Weet iemand de hoogte afstelling van een xm berline,het gaat om een 2.0 i uit ‘93.
De auto trilt bij het optrekken,de versnellingspook trilt dan ook.
Motorsteunen zijn okee,de auto heeft 155000 km gelopen,ik ga ervan uit dat de aandrijfassen goed zijn met zo’n stand.
Er zitten opgeboorde bollen op,dus de trekhaak ligt regelmatig op drempels en zo.
Ligt het niet aan de hoogteafstelling,dan probeer ik toch maar een andere aandrijfas. Gr Raymond.
Het was een cx of niks
onze XM trilt ook soms bij het optrekken, als het gebeurt is het meestal in 1e bij het wegrijden denk ik.
Ik denk dat het probleem al eens besproken is,
en toen als ‘normaal’ bestempeld werd voor XM tweeliters?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Niet normaal, ook niet bij 2 liters. Zachte of oude versleten banden, versleten aandrijfassen of speling in de voorwielophanging (fuseekogels)
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
trillende xm
De banden zijn nieuw,zijn niet zacht,de fuseekogels zijn goed,apk is net nieuw.
Blijft er dus maar 1 ding over: de aandrijfassen.Ik wil toch de hoogte ook even controleren,voor die gegevens bel ik de dealer wel even. Gr Raymond.
Het was een cx of niks
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mijn Bx trilde laatst ook deed hij een paar dagen….
toen begon hij in te houden wat was het nou….
de bougies
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: trillende xm
ray schreef:De banden zijn nieuw,zijn niet zacht,de fuseekogels zijn goed,apk is net nieuw.
Blijft er dus maar 1 ding over: de aandrijfassen.Ik wil toch de hoogte ook even controleren,voor die gegevens bel ik de dealer wel even. Gr Raymond.
Nieuwe APK zegt helemaal niks over de technische staat van de auto
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: trillende xm
Willem schreef:ray schreef:De banden zijn nieuw,zijn niet zacht,de fuseekogels zijn goed,apk is net nieuw.
Blijft er dus maar 1 ding over: de aandrijfassen.Ik wil toch de hoogte ook even controleren,voor die gegevens bel ik de dealer wel even. Gr Raymond.Nieuwe APK zegt helemaal niks over de technische staat van de auto
daar ben ik het wel mee eens.
zover mijn bekend is APK voor grootste deel op veiligheid en uitstoot e.d. controleren.
zolang de auto niet goed uigelijnt of motor loopt niet lekker of wat dan ook zal die toch door de APK komen denk ik.
Dacht dat een fuseekogel toch ff bekeken werd bij een a.p.k.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
uitaard worden er wel bepaalde dingen bekeken, maar dat zal meestal ook met veiligheid van de auto te maken hebben.
volgens mij als je koppeling versleten is of je automaat schakeld voor geen meter dan zal je er met een APK niet veel last van hebben denk ik
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
René van Maren schreef:Dacht dat een fuseekogel toch ff bekeken werd bij een a.p.k.
Net als het uitlijnen van een hydraulisch geveerde Citroën zeker?
Ik heb het zelf meegemaakt dat men een steun onder de draagarm zette en toen aan het wiel gingen rukken. Doordat de auto op de draagarm rust en de spanning van de veer en schokdemper, wordt de fuseekogel vastgedrukt en de speling was foetsie.
De auto in kweste kreeg een steekproef van de RDW en de knakker van de RDW deed die controle zoals het moest en de auto werd afgekeurd op de fuseekogel.
Veel stoepie op en stoepie af (wat je toch gemakkelijker doet met een Troen) is funest voor die dingen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Spanning,veer,schokdenper, hydraulisch geveerde Citroën?
Ik zie het verband tussen de vier dingen niet
Apk
Ik heb de reparaties zelf gedaan aan de auto,rechtsvoor is er een andere kogel opgekomen,de andere was spelingsvrij.
De kogels zijn aan beide kanten vrij geweest van de draagarmen,ik heb ze goed kunnen controleren.
Bovendien denk ik dat een gemiddeld apk-keuringsstation z’n auto’s echt wel behoorlijk technisch controleerd,het is hun brood.
Een paar keer een misstap(steekproef) en ze zijn hun keurings-bevoegdheid kwijt.
En bovendien leven ze ook voor een deel van die reparaties dus….....
Gr Raymond.
Het was een cx of niks
Wat betreft de apk word dit verhaal uit zijn verband gerukt..
Een keurmeester kijkt alleen naar de technische (veiligheid)staat van de auto..en keurt daar op…
Als hij iets onschuldigs ziet zal hij je dat wel vertellen
koppeling raakt op..uitlaat..accu om maar wat te noemen..
Maar de dag na de keuring kan je distributieriem breken….
en id de auto kaduuk
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Je hebt het erover dat er opgeboorde of comfortbollen onder liggen en dat de trekhaak vaak zowat op de grond ligt.
Als ik het zo visualiseer weet ik wel wat nu de oorzaak is. Kont omlaag en neus omhoog geeft verminderde tractie op de voorwielen en zo gaan de banden “zoeken” en krijg je de trillingen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Mijn XM trilt bij het optrekken in 1e versnelling soms ook.
Dit heb ik pas voor het eerst gemerkt nadat de koppelingsplaten waren vervangen.
Ik kocht de wagen met versleten platen en heb daar 3 weken (heel voorzichtig) mee opgetrokken. Toen leek er niks aan de hand. Ik geloof dat het NIET voorkomt als je beschaaft optrekt. En dat lukt met een 2.0 liter in zo’n grote wagen best aardig moet ik zeggen.
Bij XMNL was ook iemand die het merkte na koppelingsvervanging. Toen kwam er natuurlijk ook de suggestie dat het aan de drukgroep (lager) zou liggen maar er was ook iemand die er al twee jaar mee rijd en “weet” dat het de motorsteun is. Meer suggesties welkom maar ik wil APK niet meer horen goed?
RD
Aandrijfassen
Ik heb vandaag een nwe linker aandrijfas bestelt,blijft een gok.
De bestelling gaat via de onderdelenlijn,een nwe as voor 100 euro,incl versturen onder rembours !.
Zaterdag zet ik de as eronder,als het probleem niet is opgelost,gaat rechts ook nieuw eronder.
Voor die prijzen ga ik geen 2dehands spul monteren,een gemiddelde xm op de sloop heeft ook wel zo’n 200 tot 300000 km achter de kiezen.
Zulke km-vreter assen ga ik niet onder m’n auto zetten.
Gr Raymond.
Het was een cx of niks