1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

hoeveel spendeer je aan onderhoud per jaar??
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 27 juni 2005 05:47 PM

Ik ben nu benieuwd of er ook echt mensen zijn die echt bijna nooit iets hebben met een BX….
dan bedoel ik overigens niet een bx kopen met 200.000km op de teller en na een jaar met de stand op 208.000km zeggen dat je er nooit iets mee hebt gehad.
Echt een aantal jaar (stuk of 4 bv.) en duizenden km’s verder.
Als je dan al je onderhoud uitrekend zowel wat je zelf doet als wat je uitbesteedt, kom je dan boven de 300€ per jaar uit?

Profiel  

zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2039

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 27 juni 2005 05:55 PM
  [ # 1 ]

BX1: 2 jaar mee gereden, zo’n 750 gulden per jaar aan onderhoud, low budget. 30000 km totaal maar na die periode wel een bx die behoolrijk achterstallig onderhoud had en niet meer rendabel was om te laten repareren mbt apk, einde dus.
BX2: 2 en half jaar gehad, 40000 km of zoiets. En heel erg veel aan onderhoud uitgegeven, van alles stuk gehad en veel preventief laten vervangen maar toch altijd weer wat, vooral remmerij. Heb toch zeker in die periode een paar duizend euro aan het ding gespendeerd en verkocht voor 500 euro Sad
Lange tijd rijden met hele lage kosten kan niet anders dan een verwaarloosde auto opleveren volgens mij. Een auto heeft onderhoud nodig. Een paar duizend km zonder onderhoud ok, maar geen tienduizende km zonder onderhoud.

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 27 juni 2005 06:09 PM
  [ # 2 ]

Soortgelijk verhaal bij mij. Mijn GTI heb ik destijds niet zo heel veel aan verspijkerd, tegen de tijd dat er kosten aan gingen komen had ik helaas al een flinke schade te pakken.  :20

De BX TZD Turbo heb ik alweer sinds ongeveer juni 2002, en heb er nu iets meer dan 50.000 km mee weggereden. Het motorblok is oerbetrouwbaar, maar heb wel al diverse hydrauliek-zaken moeten laten repareren. En de ADAL’s, waterpomp, distributieriem alsmede roestreparatie aan het subframe zijn ook al aan de beurt geweest. Dit tezamen met de APK-beurten heeft me jaarlijks toch wel aan een kosten post van meer dan 1000 euro gebracht. Maar ik besteed wel vrijwel alles uit, afgezien van zaken als dashboardlampjes en dergelijke, dus in dat licht bezien valt het nog mee. Maar ik heb in het verleden wel veel goedkoper gereden, BX rijden heeft zo haar tol geeist van mijn portemonnee!! Maar ik heb dan ook wel als doel om zo lang mogelijk met deze BX door te rijden, simpelweg omdat ik het zo’n lekker ding vind. Ik zie het dus meer als een investering dan als een kostenpost.  Smile

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 27 juni 2005 06:13 PM
  [ # 3 ]

Re: hoeveel spendeer je aan onderhoud per jaar??

KuikenXXL schreef:

Ik ben nu benieuwd of er ook echt mensen zijn die echt bijna nooit iets hebben met een BX….
dan bedoel ik overigens niet een bx kopen met 200.000km op de teller en na een jaar met de stand op 208.000km zeggen dat je er nooit iets mee hebt gehad.
Echt een aantal jaar (stuk of 4 bv.) en duizenden km’s verder.
Als je dan al je onderhoud uitrekend zowel wat je zelf doet als wat je uitbesteedt, kom je dan boven de 300€ per jaar uit?

Mensen die nooit iets aan hun BX hebben rijden er heel weinig mee of ze kopen een steengoed onderhouden exemplaar en doen hem weg voordat er kosten komen. Als je langer met je BX rijdt en je wilt hem betrouwbaar houden komen er hoe dan ook kosten voor preventief onderhoud en/o.

Met mijn BX (Turbo D12) gemiddeld zo’n 1000 a 1500 EUR per jaar waarbij ik alles zelf doe. Ik rij ong. 25.000 km per jaar. De BX is inmiddels de 4 ton gepasseerd. Echter, ook met BXen met minder kms dezelfde ervaringen.

BX rijden is niet goedkoop qua onderhoud, wel goedkoop qua afschrijving en verzekering. Ook de wegenbelasting valt mee dankzij het relatief lage gewicht. Brandstof is met diesel ook niet extreem, zeker als je normaal rijdt heb ik een gunstig verbruik.

vervangen aan mijn BX sinds begin dit jaar.

Setje winterbanden(eind december) 180 EUR (2e hands op velg)
kosten voor een kleine beurt (eind december) 50 EUR
remklauwen/blokken/schijven voor (april) 150 EUR
hogedrukregelaar + debietverdeler + leidingrubbers vervangen (mei) 50 EUR (van de sloop)
beurt (div. filters) + LHM verversen (ong. 60 EUR).
brandstofpomprevisie + ruildynamo + carterventilatieslangen vervangen (550 EUR).

Binnenkort weer olie verversen.

Dit is ong. over 15.000 km. Brandstofpomp + dynamo lijken een hoop kosten, maar met zo’n hoge km-stand blijft de BX je verrassen met dit soort gekke dingen. Ik let dus ook totaal niet op de economische waarde van de auto voor of na de reparatie.. Gewoon doen en er vanuit gaan dat je nog een paar jaar kan rijden en dat de kosten met een jongere auto uitgeeft aan afschrijving.

Remmen: de klauwen en schijven waren eigenlijk niet nodig voor wat betreft slijtage, maar aangezien de blokken wel versleten waren, maar gelijk Xantia klauwen gemonteerd met geventileerde schijven.

Gr,
Marten

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 27 juni 2005 06:23 PM
  [ # 4 ]

mpostma schreef:

....Remmen: de klauwen en schijven waren eigenlijk niet nodig voor wat betreft slijtage, maar aangezien de blokken wel versleten waren, maar gelijk Xantia klauwen gemonteerd met geventileerde schijven.
Gr,
Marten

Past dat goed? Geen problemen met 14” velgen? En merk je verbetering? Ben gewoon nieuwsgierig hoor.  Smile

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 27 juni 2005 06:41 PM
  [ # 5 ]

winnetou schreef:
mpostma schreef:

....Remmen: de klauwen en schijven waren eigenlijk niet nodig voor wat betreft slijtage, maar aangezien de blokken wel versleten waren, maar gelijk Xantia klauwen gemonteerd met geventileerde schijven.
Gr,
Marten

Past dat goed? Geen problemen met 14” velgen? En merk je verbetering? Ben gewoon nieuwsgierig hoor.  Smile

Past prima, wel minimaal 5.5 inch brede velgen zoals op de Xantia ook minimaal zit. Vergelijkbaar met BX Sport velgen.

Het remt goed. Directer en feller en na een paar keer afremmen van 190 tot 80 op de Duitse AutoBahn geen last van afnemende remwerking (fading). De rembalans komt wel wat meer naar voren te liggen, dus het is aan te raden ook achter Xantia klauwen te monteren, om de balans te herstellen.

Gr,
Marten

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 27 juni 2005 06:43 PM
  [ # 6 ]

hm.. xantia remmen voor en achter… ik ruik een nieuw projectje voor de GTi Cool

Profiel  

deur63
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2121

- BX Chic
Gepost: 27 juni 2005 06:44 PM
  [ # 7 ]
Harm schreef:

hm.. xantia remmen voor en achter… ik ruik een nieuw projectje voor de GTi Cool

en ik voor de Chic Wink

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 27 juni 2005 06:47 PM
  [ # 8 ]

Beetje offtopic, maar…

Ik vind niet dat mijn GTi de remmen heeft die een snelle versie zou moeten hebben… ik heb een keer flink hard geremd vanaf 180, en ik kreeg niet het gevoel dat ‘t een indrukwekkende remvertraging was.

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 27 juni 2005 07:04 PM
  [ # 9 ]

Mwah, ik heb er zelf met de GTI nooit problemen mee gehad. Maar gezien het feit dat de GTI standaard al wat bredere velgen heeft zou het bij jou dus gewoon moeten passen. Toch?  Smile

Ik was overigens vooral nieuwsgierig omdat de remblokken met schijven vooraan bij mij over niet al te lange tijd ook aan de beurt komen. Misschien is een upgrade naar (gereviseerde) Xantia klauwen met bijbehorende schijven en blokken dan wel een leuk idee.  Idea Ik neem aan dat het dan gaat om de remmerij van de Xantia type 1? Of zit daar geen verschil in (tussen de Xantia 1 en 2 onderling bedoel ik dan)?

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 27 juni 2005 07:08 PM
  [ # 10 ]

Ik heb mijn setje klauwen al liggen Cool

Voor de standaard velgen moet je zorgen dat je de 266mm klauwen van de Xantia Berline pakt. Die passen plug en play. De grotere 288mm klauwen van de Break passen alleen op de 15” velgen.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten

Gepost: 27 juni 2005 07:11 PM
  [ # 11 ]

Ik heb GTi-velgen, dus het zou geen probleem moeten zijn… is het makkelijk om te wisselen? zijn alle ophangpunten enzo bijvoorbeeld hetzelfde?

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 27 juni 2005 07:14 PM
  [ # 12 ]

Kuch…. mede door mijn schuld gaan we nogal off-topic. Moderator, nieuwe topic openen, of gewoon lekker off-topic doorbomen?  Surprisedops:

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 27 juni 2005 07:16 PM
  [ # 13 ]
winnetou schreef:

Mwah, ik heb er zelf met de GTI nooit problemen mee gehad. Maar gezien het feit dat de GTI standaard al wat bredere velgen heeft zou het bij jou dus gewoon moeten passen. Toch?  Smile

Ik was overigens vooral nieuwsgierig omdat de remblokken met schijven vooraan bij mij over niet al te lange tijd ook aan de beurt komen. Misschien is een upgrade naar (gereviseerde) Xantia klauwen met bijbehorende schijven en blokken dan wel een leuk idee.  Idea Ik neem aan dat het dan gaat om de remmerij van de Xantia type 1? Of zit daar geen verschil in (tussen de Xantia 1 en 2 onderling bedoel ik dan)?

Je moet de remmerij van een eenvoudige Xantia nemen (1.6/1.8/1.9 diesel) met 266?? edit mm schijven. De schijven hebben hetzelfde bestelnummer als voor de Bx 16v. Klauwen van een bx 16v zijn ook een optie. In dat geval blijft het type blokken hetzelfde.

Het ligt een beetje aan je eigen rijstijl of het wel of niet nuttig is. Ik heb de xantia remmerij hiervoor niet gemist maar moet wel onderkennen dat het met mijn motor soms wel nuttig is om wat extra in huis te hebben.

Voor een 1.6 lijkt het mij een beetje overdreven. Als je dan niet genoeg hebt aan de normale remmen zou ik er toch eens goed naar kijken (remservo??). Die heeft ook geen zwaar gietijzeren blok in het vooronder. Voor een snel bereden tzi of gti kan ik mij het nut wel voorstellen.

Met 5 inch brede velgen (normaal bij 165 banden) past de xantia klauw alleen als de blokken al enigszins versleten zijn. Anders loopt de klauw aan op de velg. Meja.. iemand die xantia klauwen echt nodig heeft, neemt geen genoegen met 165 banden.

Gr,
Marten

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 27 juni 2005 07:19 PM
  [ # 14 ]
mpostma schreef:

De schijven hebben hetzelfde bestelnummer als voor de Bx 16v. Klauwen van een bx 16v zijn ook een optie. In dat geval blijft het type blokken hetzelfde.

Nadeel van de 16v klauwen is dat de blokken kleiner zijn dan de schijf. En tegen dat probleem loop ik nu ook. De blokken slijten verkeerd in en er loopt nu iets enorm aan. Als ik rijd piept het in alle vrolijkheid. Daarom heb ik me een 2e hands setje klauwen gekocht en binnenkort gaan die er ook op met nieuwe schijven en blokken.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 27 juni 2005 08:20 PM
  [ # 15 ]
mpostma schreef:

...Het ligt een beetje aan je eigen rijstijl of het wel of niet nuttig is. Ik heb de xantia remmerij hiervoor niet gemist maar moet wel onderkennen dat het met mijn motor soms wel nuttig is om wat extra in huis te hebben.

Ik mis het absoluut niet, ik rem toch vooral af op de motor bij hogere snelheden, en hou er verder een nogal anticiperende en defensieve rijstijl op na. Maar als het spul toch aan vervanging toe is…. Er is al tot 2 keer toe een sloopklauw op gezet door de garage, dus die dingen zijn gewoon op een leeftijd gekomen dat ze op beginnen te raken. Een degelijke revisie kan dit verhelpen, maar ik zou dan natuurlijk ook gewoon een set Xantia klauwen kunnen aanschaffen en desnoods reviseren. Nieuwe schijven en blokken moeten dan toch al vervangen worden, zal ik gelijk eens kijken of er ook RVS schijven voor te krijgen zijn. Heeft wel iets minder stopkracht dan normale schijven, maar omdat ik mijn BX puur voor de lol heb staat deze soms dik een week stil. Dus de schijven roesten harder dan dat ze slijten!! En GTI velgen zitten er toch al onder bij mij, zelfs de winterbanden staan op bredere originele BX GTI velgen dus die investering hoef ik niet meer te maken.  Wink

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook