Hallo allemaal,
Onze Xsara break 1.6 16V 2003 begint een kwaaltje te ontwikkelen. Hij (of zij) begint mogelijk zwaarder te sturen. We reden laatst bij Ikea een parkeervakje in (rechts links bochtje snel achter elkaar) en ik kreeg bijdat het stuur niet meer rond van rechts naar links. Na een beetje testen blijkt het te zijn dat wanneer er volledige stuurslag op redelijk tot lage snelheid wordt gevraagd dat de stuurbekrachtiging (en dus automatisch ook de bestuurder ) daar moeite mee heeft. volgens mijn garage is het normaal bij dit type auto en komt het doordat de abs ingrijpt???
Dit weekend had ik een aanhangertje erachter die ik achteruit in wilde parkeren. Wel… dat was behoorlijk zweten. Links, rechts, links en weer rechts. Het ging allemaal maar net.
Nu twijfel ik of dit gevoel komt door ons tweede autootje. Een saxo VTSje. Deze stuurt als de brandweer en is uiteraard lekker licht. Ik rijd nu sinds kort ook zelf voor mijn werk in vele verschillende auto’s van 206 t/m transitbus en heb eigenlijk sinds twee maanden het gevoel dat onze eigen auto zwaarder is gaan sturen. Dit gevoel kan dus ook komen door vervuiling van eigen gevoel van het veel verschillende auto’s rijden.
Kent iemand deze klacht? Je hoort nu overal de de C3 van deze leeftijd wordt teruggeroepen ivm slechte voorvering. Hebben de Xsara’s hetzelfde probleem of iets dergelijks?
kmstand: 108.000
bandenmaat 195 breed (standaard )
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Ditzelfde probleem heeft de xsara van de dealer ook alleen dit is een coupe! Maar dit ligt gewoon aan de stuurbekrachtegingspomp dat heeft die xsara ook en dit stuurt idd ook heel zwaar als je heel langszaam rijd! En mijn xsara stuur gewoon ligt of ik nou stil sta z8 rijd of 80 rijd!
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De Saxo heeft (deels) elektrische stuurbekrachtiging.
De Xsara heeft hydrolische bekrachtiging.
Ik weet uit ervaring dat een Saxo veel lichter is dan een Xsara. Ik heb genoeg Xsara gereden om te weten dat een Xsara niet heel erg licht stuurd.
Een C2, C3 en C4 sturen ook allemaal lichter is mijn ervaring.
Verder is de hydrolisch pomp bij de Xsara eigenlijk ook wel een zwak punt. Ik weet niet of dit nog uitmaakt welk type motor je heb en of het voor bepaalde jaartallen geld
Ik heb het probleem dat er met koude motor en een laag toerental de stuurbekrachtiging weleens wegvalt maar een kleine beweging met het rechter voetje helpt je zo de bocht door…
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Heb je weleens gekijken of je de stuurbekrachtiging reservior niet bij moet vullen?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Bij onze xsara 1.6 uit 2000, hebben we een soortgelijk iets gehad. Met koude motor (stuurbekrachtegingsolie) kon de pomp het niet bijhouden met forse stuuruitslagen. Dit is met name vervelend met uitparkeren als ineens de bekrachtiging wegvalt ops: .
De olie die erin zat was zwaar vervuild. Na verversen gaat het een stuk beter. Misschien nog 1 a 2 keer verversen om met zo min mogelijk moeite het systeem een beetje schoon te krijgen.
Misschien is het voor TS een optie om eens die olie te verversen. Is in 10 minuutjes gedaan, met een spuit reservoir leegzuigen, reservoir schoonmaken en nieuwe olie erin. Na een tijdje rijden eventueel nog een keer doen om zoveel mogelijk zooi uit het systeem te krijgen. Er kan bv ATF DEXRON II-D van kroon olie in.
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klopt olie verversen zou ik ook mee beginnen om het beter te krijgen
Jeroentje: Je slaat de spijker op zijn kop.
Ik denk dat ik een zaterdagbezigheidje erbij heb gekregen . we gaan het gewoon proberen. Ik ben al te vaak bij de garage geweest om weer langs te gaan om zoiets. Aan de andere kant, als ze het meteen goed doen dan hoef je geen drie keer te komen .
De olie in het reservoir is op goed niveau en pikzwart zonder zichtbare (grote drijvende stukken) vervuiling. Hoort deze kleur? Is er nog een manier om het hele systeem te verversen of is dat erg lastig? Uiteraard kan een keer of drie verversen ook goed maar toch.. Beter in een keer goed als halfbakken werk . Hoe zie ik eigenlijk of mijn olie is vervuild?
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja als je toch een nieuwe olie gaat halen even stukje papier erin dopen en vergelijken met een ander stukje papier uit het nieuwe vat
Als er stukken in drijven lijkt me dat geen goed teken voor schone olie.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
De olie die er in moet is dexron, dit is dezelfde olie als er in een automatenbak gaat. Deze is rood.
Met een paar keer verversen doelde ik eigenlijk op proberen de troep uit het systeem te halen waar je niet bij kan. Als je het nl heel netjes doet laat je de pomp verse olie opzuigen, beweeg je met het stuur en vang je de oude olie uit het systeem op. Als je het gewoon een keer of 2 a 3 doet met ruime interval heb je ook de meeste troep eruit. Zonder dat je hoeft te klooien met losse slangen.
Lekker zaterdag beetje pielen en hij heeft in ieder geval weer verse olie
.
ik had een xsara 1600 16v phaes 2, en had net hetzelfde probleem (en mijn olie was niet vervuild), en heb nu een xsara 1600 16v phase 3 en deze heeft het ook… en olie ook nie vervuild…... dusja zal wel een typische kwaal zijn aangezien hier nog meer mensen last hebben ervan
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 24-07-2008
- Xsara Coupé 1.6 16v VTR Différence II
Die van mij heeft het soms ook, maar alleen na een tijd stilstaan, en dan alleen bij de eerste paar stuurbewegingen. Daarna heb ik er geen last meer van. Zal er inderdaad wel bij horen.
Die van mij is ook niet gigantisch licht met sturen, maar licht genoeg om met 1 hand te sturen….
.
r1Ch schreef:Die van mij is ook niet gigantisch licht met sturen, maar licht genoeg om met 1 hand te sturen….
begrijp me niet verkeerd, van mij ook met 1 hand, maar ik heb het als ik korte en snel moet overdraaien, bijvoorbeeld ergens links inslaan, helemaal overdraaien, en dan meteen weer rechts moeten, en dan weer helemaal overdraaien, tijdens zulke manouvres gaat hij soms is stug….
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Hier nergens last van. Maar ik ben dan ook geen slapjanus.. Ook het ‘tijdelijk’ zwaar sturen tijdens koersveranderingen is mij vreemd.
Wel lijkt het me een goede aanleiding om de conditie van de stuurbekrachtigingsolie te bekijken. De tip van Jeroentje lijkt me best de moeite waard om zelf eens te proberen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Ik heb ook nergens last van hoor! Ook al moet ik van helemaal links naar helemaal rechts sturen gaat hij bij mij helemaal niet zwaarder! Zelfs niet als ik stil sta!
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003