Xsara kopen…. tips?
JagerEde
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 115

Gepost: 22 december 2008 02:44 PM

Hallo!

Terug van weggeweest. Heb een tijdje in een saxo gereden en die, jammer genoeg achteraf, weggedaan voor een Renault Twingo. Leuke auto, mooi glazen dak, maar super langzaam! Omdat ik redelijk vaak van mijn ouders huis naar Leeuwarden ga en elke zaterdag naar Almere om te werken, wil ik een auto met wat meer comfort en pit.

Op zaterdag werk ik bij de Citroen dealer, dus de keuze voor een citroen is erg makkelijk. Mag ze namelijk voor een goed prijs zo overnemen, dus geen garantie en beurt.

Nu staat er een Xsara uit 2000, phase 1, 1.4. Plaisir te koop met 94000km. Hij ziet er netjes uit en spreekt mij erg aan. Ben er even in gaan rijden en de volgende dingen vallen mij op.
- Gaspedaal gaat erg zwaar
- Koppeling moet je redelijk lang vasthouden, maar is misschien ook wel gewenning
- ik hoor geen ‘klik’ als ik de airco aandoe, maar voel wel koude lucht.

Ik kan een hele boel vragen op werk, maar de werkplaats is dicht op zaterdag en de verkopers weten ook niet alles…

Weet iemand of het gaspedaal en koppeling zo omschreven goed zijn, is dat xsara eigen. En wat over de airco? Nog andere dingen waar ik mij op moet richten…

Alvast bedankt;)

P.s. als je nog iemand weet die een Twingo zoekt?;) PM me…

Music is like poetry.

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7818

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 december 2008 03:34 PM
  [ # 1 ]

Als de airco aan staat, maar ook wanneer de draaiknop op ‘ontwasemen’ staat, moet de aircopomp inschakelen na het starten. Het kan echter wel zo zijn dat het systeem al zo koud is (zeker bij de huidige lagere buitentemperaturen) dat de aircopomp niet in zal schakelen.

Het zware gaspedaal wordt waarschijnlijk veroorzaakt door slijtage van de gaskabel in de mantel. Tip: Maak de kabel los van het gasklephuis en spuit er wat kruipolie in terwijl je ‘m omhoog houdt. Mocht dit niet helpen, of het probleem keert snel terug kun je beter de kabel in zijn geheel, dus met mantel (laten) vervangen.

Wat bedoel je precies met ‘lang vasthouden’ van de koppeling? Als de koppeling slipt tijdens het op laten komen (bijvoorbeeld tijdens optrekken) dan kan dat duiden op versleten koppelingsplaten.

Verder zijn Xsara’s echt probleemlzoe auto’s, ware het niet dat je natuurlijk wel met normale slijtage te maken hebt (remmen, koppeling etc).

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27941

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 december 2008 09:10 PM
  [ # 2 ]

Als een Xsara netjes rijdt en geen gekke geluiden vertoont ben je denk ik al een heel eind Wink
Natuurlijk wel even testen of alle elektronica het doet.

Als je wat vlotters wil zoals je zegt loont het misschien om even verder te kijken dan alleen je eigen werk. Een 1.6 16v van type 2 is eigenlijk nog zuiniger dan de 1.4i en heeft stukken meer pit Wink

Dat de airco inschakelt kan je vaak ook wel zien aan de toerenteller, je ziet hem altijd even schommelen omdat de computer de extra last moet bijstellen. Steek anders je hoofd even onder de kap, en laat iemand anders op het knopje drukken dan moet de tik zeker te horen zijn.

De koppeling heeft wel een vrij lange slag, misschien even wennen Wink

Profiel  

JagerEde
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 23 december 2008 12:15 PM
  [ # 3 ]

Ik zou natuurlijk graag een type 2 willen hebben… maar tot nu toe laat het budget het niet toe. De Xsara kan ik kopen voor 2500 euro, lekker goedkoop dus…

Ga morgen werken en kijk dan nog naar de airco en koppeling… denk dat het laatste gewoon wennen is.

Maar eerst maar de twingo verkopen

Music is like poetry.

Profiel  

Metallicdeth
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26

Gepost: 26 december 2008 09:40 AM
  [ # 4 ]

Het viel mij ook op toen ik mijn Xsara kocht dat je de koppeling redelijk lang moet indrukken in vergelijking met onze Yaris. Ook het gaspedaal is niet zo licht als ik gewend was, maar als je het eenmaal gewend bent rijdt de Xsara geweldig!

De 1.4 is snel genoeg, zeker als je wat hoger in de toeren gaat, maar een snelheidsmonster met 2.0 motor is het niet natuurlijk. Wink

http://images.spritmonitor.de/320446.png
^ Citroen Xsara Coupe 1.4. ^

Profiel  

r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1146

Gepost: 26 december 2008 01:33 PM
  [ # 5 ]

Gaspedaal kan zwaar zijn.. maar als je de gaskabel vervangt moet het beter zijn

Profiel  

JagerEde
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 27 december 2008 03:58 PM
  [ # 6 ]

@ r1Ch, wat grappig, zie dat je in Dronten woont… mijn ouders wonen in Swifterbant…

Ik heb van de week nog even in de xsara gezeten. de koppeling heeft een redelijke weerstand, denk dat het gewoon wennen is… Het gaspedaal valt mee te leven, maar kan altijd de kabel later vervangen natuurlijk.

Over de airco weet ik nog niks. hij lijkt me te werken, maar echt zeker ben ik niet. Belangrijkste is dat de Twingo verkocht wordt… miss niet de beste tijd om je auto te verkopen.

Music is like poetry.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27941

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 december 2008 04:00 PM
  [ # 7 ]
JagerEde schreef:

miss niet de beste tijd om je auto te verkopen.

Niet echt nee Wink

Enige voordeel is dat het een klein zuinig autootje is, het is wel de tijd dat mensen juist daar naar op zoek zijn Wink

Profiel  

r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1146

Gepost: 27 december 2008 05:28 PM
  [ # 8 ]
JagerEde schreef:

@ r1Ch, wat grappig, zie dat je in Dronten woont… mijn ouders wonen in Swifterbant…

Kom je niet vaak tegen, mensen in de polder Wink
Ben net nog langs swifterbant geweest.. waar zitten ze ergens?

gr Richard

Profiel  

JagerEde
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 27 december 2008 06:15 PM
  [ # 9 ]

in het oude deel, langs de rijksweg. Veel mensen uit de flevopolder kom je niet zo snel tegen nee…

Ik hoop ook snel mijn auto te verkopen, af wachten maar he.

Music is like poetry.

Profiel  

JagerEde
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 01 januari 2009 10:50 PM
  [ # 10 ]

Nog steeds niet de Twingo verkocht. De Xsara staat gelukkig nog op werk. Ga er zo en nu nog even bij kijken, maar niet te veel. Kreeg van de week ook een C5 2001 aangeboden… nog even getwijfeld;)

Music is like poetry.

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 03 januari 2009 03:35 PM
  [ # 11 ]

Als student zijnde zal ik al helemaal geen C5 kopen. Verzekering en wegenbelasting.
Zelf ben ik ook student en ik rijd een BX. Ben ik zeer tevreden over.
Een BX is vrij goedkoop te verzekeren.

Kun je je Twingo niet inruilen tegen die Xsara? Of via je werk aan de handel verkopen? Je krijgt er niet het bedrag voor wat je bij particuliere verkoop zou krijgen, maar je bent je Twingo in ieder geval kwijt en dan kun je een BX of Xsara kopen… Wink

Profiel  

luukjolien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25

Gepost: 07 maart 2009 10:43 AM
  [ # 12 ]

Over de koppeling: volgens mij is het normaal.
Ik rijd sinds kort ook Xsara en ik moet ook erg wennen aan de koppeling. Dat had ik ook al met de Xsara van mijn broer. Als je hem te snel loslaat bokt de auto of slaat hij af. Het punt van aangrijpen ligt vrij nauw. Je moet hem inderdaad even vasthouden op het aangrijpingspunt voor je hem helemaal loslaat. In mijn Opel Astra had ik daar geen last van. Het is vast een kwestie van wennen.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 maart 2009 10:50 AM
  [ # 13 ]

Een koppeling hoor je goed te kunnen doseren. Als hij snel hapt of bokkig is kan het maar zo zijn dat hij vet is. En dat er dus ergens lekkage is op een keering.
Gat het bokkige gevoel over na een stadsritje? In dat geval heb je hem schoon gereden.

Of het is gewoon een hele slechte / cheap-ass koppeling natuurlijk.  Laughing

Profiel  

luukjolien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25

Gepost: 07 maart 2009 11:07 AM
  [ # 14 ]

Ik denk niet dat hij te snel hapt, alleen wel sneller dan bij de vorige auto. Het wordt bij mij ook niet anders na een stadsritje ofzo. Ik heb al in veel verschillende auto’s gereden en het is altijd even wennen aan de koppeling. Bij de ene auto ligt het aangrijpingspunt nou eenmaal nauwer dan bij de andere. Aangezien de Xsara van mijn broer precies zo rijdt als die bij mij, lijkt het me onwaarschijnlijk dat de koppeling niet OK is.
Maar wie weet zit ik er toch naast.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook