2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Aandrijfasgeluiden 2000 pallas serie 1 1979
Gepost: 24 februari 2009 01:20 PM
  [ # 16 ]

Lezen jullie ook wel eens terug? De topicstarter geeft aan dat hij na zijn vraag heeft ontdekt dat er een motorsteun kapot is, waardoor het blok scheef hangt. Hij gaat dit eerst vervangen, om te kijken of het probleem daarmee verholpen is. Lijkt me vrij duidelijk toch?  Laughing

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 24 februari 2009 01:29 PM
  [ # 17 ]
graddus schreef:

Lezen jullie ook wel eens terug? De topicstarter geeft aan dat hij na zijn vraag heeft ontdekt dat er een motorsteun kapot is, waardoor het blok scheef hangt. Hij gaat dit eerst vervangen, om te kijken of het probleem daarmee verholpen is. Lijkt me vrij duidelijk toch?  Laughing

jawel maar dat heeft niets te maken met een lager dat niet past
zou misschien wel die rare geluiden kunnen verklaren
trouwens zo heel scheef kan een blok in de cx niet scheef zakken
meer voorover misschien dan

Profiel  
 
Gepost: 24 februari 2009 01:32 PM
  [ # 18 ]
algra schreef:
graddus schreef:

Lezen jullie ook wel eens terug? De topicstarter geeft aan dat hij na zijn vraag heeft ontdekt dat er een motorsteun kapot is, waardoor het blok scheef hangt. Hij gaat dit eerst vervangen, om te kijken of het probleem daarmee verholpen is. Lijkt me vrij duidelijk toch?  Laughing

jawel maar dat heeft niets te maken met een lager dat niet past
zou misschien wel die rare geluiden kunnen verklaren
trouwens zo heel scheef kan een blok in de cx niet scheef zakken
meer voorover misschien dan

Het lager paste toch ook gewoon? Het had alleen een iets dikkere rand. Ik geef toe dat je dit ook als niet passend zou kunnen omschrijven, maar in elk geval weet de TS precies wat er daar niet helemaal hetzelfde was. Jouw omschrijving van grotere lagers etcetera lijkt daar niet bij aan te sluiten. Het gaat er mij niet om wie er hier gelijk heeft hoor, ik ben ws degene met het minste verstand van de materie, maar ik krijg in elk geval niet die indruk van de TS.

Profiel  
 
mrah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 01-12-2008

Gepost: 26 februari 2009 12:09 AM
  [ # 19 ]

Dag allemaal,

Ben er nog niet aan toe gekomen om motorsteun te vervangen.

Het kapotte lager LV heb ik indertijd uit elkaar gehaald en er waren inderdaad stukken uit de harde laag van de buitenschaal waar de kogels van het lager over heen rammelden dus de APK meester had gelijk. RV gelijk ook maar vervangen.

Ben al wel bij Bonhof Epe geweest voor een motorsteun en hem het verhaal over de rammelende voortrein voorgelegd.

Er stond ook zo’n serie 1 daar in de garage en heb dus kunnen vergelijken. Met maximale uitslag moet het wiel vrij kunen draaien. Wel zo logisch eigenlijk.

Peter Bonhof zei: de bovenste wieldraagarm heeft een opstaande lip. Zeg maar: het geheel is een liggende L-vorm met draaipunt waar de leden van de L samenkomen. Het rubber tussen chassis en opstaande lip zou verdwenen kunnen zijn wat zorgt voor een te grote maximale uitslag van de voorste wielophanging met als gevolg een te grote hoek waaronder de aandrijfassen moeten draaien.

Ik ga er komende maandag of zaterdag naar kijken. Tot die tijd maar even rustig over de drempels e.d.

Er zijn blijkbaar anders dan ALGRA zegt, toch meerdere verschillende sets van voor 1982 in de omloop geweest. Ik heb indertijd de set voor serie 2 gezien en dat paste zeker niet in serie 1. De set die ik kocht paste perfect alleen iets dikker naar binnen toe. Had bij het monteren niet het gevoel dat er iets niet lekker zat.

Bedankt voor alle commentaar tot nu toe.

Profiel  
 
mrah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 01-12-2008

Gepost: 26 februari 2009 02:28 PM
  [ # 20 ]

Dag,

de rubbers die de maximale uitverende slag begrenzen van de voorwielophanging zitten er nog in.

Ik had vanochtend een lekke band. Tijdens band verwisselen gelijk even naar e.e.a. gekeken. De rammel bij uitveren is te wijten aan een kapotte aandrijfas. Wiellagers zitten prima op hun plek.

Ga het zaakje uit elkaar halen en een nieuwe aandrijfas scoren.

Profiel  
 
mrah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 01-12-2008

Gepost: 02 maart 2009 01:38 PM
  [ # 21 ]

Dag,

Ik heb de rechter aandrijfas gedemonteerd en kon eigenlijk niet veel speling in de homokineet ontdekken, ook niet in de tripoide.

Homokineet van de as afgetikt en het hele ding uit elkaar gehaald.

Leuk puzzeltje om uit elkaar te krijgen Razz

Wat bleek: na oppoetsen van alle onderdelen en losse kogels bleken er van twee van de zes kogels op een paar plekjes op de kogel de harde laag verdwenen, beetje afgebrokkeld.

Vandaar het geluid tijdens het draaien onder een hoek (uitveren of sturen).

Ik wist dat lagerboeren ook losse kogels verkopen. Even in mijn lagerboek gesnuffeld. De schuifmaat gaf wel een vreemde maat aan.

Volgens mijn lagerboek is dat 19,844 mm oftewel 25/32 inch.

Aanduiding: KU.19,844KL3 of KU.19,844G20.

En blijkt nog leverbaar ook bij de lagerboer in setjes van 10 kogels. Gelijk maar 2 sets besteld (de linker heeft er ook zes) en morgen komen ze binnen.

Het is natuurlijk wel zo dat de kogels inlopen op twee vlakken in de homokineet. Dit zag er allemaal piekfijn uit. De kogels zijn gewoon het zwakke punt. Als ik die vervang kan het weer jaren mee.

Nog geen idee hoeveel die kogels kosten maar het zal ongetwijfeld een fractie zijn van wat een totale aandrijfas kost.

Als het goedkoop en goed kan waarom dan niet??? Smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 maart 2009 01:40 PM
  [ # 22 ]

.... en je bent nog lekker bezig ook Cool  Laat je de afloop ook nog even weten?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 619
Geregistreerd: 19-01-2009

- C5 X Hypnos
Gepost: 02 maart 2009 01:43 PM
  [ # 23 ]

lekker bezig mrah! Heb je ook misschien nog foto’s van de homokineet die uit elkaar ligt?

Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 02 maart 2009 02:07 PM
  [ # 24 ]
algra schreef:
waterman771 schreef:

Zeg, dat kun je ook op een vriendelijke manier duidelijk maken. Ok?

voorbarige conclussie dat het onvriendelijk bedoeld zou zijn

daar hebben ze Very Happy voor uitgevonden!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
mrah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 01-12-2008

Gepost: 02 maart 2009 11:27 PM
  [ # 25 ]

Nah, ik ga geen foto’s maken, tik “homokineet” in in google en kies afbeeldingen. Er staan er genoeg. Het is allemaal hetzelfde principe.

Ik heb straks wel 2 x 10 - 2x6 = 8 nieuwe kogels over. Iemand interesse? Mijn CX is van begin 1979, 2 liter, 4-bak.

Geen idee of die homokineten van de andere types hetzelfde zijn. Zou m.i. goed kunnen.

Laat maar horen. Ik kan er ook niets meer mee.

Profiel  
 
mrah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 01-12-2008

Gepost: 04 maart 2009 07:01 PM
  [ # 26 ]

Dag,

De aandrijfas zit weer in elkaar. Nieuwe hoezen er om heen met vet.

Ik vond het uit elkaar halen van de homokineet al een leuke puzzel maar het in elkaar zetten kostte me toch wel iets meer tijd.

Belangrijk is dat je eerst de kogels in de extra lange sleuven die tegenover elkaar liggen van de kooi monteert en vervolgens de rest.

Duurde even voordat ik dat doorhad. Toen ik het ding namelijk uit elkaar haalde kon ik niet zien hoe ik het deed vanwege de dikke laag vet.

Ik zei al dat de aandrijfas weinig speling had maar nu met die nieuwe kogels is er helemaal geen speling meer. Nieuw!

Kogels kosten toch wel iets meer dan ik dacht +/- €4,10 per stuk.

Dat wordt dus zo’n € 25,- per as.

Maar het allerbelangrijkste….. de CX rijdt weer helemaal geruisloos in bochten en bij uitveren. Super! Probleem opgelost.

Enne, doet iemand mij dit nog na? Ik heb nog 8 kogels liggen…..

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 04 maart 2009 11:23 PM
  [ # 27 ]

Mooi werk, en geen geld zou ik zeggen!

Profiel  
 
Gepost: 07 maart 2009 02:55 AM
  [ # 28 ]

Is het een idee om het hele fuseeblok van een >82 model op een <82 model over te zetten?

Ik ben namelijk ook aan de beurt om mijn linkervoorwiellager te vervangen voor de APK. De auto is van ‘79 en ik heb nog een knap lager, inclusief fuseeblok, van een ‘85’er liggen. Lager ombouwen past kennelijk niet, misschien een heel fuseeblok wel? Of kom je dan in de knoei met je aandrijfas?

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook