Gelet op de NOODstop die ik eerder deze week moest maken op de A4 (zie ander draadje van mij) ben ik ZEER tevreden met de nieuwe remschijven en blokken die er al onder zaten toen ik hem kocht.
Ik heb niet het gevoel dat ik nog grotere nodig heb…zoals marten beschrijft.
@ Winnetou :
als Rien (KuikenXX) er geen probleem mee heeft dat we hier even over de remmen praten van een BX…...heb ik er geen probleem mee hoor.
fftopic
Re: hoeveel spendeer je aan onderhoud per jaar??
mpostma schreef:KuikenXXL schreef:Ik ben nu benieuwd of er ook echt mensen zijn die echt bijna nooit iets hebben met een BX….
dan bedoel ik overigens niet een bx kopen met 200.000km op de teller en na een jaar met de stand op 208.000km zeggen dat je er nooit iets mee hebt gehad.
Echt een aantal jaar (stuk of 4 bv.) en duizenden km’s verder.
Als je dan al je onderhoud uitrekend zowel wat je zelf doet als wat je uitbesteedt, kom je dan boven de 300€ per jaar uit?Mensen die nooit iets aan hun BX hebben rijden er heel weinig mee of ze kopen een steengoed onderhouden exemplaar en doen hem weg voordat er kosten komen. Als je langer met je BX rijdt en je wilt hem betrouwbaar houden komen er hoe dan ook kosten voor preventief onderhoud en/o.
Mijn 1992er 19TGD break kocht ik in 2001 met een slordige 240K op de teller; er staat nu ruim 310K op de teller. Kosten zijn in die tijd nihil geweest, dit is er in 4 jaar tijd aan gedaan:
- normale onderhoud (filters, olie, bollen hervullen, schijven/blokken/banden
- de accu (er zat na 9 jaar nog het originele, nog werkende maar ietwat lekke exempaar in!)
- een setje verstuivers (geen schande toch?)
- 1 gloeibougie.
- ruitenwisserbladen (duh)
Verder doet het ding het gewoon altijd!
Pas recent heb ik een klein rondje preventieve geldsmijterij gedaan: achterdraagarmlagers (waren ruim op tijd), aandrijfassen (is een verkeerde actie geweest, de oude exemplaren konden nog best), wiellager rechtsvoor (knorde), dieselpompdekselrevisie. Maar daarvoor dus *helemaal* *niks* van betekenis.
O ja, paar maandjes terug de hoogteregelaarretour opnieuw in de kleine octopus geprikt (slangen zijn nog prima) omdat de ijzeren leiding zich door het rubber had heengevreten.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
@Bram remmerij tussendoor vind ik prima ik pik de andere posts er wel tussenuit…
@Karel..dat vind ik zeker een mooie score…van 240k naar 310k, kijk dan ken je je auto goed genoeg om er echt iets van te zeggen.
Trouwens je sprak over 1 gloeibougie??? doe je die dan niet gelijk alle 4 vervangen of is het vrij normaal om er maar 1 of 2 te doen??
Kom op allemaal met die gegevens..verbaas deze oneindige opel rijder eens.
Rien
verbaas deze oneindige opel rijder eens
Hou je vast…. een BX, van minstens 11 jaar oud, ROEST NIET!
Mijn GTi heb ik in november gekocht, met 147.000 km op de teller. Nu staat ie op 164.000. Da’s dus euh….. 17.000 km!
In die tijd gedaan:
-onderhoud: bougies, veerbollen, vloeistoffen, filters, 2 uitlaatdempers
-km-tellerkabel
-verdelerkap
-vacuumvervroeger
-nieuwe radiateur
-nieuwe kleine octopus
-nieuwe grote octopus
Eigenlijk was alleen de tellerkabel niet preventief. De kleine octopus is vervangen omdat er een niet-lekkend scheurtje inzat. Bij het repareren daarvan hebben we de grote octopus lek gemaakt….de radiateur is vervangen omdat ie in een hoekje wat zweette.
Valt al met al nogal mee, niet?
In totaal, dus inclusief aanschaf, heeft de GTi me ongeveer 2000 euro gekost. Maar daar zaten ook een nieuwe bumper, morettes, armsteun enzo bij.
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Harm je zei dat je door eigen schuld de octopus gescheurd hebt….hoe heb jij zelf aan je wagen gesleuteld?? op een brug of oprij blokken??
Rien
Harm je zei dat je door eigen schuld de octopus gescheurd hebt….hoe heb jij zelf aan je wagen gesleuteld?? op een brug of oprij blokken??
Nouja zelf… een goede vriend sleutelt nogal Dit was gebeurd toen de auto gewoon op de krik stond en we via de wielkast de kleine octopus aan het vervangen waren
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hehe ops: heb me Bix sins mei (niet lang dus) 80.000 op teller
wat is er tot nu toe aan gebeurt bij 81.000
- Carb schoon gemaakt
- nieuwe verdelerkap
- nieuwe bougies
- hand choke
zit aan te komen dat olie ververst moet worden.
Moet binnen kort aan de slag met een Bix waar 2 jaar geen onderhoud aan is verricht. niet veel mee gereden denk 10.000 in het jaar.
aan de was lijst die hij bij de garage mee kreeg ben ik nog wel ff druk.
jah ik moet het doen aangezien hij de balle verstand van heeft (belt nog op van waar moet de motor olie in) en ook geen geld heeft dus moet gekoop.
Hij had last van roest op de remschijven waardoor remmen minder werd.
Ik zat te denken om die te gaan schuren (met veel korrel anders remschijf weg ) en dan in de cola te leggen (denk aan je stijvers die je erin legt )
is dit verstandig of kan ik het beter anders gaan doen?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Roest op de schijven kun je volgens mij beter weghalen door roestrijden… gewoon rijden en flink remmen zo af en toe. Als ie veel heeft stilgestaan krijg je altijd een beetje roest, zelfs na een dag in de regen heb je dat al.
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Midden in de randstad gaan wonen…is alleen maar rijden en remmen..
Rien
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hier in de acherhoek ben je blij dat je een Bix hebt met al die zandwegen als je hier moet remmen is dat voor overstekend vee of ree`en
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
KuikenXXL schreef:
@Karel..dat vind ik zeker een mooie score…van 240k naar 310k, kijk dan ken je je auto goed genoeg om er echt iets van te zeggen.
Trouwens je sprak over 1 gloeibougie??? doe je die dan niet gelijk alle 4 vervangen of is het vrij normaal om er maar 1 of 2 te doen??
Nou eh, je hebt gelijk hoor maar “nood breekt wet”
Het ding wilde in de winter wel aanslaan maar met een *VRESELIJKE* rookpluim en een hoop gebok. Niet bepaald fijn dus. En zo’n blok voelt bést wel koud aan als het vriest hoor. Dus als je dan die ene kapotte gloeier vervangen hebt - er was er 1 gewoon doorgebrand, en vervangen door een oud maar nog werkend exemplaar “uit de oude doos” - dan vind je jezelf een hele held en geloof je het wel even….
En het is overigens alweer anderhalf jaar geleden, de rest was dus zo slecht nog niet….
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Momenteel rij ik in een 4 jaar oude Astra diesel automaat die door m’n vorige collega zeer slecht behandeld is. Deze auto heeft ook 1 of meerdere nieuwe gloeiers nodig…..nu het zo warm is is het geen probleem…als het kouder wordt dan floept hij er idd veel ellende uit..
Ik heb deze auto tot eind juli en daarna gaat de bx het overnemen…ik hoop dat ik op de bx net zoveel kan vertrouwen als de duitse werkpaarden. Als je eens ziet wat ik allemaal al heb lopen vervoeren met die wagens echt niet normaal..
Rien
Ik zal even globaal de kosten neerzetten van mijn vorige BX CANNES.
Van mijn huidige BX kan ik nog weinig vertellen aangezien ik deze nog niet zo lang in mijn bezit is.
Kosten BX 14i CANNES
Aanschaf oktober 1999—> in bezit tot juni 2003
Totaal aantal kilometers: ruim 78000 km.
Naast het gebruikelijke onderhoud zoals onderhoudsbeurten/distributie/banden/remmen etc. heb ik wel enkele reparaties meegemaakt zoals:
- Lekkage benzinetank
- Lekke koppakking
- Monopoint-huis
- Weerstand kachel/ventilatie.
- En nog wat kleinere reparaties.
Alles bij elkaar opgeteld (onderhoud+reparaties) heb ik hiervoor
circa Euro 2650,- betaald. Dit verspreidt over ruim 3.5 jaar.
Per jaar zat ik dus gemiddeld op Euro 750,- aan onderhoud/reparatie.
Alles heb ik wel laten doen bij mijn lokale Citroën specialist.
Valt, naar mijn idee, nog alleszins mee. Autorijden kost nou eenmaal geld.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Quo schreef:
- Lekkage benzinetank
- Lekke koppakking
- Monopoint-huis
- Weerstand kachel/ventilatie.
- En nog wat kleinere reparaties.
De eerste twee lijken mij echt een geval van domme pech…
Hoe kan een “monopoint huis” stukgaan??
kachel problemen lijken bijna standaard.
Rien
KuikenXXL schreef:Quo schreef:
- Lekkage benzinetank
- Lekke koppakking
- Monopoint-huis
- Weerstand kachel/ventilatie.
- En nog wat kleinere reparaties.De eerste twee lijken mij echt een geval van domme pech…
Hoe kan een “monopoint huis” stukgaan??
kachel problemen lijken bijna standaard.Rien
benzinetank is vreemd. kan bijna alleen door mechanisch geweld van buitenaf.
Monopointhuizen sneuevelen heel veel bij de 14 TU injectiemotorenn. Dit kun je zien als een productiefout. Latere huizen hadden een modificatie en gingen niet vaak meer kapot.
Kachelproblemen komen bij de BX soms voor, maar zijn bij lange na niet zo frequent als bijv. bij sommige nieuwere modellen als de Xantia.
Gr,
Marten