2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
hoeveel spendeer je aan onderhoud per jaar??
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 juni 2005 09:23 PM
  [ # 16 ]

Gelet op de NOODstop die ik eerder deze week moest maken op de A4 (zie ander draadje van mij) ben ik ZEER tevreden met de nieuwe remschijven en blokken die er al onder zaten toen ik hem kocht. Cool

Ik heb niet het gevoel dat ik nog grotere nodig heb…zoals marten beschrijft.

@ Winnetou :

als Rien (KuikenXX) er geen probleem mee heeft dat we hier even over de remmen praten van een BX…...heb ik er geen probleem mee hoor.

Surprisedfftopic   Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 juni 2005 11:58 PM
  [ # 17 ]

Re: hoeveel spendeer je aan onderhoud per jaar??

mpostma schreef:
KuikenXXL schreef:

Ik ben nu benieuwd of er ook echt mensen zijn die echt bijna nooit iets hebben met een BX….
dan bedoel ik overigens niet een bx kopen met 200.000km op de teller en na een jaar met de stand op 208.000km zeggen dat je er nooit iets mee hebt gehad.
Echt een aantal jaar (stuk of 4 bv.) en duizenden km’s verder.
Als je dan al je onderhoud uitrekend zowel wat je zelf doet als wat je uitbesteedt, kom je dan boven de 300€ per jaar uit?

Mensen die nooit iets aan hun BX hebben rijden er heel weinig mee of ze kopen een steengoed onderhouden exemplaar en doen hem weg voordat er kosten komen. Als je langer met je BX rijdt en je wilt hem betrouwbaar houden komen er hoe dan ook kosten voor preventief onderhoud en/o.

Mijn 1992er 19TGD break kocht ik in 2001 met een slordige 240K op de teller; er staat nu ruim 310K op de teller. Kosten zijn in die tijd nihil geweest, dit is er in 4 jaar tijd aan gedaan:
- normale onderhoud (filters, olie, bollen hervullen, schijven/blokken/banden
- de accu (er zat na 9 jaar nog het originele, nog werkende maar ietwat lekke exempaar in!)
- een setje verstuivers (geen schande toch?)
- 1 gloeibougie.
- ruitenwisserbladen (duh)
Verder doet het ding het gewoon altijd!

Pas recent heb ik een klein rondje preventieve geldsmijterij gedaan: achterdraagarmlagers (waren ruim op tijd), aandrijfassen (is een verkeerde actie geweest, de oude exemplaren konden nog best), wiellager rechtsvoor (knorde), dieselpompdekselrevisie. Maar daarvoor dus *helemaal* *niks* van betekenis.

O ja, paar maandjes terug de hoogteregelaarretour opnieuw in de kleine octopus geprikt (slangen zijn nog prima) omdat de ijzeren leiding zich door het rubber had heengevreten.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 28 juni 2005 12:54 AM
  [ # 18 ]

@Bram remmerij tussendoor vind ik prima ik pik de andere posts er wel tussenuit…

@Karel..dat vind ik zeker een mooie score…van 240k naar 310k, kijk dan ken je je auto goed genoeg om er echt iets van te zeggen.
Trouwens je sprak over 1 gloeibougie??? doe je die dan niet gelijk alle 4 vervangen of is het vrij normaal om er maar 1 of 2 te doen??

Kom op allemaal met die gegevens..verbaas deze oneindige opel rijder eens.

Rien

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 28 juni 2005 01:01 AM
  [ # 19 ]

verbaas deze oneindige opel rijder eens

Hou je vast…. een BX, van minstens 11 jaar oud, ROEST NIET!


Wink

Mijn GTi heb ik in november gekocht, met 147.000 km op de teller. Nu staat ie op 164.000. Da’s dus euh….. 17.000 km!
In die tijd gedaan:
-onderhoud: bougies, veerbollen, vloeistoffen, filters, 2 uitlaatdempers
-km-tellerkabel
-verdelerkap
-vacuumvervroeger
-nieuwe radiateur
-nieuwe kleine octopus
-nieuwe grote octopus

Eigenlijk was alleen de tellerkabel niet preventief. De kleine octopus is vervangen omdat er een niet-lekkend scheurtje inzat. Bij het repareren daarvan hebben we de grote octopus lek gemaakt….de radiateur is vervangen omdat ie in een hoekje wat zweette.

Valt al met al nogal mee, niet?
In totaal, dus inclusief aanschaf, heeft de GTi me ongeveer 2000 euro gekost. Maar daar zaten ook een nieuwe bumper, morettes, armsteun enzo bij.

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 28 juni 2005 01:26 AM
  [ # 20 ]

Harm je zei dat je door eigen schuld de octopus gescheurd hebt….hoe heb jij zelf aan je wagen gesleuteld?? op een brug of oprij blokken??

Rien

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 28 juni 2005 01:41 AM
  [ # 21 ]

Harm je zei dat je door eigen schuld de octopus gescheurd hebt….hoe heb jij zelf aan je wagen gesleuteld?? op een brug of oprij blokken??

Nouja zelf… een goede vriend sleutelt nogal Smile Dit was gebeurd toen de auto gewoon op de krik stond en we via de wielkast de kleine octopus aan het vervangen waren

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 28 juni 2005 02:01 AM
  [ # 22 ]

hehe Surprisedops:  heb me Bix sins mei (niet lang dus) 80.000 op teller
wat is er tot nu toe aan gebeurt bij 81.000
- Carb schoon gemaakt
- nieuwe verdelerkap
- nieuwe bougies
- hand choke

zit aan te komen dat olie ververst moet worden.

Moet binnen kort aan de slag met een Bix waar 2 jaar geen onderhoud aan is verricht. niet veel mee gereden denk 10.000 in het jaar.
aan de was lijst die hij bij de garage mee kreeg ben ik nog wel ff druk.
jah ik moet het doen aangezien hij de balle verstand van heeft (belt nog op van waar moet de motor olie in) en ook geen geld heeft dus moet gekoop.
Hij had last van roest op de remschijven waardoor remmen minder werd.
Ik zat te denken om die te gaan schuren (met veel korrel anders remschijf weg Laughing ) en dan in de cola te leggen (denk aan je stijvers die je erin legt )

is dit verstandig of kan ik het beter anders gaan doen?

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 28 juni 2005 02:05 AM
  [ # 23 ]

Roest op de schijven kun je volgens mij beter weghalen door roestrijden… gewoon rijden en flink remmen zo af en toe. Als ie veel heeft stilgestaan krijg je altijd een beetje roest, zelfs na een dag in de regen heb je dat al.

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 28 juni 2005 02:11 AM
  [ # 24 ]

Midden in de randstad gaan wonen…is alleen maar rijden en remmen..

Rien

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 28 juni 2005 02:14 AM
  [ # 25 ]

hier in de acherhoek ben je blij dat je een Bix hebt met al die zandwegen Laughing als je hier moet remmen is dat voor overstekend vee of ree`en

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 juni 2005 04:42 AM
  [ # 26 ]
KuikenXXL schreef:

@Karel..dat vind ik zeker een mooie score…van 240k naar 310k, kijk dan ken je je auto goed genoeg om er echt iets van te zeggen.
Trouwens je sprak over 1 gloeibougie??? doe je die dan niet gelijk alle 4 vervangen of is het vrij normaal om er maar 1 of 2 te doen??

Nou eh, je hebt gelijk hoor maar “nood breekt wet” Smile
Het ding wilde in de winter wel aanslaan maar met een *VRESELIJKE* rookpluim en een hoop gebok. Niet bepaald fijn dus. En zo’n blok voelt bést wel koud aan als het vriest hoor. Dus als je dan die ene kapotte gloeier vervangen hebt - er was er 1 gewoon doorgebrand, en vervangen door een oud maar nog werkend exemplaar “uit de oude doos” - dan vind je jezelf een hele held en geloof je het wel even….
En het is overigens alweer anderhalf jaar geleden, de rest was dus zo slecht nog niet….

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 29 juni 2005 01:19 AM
  [ # 27 ]

Momenteel rij ik in een 4 jaar oude Astra diesel automaat die door m’n vorige collega zeer slecht behandeld is. Deze auto heeft ook 1 of meerdere nieuwe gloeiers nodig…..nu het zo warm is is het geen probleem…als het kouder wordt dan floept hij er idd veel ellende uit..
Ik heb deze auto tot eind juli en daarna gaat de bx het overnemen…ik hoop dat ik op de bx net zoveel kan vertrouwen als de duitse werkpaarden. Als je eens ziet wat ik allemaal al heb lopen vervoeren met die wagens echt niet normaal..

Rien

Profiel  
 
Quo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 604
Geregistreerd: 16-09-2004

- CX 25 GTi
- GS/GSA X1
Gepost: 29 juni 2005 02:28 AM
  [ # 28 ]

Ik zal even globaal de kosten neerzetten van mijn vorige BX CANNES.
Van mijn huidige BX kan ik nog weinig vertellen aangezien ik deze nog niet zo lang in mijn bezit is.

Kosten BX 14i CANNES

Aanschaf oktober 1999—> in bezit tot juni 2003
Totaal aantal kilometers:  ruim 78000 km.

Naast het gebruikelijke onderhoud zoals onderhoudsbeurten/distributie/banden/remmen etc. heb ik wel enkele reparaties meegemaakt zoals:

- Lekkage benzinetank
- Lekke koppakking
- Monopoint-huis
- Weerstand kachel/ventilatie.
- En nog wat kleinere reparaties.

Alles bij elkaar opgeteld (onderhoud+reparaties) heb ik hiervoor
circa Euro 2650,- betaald. Dit verspreidt over ruim 3.5 jaar.

Per jaar zat ik dus gemiddeld op Euro 750,- aan onderhoud/reparatie.
Alles heb ik wel laten doen bij mijn lokale Citroën specialist.

Valt, naar mijn idee, nog alleszins mee. Autorijden kost nou eenmaal geld.

CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984

Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D,  AX 10 E, AX 11 RE

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 29 juni 2005 07:17 PM
  [ # 29 ]
Quo schreef:

- Lekkage benzinetank
- Lekke koppakking
- Monopoint-huis
- Weerstand kachel/ventilatie.
- En nog wat kleinere reparaties.

De eerste twee lijken mij echt een geval van domme pech…
Hoe kan een “monopoint huis” stukgaan??
kachel problemen lijken bijna standaard.

Rien

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 juni 2005 07:46 PM
  [ # 30 ]
KuikenXXL schreef:
Quo schreef:

- Lekkage benzinetank
- Lekke koppakking
- Monopoint-huis
- Weerstand kachel/ventilatie.
- En nog wat kleinere reparaties.

De eerste twee lijken mij echt een geval van domme pech…
Hoe kan een “monopoint huis” stukgaan??
kachel problemen lijken bijna standaard.

Rien

benzinetank is vreemd. kan bijna alleen door mechanisch geweld van buitenaf.

Monopointhuizen sneuevelen heel veel bij de 14 TU injectiemotorenn. Dit kun je zien als een productiefout. Latere huizen hadden een modificatie en gingen niet vaak meer kapot.

Kachelproblemen komen bij de BX soms voor, maar zijn bij lange na niet zo frequent als bijv. bij sommige nieuwere modellen als de Xantia.


Gr,
Marten

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook