Hoi,
Mijn eerste post gaat helaas meteen over een probleem :
INCIDENT:
1 Week geleden ben ik nogal ongelukkig over een vrij stijle en gemene drempel gereden met ca. 30-40 km/uur. Dit kwam door een stomme samenloop van omstandigheden: tijdelijk verblind door de zon en tegelijkertijd uitkijkend naar de rest van het verkeer.
Ik had die !$@^%$ drempel het liefst ter plekke ontmanteld.
SYMPTOMEN:
In eerste instantie niks vreemds gemerkt, behalve dat mijn uitlaat nu ergens tegenaan tikt, terwijl ie op het eerste oog netjes in de rubbers hangt.
Echter, recent zag ik ook dat de twee hydr.slangen naar de veerpoot linksvoor compleet los zijn gescheurd. Ik merkte ook dat de auto nog prima veerde, maar de pomp tikte veel te vaak.
REPARATIE (poging tot):
Dus de slangen heb ik onlangs vervangen (door twee stukken benzineslang 4 mm diameter).
Wat LHM in het reservoir erbij gegooid en de auto in de hoogste stand gezet en het LHM niveau gechecked. Staat nu netjes op het bovenste streepje.
SYMPTOMEN NA REPARATIE:
Echter, de pomp blijft behoorlijk zenuwachtig, ook nadat de auto op de normale rijhoogte is. Hij tikt veel vaker dan voor het incident.
Ik merk qua veergedrag geen verschil.
Let wel: voor het drempel incident was alles prima:
- De pomp tikte grofweg 1x per 20 of 30 seconden
- De veerbollen zijn slechts 1 jaar oud
- Voorraadbol is niet recent vervangen (waar zit dat ding trouwens ?)
Ik heb dit topic goed gelezen (over vaak tikkende HD pomp):
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=393
EN NU ? AANVALSPLAN:
Maar zit toch een beetje met mijn handen in het haar hoe ik dit probleem nu aan moet pakken. Ik zie het niet zitten om alles wat ook maar enigzins met het hydraulisch systeem te maken heeft zomaar lukraak te vervangen.
Dus hoe kan ik nu het beste te werk gaan ?
Welk onderdeel is de meest waarschijnlijke boosdoener ?
Hoe kan ik het controleren op juiste werking ?
Even vooropgesteld: ik heb geen echte sleutelervaring. Ik weet waar de veerbollen zitten, waar het reservoir zit en that’s it. De voorraadbol weet ik niet te zitten en de drukregelaars ook niet.
Ik heb wel leidingschema’s gezien en zo, maar kan dit niet terugvinden in de praktijk. Plaatjes / foto’s doen wonderen bij mij
gr.
Paul
Volg de metalen hogedrukleiding van je pomp, dan kom je uit bij de drukregelaar en je voorraadbol. Ik zou in iedergeval kijken of daar alles goed zit, misschien heeft iets ergens daar beneden een tik gehad?
Snel tikken kan o.a. liggen aan een slechter wordende voorraadbol, of aan b.v. versleten veerpoten of een ander hydraulisch component. (dan krijg je grote retourstromen van LHM, bij b.v. versleten veerpoten gaan dan steeds die twee retourleidingkjes los die je net gerepareerd hebt.)
Hoi,
Bedankt voor je snelle reactie !
Ik zal de metalen leiding eens proberen te volgen en eens kijken of ik de drukregelaar en voorraadbol kan vinden. Kun je aangeven waar die globaal zit ? Zit deze voor of achter het blok ? (als je voor de auto staat)
In het midden / links / rechts ?
Ja, het is heel goed mogelijk dat de drukregelaar een dreun heeft gekregen.
Als ik daar geen lek kan ontdekken, mag ik dan aannemen dat de drukregelaar in orde is ?
Het vreemde is, dat het voor dat incident prima in orde was, dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat het door slijtage komt (in veerpoten of voorraadbol). Dan zou ik verwachten dat de symptomen veel geleidelijker zouden optreden.
Maar goed, ik weet niet of slijtage symptomen plotseling kunnen optreden of dat het geleidelijk steeds prominenter/erger wordt.
gr.
Paul
Het zou kunnen dat je BX een kapotte voorveerpoot heeft opgelopen van het hard op de drempel rijden, zeker gezien het gescheurde rubber retourslang van de voorveerpoot.
Door de hogere interne lekkage van de voorveerpoot zal de drukregelaar vaker een beroep doen op de hydrauliek pomp waardoor je dus vaker het tikken hoort.
Overigens zou ik de retourleiding vervangen voor een origineel nieuw exemplaar. Dit kost slechts een paar euro. Dan kun je meteen de staat van de voorveerpoot testen door met losgemaakte slang te kijken hoeveel LHM eruitstroomt. Laat de BX ook een keer zakken en kijk hoeveel LHM er uit de retourslang stroomt. Bij goede veerpoten kom er in beide gevallen slechts weinig tot zeer weinig uit. Weinig zijn enkele druppeltjes LHM.
Succes.
Over de locatie van de voorraadbol, motorkap open, kijk naar beneden in de ruimte tussen de radiator en het motorblok. (zaklamp helpt)
Dan zie je een (oorspronkelijk?) groene bol die lijkt op een veerbol. Daaropgemonteerd zit je drukregelaar (dat tikkende ding).
Hoi !
Hartelijk dank voor alle behulpzame tips !
Ik zal binnenkort kijken of er veel LHM lekt als ik de retourslang loshaal.
En tevens eens op zoek gaan naar de voorraadbol en de drukregelaar.
Thanks !
gr.
Paul