Van waar deze gedachte, heel simpel als je met modellen als de ds ami eend diane ax bx saxo
en zelfs nog de xantia heb gereden of meegereden in der tijd dan hadden deze auto een eigen frans gevoel
voor comfort kan ik wel zeggen, in het bijzonder de wegligging en het veercomfort.
Een hobbeltje pakken… geen probleem gewoon lachen, een bocht door en bijna voor je gevoel
om…... geen probleem, maar nu met alle C Modellen vlak, stug en zonder enige emotie echt duits de bocht door.
Comfort dat is dan wellicht een radio een navigatie systeem of een boord computer maar
het echte comfortabele rijden is weg.
Hoe denken jullie hier over?
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Ik kan je zeggen dat ik de C5 die ik rijdt comfortabeler vind rijden dan alle voorgaande Xantia’s die ik heb gehad dus ik ben het ten dele oneens met je.
Over andere C’s heb ik geen oordeel want ik heb er niet of veel te kort in (mee)gereden.
Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club
Wimmie schreef:Ik kan je zeggen dat ik de C5 die ik rijdt comfortabeler vind rijden dan alle voorgaande Xantia’s die ik heb gehad dus ik ben het ten dele oneens met je.
Over andere C’s heb ik geen oordeel want ik heb er niet of veel te kort in (mee)gereden.
Nieuwe auto’s zijn sowieso wat stug. Als de auto een tijdje heeft gereden wordt ie soepeler. Ik vind het een beetje geneuzel.. toen de Xsara net uitkwam vond men hem heel stug in vergelijking met de ZX. Nu vind men hem juist heel comfortabel geveerd. Wat is er gebeurd ondertussen?
Wel eens in een recente middenklasser van duitse komaf gereden? Die zijn soms nog een stuk stugger.
Trouwens, iets dat ook meetelt. In de tijd van de Ami, 2-CV en DS gingen de auto’s niet zo snel. Een eend met frotteurs en batteurs had heerlijk soepele vering maar het was niet veiliger boven de 90. Daarna kwamen op de eend schokdempers (op de ami zelf een stabilisatorstang) om de wegligging op hogere snelheden (pakweg max 120) te verbeteren.
Tegenwoordig gaat een beetje auto al minimaal 160/170 en zo’n auto moet dus ook met hoge snelheden nog stabiel op de weg liggen. Dat gaat grofweg gezegd niet zonder inlevering van veercomfort.
Gr,
Marten
Re: Stelling; inlevering plezier aan rijcomfort bij “C model
roland schreef:...
Een hobbeltje pakken… geen probleem gewoon lachen, een bocht door en bijna voor je gevoel
om…... geen probleem….
Wel probleem: Comfort wordt voor mij ook bepaald door op zijn plaats te blijven zitten in een bocht i.p.v. van links naar rechts en weer terug te schuiven. Op zich goed te ondervangen door het plaatsen van stabilisatiestangen voor en achter, wat vooral op de kleine uitvoeringen met kleine motor (AX, Saxo 1.0 / 1.1) vergeten werd. Van een Visa Boxer werd je als passagier meteen zeeziek bij iets enthousiaster bochtenwerk.
M.a.w.: ik wil vlak over een drempel én vlak door de bocht.
maar nu met alle C Modellen vlak, stug en zonder enige emotie echt duits de bocht door.
Hoe denken jullie hier over?
Als emotie voor jou bepaald wordt door bij elkaar of een Duitse op schoot te zitten in een bocht, so be it .
Overigens: een Golf IV is qua overhellen verschrikkelijk. Het leek wel of dat ding een Fransoos uit vergane jaren imiteerde in de bochten, maar tegelijkertijd niet in staat om drempels te verwerken…
Over de C5 heb ik qua comfortbeleving weinig klachten.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Dat van die Golf IV kan ik wel beamen ja. Ik heb een jaartje of 2 geleden zo’n ding een weekendje mee gehad. Maar ondanks de heerlijke 110 PK turbodiesel die erin lag (zo’n ding blijft doorsleuren! :6 ) vond ik ‘m erg wollig en gevoelloos rijden. Ik was toen eigenlijk wel blij dat ik daarna weer in mijn toenmalige BX GTI 1987 kon stappen. Die was namelijk veel communicatiever qua wegligging.
Overigens is daarmee wel direct de stelling ontkracht dat alle oudere hydraupneumatisch geveerde Citroen’s zo zacht geveerd zouden zijn, die GTI had een geweldige vering en demping, maar je voelde uitstekend wat het onderstel deed. Het is en blijft de allerlekkerste auto die ik tot nu toe heb gehad (betrouwbaarheid even buiten beschouwing gelaten… ).
Overigens, ik heb een Visa Boxer gehad maar ik vond het met dat overhellen wel meevallen. De Dyane waar ik ooit eens een stukje in mocht rijden was een stuk erger.
Ik vond Citroëns GTI versie (BX / ZX) altijd een aangenaam compromis tussen comfort en wegligging. Minder overhellen, nauwelijks inleveren op vering / demping. IMHO comfortabeler dan een zachter afgeveerde basisuitvoering.
Ik had het ook met het zustermodel van de Saxo, de 106. Zelf een 1400 (met stabi’s voor en achter) en eens een 1100 te leen, zonder stabi achter. Verschrikkelijk, het hele gevoel in de auto was weg. Buitenspiegels op die 1100 werden niet meegespoten omdat ze bij de eerste de beste bocht over het asfalt schraapten.
Onlangs ben ik even meegereden met een collega in zijn gloednieuwe BMW X3, gewoon een rit over de snelweg, toen wist ik meteen weer dat ik met mijn C5 break een zeer comfortabel ding heb.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Re: Stelling; inlevering plezier aan rijcomfort bij “C model
roland schreef:Van waar deze gedachte, heel simpel als je met modellen als de ds ami eend diane ax bx saxo
en zelfs nog de xantia heb gereden of meegereden in der tijd dan hadden deze auto een eigen frans gevoel
voor comfort kan ik wel zeggen, in het bijzonder de wegligging en het veercomfort.
Een hobbeltje pakken… geen probleem gewoon lachen, een bocht door en bijna voor je gevoel
om…... geen probleem, maar nu met alle C Modellen vlak, stug en zonder enige emotie echt duits de bocht door.
Comfort dat is dan wellicht een radio een navigatie systeem of een boord computer maar
het echte comfortabele rijden is weg.Hoe denken jullie hier over?
Hetzelfde als jij.
Mijn Citroen history begon in 1968 met een 2CV uit 1960 (mijn eerste auto)......daarna vele jaren Simca (1308 en 1510), diverse Renault’s (4, 6, 11, 16, en 30 V6) gereden….er tussendoor 1 GSA break….totdat in 1991 de eerste BX RD break kwam. (zie onderschrift)
Ik heb dus ook helemaal NIKS met al die C modellen….hoe goed ze qua bouw verder ook zullen zijn.
Ik heb wel in diverse C-modellen even gezeten maar nooit mee gereden.
Zo te lezen rij jij ook al een aardig tijdje auto ?
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Nog niet in een C model gereden maar wel al vanaf DS, CX, BX, Xantia en ja, het gedrag wordt steeds stugger maar niet negatief. Dat deinende van de DS is leuk voor erbij maar hoef ik echt niet voor dagelijks gebruik. Vind het strakke gedrag van de xantia uitstekend. Doe ook niet aan comfortbollen of opboren of zo. Lekker standard type 2 vering. En zo zal dat ook gaan met de C5, het gedrag zal ik daar ook wel gaan waarderen op de duur mocht ik overgaan op de C5. Voorlopig nog niet
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Geef mij maar zweven en deinen
Zachtste opgeboorde superbollen voor, opgeboorde bollen achter, verse LHM en zweven maar :photo
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Toch is het wel een gemiste kans dat ze geen systeem leveren die verschillende standen kent, dus stug, normaal en al la DS
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
M&M schreef:Dat is onverkoopbaar zo’n zweefmobiel .... dan verkocht Citroën misschien 100 auto’s in het jaar
kopen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
zandvoorta schreef:Toch is het wel een gemiste kans dat ze geen systeem leveren die verschillende standen kent, dus stug, normaal en al la DS
Daar heb ik me ook altijd over verbaasd
Waarom geen keuzesysteem voor de klant bij aanschaf van zijn auto.
Stug? zacht? DS-stijl
kwestie van andere bollen erop voor aflevering en gaan.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
metro2005 schreef:zandvoorta schreef:Toch is het wel een gemiste kans dat ze geen systeem leveren die verschillende standen kent, dus stug, normaal en al la DS
Daar heb ik me ook altijd over verbaasd
Waarom geen keuzesysteem voor de klant bij aanschaf van zijn auto.
Stug? zacht? DS-stijlkwestie van andere bollen erop voor aflevering en gaan.
Andere bollen? Gewoon elektronich regelen, moet toch kunnen vandaag de dag. en dan niet stug en een beetje minder stuk maar echt weer DS style.
Maar ja, zie je het al voor je, rij je achter een C5 die het deunende gedrag van een ds veroond. Dan denk je ook van dat veersysteem is even goed stuk Past denk ik gewoon niet meer bij de moderen auto. Dan maar een ds voor erbij
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:metro2005 schreef:zandvoorta schreef:Toch is het wel een gemiste kans dat ze geen systeem leveren die verschillende standen kent, dus stug, normaal en al la DS
Daar heb ik me ook altijd over verbaasd
Waarom geen keuzesysteem voor de klant bij aanschaf van zijn auto.
Stug? zacht? DS-stijlkwestie van andere bollen erop voor aflevering en gaan.
Andere bollen? Gewoon elektronich regelen, moet toch kunnen vandaag de dag. en dan niet stug en een beetje minder stuk maar echt weer DS style.
Maar ja, zie je het al voor je, rij je achter een C5 die het deunende gedrag van een ds veroond. Dan denk je ook van dat veersysteem is even goed stuk Past denk ik gewoon niet meer bij de moderen auto. Dan maar een ds voor erbij
Dat denken mensen bij mijn xantia ook denk ik momenteel
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
metro2005 schreef:
Dat denken mensen bij mijn xantia ook denk ik momenteel
“Die mag zijn schokdempers wel eens vervangen”
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl