Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
En hier het vervolg van mijn oude draadje dat het toch mooi ruim 2,5 jaar heeft uigehouden op dit forum
[quote data=”” author=“Mechuccio” date=“1252147597”]Pech voor Willem, hij doet het weer dus voorlopig nog niet voor 50 euro te koop
Mijn pa en ik zijn vanmorgen begonnen met het oefenen van gaatjes tappen in een kapotte cilinderkop van de 16V, en bij de 2e keer lukte het zonder spaanders in de cilinder te krijgen. Dus toen voor het echie geprobeert op de 16V en dat is gelukt! wel zal ik vaker de bougies moeten controleren, want kennelijk trillen ze los, er zat er nog een die niet eens meer handvast zat en de andere 2 gingen ook zonder moeite los.
Iig rij ik voorlopig weer happy rond. Alle dank voor mijn Pa, want die heeft het tappen gedaan, ik dorste het niet
Wroeeaaaam
[quote data=”” author=“MaartenH” date=“1252147597”]Gelukkig maar
Maaruh, wat doe jij toch met je bougies?
Geen fuck eigenlijk maar vanaf nu ga ik ze iig vaker controleren!
[quote data=”” author=“BasisBIX” date=“1252147597”]Goed bezig
Dank je
[quote data=”” author=“Arjan Verkade” date=“1252147597”]Bougies horen toch handvast te zitten?
In elk geval niet veel strakker..
Klopt, maar de 1e zat echt veel te los, nog niet eens handvast, dat lijkt me een risico met een blok dat in de 7000 toeren gaat. Ik ga ze nu gewoon periodiek controleren, dan gebeurt dit iig niet meer.
[quote data=”” author=“joelle” date=“1252147597”]En als je de bougies met nieuwe ringen monteerd gaan ze dan nog los??
Weet ik nog niet ops: eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik al 50.000KM met deze bougies heb gedaan en geen idee heb hoe lang ze er daarvoor in gezeten hebben, nu zitten er nieuwe in, we zullen dus wel zien
[quote data=”” author=“PrutsyLJ” date=“1252147597”]Wat heb je nou precies gedaan dan? Gat opgetapt? Of een helicoil oid geplaatst?
Met behulp van een speciale tapsnijder van Midlock (kost iets van 30 euro, niet duur dus) hebben we het gat een maat opgetapt, steeds de tap dik in het vet, anderhalve slag tappen en dan de tapsnijder weer helemaal schoonmaken en weer opnieuw beginnen. Vooral bij het optappen van het gat is dat belangrijk, anders dondert er op een gegeven moment een prop spaanders in de cilinder. Wanneer het gat is opgetapt wordt door dezelfde tapsnijder de schroefdraad gesneden, hierbij kun je meer slagen maken omdat de spaanders nu hoger in de tap blijven hangen en niet meer in de cilinder kunnen vallen. Vervolgens een speciaal busje van Midlock om de bougie gedraait en de bougie in het nieuwe gat geschroefd. Je kunt die busjes ook met locktide vastzetten in de kop, maar ze kosten iets van 1,70 per stuk dus ik zie wel wat er gebeurt als ik een volgende keer mijn bougies eruit moet schroeven.
Iig ben ik blij dat het gelukt is, en nog relatief goedkoop ook:D
Hier is een plaatje van het spul:
[quote data=”” author=“BX19TZI” date=“1252147597”]Kerel gefeliciteerd
Ik was verbaasd dat mijn bod zolang stand kon houden
Maja ga maar weer lekker genieten.
Zelf zit ik namelijk in een bezinningsmoment. Ik ga 2 auto’s wegdoen. Welke weet ik nog niet, maar ik vind dat in ieder geval een goed voornemen voor 2009.
Tsja, het was het enige bod he was ook wel hoog natuurlijk, zo gek is het niet dat er niemand overheen gegaan is
Succes met jouw te nemen beslissingen! lijkt me toch moeilijk om afscheid te moeten nemen van 1 van je auto’s na alles wat er in gestoken is. maar je mag er 3 van jezelf houden, dus daar zit dan minstens een 16V tussen je hebt het toch best goed! dat weet je toch he
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Zo, maar eens even een updateje doen over de 16V
Hij doet het alweer een hele tijd naar volle tevredenheid, ik had sinds de winter wel vaker dat de accu leeg was, uiteindelijk maar eens begonnen te zoeken naar het alarm dat er nog zo half ingebouwd zat en gevonden.
Het regelkastje is er al uit, maar ik zal toch eens het dash moeten verwijderen om alle kabels netjes weg te halen, want er zit nogal wat zeg
En dan heb ik eindelijk nieuwe remschijven en blokken gemonteerd achter, toen ik de 16V kocht deden de achterremmen nauwelijks nog mee en heb ik ze helemaal uit elkaar gehaald en gangbaar gemaakt. Daarna hebben ze mede dankzij de pleurisbende in de kofferbak die ik altijd meezeul altijd wel meegeremd, maar niet naar mijn smaak. Nu heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om meteen alle raakvlakken van de velgen en wiellagers op te schuren en licht in te vetten en het rijdt alweer een heel stuk rustiger, trillingen zijn weg en hij remt weer lekker bijterig.
