Ik heb olie lekkage op een voor mijn idee rare plek.
Onder de verdeelkap is de boel goed nat steeds.
Het blok verloor al een beetje olie maar ik dacht dat het aan de krukas keering lag. Die heb ik vervangen. Maar nu zie ik dat de boel rechts van het blok ook wat olie verliest. Is dit einde koppakking?
Het gaat trouwens om een bx deauville 1.4i.(laatste versie blok).
Wie weet wat kebeurt?
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Komt het niet toevallig bij de verdelerkap zelf vandaan? Heb dat wel eens gezien bij een Toyota Starlet die ‘s avonds laat daarmee op de vluchtstrook was beland. Heb die arme drommels (Marokkaanse familie, aardige mensen) toen nog naar de dichtstbijzijnde benzinepomp gesleept om daar wat comfortabeler op echte hulp te kunnen wachten. Maar wat daar de oorzaak van was weet ik ook niet, sorry. ops:
Bij de verdelerkap komt er ook een as uit het motorblok, waar dus ook een keerring omheen zit. Die kan wel eens gaan lekken.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ah, dan ligt de verdelerkap waarschijnlijk in het verlengde van de nokenas(sen). Zo zit het volgens mij idd ook bij de 1400 blokken. Dan kan dan wel een lekkere smurrie opleveren onder de kap. Maar die koppakking is daarmee dus niet direct meer verdacht. Dat kan een meevaller zijn.
Juist, de verdelerkap zit aan het andere uiteinde van de nokkenas
Dat gaan we even controleren
Dat gaan we even controleren.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Succes!!!
de verdeelkap is idd nat aan de onderkant, maar kan er zoveel uit komen dat het op straat ligt na een ritje?
Citroen Bx Deauville 1993
Eric schreef:de verdeelkap is idd nat aan de onderkant, maar kan er zoveel uit komen dat het op straat ligt na een ritje?
Ja, bekend XU motor benzinekwaaltje.. o-ringetje vervangen en klaar is klara.. uhhhhh kees
gr,
Marten
Bedankt!
We zullen het gewraakte onderdeel vervangen.
Citroen Bx Deauville 1993
mpostma schreef:Eric schreef:de verdeelkap is idd nat aan de onderkant, maar kan er zoveel uit komen dat het op straat ligt na een ritje?
Ja, bekend XU motor benzinekwaaltje.. o-ringetje vervangen en klaar is klara.. uhhhhh kees
gr,
Marten
Ik wil niet vervelend doen maar het gaat hier om een TU motorblok van een Deaville ! Die motor is HEEL anders als een XU.
Het is inderdaad een TU blok. maar die o ring heb ik gevonden en hij lekt daar wel. Waar staat TU of XU voor trouwens?
Citroen Bx Deauville 1993
gti_styling84 schreef:mpostma schreef:Eric schreef:de verdeelkap is idd nat aan de onderkant, maar kan er zoveel uit komen dat het op straat ligt na een ritje?
Ja, bekend XU motor benzinekwaaltje.. o-ringetje vervangen en klaar is klara.. uhhhhh kees
gr,
MartenIk wil niet vervelend doen maar het gaat hier om een TU motorblok van een Deaville ! Die motor is HEEL anders als een XU.
ops: verkeerd gelezen. Desondanks kan het heel goed hetzelfde probleem zijn. De constructie is zoals eerder werd opgemerkt vergelijkbaar.
Koppakkingen lekken zelden op die plaats. (meestal aan de andere kant).
Kan ook zijn dat de prise as lek is of het vliegwiel en dat de olie zo omhoog wordt geslingerd door het vliegwiel tegen de onderkant van de verdelerkap.
Gr,
Marten
O, we houden het nog even spannend. Het is bij de opening in blok waar je de vertanding ziet van vliegwiel idd ook een natte boel.
Dan moet de bak eraf?
Citroen Bx Deauville 1993
Eric schreef:O, we houden het nog even spannend. Het is bij de opening in blok waar je de vertanding ziet van vliegwiel idd ook een natte boel.
Dan moet de bak eraf?
Dit heb ik een keer gezien bij een R19 van een maat. Als dit zo is moet idd de bak eraf. Ruik eens aan de olie. Als het zwavelachtig en vies ruikt is het versnellingsbakolie. Als het motorolie is kan de krukaskeerring nog lekken. De koppeling vindt zoiets op den duur niet leuk en zal ook gaan slippen.
Als het idd een lekke prise as keerring is.. Maak de zaak eens goed schoon en kijk hoe waar het vandaan komt.
Gr,
Marten
Eric schreef:O, we houden het nog even spannend. Het is bij de opening in blok waar je de vertanding ziet van vliegwiel idd ook een natte boel.
Dan moet de bak eraf?
Spul kan erook naartoe gelopen zijn; de verdelerkap zit er recht boven.
Ich bin ein Breaker