De benzine prijzen reizen de pan uit. En het wordt alleen nog maar erger…....
Wie heeft er ervaring met LPG in een DS?
:
C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: LPG in DS (1968)
smitssan schreef:De benzine prijzen reizen de pan uit. En het wordt alleen nog maar erger…....
Wie heeft er ervaring met LPG in een DS?
:
Ik heb geen LPG-ervaring in een DS, wel in een GS, en dat is super!
In een DS kan het heel goed, en de installatie is relatief simpel (helemaal t.o.v. een luchtgekoelde GS ) dus niet zo verschrikkelijk duur, zeker een aanrader dus!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik ondervind drie nadelen:
- Verlies aan ruimte in de kofferbak
- In de brandende zon in de file je moet je soms je verwarming aanzetten ivm de extra warmte onder de motorkap.
- Droogstaan doet je carberateur geen goed. Starten op benzine gaat(ook bij af en toe gebruiken) vaak minder en dan moet je je carberateur weer gaan schoonmaken.
Wat mij betreft wegen deze nadelen dik op tegen de financiele voordelen.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ik heb al 18 jaar ervaring met het rijden in een DS op LPG. Het gaat gewoon prima. Zelf inbouwen kost ca. 500 euro en daar komen dan de RDW-keuringskosten nog bovenop.
Twee weken weer een installatie ingebouwd: vlekkeloos door de keuring.
Hoe eerder je inbouwt, hoe eerder je van de voordelen van LPG kunt genieten: schonere uitlaatgassen en geringere kilometerkosten.
Grof gerekend ligt het omslagpunt bij zelf inbouwen al bij 2000 km per jaar.
Koken kun je ook op gas.
LPG in een GS(A) is een heel ander verhaal, vooral met de tegenwoordige wettelijke eisen.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Ik zat ook aan gas te denken (tenminste als ik de wagen eerst weer apk waardig heb) benzine is duurder dan goud tegenwoordig…..... (
Hoe zit het met aanpassingen aan de motor en het koelsysteem?
- Heb je andere kleppen nodig?
- Is zo een extra koelende radiateur nodig? (drie rijen????)
- Waar leg je de leidingen neer en moeten er extra gaten geboord worden?
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Ik heb 298.000 km op LPG gereden met een DS21 zonder veel aanpassingen, nooit problemen gehad, motor loopt nog steeds goed, maar nu weer op benzine en is nog nooit open geweest. Kleppen regelmatig nagekeken maar 1x in de zoveel beurten hoeven nastellen. Aanpassingen: kleppen ietsje ruimer, ontsteking iets later. Extra koeling mag, hoeft niet. Advies: op lpg leeg rijden en op benzine naar de pomp, en weer verder met LPG, dit ter bescherming van je carburateur; hoewel, dit was in de tijd dat er nog lood in de benzine zat. naar
Met de GS1220 ook nooit problemen gehad, behalve wat vermogensverlies, vooral in de bergen.
Groeten J.Witkop
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ree schreef:Ik ondervind drie nadelen:
- Verlies aan ruimte in de kofferbak
- In de brandende zon in de file je moet je soms je verwarming aanzetten ivm de extra warmte onder de motorkap.
- Droogstaan doet je carberateur geen goed. Starten op benzine gaat(ook bij af en toe gebruiken) vaak minder en dan moet je je carberateur weer gaan schoonmaken.Wat mij betreft wegen deze nadelen dik op tegen de financiele voordelen.
Groet,
Ree
Ik heb nu zelf 15000Km op LPG gereden en ondervind nog geen carburatieproblemen. Echter als die wel in het verschiet liggen heb ik daar een budged voor bij elkaar gespaart van €1400,-!!!
In feite kan je de dingen die je op noemt preventief bij de beurten meenemen.
Wat mij betreft hebben alle financiele voordelen de technische nadelen volledig weggepoetst.
Cees78 schreef:LPG in een GS(A) is een heel ander verhaal, vooral met de tegenwoordige wettelijke eisen.
Valt wel mee, alles is het zelfde behalve de verwarming van de verdamper. Omdat de uitlaatstift verboden is wordt er d.m.v. de uitlaat koelvloeistof verwarmt welke vervolgens door de verdamper wordt gepompt.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ruim 400.000 km in een ds op lpg.
Prima.
Sommige koppen kunnen niet tegen loodvrij en LPG.
Monteer eenmalig harde zittingen en klaar.
Inbouw moet je even kijken op een clubdagje of bij een ds in de buurt.
Je mag altijd even bij mij langs komen om alle ins en out s te leren. Ik heb denk ik 50 installaties ingebouwd inmiddels….
Oja, Groot motorgas in alkmaar (GMS) levert comlpete sets voor de DS!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Volgens mij hebben de DS-motoren allemaal harde ingezette klepzittingen. (Is dit zo, Boogaard? Ik dacht het wel…)
Dit is ook de reden dat ze in tegenstelling tot veel andere (semi-)klassiekers probleemloos op loodvrije benzine kunnen rijden. Ik heb met mijn DSpécial zonder verdere aanpassingen 10 jaar volkomen probleemloos op loodvrij gereden. Volgens “mijn” toenmalige Snoekenspecialist (Harry de Bliek) geldt dat ook voor het rijden op gas. Harry wilde destijds bij de revisie van een DS-motor die bijna 3 ton op gas had volbracht klepzittingen laten vervangen door een gespecialiseerd bedrijf. Hij kreeg echter te horen dat datgene wat men er in zou gaan zetten, beslist niet harder was dan wat Citroën al gebruikt had. Een gezonde motor zou dus zonder verdere aanpassingen prima op gas moeten kunnen rijden.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Ik heb al 18 jaar ervaring met het rijden in een DS op LPG. Het gaat gewoon prima. Zelf inbouwen kost ca. 500 euro en daar komen dan de RDW-keuringskosten nog bovenop.
Cees, Ik hoor steeds dat het inbouwen door een erkende specialist moet gebeuren, hoe zit dit of benn jij die specialist ? En twee als jij het bij mijn break voor die prijs wilt doen of ietsje meer dan zou ik je willen vragen of je het ook voor anderen dus voor mij wilt doen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Iedereen mag LPG inbouwen, de installatie dient alleen nadien gekeurd te worden door de RDW.
Hier kijken ze o.a. even of de afstand tussen de klemmen van de leiding wel volgens de regels zijn en of de installatie niet lekt.
Ik ga binnenkort zelf ook LPG inbouwen in mijn 2CV omdat deze ook bijna belastingvrij is.
oke is het dan misschien een idee dat iemand die veel ervaring heeft met het inbouwen even een stappenplan voor het inbouwen beschrijft ?, met daarnaast natuurlijk de wettelijke(rdw) eisen ? Ik heb hier veel behoefte aan en kan het nergens op het internet vinden.
Ik zal een verhaal voor la Bombe schrijven
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
ik heb zelf geen ds maar een 2.4 cx uit ‘77. die wilde ik ook graag op gas hebben en heb veel dingen uitgezocht mbt tot het zelf inbouwen.
het grootste nadeel cq kosten was dat de gasbedrijven er niet om zaten te springen een losse installatie te leveren en als ze het al wel wilden doen alles kompleet zo’n 800 euro ging kosten. met keuringskosten erbij weeg het verschil met laten inbouwe à`1000 euro daar niet tegen op.
je bent de auto 2 dagen kwijt en kan gelijk rijden en hebt garantie.
de inbouw heb ik in doornspijk laten doen en ben er zeer tevreden over. ik heb een 110 liter tank die was wel 100 euro duurder maar is zeer aan te bevelen als je veel rijdt.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bassman schreef:Volgens mij hebben de DS-motoren allemaal harde ingezette klepzittingen. (Is dit zo, Boogaard? Ik dacht het wel…)
Dit is ook de reden dat ze in tegenstelling tot veel andere (semi-)klassiekers probleemloos op loodvrije benzine kunnen rijden. Ik heb met mijn DSpécial zonder verdere aanpassingen 10 jaar volkomen probleemloos op loodvrij gereden. Volgens “mijn” toenmalige Snoekenspecialist (Harry de Bliek) geldt dat ook voor het rijden op gas. Harry wilde destijds bij de revisie van een DS-motor die bijna 3 ton op gas had volbracht klepzittingen laten vervangen door een gespecialiseerd bedrijf. Hij kreeg echter te horen dat datgene wat men er in zou gaan zetten, beslist niet harder was dan wat Citroën al gebruikt had. Een gezonde motor zou dus zonder verdere aanpassingen prima op gas moeten kunnen rijden.
Tsja,
Mijn id 19 b had erg veel last van slijtende kleppen/ zetels. elke 10.000km was alle speling eruit.. Dat is 0.20mm per keer. in 75.000km ( 2 a 3 jaar) kon ik ze niet meer losser zetten.
Mijn DSuper5 heeft daar helemaal geen last van….
Daarom denk ik dat er wel degelijk ‘zachte’ koppen bestaan..
@ cees,
Ik wil je wel helpen met schrijven.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die van mij draait als een zonnetje ( 23ie), hij start op benzine en schakelt daarna over op gas. Wat heel belangrijk is, is de staat van de ontsteking. Je kunt er beter gelijk 123 ignition opzetten.
Gr G
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)