Hoi Allemaal ....
Ik ben bang dat langzaam het moment is gekomen dat ik afscheid wil/moet gaan nemen van mijn trouwe berlingo.
Dit uiteraard puur op basis van economische redenen.
Hij is vorige week naar de dealer geweest voor de APK en ik had al een tijdje last dat ie met het loslaten van het gas uit zijn 5e versnelling sprong.
Navraag bij de dealer destijds leverde de reactie op dat een bak van een berlingo eigenlijk nooit stuk is bij de huidige stand (185.000) als ie goed verzorgd is waar ik dus vanuit ga als hun hem hebben onderhouden.
Dus met de APK en de beurt zouden ze wel even checken of er een motorsteun los was want dat zou mogelijk ook een oorzaak kunnen zijn dat door de schokkende beweging hij uit zijn versnelling sprong ....
Niet dus , tot overmaat van ramp moesten er 4 nieuwe banden onder evenals wat remblokken die bijna klaar waren en zou de koppeling eigenlijk ook aan vernieuwing toe zijn.
(koppelling is idd al wat slechter, soms als hij in zijn 3 of 4 weer moet oppakken lijkt het een klein beetje een variomatic)
Al met al een schadepost van 1500 euro werd er beraamd, neem daarbij dat de volgende distributieriem over niet al te lange tijd er al weer aan zit te komen heb ik maar overwogen of ik me er niet bij neer moet leggen dat mijn Berlingo economisch gezien misschien niet meer de allerbeste keus is om mijn geld in te steken.
Ik ben een beetje aan het rondkijken en zie dat ik voor dat geld al ongeveer een berlingo heb die nieuwer is en minder heeft gelopen (of in ieder geval een van de 2) , doe er dan een schepje bovenop en dan heb ik er een van een paar jaar nieuwer en met wat geluk komt niet alles tegelijkl.
wat is wijsheid, ik heb overigens in overleg met de garage de 2 voorbanden vernieuwd, dat was echt nodig om hem door de keuring heen te krijgen en kreeg ik de waarschuwing dat de zaken die ik niet liet doen een uitstel waren omdat blokken en banden steeds verder slijten.
doorrijden met de bak zou geen direct bezwaar zijn als ikzelf kan leven met het gas erop houden of zelf terug naar vrij of 4 schakelen als ik moet remmen.
Tis wat vervelend maar ik red me redelijk nu na een aantal maanden
Nog even voor de info, ik heb een 98 berlingo 1.9d met 185.000 op de kmteller.
accu,uitlaat,dynamo,distr. riem zijn al een keer vervangen wat kan ik nog meer verwachten ?? stel dat ik er 2000 euro voor uittrek om hem weer helemaal op te pimpen is dat wel zinvol, inruilen en 2000 erbij geeft me volgens mij een betere uitgangspositie.
Vervelend blijft dat hij braaf dealer onderhouden is gedurende zijn levensduur maar dat hij toch langzaam uit elkaar aan het vallen is .. (naja langzaam)
Ben benieuwd naar de reacties .. mvg Ed
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsja, een financiele aderlating bij onderhoud blijft altijd vervelend natuurlijk, maar als je voor een andere gaat weet je ook niet precies wat je krijgt. Vaak koop je toch wat problemen mee. En als je de koppeling laat vervangen moet de bak er af wat natuurlijk een uitgelezen gelegenheid is om een ruilbak te plaatsen. Ik weet niet of de Hegru in Veldhoven (vlak bij Eindhoven) een idee voor je is, maar zij hebben veel 2ehands onderdelen liggen en zijn ook nog eens snel en goedkoop. Wellicht kun je hen eens bellen om te vragen wat een koppeling+bak+distririem kost. Ik denk dat je bij hen rond de 1000 euro klaar bent, en dan heb je nog steeds je eigen beestje waar je heel wat plezier mee kunt beleven. En toegegeven een versnellingsbak is vaak niet stuk bij een dergelijk kilometrage, maar dat neemt niet weg dat het zeker wel kan gebeuren. Het kan verkeren. Als ik naga wat mijn vorige versnellingsbak wel niet mee heeft moeten maken op ruim 300.000 kilometer is het bijna wonderbaarlijk dat ie het nog zo prima deed, ik heb hem enkel vervangen omdat ik perse een 6bak onder mijn auto wilde. Er zijn ook versnellingsbakken die de geest geven onder de ton, het kan verkeren. Bijzonder veel onderhoud krijgen versnellingsbakken doorgaans niet. Normaal gezien moet je om de 60.000 kilometer de olie vervangen, maar zelfs dat gebeurt vaak niet. Veel meer onderhoud dan de olie verversen is ook eigenlijk niet te doen aan een versnellingsbak dus hoe goed je je auto ook laat onderhouden, dat is natuurlijk geen enkele garantie dat je bak heel blijft.
En remblokken kosten verder geen ruk, voor 3 tientjes heb je nieuwe blokjes en monteren is met een half uurtje gepiept.
Persoonlijk zou ik gewoon even rondbellen met wat garages om te kijken wat je ongeveer kwijt zult zijn.
Voor het gemak hier alvast het nummer van de Hegru:
040-2541261
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het is altijd een uitgave, maar ik kan je verzekeren dat je autootje makkelijk de dubbele kilometers moet kunnen halen. Mijn ex 98er heeft ondertussen in de handen van mijn vader de 285000 gepasseerd en draait nog steeds als een tierelier (op de originele koppeling overigens)...
.
er komt een moment zoals deze , en die komt er altijd rond de 200000k, maar ik zou het in geen geval laten, wij hebben berlingos lopen met meer dan 350000k, zelfs 1tje met meer dan 400000k, ook 19d, maar zij hebben ook eerst die kosten gepasseerd, maar ik zou je wel aanraden om is naar andere garages te gaan, (niet dealers) want die gaan voor hetzelfde werk het normaal gezien wel goedkoper kunnen doen, wie niet waagt niet wint
.
graddus schreef:Het is altijd een uitgave, maar ik kan je verzekeren dat je autootje makkelijk de dubbele kilometers moet kunnen halen. Mijn ex 98er heeft ondertussen in de handen van mijn vader de 285000 gepasseerd en draait nog steeds als een tierelier (op de originele koppeling overigens)...
koppeling heeft in feite niets me de auto te maken, maar met de chauffeur… als hij nog altijd met dezelfde koppeling rijd wil dat gewoon zeggen dat hij een goede bestuurder is.. de slijtage hangt puur af van bestuurder tot bestuurder, wij hebben nog xsara`s gehad die er na 100000k door waren, en nog na 250000k ook… dusja
slipsliding away (voor de oudjes onder ons)
koppeling heeft in feite niets me de auto te maken, maar met de chauffeur… als hij nog altijd met dezelfde koppeling rijd wil dat gewoon zeggen dat hij een goede bestuurder is.. Wink
Hmmm hier ga ik dan maar met de bilen bloot , ik krijg de rekening gepresenteerd voor rijgedrag wat ik me heb aangeleerd in de afgelopen 8 jaar dat me rijbewijs heb (kweet t ik ben een laatbloeier)
Ik maak me niet zo druk als ik voor t stoplicht sta en hij staat nog in zijn 2 of 3, gewoon doseren van gas en lekker spelen met de koppeling <ouch>.
Die bak , tja da’s denk ik domme pech want ik ben geen scheurder ben er een van het moderne rieden in deze moderne tieden.
Tja en wat aangehaald wordt dat je met een andere auto ook weer een kans hebt dat je van alles op je hals haalt, klopt maar als het zich niet allemaal gelijktijdig aanmeld dan kan ik er wel mee leven, 500 euro per jaar vind ik niet erg maar alles ineens is wel erg heavy (en al zeker dat de afgelopen 2 jaar ook al dik boven de 500 euro uit zijn gekomen).
Naja ik heb hem op zijn zondags uitgedost en ben eigenlijk verrast dat ie er zo uitzag (de laatste wasbeurt was 3 jaar geleden tijdens een APK en was ongevraagd) hahahaha hij blinkt er gewoon van.
Overigens is daar een reden voor (ik doe veel aan wild fotografie.. naja wild, en daarvoor is het fijn als je auto zo min mogelijk blinkt).
Ik heb wel eens serieus gedacht met de roller aan de gang te gaan en er wat bruine en groene vlakken overheen te rollen
Bedankt voor de reacties iig , ik ben gisteren reeds uit mezelf al even bij hegru geweest , maar ik kon niemand vinden die me te woord stond.
Ik kon uberhaupt niemand vinden die leek alsof ie iets van doen had met de garaag
Ze hadden wel een bruine berlingo mutispace staan uit 97 voor 2500 euro , maar daar zat gas in en da’s me te duur.
(is dat terug te bouwen, is dat wijs, is dat goedkoper op aanschaf omdat je de lpg installatie achterlaat)
ach ja elk antwoord roept hws 1000 andere vragen op
thnx mannen voor de reacties zover .... grtx Ed
Welkom.
Hoeveel km doe je per jaar?
Gas is namelijk heel goedkoop rijden, met een big smile staan tanken….
200.000 is zowel bij een benzine en een diesel een kaap met kosten dus als je een andere zou kopen mag die pakweg maar 100.000 op de teller hebben staan wil je volgend jaar niet hetzelfde voor hebben.
Een 98er 1.9D is zonder veel overbodige electronica gebouwd dus daar kun je al niet veel stukken aan krijgen, verder is de Berlingo inderdaad eentje die makkelijk naar de 3-400.000 moet kunnen rijden.
Ik zeg deze opmaken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
.
paso schreef:Welkom.
Hoeveel km doe je per jaar?
Gas is namelijk heel goedkoop rijden, met een big smile staan tanken….
200.000 is zowel bij een benzine en een diesel een kaap met kosten dus als je een andere zou kopen mag die pakweg maar 100.000 op de teller hebben staan wil je volgend jaar niet hetzelfde voor hebben.
Een 98er 1.9D is zonder veel overbodige electronica gebouwd dus daar kun je al niet veel stukken aan krijgen, verder is de Berlingo inderdaad eentje die makkelijk naar de 3-400.000 moet kunnen rijden.
Ik zeg deze opmaken.
rond de 100000 kan het ook al kostelijk zijn… distributieriem komt eraan, remmen achteraan kunnen er ook aankomen remschijven vooraan… beter neem je dan 1 rond de 150k, die al langs de revu gepaseerd is
Ja dacht ik nog te schrijven.
Hoe dan ook een occasie wagen kan altijd wat achterstallig onderhoud hebben (wagen gaat toch weg dus geen kosten meer doen).
Bij deze wagen weet Ed precies wat hem te doen staat en verder is die wagen voor hem meer noodzakelijk kwaad dan een statussymbool dus voor die net nieuwere moet hij het ook niet doen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: slipsliding away (voor de oudjes onder ons)
Evil_Ed schreef:Ze hadden wel een bruine berlingo mutispace staan uit 97 voor 2500 euro , maar daar zat gas in en da’s me te duur.
(is dat terug te bouwen, is dat wijs, is dat goedkoper op aanschaf omdat je de lpg installatie achterlaat)
Ja, dat is terug te bouwen. En nee, dat gaat je meer kosten. Een gebruikte LPG-installatie heeft geen waarde. Maar waarom zou je het doen?
Een ‘97-er met LPG maakt gegarandeerd gebruik van de G3-korting. Hiermee betaal je een luttel bedrag meer dan voor een benzine-variant.
En toch… d-riemen blijven komen, banden blijven slijten en remblokken ook al… Heb je al eens een offerte laten maken voor het vervangen van je huidige bak, wellicht door een betrouwbare gebruikte?
Je weet wat je hebt, iets anders blijft altijd een gokje.
Een ‘97-er met LPG maakt gegarandeerd gebruik van de G3-korting. Hiermee betaal je een luttel bedrag meer dan voor een benzine-variant.
En zo leer je elke dag wat bij , ik stam nog uit de tijd dat gas 3 x duurder was dan benzine qua wegtaks
Dit is inderdaad een stuk voordeliger dan particulier dieselen ...
Hmm enige probleem als de tank ontploft moet ik mijn honden met een vergrootglas bij elkaar gaan zoeken
Enne Mechuccio : tnx , ik heb tegen mijn zin toch maar even gebeld en was echt blij dat ik de overweging toch heb nu om munne trekker een 2e leven te gunnen.
Ik moet voor de bak en een nieuwe koppeling 750 euro neertellen de distr. was niet nodig, die is 50 k geleden vervangen.
Zijn er dan nog meer dingen die gerechtvaardigd zijn om meteen te checken ...
Ik moet dan wel nog de remmen nakijken, en vraag me af of ik dat wel zelf wil doen (ik heb een sleutelverleden van 30 jaar maar dan alleen met 2-wielers)
Naja ik houd jullie op de hoogte van hoe het gaat ...
Ik ga zo nog even kijken naar 2 auto’s van mijn keuze en maak het mezelf gewoon nog wat moeilijker
grtx Ed
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Evil_Ed schreef:Hmm enige probleem als de tank ontploft moet ik mijn honden met een vergrootglas bij elkaar gaan zoeken
Heb je daar ooit iets over gelezen? Gooi een LPG-auto in het ravijn en check de gastank, de kans is groot dat hij nog in tact is. Kijk daarna eens naar de benzinetank…
Wat er overblijft is onkundig gebral van de beste koks onder de citrofielen.
Maar als het idee je niet aanstaat, heb je de beste reden om er niet aan te beginnen.
Ook ik was niet zo voor gas maar nu, ja dààg dat ik benzine of diesel rij.
Remmen zal je inderdaad zelf kunnen doen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Mooi dat het allemaal wel goed gaat komen
Hegru is ook inderdaad geen bedrijf om even langs te gaan, die gasten zijn gewoon altijd aan het sleutelen, telefonisch afspraak maken en vragen gaat het beste bij ze inderdaad
Ik ben benieuwd wat het gaat worden!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
sleutelen, telefonisch afspraak maken en vragen gaat het beste bij ze inderdaad Ik ben benieuwd wat het gaat worden!
het wordt hoogstawaarschijnlijk de opknapbeurt, ik ga hem maandag afgooien en dan moet ik nog wel even vragen wat ze precies gaan doen met de bak.
Ik heb eigenlijk geen idee of er een revisiebak, een reparatie met nieuw of een reparatie met gebruikt spul voor gedaan wordt.
Dus dat moet ik nog wel even duidelijk krijgen alvorens ik de definitieve beslissing neem.
Ik moet zeggen dat het feit dat zowel de multispace uit 2001 die ik op het oog had en de bruine met de lpg bij Hegru al weer verkocht was ook wel meehelpt
ik zal lpg zeker in de toekomst meenemen als ik nog eens een keuze moet maken.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bakrevisie? Omdat ie uit z’n 5 springt? echt niet..
Gewoon het deksel aan de buitenzijde er af halen, de complete set tandwielen en schakelmof vernieuwen en klaar. 300 euro onderdelen en een uurtje werk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste