Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die carb kan best eens “op” zijn, hoewel je dat eerder van Solexen dan van Webers hoort.
Maar ik had/heb hetzelfde bij mijn GT. Daarom wordt dat straks ook een GT(i)
Je kunt nog wel proberen de carb ook eens goed te reinigen en daarna opnieuw afstellen met de basis-afstelgegevens uit het handboek.
Succes.
Hilko16TZI schreef:Die carb kan best eens “op” zijn, hoewel je dat eerder van Solexen dan van Webers hoort.
Maar ik had/heb hetzelfde bij mijn GT. Daarom wordt dat straks ook een GT(i)
Je kunt nog wel proberen de carb ook eens goed te reinigen en daarna opnieuw afstellen met de basis-afstelgegevens uit het handboek.Succes.
Mogelijk is de carb. inderdaad op. Hoewel ik daar toch aan twijfel. Helaas heb ik geen CO2-meter. Ik denk dat de auto het met de juiste afstelling moet doen.
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Weet je wel zeker dat het niet in je ontsteking zit? Je hebt besloten geen nieuwe bougies en kabels te kopen? Ik snap het wel dat je liever geen geld uitgeeft aan onnodige dingen, maar je bougiekabels heb je nog niet niet doorgemeten toch? Dus je weet nog niet of de ontsteking op alle 4 cilinders in orde is. Je hebt wel zwarte bougies, en je concludeert zelf ‘loopt te rijk’. Of vonkt ie op 1 cilinder helemaal niet?? -> ook zwarte bougies, en dat komt je stationairloop ook nietr ten goede.
Die hele rommel zou ik toch sowieso vervangen; rotor, verdeler, kabels, en bougies, ca 60 euro. Das toch heel wat anders dan 550 voor een carb.
Als de ontsteking helemaal goed is, en de auto doet het nog steeds niet goed, dan weet je tenminste zeker dat het in de carb zit (je blok heeft nog een goede compressie neem ik even aan). Je kan hem dan eens op de rollenbank zetten, voor 50 euro oid krijg je dan een hele behoorlijke analyse waar je weer mee verder kan.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
t klinkt zo op afstand toch als een choke probleem.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je choke klep koud dicht is en warm open. Zou goed moeten werken, maar heb je ook gekeken of de gasklep wel een stukje openstaat als de choke klep dicht is? Dit is middels een schroefje bij te stellen, mischien moet je hem iets verder openzetten?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Art schreef:t klinkt zo op afstand toch als een choke probleem.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je choke klep koud dicht is en warm open. Zou goed moeten werken, maar heb je ook gekeken of de gasklep wel een stukje openstaat als de choke klep dicht is? Dit is middels een schroefje bij te stellen, mischien moet je hem iets verder openzetten?
Die gasklep-aanslag schroef heb ik afgesteld inderdaad. De afstelling hiervan staat beschreven in de vraagbaak. Pff; ik wordt er inmiddels een beetje moedeloos van. Heb goed en wel een kleine maand in de BX gereden en daarna begon deze panne…
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Da’s karakter. Heb je straks des te meer schik als het beestje weer goed rijdt. En je kunt het de BX niet kwalijk nemen… Die carbs krijgen vroeg of laat allemaal problemen. Behalve de 1400’s, gek genoeg. Daar hoor je bijna nooit van dat de carb problemen geeft.
Anders, mocht je er echt niet uitkomen zelf zou ik hem als ik jou was gewoon naar een garage brengen waar in elk geval iemand werkt met verstand van carb,s. Kost wat, maar als je auto daarna weer lekker rijd ben je dat ook zo vergeten en het scheelt je een hoop frustratie en nodeloos vervangen onderdelen.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Als ik als nieuwkomer in het topic nog een tip mag geven: probeer eens met een tweede man de carb te bewegen/aan te drukken. Als het met druk erop beter gaat (motor koud), of als je verschil in motorloop merkt als je de carb beweegt, dan zou ik denken aan de voetpakking. Dat is een beruchte plek voor carburateurs op leeftijd.
Als de voetpakking niet meer goed afsluit (wat op zich niet zo gek is na vele jaren, zeker niet als de auto niet dagelijks wordt gebruikt), kan je carb nog zo goed afgesteld staan, maar zuig je simpelweg valse lucht.
Vaak is het zo bij beginnende problemen met de voetpakking dat deze bij een warme motor door uitzetting wel nog goed afsluit, en daardoor geen problemen geeft.
Ik zeg niet dat het dit is, maar wilde je ook de suggestie niet onthouden… Succes!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Een zeer goede mogelijkheid, ook!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Brengt me op het idee van een kromme flens. Ik weet niet goed hoe een BX carb eruit ziet (ik rijd op oliestook) maar het komt bij veel types carbs voor dat de flens door te vast zetten krom getrokken wordt. Iedereen die wel eens aan een ouwe Puch heeft gesleuteld weet precies wat ik bedoel… Dat materiaal is erg zacht namelijk. Misschien ook de moeite van ‘t checken waard?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ben er momenteel zelf een beetje moe van geworden . Ik hoopte op de carb. weer afstellen en dan karren. Helaas niet het geval. Nu overweeg ik 2 opties:
1: de auto wegbrengen naar een specialist en hem laten maken.
2: verkopen… voor de liefhebber die wel de zin / tijd / geld heeft voor deze in basis supermooie BX met nog geen ton op de teller! (toevallig geinteresseerden : )
Weet je wat het is; momenteel ben ik hard aan het sparen voor een reis naar Zuid-Amerika. Dan vind ik het zonde om geld in een auto te gaan steken. Maar goed, ik zie wel. Bovendien denk ik dat een BX type 2 (ik heb een tijd een supermooie en goede 1.9 TZI gehad) meer bij me past dan het type 1 BX. Hoewel ik deze toch echt wel zijn charme vind hebben! ....
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Penny Lane schreef:Brengt me op het idee van een kromme flens. Ik weet niet goed hoe een BX carb eruit ziet (ik rijd op oliestook) maar het komt bij veel types carbs voor dat de flens door te vast zetten krom getrokken wordt. Iedereen die wel eens aan een ouwe Puch heeft gesleuteld weet precies wat ik bedoel… Dat materiaal is erg zacht namelijk. Misschien ook de moeite van ‘t checken waard?
Derk
Of een Skodaatje, zelfde probleem.
Wat wel gedaan wordt is met een of andere spuitbus brandbaar goedje (remmenreiniger oid) ietsje in de buurt v/d flens spuiten als de motor loopt. (niet teveel anders kun je brand krijgen, zeker als de bougiekabels moeilijk doen).
Als dit opgezogen wordt gaat de motor iets sneller lopen en weet je dat er een lek zit.
OT: Grutjes, wat een leuke Praktica heb je daar, een Super TL 1000 toevallig?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ouwe BMW’s doen ‘t ook (Solex carbjes). OT - zie PB: dan kan Daantje zijn draadje een beetje schoon houden
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Ik denk dat iedere auto’s z’n problemen zal geven.. Een paar 100 voor een reparatie is niet meer dan normaal lijkt me. Test de afdichtingen nog eens en ga dan naar iemand die kan zien of die carb z’n beste tijd gehad heeft.
Mits de rest van de kar natuurlijk wel de moeite waard is.