onverkochte auto’s stonden. Een beetje zoals nu weer…
Vandaar ook het vage einde van de nummerreeksen. Als je in 1975 nog en ID/DS bestelde, dan werd uit de verkoop gerede voorraad de juiste auto gepikt, waarbij niet gelet werd op het chassisnummer.
Of Pacal de juiste reden voor sloop noemt, weet ik niet. Ik denk eerder dat demonteren t.b.v. onderdelen (die er toen ook nog ruim waren) te kostbaar was.

Michel Coenen, Archief Citroën ID/DS Club Nederland

archief (at) citroeniddsclub.nl

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 05 maart 2009 09:41 PM
  [ # 26 ]
Michelidds schreef:

Wat Pascal hierboven vertelt over sloop, klopt: de sloop van de duizenden afgebouwde maar onverkochte DS’en eind 1975 is een bekend gegeven.

Michel Coenen, Archief Citroën ID/DS Club Nederland
archief (at) citroeniddsclub.nl

Oh help…daar was ik dus al bang voor…
Peugeot deed geen enkele moeite om de wagens verkoop-aantrekkelijk te maken door ze (veel) goedkoper aan te bieden, of men wilde er de moeite niet voor doen: de shredder was een simpele en dankbare oplossing.

Crying or Very sad

Overigens zit er tussen productiedatum en eerste-tenaamstelling van mijn Supertje slechts de Kerstvakantie van 1973: 22 december uit de fabriek, 8 januari op naam..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook