Wanneer ik van rijrichting verander komen er klopgeluiden van rechtsvooraan. Ik bol bijvoorbeeld achteruit, zet hem in eerste, en bij het opkomen van de koppelling hoor ik dan een “toktok” rechtsvoor.
Het lijkt me dat er ergens speling zit op de ophanging. De vraag is alleen waar? Iemand hier ervaringen mee?
‘T betreft hier een serie2 20RE.
homokineet of wiellager (welke van de twee weet ik eerlijk gezegd niet meer)
Als het geluid voorkomt bij het nemen van bochten -> aandrijfas
Bij het laten opkomen van koppeling in 1e versnelling -> hakkelende koppeling
Andere aandrijfgeluiden -> iets met stabilisatiestangen of andere ophangingsdelen met speling?
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Het geluid komt van bij het rechterwiel, dus ik denk niet dat het de koppeling is. Die heb ik vorige jaar trouwens al vernieuwd.
Tijdens het rijden heb ik het niet. Enkel wanneer ik van richting verander, dus van voor- naar achteruit of omgekeerd.
Als het van rechts komt lijkt het toch op de aandrijfas. Maar dat het geluid voorkomt bij het wisselen tussen voor- en achteruit klopt daar niet helemaal bij….
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Dan zou het ook een motorsteun kunnen zijn.






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Rubbers of lagers van de draagarmen of demper in de stuustangen .
Motorsteuen ( vooral bovenste ) kan ook wel wat kabaal maken
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Motorsteun boven heb ik vorig jaar eveneens vervangen, denk inderdaad dat het wel eens de draagarmlagers zouden kunnen zijn. Heb je speciaal gereedschap nodig om die te kunnen vervangen?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
wbogaerts schreef:Rubbers of lagers van de draagarmen
In de onderste draagarm zit die lange bout van voor naar achter. Die kan versleten zijn, of de bus waar deze doorheen gaat.
Ik heb besloten de draagarmen van men reservecx (22TRS) te demonteren, te reviseren en daarna weer te monteren op de 20RE. Zo kan die laatste blijven rijden tijdens de revisie.
Bij de demontage loop ik al tegen het eerste probleem aan. Het reactiestangetje tss draagarm en stabi-stang wil niet los. Kheb daar nog al is mee gesukkeld.
Daarom vraag ik aan de kunstenaars die hier wel al in gelaagd zijn, hoe ze dit klaargespeeld hebben. Voor alle duidelijkheid, het gaat om deze koppeling.
Ben ook al langsgeweest bij de automaterialen winkel voor een trekker o.i.d. maar daar konden ze mij niet mee helpen .



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Je krijgt de bevestiging niet los? Of heb je die al wel los?
De bout van het reactiestangetje, die door de draagarm zit, wil niet los. De moer krijg ik er wel af, maar de bout blijft op zijn plaats .














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Stang met een staaf ijzer onder spanning (laten) houden, en met een vette hamer een klap op de draagarm. Dan schrikt ie los.
als je mazzel hebt…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoi,
die dingen zijn heel lastig los te krijgen want ze zijn conisch.
Wat ik indertijd gedaan heb is het volgende:
Van dat kleine stangetje van de stabilisatorstang het bovenste draaipunt lekker vast laten zitten en in plaats daarvan het onderste draaipunt de moer losgedraaid. Wel die moer ff laten zitten.
Vervolgens met een bandenlichter of koevoet die onderste conische verbinding (kogel) via die moer en de carroserie van de auto onder spanning zetten (naar je toe duwen) en met een hamer een klap geven op de stabilisatorstang (van je af). Hij schoot bij mij vrij makkelijk los op deze manier.
Als je die onderste kogel los hebt kun je later als je die bovenste wieldraagarm los hebt, die bovenste kogel alsnog makkelijk los krijgen op de werkbank.
Succes


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
waterman771 schreef:als je mazzel hebt…
Ja ik wou net zeggen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Stang met een staaf ijzer onder spanning (laten) houden, en met een vette hamer een klap op de draagarm. Dan schrikt ie los.
Mijn ervaring is dat je daar eigenlijk gewoon de ruimte niet voor hebt om goed uit te halen met die hamer…