De laatste tijd gaat bij steeds meer merken de RON 98 uit de verkoop. Wat nu?
Als ik zoek op het internet zie ik dat octaangehalte te maken heeft met de compressieverhouding en zou in principe de compressie van de GS-motoren (zeker die van de 1220) laag genoeg moeten zijn voor RON 95. Maar ik lees ook op dat deze proefondervindelijk heeft gevonden dat RON 98 vereist is.
Wie kan me meer vertellen over onze GS/A en het octaangehalte en/of het gebruik van octaanboosters?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik tankte altijd RON98, mijn ervaring is dat RON95 echt te laag is. Overigens doen ze het ook prachtig op LPG! (= ong. RON108 en dus klopvaster dan octaan)
Overigens is het geen octaangehalte maar octaan getal. Er zit niet werkelijk octaan in, de klopvastheid is enkel gelijk aan dergelijk percentage octaan.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Bij mij ook de ervaring (1220) dat ie op 98 mooier liep (of op 95 met octaanverhogende loodvervanger).
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik moet het nog gaan ondervinden. Er zit nu 95 in, maar ik wil 98 ook proberen. Kan ik dat er gewoon bij mikken, of beter eerst de tank een heel eind leegrijden?
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik tank met mijn 1129 ron 95. 98 een poos gehad en voor de lol 95 getankt. Veel minder schokkerig, reageert veel beter op het gaspedaal. Dus voor mij 95.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik kreeg bij aanschaf te horen dat het voor mijn dame eigenlijk niet uitmaakte wat ze drinkt. Ze blieft het beide.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
tilanus schreef:Kan ik dat er gewoon bij mikken, of beter eerst de tank een heel eind leegrijden?
Je kunt het er gewoon bij gooien.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Dat dacht ik ook wel, maar ik check graag dingen..
Thnx!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mocht ze het toch niet goed doen op 95 dan kun je er altijd nog een octaangetal verhogend substituut bij mikken. Werkt ook. Eventueel nog preventief wat loodvervanger.
En dan goed opletten hoe ze staan te kijken bij het pompstation wanneer jij na het tanken in de weer bent met al die potjes!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
.
98 is beter, hoger octaangetal= betere verbranding , langere levensduur van bougies, en lager verbruik
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
tilanus schreef:Dat dacht ik ook wel, maar ik check graag dingen..
Thnx!
Als je de tank ver leeg rijdt en ‘m dan aftopt met de andere soort brandstof zal het verschil natuurlijk wel dramatischer zijn
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Evident.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik gooi standaard 98 in de Ami. Ik doe daar ook nog loodvervanger bij, maar sommigen zeggen dat dat niet echt nodig is. Op 95 heb ik nog niet gereden. Ik heb er dus geen ervaring mee. Ik zal dit draadje wel even blijven volgen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
“Designer” brandstoffen als V-Power zijn RON97, dus dat kan je ook eens proberen. Beter dan zelf octaanverhoger bijmengen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Kreeg ook te horen dat je beter RON98 kon tanken.
Ik heb er tot nu toe gewoon RON95 ingegooid en hij liep prima. Vandaag die v-power (ook 95 trouwens, hoewel shell garandeert 97) geprobeerd want super zat er bij dit station niet meer bij, misschien merk ik wat qua verbruik.
Ik heb toen destijds is zo’n praatje gehoord aan de pomp dat het vooral het verbruik zou verbeteren van oudere auto’s, hogere verbrandingstemperatuur dus minder resten. Maarja ook wel marketing he geen idee of het nu ook echt significant verschil maakt. Is er al hard bewijs?
Gr Jurre
Als het maar niet nieuw is en ik eraan kan sleutelen..
Id19 1967 | Tomos 4L 1969| GSA X3 1980 | Peugeot J7 1980 | Gazelle Apollo HMC 303
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: .
nitRon schreef:98 is beter, hoger octaangetal= betere verbranding , langere levensduur van bougies, en lager verbruik
Sorry, ik vind dat erg kort door de bocht…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste