Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
De ontstekingsmodule kan inderdaad kapot gaan, als je een nieuwe/gebruikte monteert let dan wel op dat je die hitte geleidende pasta aanbrengt anders gaat het moduul direct weer kapot, ik geloof dat Citroen op meerdere modellen deze modules heeft toegepast en een aantal zijn onderling uitwisselbaar.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
bedankt voor het meedenken! Ontstekingsmodule was ook mijn volgende stap om naar te kijken.
@mbender kan je toelichten waarom die pasta erop moet? thanks!
Als het maar niet nieuw is en ik eraan kan sleutelen..
Id19 1967 | Tomos 4L 1969| GSA X3 1980 | Peugeot J7 1980 | Gazelle Apollo HMC 303
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Warmtegeleiding.
De module wordt nogal warm. De pasta zorgt er voor dat er zo veel mogelijk warmte van de module naar elders (het spatbord in dit geval) wordt verplaatst, zodat de boel niet doorbrandt.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
mischien een overbodige reactie van mij ,maar ik ken je niet en weet niet hoe handig je bent.
Toen je controleerde of de bougie,s vonkte heb je ze toch wel tegen massa(motorblok oid) gehouden : Anders kan je lang wachten op een vonk
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
ja ik heb ze tegen het blok aangehouden anders kan je idd lang wachten.
zo handig ben ik dus wel, maar idd je weet nooit he
maar ik heb net een nieuwe ontstekingsmodule eraan geplugged, en hoppa starten maar!
Als het maar niet nieuw is en ik eraan kan sleutelen..
Id19 1967 | Tomos 4L 1969| GSA X3 1980 | Peugeot J7 1980 | Gazelle Apollo HMC 303
Mooizo! Ik hoop dat ie het nu weer blijft doen!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
ja die duccelliers geven zeer onregelmatig en onbetrouwbaar rijgedrag
bosch monteren en je auto rijdt( na het afstellen van de ontsteking)weer messcherp
de citroen-liefhebber
Moet de ontsteking weer op nieuwe gesteld worden als je een nieuwe module installeerd?
lijkt me wel verstandig is een kwartier werk met stroboscooblamp en geeft je veel meer rijplezier
de citroen-liefhebber
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mano schreef:Moet de ontsteking weer op nieuwe gesteld worden als je een nieuwe module installeerd?
Nee. Zolang je de verdeler zelf niet verdraaid hebt, hoef je de ontsteking niet af te stellen. Controle is natuurlijk wel goed, maar in principe is afstellen niet nodig. De module bepaald immers het onstekings-tijdstip niet, het signaal voor het vonken komt van de verdeler. De module vertaald het signaal en schakeld de bobine.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zit nu ook een Bosch onstekingsmodule in, vanuit een BX.
Heb wel het idee dat de onsteking opnieuw gesteld moet worden, zou ook kunnen in combinatie met de nieuwe bougies/verdelerkap/rotor? hij hort en stoot wel wat meer in de lage toeren dan voorheen ( vooral wanneer hij koud is) Als hij warm is voel ik geen verschil.
Het startprobleem is in ieder geval opgelost
Als het maar niet nieuw is en ik eraan kan sleutelen..
Id19 1967 | Tomos 4L 1969| GSA X3 1980 | Peugeot J7 1980 | Gazelle Apollo HMC 303
FF een tip
Zet de Elektrodeafstand van de bougie’s eens op o,9 mm en je kent de auto niet weer.
Dus niet aan de ontsteking draaien als hij voorheen goed liep.
Je zult zien dat het werkt!
waterman771 schreef:Controle is natuurlijk wel goed, maar in principe is afstellen niet nodig. De module bepaald immers het onstekings-tijdstip niet, het signaal voor het vonken komt van de verdeler. De module vertaald het signaal en schakeld de bobine.
Ja leek mij ook, maar zio kwam het een beetje over toen in de reactie van Assitch las.
Heb wel het idee dat de onsteking opnieuw gesteld moet worden, zou ook kunnen in combinatie met de nieuwe bougies/verdelerkap/rotor?
Nee je hoeft je ontsteking niet te stellen nadat je nieuwe bougies of verdelerkap of rotor hebt geinstalleerd. Kleppen wel goed gesteld? Ontsteking checken kan geen kwaad. Je weet nooit wat je voorganger met die auto heeft gedaan.
Zet de Elektrodeafstand van de bougie’s eens op o,9 mm en je kent de auto niet weer.
0,9 is toch best een hoop? of kan dat alleen met die Bosch Super Plus bougies?
Kleppenstelling nog eens goed nameten, als de voorkant etc eraf is, ga ik zeker nog eens binnenkort doen. Vond het vies tegenvallen gewoon van bovenaf, in het donker en voor de eerste keer maarja oefening baart kunst hehe
Ontsteking nakijken kan nooit kwaad natuurlijk, dus dat komt zeker nog wel.
De elektrodenafstand van de bougies bijstellen naar 0.9 mm? kan je uitleggen waarom? Ik wil het best overwegen maar dan wel onderbouwd graag
Als het maar niet nieuw is en ik eraan kan sleutelen..
Id19 1967 | Tomos 4L 1969| GSA X3 1980 | Peugeot J7 1980 | Gazelle Apollo HMC 303
HOi
Nou bij deze de uitleg
Ik werk bij Citroën en heb jaren GSA Gereden na het vervangen van de bougie’s stotterde de auto (was wel elektronische ontsteking al)
Navraag bij mijn oudere collega’‘s leerde dat hun bij het vervangen van bougie’s bij de beurt de elektrode afstand altijd tussen 0,8 en 0,9 mm zetten ,
Ik heb dit geprobeerd en sindsdien reden ze dan vlekkeloos zonder gestotter dus het werkt echt.