Ook ben ik nog even op bezoek geweest bij Arend Mihl, dat is degene die de auto in Belgie gekocht heeft en geimporteerd heeft, de eerste Nederlandse eigenaar dus. Hij woont lekker achteraf in de buurt van Groningen met allemaal leuke kronkelweggetjes met slootjes en vooral geen snelheidscontrole, en kent die weggetjes als zijn broekzak. Uiteraard vond hij het leuk om weer eens een stukje in zijn oude BX te rijden dus gaf ik hem de sleutels en knalde we weg. 10 minuten en een schone onderbroek later hebben we even wat zitten auwehoeren, en toen bedacht hij zich dat hij nog een hoedenplank had liggen die hij had gemaakt voor de BX, maar niet meeverkocht had aan Eric Vertogen omdat er toen nog speakers in hingen. Nu was ie natuurlijk leeg en kon ik hem meenemen. Erg leuk, is de plank na ruim 4 jaar weer verenigd met de auto
En dan is gisteren na een maandenlange doodsstrijd mijn accu toch overleden, toen ik de regelaar van het alarm eindelijk verwijderd had hield ie het ineens 4 dagen uit, maar gisteren was het gewoon afgelopen, hij levert nog net genoeg prik voor de CV maar starten zit er niet meer in, ook niet na een flink stuk rijden. de dynamo is wel nog goed. Dus dat wordt een nieuwe kopen aan het einde van de maand, tot die tijd red ik me wel met een geleende accu
En dan nog een filmpje dat ik maakte in Duitsland, het is zeker niet de jongste meer met zijn 350.000KM, en ook zeker niet de snelste meer, maar hij komt wel nog lekker met het verkeer mee vind ik
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Lekker geluidje!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
gedver dat klinkt idd lekker zeg! en hij wilt idd ook erg lekker weg.
dat duurt in mijn 1.4 bxje toch iets langer en dan bij 160 op teller blijft hij toch echt hangen
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ja hij klinkt heel mooi dat is ook zeker een ding waar ik echt heel blij mee ben, dat lekkere gebrul doet al een hele hoop met de sensatie.
Toch is ie voor mijn gevoel wel wat langzamer geworden over de jaren, toen ik net de 6bak eronder had knalde hij toch wel moeiteloos naar de 210 in de 5, nu kostte dat wel wat meer moeite, maar goed, de LPG tank zat nokje vol en ik sleur nog een hoop zooi mee in de kofferbak. Maar het blijft natuurlijk wel mooi om nog even door te schakelen als je al sneller dan 200 rijdt
Maar goed, het punt dat het blok echt helemaal uit elkaar moet komt wel wat dichterbij merk ik al. Aan de andere kant, als ik me gewoon normaal gedraag met die auto zal ie toch nog wel wat jaartjes door blijven draaien, het is geen gekke prestatie met een kilometerstand van 350.000KM terwijl er aan het blok eigenlijk nog nooit iets is vervangen buiten de dbriem, spanrollen en waterpomp
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Nja dus en leuk ook!
Rij ik net even naar mijn ouders om een andere accu te halen (uiteraard nadat ik de zoveelste vriendelijke voorbijganger had aangehouden om even te jumpstarten….. handig zo’n koffieshop als buurman…. traffic genoeg )
Maar goed, het viel me op dat de lichtopbrengst ineens ernstig minder was dan normaal en jawel, mijn linker gele pit naar de klote. Thuis even het bolleke losgehaald om dat op een andere lamp te zetten, en dat ging allemaal prima tot ik in al mijn enthousiasme na het plaatsen van de ring waarmee dat bolleke geklemd zit het bolleke zelf iets te ruw erin wilde persen en knerps toen was ie dus stuk.
Nu moet ik dus weer wachten tot Citromobile voor ik weer met gele pitten kan gaan rijden, mja, het zei zo.
Ik kan nu iig wel weer normaal starten, das ook heel wat waard
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Op naar de Brezan (ofzo). Gele H4 is wel leverbaar (ook weer met zo’n kappie). Neglin levert ze.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Oh thanks!
Dan ga ik daar even spienzen, ik dacht dat ze tegenwoordig moeilijk te krijgen waren.
Meteen ook maar een setje voor de HY scoren dan want die moet ook geel!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
...Maar ze moeten ze denk ik bestellen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
OK! dan ga ik ze morgen even bellen! thx!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Als ze hem dan hebben bij de brezan dan post aub even het artikelnummer, want brezan hier houdt vol dat ze niet meer te leveren zijn. En ook nog eens dat ze verboden zouden zijn, haha.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Oh, das raar. Nja, ik heb net gebeld met Brezan in Weert, en hij kon nog gewoon H4 lampjes bestellen met zo’n geel bolleke, kosten iets van 11,zoveel per stuk en heb er 4 besteld. Zouden dan zaterdag of dinsdag binnen moeten zijn. Als ik een factuurtje heb zet ik dat wel even hier neer dan.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mighel schreef:Als ze hem dan hebben bij de brezan dan post aub even het artikelnummer, want brezan hier houdt vol dat ze niet meer te leveren zijn. En ook nog eens dat ze verboden zouden zijn, haha.
Onzin. Mijn laatste setjes, voor de beide BXen, heb ik in November zelfs gewoon bij Automat besteld. Binnen twee dagen hebben…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
In het geval van Neglin (lamp plus kapje):
Ernst
BX 16 TRI - Rouge Florentin - ORGA 3903
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Neglin leverde de Brezan in Weert niet, welk merk het nu wordt weet ik niet.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Als het niet lukt geef je me maar een seintje, ik heb bij een Neglinboer gewerkt…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!