McDean schreef:eeen dkz kan je gewoon uitlezen met de groene stekker (die bij de veerbol aan de rechterkant te vinden is)
Vervolgens stop je daar 1 draad in (in 1 van die gaten welke?
)
Dan houd je de andere kant van het draad tegen een massa punt dacht ik als de BX op contact staat. Vervolgens de knipperende code aflezen.
Makkelijkst is dus als je op de stoel zit en de massa punt aan te raken met het draad…
hier na te lezen:
http://rocketfuel.nl/html/zx16vuitlezen.htm
Een van de gaten doet het en de andere niet. Ik heb het zelf eens gedaan bij een Motronic systeem gedaan. Marelli lees je op dezelfde manier uit.
Ik heb welleens een howto gepost.
Sommige types moet je kabeltje trekken van uitleesstekker naar computer. Hoe dat gaat is mij nog niet heel goed duidelijk.
Evenals de oudere motormanagement uitlezen zoals Jetronic.
Pootje 1 moet je hem instoppen. Ik heb het afgelopen zaterdag nog gedaan bij een AX 1.1i Maar naar die groene stekker ga ik binnenkort dan even zoeken…. Ik heb wel een gele stekker tegen mijn schutbord gevonden, maar die is voor mijn remslijtageindicatie volgens mij?
Je moet de draad eerst even tegen de + houden dan contact aan en daarna tegen de min voor 3-5 sec. Dan heb je even de tijd om naar binnen te turen en de code af te lezen en daarna de volgende code weer draad tegen massa aan voor paar sec. en dan weer naar binnen om het knipperlampje te zien… Dat was bij die AX in ieder geval zo.
daaristieweer,wiedurft schreef:Signaal meten waar het vandaan komt, mooist is vanaf de ecu idd.
het is me nog niet gelukt om uit te vinden welk pinnummer ik daarvoor moet hebben.
bovendien zijn alle pinnetjes die in de ecu stekker zitten gebruikt, en in de ongebruikte zit geen pin.
je zal dan toch een complete contra-stekker moeten hebbenn en een verlengkabel. Net als in de citroen-garage dus.
Groeten, Rob
Autofan schreef:
Je moet de draad eerst even tegen de + houden dan contact aan en daarna tegen de min voor 3-5 sec. Dan heb je even de tijd om naar binnen te turen en de code af te lezen en daarna de volgende code weer draad tegen massa aan voor paar sec. en dan weer naar binnen om het knipperlampje te zien… Dat was bij die AX in ieder geval zo.
Tegen de plus houden en de ecu doet het daarna nog?
Bij de Motronic variant moet je de uitleesdraad enkel tegen de massa houden. Anders denk ik dat er iets BOEM gaat zeggen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
MaartenH schreef:Autofan schreef:
Je moet de draad eerst even tegen de + houden dan contact aan en daarna tegen de min voor 3-5 sec. Dan heb je even de tijd om naar binnen te turen en de code af te lezen en daarna de volgende code weer draad tegen massa aan voor paar sec. en dan weer naar binnen om het knipperlampje te zien… Dat was bij die AX in ieder geval zo.
Tegen de plus houden
en de ecu doet het daarna nog?
Dat stond in de beschrijving van het uitlezen van die AX Was een Magnetti Marelli G5 volgens mij. Maar hoe het bij de BX GTi DKZ zit moet ik even nakijken.
Ik krijg dit:
Diagnosestekker
Diagnosestekker.
1 = diagnose-pin.
Uitlezen
-Verbind de pluspool van de LED-tester aan de pluspool van de accu.
-Verbind de minpool van de LED-tester met diagnosestekker-pin 1.
- Schakel contact in.
-Verbind de diagnosestekker-pin 1 met massa gedurende 3 tot 5 seconden.
-Knippercode 12 verschijnt op de LED-tester.
-Wacht tot LED oplicht.
-Verbind de diagnosestekker-pin 1 met massa gedurende 3 tot 5 seconden.
-Eerste knippercode verschijnt.
-Activeer meer knippercodes;verbind de diagnosestekker-pin 1 gedurende 3 tot 5 seconden met massa.
Met dit systeem kunnen ook stelelementen als volgt getest worden:
-Verbind de pluspool van de LED-tester aan de positieve voedingsspanning van de accu.
-Verbind de minpool van de LED-tester met diagnosestekker-pin 1.
-Verbind diagnosestekker-pin 1 aan massa.
- Schakel contact in.
-Wacht 5 seconden, verbreek dan de verbinding tussen massa en diagnosestekker-pin 1.
-Knippercode 12 verschijnt op de LED-tester.
-Wacht tot LED oplicht.
-Verbind de diagnosestekker-pin 1 met massa gedurende 5 seconden.
-De regeleenheid zal nu een stelelement activeren. De knippercode van het stelelement zal tegelijk verschijnen.
-Om meer stelelementen te activeren dient de diagnosestekker-pin 1 nogmaals 5 seconden met massa verbonden te worden.
Reset
-Verbind de diagnosestekker-pin 1 met massa gedurende 10 seconden.
Signaal
-Cijfer 1: Lichtpulsen van 0,5 seconde met 0,5 seconde pauze.
-Pauze 2,5 seconden licht-uit.
- Cijfer 2: Lichtpulsen van 0,5 seconde met 0,5 seconde pauze.
-Pauze 2,5 seconden licht-uit.
Codes
11Einde van de test.
12 Start test.
13 Luchttemperatuursensor.
14 Koelvloeistof-temperatuursensor.
15 Brandstofpomprelais is niet aangestuurd.
18 Schakelaar van de turbokoeling-pomp.
21 Gaskleppositiesensor / Nullastschakelaar.
22 Stationair toerentalregeling.
23 Nullastschakelaar.
25 Inlaatspruitstukkeuze-relais niet ingeschakeld.
26 Inlaatspruitstukkeuze-relais niet ingeschakeld.
27 Snelheidssensor.
31 Lucht / brandstof-verhouding buiten bereik.
32 Lucht / brandstof-verhouding buiten bereik.
33 MAP-sensor.
34 Dampafzuigsysteem.
35 Vollastschakelaar.
36 Lambdasonde-verwarmingssysteem.
41 toerentalpositiesignaal.
42 Injector circuit.
43 Pingelregeling.
44 Pingelsensor 1.
45 Bobine 1 circuit.
46 Wastegate-magneetklep.
47 Turbodrukregeling.
51 Lambdasonde 1.
52 Lucht / brandstof-verhouding buiten bereik.
53 Accuspanning hoog of laag.
54 Storing elektronische regeleenheid.
55 CO-potentiometer circuit.
56 Anti-diefstal veiligheidssysteem ingeschakeld.
57 Bobine 2 circuit.
58 Bobine 3 circuit.
59 Bobine 4 circuit.
61 Magneetklep turbocompressor.
62 Pingelsensor 2.
63 Lambdasonde 2.
64 Lucht / brandstof-verhouding buiten bereik.
65 Nokkenaspositiesensor.
71 Injector circuit cilinder 1.
72 Injector circuit cilinder 2.
73 Injector circuit cilinder 3.
74 Injector circuit cilinder 4.
75 Injector circuit cilinder 5.
76 Injector circuit cilinder 6.
79 MAP-sensor.
81 Test brandstofpomprelais.
82 Injector test.
83 Test stationairtoerentalregeling.
84 Dampafzuigsysteemtest.
85 Uitschakel-relais airconditioning test.
86 Inlaatspruitstukkeuze-relais-test.
91 Test brandstofpomprelais.
92 Injector test.
93 Test stationairtoerentalregeling.
94 Dampafzuigsysteemtest.
95 Uitschakelrelais airconditioning test of brandstofverbruik-signaal naar computer.
96 toerentalsignaal.
98 Uitschakel-relais airconditioning test.
Oh en volgens dat programma zit de stekker op pin 15 en 55 in de ECU, maar wat pin 1 is weet ik niet…
Dat is zo te zien niet voor een Motronic motormanagement systeem. Daar hoef je enkel de draad met een pin van de groene stekker en een massapunt te verbinden. Overigens zie ik ook een heleboel meldingen staan die voor een DKZ helemaal niet van toepassing zijn.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Oké een vrij universele beschrijving dus. Maar je gebruikt een LED-tester en dan maak je geen kortsluiting als je die eerst aan plus legt. Maar dat op de plus houden is dus niet nodig?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_729.jpg)
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat ZX schema is toch ook anders als van een GTi U9?
Ik heb nog nooit het schema van een GTi U9 voorbij zien komen…
Dit heb ik bij BX vandaan, maar is volgens mij hetzelfde als van de AX van afgelopen zaterdag. Dus een vrij universele uitleescode lijst Als ik voor de ZX ga kijken krijg ik waarschijnlijk hetzelfde
Visa Ventje schreef:Volgens de ATH kluwer cd rom (bedankt Rob!) hebben de GTI’s uit model jaar 1988 en 1989 een LE3 Jetronic brandstofinspuitsysteem. Met lambdasonde en katalysator. Je hebt een DKZ of D6A motor er in liggen.
Ik heb mij rot gezocht naar info hoe je een jetronic systeem uitleest. Ik kan niet veel vinden. Ik zou zeggen: googlse.
volgens deze lijst:
heeft een DKZ motor een bosch motronic M1.3 . En die kan je wel uitlezen. (toch??)
(edit: sorry ik zag deze over het hoofd: D6A (XU9J2) 83 × 88 9.3 : 1 125 hp/5,500 rpm 170 Nm/4,500 rpm Bosch L3 Jetronic )
Nogmaals edit: in kluwer staat bij peugeot 405 87-90 in hof 22.6.5 een stukje over de XU9J2 en wel: ontsteking is ongewijzigd tov de in hof 8 omschreven ontstekingen. In hof 8 staat de motronic en de solex beschreven en die zijn niet hetzelfde.. rara (???)
in hof 6.2 wel eenheel verhaal over de L3 Jetronic, maar niet de foutcodes uitlezen.
En autofan:
-welk programma gebruik jij ??
-staat daar ook een 1.9 DDZ (XU9MZ) blok in met solex Fenix 1B ECU??
-pin 1 is pin één van de groene diagnosestekker.
Groeten, ROb
Ik gebruik 1 of ander programma van school, waar je redelijk wat informatie vandaan kan halen. Maar een stuk minder op electronisch gebied en schema’s. Ik kan wel eens kijken. Wat wil je weten?
storingcode lijst zal hetzelfde zijn.
edit: even op dat programma gekeken. Staat een schema en in het schema zit geen uitleesstekker. Als ik de foutcodebenummeringslijst (hoeveel woordwaarde?) opvraag moet ik een foutcode ingeven en dan geeft hij waarschijnlijk aan wat de fout is. Dan moet ik kiezen uit P-nummers (Peugeot) C-nummers (Citroën neem ik dan aan?) of B-nummers (geen idee). Dus als ik foutcode 52 intik in dat schermpje krijg ik een lijst met die P(B)(C)-nummers waar 52 in voorkomt.
Het programma heet trouwens Vivid WorkshopData ATI..
zou graag weten of er in dat programma ook iets staat over het motortype wat ik daar noem, bij DDZ blok. Zit in een 1.9 TZI uit 1990
Er zit in die auto geen diagnosestekker. De foutcode zal op de ecu wel uit te lezen zijn maar ik weet niet welke pin.
Het gaat dus om dit blok:
DDZ (XU9MZ) 83 × 88 9.2 : 1 120 hp/6,000 rpm 158 Nm/3,000 rpm Solex Fenix 1B (bendix)
Grote vraa"g: welke pin van de ecu moet ik hebben??
Groeten, Rob
Zie mijn vorige bericht, heb ik even ge-edit