1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Kromme schijf of toch weer niet? wie weet een antwoord?
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542

- AX GT injection ph1
Gepost: 09 maart 2009 12:27 AM

Laatste tijd heeft mijn zx een vreemd soort probleem.

Toen ik op de meeting in berlikum was reed prutsyLJ hier van het forum een stukje en toen voelde het net of mijn remschijf ineens krom was.

Op de terug weg naar huis had ik na zo een 5 km nergens meer last van geen trillingen in het stuur tijdens remmen enzo.

Afgelopen 2 weken ging het stuur weer schudden tijdens het remmen en heb ik er geen aandacht aan geschonken ervan uitgaand dat het dus toch een kromme remschijf was.

Maar vanmiddag ergerde ik me er zo aan dat ik 100 ben gaan rijden en dan vol in de remmen en dat een keer of 5 - 6.
Na die actie was het mankement weer verholpen.

Heb al 2 x nu gehad dat de rem niet meer trilt bij het rijden en hij later weer begint te trillen.
Ik kan duidelijk voelen dat het rechtvoor zit en die remschijf + blokken is nog geen 8000 km oud geen krassen zitten op de schijf ziet er gewoon goed uit.

Eerder heb ik het wiel er al eens afgehaald en opnieuw opgezet en de bouten kruislings aangedraait zoals het hoort en toen was het ook een tijdje over.

Wie heeft een antwoord op dit vage toch irriterende probleem.

( oja er hangen geen modderkluiten in mijn velg of ietsdergelijks voor er zulke antwoorden komen Razz )

Profiel  

Kennie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71

Gepost: 09 maart 2009 01:47 AM
  [ # 1 ]

Misschien een vastzittende remklauw?

Profiel  

Status Quo
> 1500 berichten

- AX GT injection ph1
Gepost: 09 maart 2009 01:56 AM
  [ # 2 ]

als je schijf niet krom is dan voel je alleen een afwijking met sturen bij een vastzittende klauw. Bij een kromme schijf word de trilling veroorzaakt door de “hobbel” in de schijf zeg maar.

en de oude klauw bleef hangen en toen was er geen getril, en de eerste 5000 km met deze schijven ook nergens last van gehad.

Deze klauw hebben we vernieuwd toen er een nieuwe schijf op kwam en alles heerlijk doorgesmeert zodat het soepel ging.

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 09 maart 2009 04:26 AM
  [ # 3 ]

Ik zou in ieder geval eens de klauwen nog goed ontluchten. Ik neem aan dat je dat al gedaan hebt bij het wisselen van de schijf en het gangbaar maken van de klauw, maar het kan in ieder geval geen kwaad. Trekt hij naar een kant wanneer je hard remt toevallig?

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

Status Quo
> 1500 berichten

- AX GT injection ph1
Gepost: 09 maart 2009 05:27 AM
  [ # 4 ]

hij trekt niet naar 1 kant stuur trilt alleen heel erg.
Wat ik dus niet snap is dat het ene keer wel is en andere keer niet…

In je remschijf zitten 2 kleine schroefjes die je remschijf op zijn plek houden… die zitten er bij mij niet meer in aan die kant, nja ze waren gebroken bij demontage van oude schijven.
Ik neem aan dat de wielbouten die schijf wel op zijn plek horen te houden Confused:  ( aangezien dat op mijn bx ook zonder problemen ging… )

we (douwe en ik ) hebben niet ontlucht omdat we alleen het omhulsel van de klauw met 2 busjes erin vervangen hebben ( die zaten vast ) het hydraulische deel om zo maar te zeggen zat niet vast.

En zou het wel ontlucht moeten zijn dan is dat wel gebeurd laatst toen mijn hoofdremcillinder + remvloeistof door de garage is vervangen.

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 592

Gepost: 09 maart 2009 10:16 AM
  [ # 5 ]

.

Status Quo schreef:

hij trekt niet naar 1 kant stuur trilt alleen heel erg.
Wat ik dus niet snap is dat het ene keer wel is en andere keer niet…

In je remschijf zitten 2 kleine schroefjes die je remschijf op zijn plek houden… die zitten er bij mij niet meer in aan die kant, nja ze waren gebroken bij demontage van oude schijven.
Ik neem aan dat de wielbouten die schijf wel op zijn plek horen te houden Confused:  ( aangezien dat op mijn bx ook zonder problemen ging… )

we (douwe en ik ) hebben niet ontlucht omdat we alleen het omhulsel van de klauw met 2 busjes erin vervangen hebben ( die zaten vast ) het hydraulische deel om zo maar te zeggen zat niet vast.

En zou het wel ontlucht moeten zijn dan is dat wel gebeurd laatst toen mijn hoofdremcillinder + remvloeistof door de garage is vervangen.

is alles vervangen met okkasie stukken? want dan weet je het nog niet helemaal zeker, ik ging net zeggen, als je remklauw goed is zou ik eerder aan de hooftremcilinder denken, OF wat wij ook al gehad hebben is dat de remflexibels verstopt waren, en als je remde stak hij druk naar de klauw, maar keerde de druk niet helemaal terug, en bleef hij remmen, waardoor je remmen waarlopen.. als je nu een lange rit doet (zonder enigsinds veel te remmen) autostrade ofzo, moet je eens stoppen onderweg, en aan je wiel voelen, als die kookt, kan het dat zijn (mits de rest allemaal natuurlijk in orde is)

Profiel  

Status Quo
> 1500 berichten

- AX GT injection ph1
Gepost: 09 maart 2009 03:51 PM
  [ # 6 ]

Hoofdremcillinder is nieuw dat grapje kostte me 350 euro Wink
Die was overleden wat er voor zorgde dat ik niet meer kon remmen toen ik op een kruising af ging met 80 Wink

De remschijven en blokken zijn uiteraard ook nieuw, ( nja 8000 km )

Het linker onderdeel hebben we vervangen voor een sloop onderdeel, die busjes die erinzitten moeten kunnen bewegen en dat deden ze erg goed nog dus niet stroef ofzo.  ( de oude zat vast en was met een hamer niet eens gangbaar te maken! )

Remmerij is goed, geen afwijkingen gare remleidingen of iets dergelijks, remtest voor apk maand terug was ook goed.

oja op de foto is niet exact een remklauw van een zx maar dient als voorbeeld.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 09 maart 2009 04:11 PM
  [ # 7 ]

het linker deel heb je vervangen ??? Das de tang, wat the hel kan daar kapot aan zijn dat je het moet vervangen ????

Profiel  

Status Quo
> 1500 berichten

- AX GT injection ph1
Gepost: 09 maart 2009 04:59 PM
  [ # 8 ]

nouw bij mijn zx zitten daar van die busjes/zuigertjes in die bewegen.

Bewegen die niet dan worden je remblokken scheef aangetrokken. en als 1 vast zit en de ander niet krijg je denk ik problemen vandaar dat we hem hebben vervangen.

duidelijk?  Razz

Profiel  

peije1979
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 299

Gepost: 09 maart 2009 07:58 PM
  [ # 9 ]

Heb je al naar je veerpoot of stabilisatiestangetjes gekeken.
Mischien zit daar speling,en voel je dat evt trillen in het stuur.

Mischien zit ik er helemaal naast,maar controleren kan geen kwaad.  Surprisedops:

CITROEN is a way of lifestyle

Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
              Peugeot 106 xsi RIP
              Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep

Profiel  

Status Quo
> 1500 berichten

- AX GT injection ph1
Gepost: 09 maart 2009 08:23 PM
  [ # 10 ]

jah maar het is nu weer weg, als zo een stang kapot is lijkt het me dat het moet blijven trillen ofzo.

maar ik trek morgen het wiel er wel ff af en ga wat speling checken anders..

oja uhm het wiel word niet warmer dan de andere 3 Wink

Profiel  

Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 10 maart 2009 12:49 AM
  [ # 11 ]

Als je remschijf kjrom is kun je dat heel duidelijk voelen in je rempedaal. Bij licht remmen gaat je pedaal op en neer.
Zijn je glijbussen niet te soepel? Als ze te ruim zitten kunnen ze soms scheef gaan zitten waardoor je klauw niet kan bewegen.

Groetjes Harry

Profiel  

Status Quo
> 1500 berichten

- AX GT injection ph1
Gepost: 10 maart 2009 04:38 AM
  [ # 12 ]
Dumnoz schreef:

Als je remschijf kjrom is kun je dat heel duidelijk voelen in je rempedaal. Bij licht remmen gaat je pedaal op en neer.
Zijn je glijbussen niet te soepel? Als ze te ruim zitten kunnen ze soms scheef gaan zitten waardoor je klauw niet kan bewegen.

ah zo heten die dingen dus die zaten bij mijn oude geval vast.

Mijn pedaal gaat niet op en neer alleen het stuur trilt, maar bij trillen remt die wel gewoon heb ik het idee.

Profiel  

Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 10 maart 2009 08:57 AM
  [ # 13 ]

Dan heb je hoogstwaarschijnlijk geen kromme schijven.

Groetjes Harry

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 592

Gepost: 10 maart 2009 10:09 AM
  [ # 14 ]

.

Dumnoz schreef:

Dan heb je hoogstwaarschijnlijk geen kromme schijven.

en hoe verklaar je dan dat hij het enkel voelt tijdens het remmen?

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 10 maart 2009 11:28 AM
  [ # 15 ]

omdat dan de druk op de voortrein komt te staan. Als er ergens een rubber niet meer fris is heb je op de remmomenten dus daardoor minder demping… ook wel trilling genoemd in deze Cool

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook