1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
ZX revisie motor?
Stones
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-05-2005

Gepost: 26 juni 2005 11:26 PM

Nou…volgens mij heb ik het nu goed verneukt…

Er kwam eens een rookwolkje uit het ventilatiesysteem, waarna ik de motorkap eens open deed. Daar waren nog meer wolkjes te zien, ondermeer uit de oliepeilstokhoudergeval…

Nu heb ik een vermoeden dat mijn zuigerveren nu écht versleten zijn (er zit nl ook troep aan mijn peilstok) en moet ze dus vervangen.

Heeft iemand enog idee of ik dan nog meer moet vervangen? Er zal nu waarschijnlijk nog wel meer versleten zijn…

Profiel  
 
Stones
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-05-2005

Gepost: 26 juni 2005 11:39 PM
  [ # 1 ]

Re: ZX revisie motor?

Stones schreef:

Nou…volgens mij heb ik het nu goed verneukt…

Er kwam eens een rookwolkje uit het ventilatiesysteem, waarna ik de motorkap eens open deed. Daar waren nog meer wolkjes te zien, ondermeer uit de oliepeilstokhoudergeval…

Nu heb ik een vermoeden dat mijn zuigerveren nu écht versleten zijn (er zit nl ook troep aan mijn peilstok) en moet ze dus vervangen.

Heeft iemand enog idee of ik dan nog meer moet vervangen? Er zal nu waarschijnlijk nog wel meer versleten zijn…

Ohja…de troep aan de stok was geen ijzervijlsel.

Profiel  
 
Stones
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-05-2005

Gepost: 27 juni 2005 01:24 AM
  [ # 2 ]

Nee, de radiator is niet stuk… Ook nooit zonder olie gereden enzo…het lijkt op zuivere slijtage (meter staat nu op 198.000km)

Enig idee hoeveel zo’n geintje kost?

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 27 juni 2005 01:29 AM
  [ # 3 ]
Stones schreef:

Nee, de radiator is niet stuk… Ook nooit zonder olie gereden enzo…het lijkt op zuivere slijtage (meter staat nu op 198.000km)

Enig idee hoeveel zo’n geintje kost?

Ik vind deze informatie te summier om er van uit te gaan dat de motor op is. Gezien de kilomterstand en de informatie dat er geen defecten zijn opgetreden en er voldoende olie in het motorblok zit, zou de motor nog in goede conditie moeten zijn.
Olie kan via de peilstokopening naar buiten komen als de peilstok niet meer goed afdicht. Remedie is dan gewoon een nieuwe peilstok van een paar euro.
Compressie meten verschaft meer informatie over een versleten motorblok. Deze informatie die je nu geeft, zegt niets over de conditie van het motorblok.

Profiel  
 
Stones
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-05-2005

Gepost: 27 juni 2005 01:40 AM
  [ # 4 ]

ok de exacte syptomen Smile :

- stotteren bij stationair lopen (een beetje)
- klein rookpluimpje uit de uitlaat bij > 3000 rpm (volgens iemand die achter mij reed)
- beetje blauwige rook bij starten
- moeilijk starten (is geen stappenmotor, ook geen kleppenafstelling) , maar wel altijd starten na +/- 6 sec. doorstarten
- bougies zijn nat…de eerste kletsnat, en dan aflopend naar een bijna droge 4e bougie
- er kwam vandaag dus ook rook ergens achter de luchtfilter vandaan. Ik kon er niet goed achter kijken waar het exact uit kwam.

zo meer details? hopelijk herkent iemand dit…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 juni 2005 04:47 AM
  [ # 5 ]

Was die troep aan je peilstok een soort Mayonaise?
Wat is de kleur van de olie, koffiekleurig en de koelvloeistof, modderkleur?

Zo ja, dan klinkt het als een bekend probleem met de koppakking.
Voor meer info, zie mijn uitleg in http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162657&postdays=0&postorder=asc&start=15

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 juni 2005 05:10 AM
  [ # 6 ]
Stones schreef:

ok de exacte syptomen Smile :

- stotteren bij stationair lopen (een beetje)
- klein rookpluimpje uit de uitlaat bij > 3000 rpm (volgens iemand die achter mij reed)
- beetje blauwige rook bij starten
- moeilijk starten (is geen stappenmotor, ook geen kleppenafstelling) , maar wel altijd starten na +/- 6 sec. doorstarten
- bougies zijn nat…de eerste kletsnat, en dan aflopend naar een bijna droge 4e bougie
- er kwam vandaag dus ook rook ergens achter de luchtfilter vandaan. Ik kon er niet goed achter kijken waar het exact uit kwam.

zo meer details? hopelijk herkent iemand dit…

Hmm….je moet niet al teveel waarde hechten aan mijn opmerkingen als ouwe dieselaar, maar *vroegah* Cool  betekende dit een teveel aan benzine….iets met de inspuiting dus met jouw ZX…waardoor de bougie’s nat worden. Confused:

Zelfs met mijn Spartamet (met 35 cc Sachsmotor) heb ik dat regelmatig, dat hij stottert, rookt uit de uitlaat en dan loopt ie ook niet echt lekker meer.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 juni 2005 05:31 AM
  [ # 7 ]
Bram schreef:

Zelfs met mijn Spartamet (met 35 cc Sachsmotor) heb ik dat regelmatig, dat hij stottert, rookt uit de uitlaat en dan loopt ie ook niet echt lekker meer.

Surprisedfftopic
Heb jij daar verstand van, die Sachsmotortjes?
Kun je me per PB vertellen wat doe je eraan als hij niet lekker loopt?
Ik heb namelijk een klant met zo een ding, motor loopt niet lekker meer, er is een nieuwe carburateur besteld.
Die klant rijd met dat ding alsof het een dieselauto is, 100 a 150km per dag Exclamation

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 juni 2005 11:57 AM
  [ # 8 ]
Stones schreef:

ok de exacte syptomen Smile :

- stotteren bij stationair lopen (een beetje)
- klein rookpluimpje uit de uitlaat bij > 3000 rpm (volgens iemand die achter mij reed)
- beetje blauwige rook bij starten
- moeilijk starten (is geen stappenmotor, ook geen kleppenafstelling) , maar wel altijd starten na +/- 6 sec. doorstarten
- bougies zijn nat…de eerste kletsnat, en dan aflopend naar een bijna droge 4e bougie
- er kwam vandaag dus ook rook ergens achter de luchtfilter vandaan. Ik kon er niet goed achter kijken waar het exact uit kwam.

Hoe is het eigenlijk gesteld met je ontsteking? Zijn je bougie’s nog in goede staat, hoe zijn je kabels?
Je kabels kan je trouwens goed checken als je de motorkap in donker opent, even da lichten uit en dan kijken. Zie je her en der een zooitje vonkjes dan weet je genoeg…

Mijn theorie is;
Slechte vonk >> slechte verbranding. Gevolg hiervan zijn natte bougie’s, meer rook en slecht starten, door onvolledige verbranding.

Ik kan in ieder geval niet direct de conclusie trekken dat je je blokje er maar voor om moet ruilen en zou zeker eerst wat meer onderzoek gaan doen.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 27 juni 2005 12:09 PM
  [ # 9 ]
patje74 schreef:
Stones schreef:

ok de exacte syptomen Smile :

- stotteren bij stationair lopen (een beetje)
- klein rookpluimpje uit de uitlaat bij > 3000 rpm (volgens iemand die achter mij reed)
- beetje blauwige rook bij starten
- moeilijk starten (is geen stappenmotor, ook geen kleppenafstelling) , maar wel altijd starten na +/- 6 sec. doorstarten
- bougies zijn nat…de eerste kletsnat, en dan aflopend naar een bijna droge 4e bougie
- er kwam vandaag dus ook rook ergens achter de luchtfilter vandaan. Ik kon er niet goed achter kijken waar het exact uit kwam.

Hoe is het eigenlijk gesteld met je ontsteking? Zijn je bougie’s nog in goede staat, hoe zijn je kabels?
Je kabels kan je trouwens goed checken als je de motorkap in donker opent, even da lichten uit en dan kijken. Zie je her en der een zooitje vonkjes dan weet je genoeg…

Mijn theorie is;
Slechte vonk >> slechte verbranding. Gevolg hiervan zijn natte bougie’s, meer rook en slecht starten, door onvolledige verbranding.

Ik kan in ieder geval niet direct de conclusie trekken dat je je blokje er maar voor om moet ruilen en zou zeker eerst wat meer onderzoek gaan doen.

Inderdaad, probeer eerst even een setje nieuwe bougies, dan weet je al een stuk meer voor bijna niks.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Stones
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-05-2005

Gepost: 27 juni 2005 01:32 PM
  [ # 10 ]

Kan de slechte verbranding ook komen doordat de zuigerveren niet meer goed afsluiten? Ik ga straks in ieder geval de druk laten meten… en hou jullie op de hoogte Smile

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 juni 2005 01:39 PM
  [ # 11 ]
Stones schreef:

Kan de slechte verbranding ook komen doordat de zuigerveren niet meer goed afsluiten? Ik ga straks in ieder geval de druk laten meten… en hou jullie op de hoogte Smile

Als je veren niet goed afsluiten dan zal er olie mee verbranden, natuurlijk zal je dan geen lekkere verbranding hebben. Tja…. de compressietest zal het je gaan vertellen. Met een beetje mazzel valt het mee. Succes!

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 27 juni 2005 03:26 PM
  [ # 12 ]
Stones schreef:

Kan de slechte verbranding ook komen doordat de zuigerveren niet meer goed afsluiten? Ik ga straks in ieder geval de druk laten meten… en hou jullie op de hoogte Smile

Volgens mij kun je nog heel lang rijden met slechte zuigerveren, alleen zul je het oliepeil heel erg goed in de gaten moeten houden.
Naar mijn idee heeft jouw auto een ontstekingsprobleem. Slecht starten, maar wel benzine ingespoten krijgen, resulteert in natte bougies en bij aanslaan natuurlijk veel rook door een overmaat aan benzine. Een klein rookpluimpje zegt niets. Versleten zuigerveren zorgen voor grotere rookpluimen!
Conclusie van versleten motorblok is dan ook, volgens mij, te snel getrokken. Probeer eerst maar eens andere zaken uit te sluiten. Zoals:
- vonken alle vier de bougies?
- hoe sterk is de vonk?
- hoe is de staat van het luchtfilter?
- staat van de bougiekabels?
- staat van de bougies?

Gezien de kilometerstand en de omschreven symptomen blijft het onwaarschijnlijk dat het motorblok versleten is.

Profiel  
 
Stones
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-05-2005

Gepost: 27 juni 2005 03:49 PM
  [ # 13 ]

update…

zojuist naar een garage geweest in Delft (van bemmel?),  mooie serie oude ctiroëns op het pad en de bruggen en veel kennis van oude bakken. De monteur gaf aan dat de rook achter het luchtfilter waarschijnlijk kwam door een slecht afsluitende kleppendeksel. Een vaak voorkomend probleem bij dit type motoren volgens hem. Hij gaat dit woensdag verhelpen, compressietest uitvoeren en ontsteking checken. Ik ben benieuwd! Het is in ieder geval de eerste garage die ik ken, waar van tevoren een rekening wordt gemaakt om de kosten te bepalen! Hij vroeg zelfs of ik het zelf nog wilde repareren Shocked  Wat een cool bedrijf!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 juni 2005 10:14 PM
  [ # 14 ]
Stones schreef:

Hij vroeg zelfs of ik het zelf nog wilde repareren Shocked  Wat een cool bedrijf!

Inderdaad, toen ik last had van LHM lekkage op een zaterdag, had hij geen tijd/monteurs die het konden maken, maar hij gaf me wel een uitstekende uitleg hoe ik het zelf kon maken Razz

PS: Zo een 1.4i is een makkelijke motor om aan te sleutelen, als je een beetje handig ben, kun je bijna alles zelf doen en anders vraag je een handig forumlid in de buurt om hulp.
Ik ken toevallig iemand in Rotterdam die veel gesleuteld heeft aan zijn vorige auto, een ZX met 1.4i motor volgens mij Wink

Profiel  
 
Stones
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 01-05-2005

Gepost: 27 juni 2005 10:25 PM
  [ # 15 ]

is een 1.4i dan hetzelfde om aan te sleutelen als mijn 2.0i?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook