Leuke vraag deze keer, wellicht deel van een groter zoekplaatje. In drie en vier, met name bij lage toerentallen beweegt de versnellingspook en voel ik in de gehele auto een soort onbalans/schudden.
Nou heb ik ook een rot schokkend stuur en een verrotte motor, dus ik ga es wat dingen optellen en hij trekt sinds kort wat naar links. Een ruilmotor staat klaar, het stuurprobleem zou verholpen kunnen zijn met een andere pomp maar lossen deze twee dingen ook het trillen van de pook op?
Moet ik denken aan een of meer motorsteunen, aan een aandrijfas? Wie heeft relevante ervaring?
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Definitief motorsteun aan de onderzijde, steun los, stalen bus met rubber lager eruit zagen, nieuwe erin en steun weer monteren, probleem opgelost…....
Zet er maar eens een koevoet tussen, waarschijnlijk zie je dan dat het rubberlager gescheurd is.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ik heb het ook maar mijn rubber is al vervangen, zowel de onderste, als dezelfde bovenaan (bij mn diesel).
Ik denk dat ik een kromme as heb alhoewel stationair ook erggggg doordreunt mn interieur in, de garage heeft hem net een paar graden meer gekanteld erin gezet dan precies verticaal.
Ouwe mopperkont
kun je eigelijk aan bepaalde bewegingen dan bepalen welke motorsteun aan vervanging toe is ?
Ik merk bij mij bevoorbeeld dat in 4 plots gas los een grotere schok geeft dan me lief is en ik volgens mij gewend ben.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik herken het probleem van de TS, bij een 205GTi 1.9 had ik dat ook. Bij mij bleek het de korte aandrijfas te zijn.
De tripoïde was helemaal gaar . Een ruilas erin en het trillen van de pook en schudden van de carosserie was helemaal weg.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
gompy58 schreef:kun je eigelijk aan bepaalde bewegingen dan bepalen welke motorsteun aan vervanging toe is ?
Ik merk bij mij bevoorbeeld dat in 4 plots gas los een grotere schok geeft dan me lief is en ik volgens mij gewend ben.
Door met een koevoet tussen de rubbers te wrikken en het rubber op spanning te zetten, kun je zien of het ingescheurd is. Als dat zo is…..vervangen. Kantelen van de motor wat voel/zichtbaar is aan de pook komt door de onderste steun. Niet door de bovenste…..
Kromme aandrijfas komt niet voor. Een versleten homokineet aan wielzijde? Je kunt links en rechts omwisselen en dan nog weer een tonnetje rijden. Moeten ze niet kapot zijn…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
XM
Kijk, daar heb ik wa aan; bedankt mannen!
Ik twijfelde even of ik de motor zou vervangen en dan hopen dat e.e.a. mee zou verhuizen (in dat geval had ik de motorsteun trouwens wel opgemerkt) of eerst de oorzaak zoeken en direct verhelpen als de motor er toch uit is.
Gelukkig heb ik nog motorsteunen van 2 andere XM’s. Die maar es goed bekijken.
Het was me inderdaad wel opgevallen dat ik twee keer een rare tik hoorde die ik daarna ne kon reproduceren.
Ik kan het alleen nog niet linken aan ineens wat trekken naar links.
Even snel de ruilmotor klaarmaken (distributie etc) en dan es kijken. Bedankt zover!
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Het rubber van de onderste kan je gewoon vernieuwen, kost je een tientje en je moet hem eruit persen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als je hem eruit wilt persen moet wel de aandrijfas eruit om het blok waar ie in zit te kunnen demonteren. Veel meer werk als dat je hem netjes inzaagt op een paar plaatsen met een handzaag, dremel, alligator of wat je dan ook maar voorhanden hebt. Dan kun je hem er zo uit tikken met een beitel. (Zaag niet in de steun!) De nieuwe met een likkie vaseline of afwasmiddel met een flinke lijmtang op zijn plek knevelen en hop…....afmonteren maar weer. Let even op de verdikkingen in het rubberlager en zet de verbindingen van centrale bus naar buitenbus in rijrichting dan vangen die het kantelmoment op.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Bedoel je dat je het rubber horizontaal wil monteren? je dreunt echt je auto uit dan hoor.. Ik heb het zo gehad om dat ik dat bij mn GTI had maar voor het comfort echt niet aan de raden. Zelfs nu die van mij weer orgineel staat (verticaal) en nog paar graden afwijkt dreunt de motor mn dash in.
Geen aanrader dus
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als ie origineel verticaal staat, dan moet ie ook weer verticaal.
Het is alweer bjna 5 jaar geleden dat ik voor het laatst aan mijn XM heb gesleuteld…..... ops:
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
pook
Hallo,
dit weekend eindelijk de beloofde motortransplantatie gedaan: wat een bereklus, jezus! Maar goed gelukt, motortje loopt 1000% beter dan de oude.
Over de pook: het steunrubber en ook de silentbus in de steun daarachter (die aan de auto wordt vastgezet) waren beide niet echt stuk. Wel dat het randje wat gaat wijken, maar nog niet helemaal eraf. Heb ik dus nog even laten zitten. Het dansen van de pook is echter niet veranderd.
Omdat ik het steunlager van de rechter aandrijfas ook nog wil vervangen (die had ik niet bij de hand) moet dat later maar een keer samen.
Als ik weer tijd en zin heb nog wel even sectie op het oude blok verrichten: sowieso kantelende zuigers (onvoorstelbaar hoeveel ruimte dat geeft bij koude motor), en ik vemoed een drijfstanglager. De rest zal ook niet best zijn…
Nu maar een lentebokje pakken…
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Re: pook
Sander203 schreef:
Nu maar een lentebokje pakken…
Nou, proost dan maar! Je hebt het verdiend…
xm
Zal nog even laten weten wat oorzaak en gevolg was…:
Ik was mijn zoektocht begonnen met laten) balanceren van de (voor)wielen bij de APK. Dit had geen effect op het dansen van de pook, trillen van het stuur en een (klein) beetje naar links trekken.
Vervolgens serieus naar de motorsteunrubbers gekeken, motor vervangen (niet om die reden…!), aandrijfassen, wiellagers etc bekeken; je gaat de gekste dingen denken.
Bijna ten einde raad een set andere voorwielen gemonteerd die ik nog had liggen:
OVER !
Schiet mij maar lek. Banden zijn neutraal op het balanceerapparaat, geen zichtbare of voelbare schades, niets.
Maar sindsdien is alles 100% over, al 2 maanden. wie het weet mag het zeggen.
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
Re: xm
Sander203 schreef:Zal nog even laten weten wat oorzaak en gevolg was…:
Ik was mijn zoektocht begonnen met laten) balanceren van de (voor)wielen bij de APK. Dit had geen effect op het dansen van de pook, trillen van het stuur en een (klein) beetje naar links trekken.
Vervolgens serieus naar de motorsteunrubbers gekeken, motor vervangen (niet om die reden…!), aandrijfassen, wiellagers etc bekeken; je gaat de gekste dingen denken.Bijna ten einde raad een set andere voorwielen gemonteerd die ik nog had liggen:
OVER !
Schiet mij maar lek. Banden zijn neutraal op het balanceerapparaat, geen zichtbare of voelbare schades, niets.
Maar sindsdien is alles 100% over, al 2 maanden. wie het weet mag het zeggen.
Geweldig man ! Gefeliciteerd
Jammer dat je er nu pas achterkomt , na zo veel werk.
Heb je LM velgen er op gezet of de originele stalen?
Ik heb nl. LM , ook niets te zien op het balanceerapparaat , helemaal uitgelijnd ook en toch voel ik nog trillingen , zij het niet echt erg .
Zal wel een beetje kromme aandrijfstang zijn.
Veel plezier verder,
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Kromme velgen? Die krijg je ook op nul op het balanceerapparaat, maar op de weg…
Groetjes Erik!