Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Onze eend staat op het punt van overlijden wegens een scheur in het chassis. Verder is ie ook niet al te best meer, de afgelopen jaren steeds met kunst en vliegwerk door de APK gekomen.
Nu ben ik aan het kijken voor een vervanger, de auto wordt dagelijks gebruikt voor korte ritjes (30 km per dag), ik heb een garage in de buurt die onderhoud kan doen en het belangrijkste punt: geen stalling dus de auto staat altijd buiten!!
Ik zit rond te kijken naar een eend maar een Ami vind ik ook erg leuk…
Vandaar de vraag naar ervaringen met een Ami, is die net zo roestgevoelig als een eend? Technisch is het enigzins vergelijkbaar heb ik het idee, klopt dat? Ik vind de eenden op dit moment relatief duur, zeker voor een goed exemplaar en heb het idee dat dat voor een Ami minder geldt.
Of kan ik, wegens het buiten staan beter een Visa nemen? Of een GS?
afijn, een hoop vragen, wellicht kan iemand me wat adviezen geven.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Kiezen voor een Ami omdat een eend roestgevoelig is, is waanzin. Een GS is ook al geen goed alternatief om altijd buiten te laten slapen. Een AX wel!
OK, het is veel minder spannend, maar wel degelijk en goedkoop. Ik zou zo’n saaie nieuwerwetse oplossing toch meenemen in je overweging. Misschien kun je van de overgebleven centjes zelfs een garageboxje huren om je huidige eend te stallen en van een vers chassistje te voorzien. Dat is toch een veel leukere oplossing?
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Oké, dat is wel duidelijk, en hoe staat het met de roestgevoeligheid van een Visa? Want die zijn wel belastingvrij te krijgen, wat ik ook wel aantrekkelijk vindt.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
roest ook wel goed!
Ax kan trouwens ook wel roesten maar gelukkig wel minder!
tja…. lastig dus!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ook Visa’s willen wel roesten! Maar wellicht in een iets mindere maten in vergelijking tot een A-type. En belastingvrij… tsja… zo heel veel kosten die kleine karretjes toch niet?
Lijkt een basis-BiX je niks?
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 18-03-2004
- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Als je voor weinig in een leuke A-type wilt rijden is een Ami helemaal geen slechte gedachte! Voor een prijs die behoorlijk lager kan zijn dan voor een 2cv koop je een technisch goede Ami die misschien cosmetisch niet perfect is. Maar je gaat um dagelijks gebruiken dus concourstaat lijkt geen must te zijn.
Technisch is het allemaal behoorlijk vergelijkbaar met een 2cv. (De roest ook… ops: )
De Ami is niet zo populair als een eend en daarom nog relatief betaalbaar.
Ik heb zelf de Ami ook een paar jaar dagelijks gebruikt en dat is prima bevallen! Dus ik zou zeker het aanbod eens onderzoeken
Met amicale groet,
Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline
Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
is je huidige 2cv nog een échte 4? of al een omgebouwde? (mag ook per pm)
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Michiel van Ginkel schreef:is je huidige 2cv nog een échte 4? of al een omgebouwde? (mag ook per pm)
Het is geen echte 4 meer, er zit een 6 motor in met wel nog de originele 4-bak.
Ik zit toch sterk te denken aan een Ami, vind ik erg leuke auto’s. Maar eens rondneuzen of er een goede te vinden is. Iemand nog tips?
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Ami’s vind ik te gek, maar ze roesten inderdaad net zo snel als 2CV’s. Behalve het chassis, dat roest bijna nooit door. Een Ami is wel veel lastiger qua plaatwerk. Er is steeds minder echt goed plaatwerk voor te krijgen. Voor eenden wordt alles nog nieuw gemaakt en/of is goed te krijgen. En de koets kan ook goed roesten en is (dakranden!!) moeilijker mooi te repareren.
Deze auto heb ik in 2005 uit Frankrijk gehaald. Gekocht van de eerste eigenaar, een 82 jarige man uit Toulouse. Een heel mooie, roestvrije Ami 8 break. De derde eigenaar in Nederland verkoopt hem nu weer kennelijk. Ik kan deze auto zeker aanraden.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik weet niet waar jullie kijken, maar ik zie enkel Ami’s voor 2cv-prijzen te koop staan, en dat zijn er ook nog eens erg weinig. En dat laatste vind ik vooral een zeer goede reden om een Ami niet als dagelijkse ragbak te gaan gebruiken.
Maar dat mag iedereen natuurlijk zelf weten.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
patje74 schreef:Ik weet niet waar jullie kijken, maar ik zie enkel Ami’s voor 2cv-prijzen te koop staan, en dat zijn er ook nog eens erg weinig. En dat laatste vind ik vooral een zeer goede reden om een Ami niet als dagelijkse ragbak te gaan gebruiken.
Maar dat mag iedereen natuurlijk zelf weten.
Ben het helemaal met je eens.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Ja dat kan ik me ook wel goed voorstellen, het is idd wel zonde om een Ami op die manier op te rijden. Toch eerst maar eens rondkijken of er ergens een leuke Visa te vinden is.
Voor een Visa geldt wel ongeveer hetzelfde als die Ami… Ragbakkie zou imho een ax of een 2cv zijn. 2cv omdat je die nagenoeg nieuw kunt maken (bijvoorbeeld je eigen? ) en ax omdat daar nog (?) genoeg van aangeboden wordt.
Hallo ,
Ik heb hier een redelijk nette Ami 8 berline met origineel 52000 km staan die hier ook op Citromarkt staat (advertentie van 22-02).
Ik heb bovendien nog een heel gave origineel Nederlandse Visa decapotable van Maart 1985 staan ,een beetje de combinatie van het 2CV gevoel en toch iets meer auto als een 2CV.
Een auto die nagenoeg niet gebruikt wordt lijdt ook van stilstaan en gebruik met beleid lijkt mij geen afraggen.
Als je een Ami zou zoeken kijk dan gerust eens op deze site:
http://www.amivereniging.nl
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Het leukste is natuurlijk een Ami6 berline en die rijden ook heerlijk! Ik kan het weten want ik heb er ook een tijdje één gehad, naast mijn eend. Mijn ami was van 1964 en had nog een 6 volts installatie. Reden deed hij als de beste, ook ‘s winters. Er zijn mensen die bveweren dat dat zonde is van zo’n auto, dat moet je voor jezelf beslissen of jij dat ook vindt of niet.
Een 6 berline rijdt erg vergelijkbaar zoals een eend. Als je ‘m vergelijkt met een 2cv6 (wat ik hier doe) veert ‘ie lomer en gaat alles wat langzamer, maar die blokjes lopen zoo mooi en het exemplaar wat ik toen had reed met gemak 120. Als je het vergelijkt met een 2cv van hetzelfde bouwjaar is het natuurlijk een wereld van verschil.
Het grote gemis aan een Ami is dat er geen open dak in zit. En ook niet echt grote openingen in de ramen (ik heb het hier dus nog steeds over een 6 berline), waardoor je een beetje opgesloten zit. Op franse internetsites zijn er nog steeds volop te vinden, als je er één wil kun je er natuurlijk gewoon daar één gaan kopen, hartstikke leuk avontuur!
Succes!
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Bedankt voor de reacties allemaal, ik heb ondertussen het Ami idee maar laten varen. Ik ga nu eerst maar eens rondkijken naar een Visa of een Eend ter vervanging. En wellicht draai ik het om en koop ik een kleine diesel voor de km’s en een grote oldtimer voor het gezin….