Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
malle pietje schreef:...Maar ik kan je best vertellen dat onderweg met pech komen te staan, en dat terplekke oplossen, maakt je de koning van de wereld, en is ontzettend romantisch! (dat heet, als je eraan terug denkt, is het de mooiste vakantie ever!)
Nou, dat soort romantiek mag je houden hoor! Mijn turbodieseltje heeft me op vakantie nog nooit in de steek gelaten, en dat mag van mij rustig zo blijven.
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Harm schreef:En om nou een halve auto aan onderdelen mee te sjouwen….
Tss tuurlijk niet, wat onzinnig!
(je moet een HELE BX mee aan onderdelen meesjouwen )
Tssssss wat een vertrouwen Harm, als jij een gare BX hebt hoeft een ander dat niet te hebben
Gaaf plan!
Lijkt me geweldig om zo lang in die regio te zweven in een BX
Ik heb vorig jaar 9 weken met een 19 jaar oude BX 19 GT in Frankrijk rondgereden (ongeveer 5.000 km). Helaas ging dat niet helemaal goed. Na 1 week ging de waterpomp kaduuk. Tijdens het vervangen sprong een hoofdslang van de octopus (gelukkig stond de BX in de garage en niet op een verlaten landweggetje!). Die slang werd gerepareerd en is nog 2 keer gesneuveld in 2 weken tijd
Uiteindelijk heb ik de voorveerpoten vervangen door exemplaren die van een BX Image kwamen met 20.000 km (nee, ik heb geen nulletje vergeten ). Dat is wel een schitterend leuke klus, alleen krijg je er ontzettend zwarte handen van… Verder heb je voor die klus best een flinke rits gereedschap nodig.
Vergeet daarom niet 2 assteunen bij de Gamma te halen voor een eurootje of 10 Neem ook een krik mee die je BX kan opkrikken wanneer ie op z’n kont ligt. Stel je krijgt een LHM-lekkage en je BX ligt in z’n laagste stand, dan heb je niks aan je standaard BX-krikje!
Zorg er verder gewoon voor dat je BX in goede technische staat is, maar dat lijkt me logisch
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Gaaf plan!
Lijkt me geweldig om zo lang in die regio te zweven in een BX
Ik heb vorig jaar 9 weken met een 19 jaar oude BX 19 GT in Frankrijk rondgereden (ongeveer 5.000 km). Helaas ging dat niet helemaal goed. Na 1 week ging de waterpomp kaduuk. Tijdens het vervangen sprong een hoofdslang van de octopus (gelukkig stond de BX in de garage en niet op een verlaten landweggetje!). Die slang werd gerepareerd en is nog 2 keer gesneuveld in 2 weken tijd
Uiteindelijk heb ik de voorveerpoten vervangen door exemplaren die van een BX Image kwamen met 20.000 km (nee, ik heb geen nulletje vergeten ). Dat is wel een schitterend leuke klus, alleen krijg je er ontzettend zwarte handen van… Verder heb je voor die klus best een flinke rits gereedschap nodig.
Vergeet daarom niet 2 assteunen bij de Gamma te halen voor een eurootje of 10 Neem ook een krik mee die je BX kan opkrikken wanneer ie op z’n kont ligt. Stel je krijgt een LHM-lekkage en je BX ligt in z’n laagste stand, dan heb je niks aan je standaard BX-krikje!
Zorg er verder gewoon voor dat je BX in goede technische staat is, maar dat lijkt me logisch
Zorg ervoor dat je BX in goede staat is voor je weggaat. Daarmee voorkom je lang niet alle gebreken, want er zijn genoeg dingen die je gewoon niet kan voorzien (neem brekende hydro leidingen of een spontaan gaan lekkende brandstofpomp) maar je voorkomt wel dingen als stukkende thermocontacten, versleten remmen of andere voor de hand liggende ellende.
Onderweg neem ik altijd een standaard kluskist mee. Kan wel iets uitgedund worden voor de vakantie. Verder een goede krik, inklapbare assteuntjes, een mini dopsleutelsetje, ducktape, tie-wraps, ijzerdraad, kroonsteentjes, el. snoer, etc… Vergeet ook niet vloeistoffen. Koelwater, motorolie (afhankelijk van hoeveel ie normaal gebruikt) en LHM. LHM is wel leuk, maar als je echt een probleem krijgt met het hydr. systeem heb je al snel een liter of 3 nodig.
Mocht er onderweg wat kapot gaan, kun je eerst proberen het zelf te fixen. Dat is toch altijd een stuk beter en sneller dan garages in te moeten schakelen. Als je er echt niet uitkomt zul je aanspraak moeten maken op iets als ANWB IRK of reisverzekering met autohulp.
Sommige dingen merk je pas met vakantie op. Een aandrijfas kan bijv. pas gaan piepen als je met een caravan de heuvel opbeult. Een radiateur kan ook onder vergelijkbare omstandigheden de geest geven. Een vakantie check-up zal dus met een vooruitziende blik moeten gebeuren. Een auto die in het dagelijks leven nooit verder komt dan de buurtsuper zal je het beste een verse plas olie kunnen geven voor de vakantie. De van condens verzadigde olie zal de motor niet veel smering geven als deze ineens op zijn falie krijgt op de autobahn. Bij een wagen die in NL veel kms maakt zal dit niet echt nodig zijn.. (dan volgens de normale intervallen).
De voorbreidingen van mijn eigen trip bijv. was grotendeels afgewerkt volgens bovennstaande. Plus nog wat extra reparaties ivm kapotte brandstofpomp en dynamo. Onderweg een lekkage gehad van een koelwaterslangetje. Toch niet iets wat ik met een check-up zou hebben gevonden. Aan de andere kant: het was onderweg wel makkelijk te fixen dankzij het gereedschap en meegenomen koelwater.
Meja.. bovenstaannde impliceert wel dat je met een oudere auto toch altijd wel iets kan verwachten. Je moet niet bang zijn om de handen uit de mouwen te steken of anders in conclaaf te gaan met lokale garagehouders als je niet zelf sleutelt.
Ik zou trouwens liever in Tjechie stil komen staan dan in Duitsland. Tjechie, Hongarije, Slovakije, Sloevenie, Kroatie: je komt er veel meer Citroens tegen dan in Duitsland, Italie of Oostenrijk.
Gr,
Marten
Ik ga komende zaterdag naar Jouy-le-Moutier bij Parijs.. in de BX, met 2 collega’s. Leuk eindje rijden…. volgens mij kan me weinig gebeuren: nieuwe radiateur, verse kvs, net nieuwe octopus, pas onderhoud gehad, nieuwe voorruit…
mij zullen ze niet hebben
Harm schreef:Ik ga komende zaterdag naar Jouy-le-Moutier bij Parijs.. in de BX, met 2 collega’s. Leuk eindje rijden…. volgens mij kan me weinig gebeuren: nieuwe radiateur, verse kvs, net nieuwe octopus, pas onderhoud gehad, nieuwe voorruit…
mij zullen ze niet hebben
heej, zou je niet eens afkloppen?
heej, zou je niet eens afkloppen?
Ik zit al een half uur op m’n bureau te kloppen, ik realiseerde me dat ik wel erg moedig ben geweest…
Harm schreef:Ik zit al een half uur op m’n bureau te kloppen, ik realiseerde me dat ik wel erg moedig ben geweest…
Dan is het goed
wij zijn meerdere malen 8 tot 10 weken weg geweest met de BX.
je kan wat extra LHM meenemen voor onderweg, wat ti-raps, verschillende maten slang en stukjes leiding (metaal en/of plastic), extra snaartje en natuurlijk gereedschap
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:wij zijn meerdere malen 8 tot 10 weken weg geweest met de BX.
je kan wat extra LHM meenemen voor onderweg, wat ti-raps, verschillende maten slang en stukjes leiding (metaal en/of plastic), extra snaartje en natuurlijk gereedschap
Heeft t echt zin om LHM mee te nemen? k bedoel, als een leiding echt klapt, dan heb je toch nix aan een litertje reserve?
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
mwoa, het zijn niet alleen je hogedruk leidingen die kapot kunnen.. een scheurtje in je oktopus ergens hoeft niet meteen heel je lhm voorraad op te maken, maar een reserve literje is dan wel fijn
goed preventief onderhoud en een check zijn het belangerijkste, en goed verzekeren
een paar tientjes kunnen je buitenlandse rampen wat comfortabeler maken
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx