1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
rechter aandrijfas xsara defect
luukjolien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-2009

Gepost: 05 maart 2009 11:45 PM

Het tussenlager van de rechter aandrijfas is defect. Er zit veel speling in en ik kan de as heen en weer rammelen in het lager. Er zit verder geen speling in de homokineet.
Confused: Vraag: Moet ik de hele as vervangen of kan alleen het lager vervangen worden. En hoe ga ik hierbij tewerk?

Profiel  
 
tosh51
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008

- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
Gepost: 06 maart 2009 12:44 AM
  [ # 1 ]

tussenlager

Hallo,
het tussenlager is wel los te vervangen, eerst de steun boutjes
losdraaien[ speciale boutjes die zichzelf borgen] en dan de as eruithalen
het lager zit met een krimpring vast, dus eerst de ring eraf en vervolgens
kun je een nieuw lager monteren, de ring weer goed warm maken en
weer monteren, het geheel weer in elkaar. Je hebt wel een goede brander
nodig voor het krimpen. Kontroleer ook nog even het lagerhuis Idea

Succes, Tosh51

Profiel  
 
luukjolien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-2009

Gepost: 07 maart 2009 10:27 AM
  [ # 2 ]

Ik dacht: laat ik het eens proberen, misschien krijg ik wel een reactie. Nou dat ik gelukt. Dank je wel Tosh voor de snelle reactie. Very Happy

Weet je toevallig welk type lager dit is? Het is voor een 1.6 i 16V van eind 2000, het nieuwe model(N2).

Profiel  
 
luukjolien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-2009

Gepost: 07 maart 2009 08:25 PM
  [ # 3 ]

De auto heeft een hinderlijke trilling bij het gas geven rond de 100 km/h.
Dat voel je door de hele auto heen, in het bijzonder door de versnellingspook. Bij constante snelheid voel je er verder niets van. Daarom denk ik dat de oorzaak hiervan is het kapotte tussenlager. Het stuur voelt verder rustig, dus ik ga ervan uit dat het geen onbalans in de wielen is.

Profiel  
 
tosh51
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008

- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
Gepost: 08 maart 2009 01:16 AM
  [ # 4 ]

lager

Hallo, luukjolien

Ik zal morgen even het juiste nr en prijs voor je opzoeken, het gaat
trouwens niet zo vaak kapot Rolling Eyes
Tot morgen

Tosh51

Profiel  
 
tosh51
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008

- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
Gepost: 08 maart 2009 11:58 PM
  [ # 5 ]

lager

Hallo Luukjolien,

Zoals beloofd; Steunlager as nr. 324703 maat 30x55-13, prijs 29.80
              Krimpring as nr 324808   prijs 10.81
              Dif. keering   nr 312146   prijs 11.80

Dit zijn de off. Citroen prijsen inkl. BTW met de org. nrs. Laughing
Als je het los haalt is het ook verstandig om de keering te vervangen
ivm lekkage later Idea

Veel succes ermee Exclamation  vr. grt Tosh51

Profiel  
 
luukjolien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-2009

Gepost: 10 maart 2009 10:33 PM
  [ # 6 ]

Hey Tosh, heel erg bedankt voor het uitzoeken van de gegevens. gooi
Ik heb gelezen dat de aandrijfassen niet voor elk type gelijk zijn. Is dit specifiek voor de 1.6i 16V ABS N2?

Kun je dit bij de dealer kopen of zijn er andere adressen. Ik woon in Groningen. Op internet kan ik niets vinden bij van die onderdelenshops.

Hoe weet je deze info eigenlijk. Ben je een prof?

Hartelijke groeten

Profiel  
 
tosh51
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008

- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
Gepost: 11 maart 2009 10:31 PM
  [ # 7 ]

lager

Hallo Luukjolien

De assen van een type met Abs zullen een tandring hebben ivm de
Abs sensor en de 20i/16v zal waarschijnlijk ook een zwaarder type
as eronder hebben Idea Wat betrefd het lager zal het bij de eenvoudige
uitvoeringen niets uitmaken. Ik heb inderdaad toegang op Service van
Citroen en werk daar al inmiddels een lange tijd Cool Ik zou maar eens
bij BM of Veldma Citroen vragen voor evt. een lager, je kunt natuurlijk
ook nog kiezen voor een ruil aandrijfas; dit scheelt wel wat werk Exclamation
Als je nog meer weten wil, hoor ik het wel,

Succes, Tosh51

Profiel  
 
luukjolien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-2009

Gepost: 11 maart 2009 10:51 PM
  [ # 8 ]

Hoi Tosh,

ik heb inmiddels de onderdelen. Op het gebied van sleutelen aan auto’s had ik nog geen ervaring. Aangezien ik bijna alles zelf doe, doe ik dit ook. Ik dacht eerst dat dealers geen onderdelen zouden verkopen dus ben ik naar ‘franse auto?’ geweest.
Een vriend helpt me ermee. Die heeft veel ervaring hiermee, en een hobbygarage incl. brug. Nou twijfelt hij erover of het lager zelf wel stuk is. Hij denkt eerder aan de homokineet aan de differentiaalzijde. Ik denk het niet. Ik voelde veel speling(1 of 2 mm) direct naast het punt waar de as uit het lager komt. Wat denk jij?
Hopelijk heb ik het goed anders moet ik nog achter een andere as aan.
Ik zal laten weten of het gelukt is.

Groetjes Luuk

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 maart 2009 12:04 AM
  [ # 9 ]
Profiel  
 
luukjolien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-2009

Gepost: 12 maart 2009 12:17 AM
  [ # 10 ]

Daar kwam ik toevallig vanavond ook achter.  Rolling Eyes  Dat zei die vriend ook toen ik vertelde dat ik die onderdelen had. Weer wat geleerd.  Very Happy

Profiel  
 
luukjolien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-2009

Gepost: 12 maart 2009 08:56 PM
  [ # 11 ]

Hallo,

Ik heb me vergist.  Surprisedops: Sorry, onervarenheid. Bij nader inzien is homokineet aan differentieelzijde versleten in plaats van het tussenlager. Na het commentaar van mijn vriend ben ik gaan twijfelen. Ben daarom vanavond nog eens onder de auto gaan liggen met een lampje. (lekker comfortabel) Na extra goed kijken is het idd niet het lager maar de homokineet. Volgens mij is ook het vet uit de hoes gelekt.
Nu heb ik een andere aandrijfas nodig in plaats van een lager. Dat maakt de zaak er wel eenvoudiger op maar ook duurder. Bedankt voor het meedenken en ik laat weten of het gelukt is.

Groetjes

Profiel  
 
luukjolien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-2009

Gepost: 15 maart 2009 07:12 PM
  [ # 12 ]

Evil or Very Mad  Evil or Very Mad  Evil or Very Mad Balen!!! Zelfde probleem opnieuw. Evil or Very Mad  Evil or Very Mad  Evil or Very Mad
Ik heb de aandrijfas vervangen vanmorgen, en wat blijkt? De nieuwe aandrijas is nog verrotter dan de oude. Alleen trilt de auto nu in de tweede en derde versnelling tussen de 40 en de 90.

Auto weer op de brug gehad. Geconstateerd dat er radiale speling zit in de homokineet aan de bakzijde. Er zit ook een tik in. Je kunt het middenstuk van de as naar boven en beneden bewegen in de homokineet. Als je de wielen laat draaien zie je en voel je de as ook duidelijk rondslingeren in de homokineet. De andere as draait gewoon recht en stil. Daardoor ontstaat er zware onbalans.

Dat was niet te voelen toen de as los lag. Ook mijn monteur had het niet gevoeld. De nieuw as had maar 93.000 km gelopen. Gekocht bij een groot autodemontagebedrijf met garantie. Ze zeggen dat ze alle onderdelen controleren maar dus niet bij deze. Hoe kan het.

ConfusedConfusedConfused: Is de rechter aandrijfas een bekend Xsara-probleem?
Er zat bijna geen vet meer in de oude as, en veel roest. Er zaten duidelijk holten in het loopvlak van de homokineet waar die rollen overheen draaien. De rubber hoezen waren verder wel intact.

Ik denk erover om maar een volledig nieuwe as te kopen omdat ik een sloopas niet meer aandurf.

Profiel  
 
Snoekebeest
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 28-02-2006

Gepost: 16 maart 2009 01:04 AM
  [ # 13 ]

Zucht…
Een 2e hands as kopen is vragen om problemen. Dit soort dingen slijten net als remblokken en schijven die koop je toch ook niet 2e hands…

Profiel  
 
luukjolien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-2009

Gepost: 16 maart 2009 09:34 AM
  [ # 14 ]
Snoekebeest schreef:

Zucht…
Een 2e hands as kopen is vragen om problemen. Dit soort dingen slijten net als remblokken en schijven die koop je toch ook niet 2e hands…

Confused: Ik vraag me af hoe andere mensen hier over denken. De sloopassen worden veel aangeboden. Er zijn heel wat mensen die een sloopas nemen waar het wel goed gaat. Hoelang hoort zo’n as eigenlijk mee te gaan? En waarom is het alleen de rechter die problemen geeft. De linker is nog wel goed.

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 16 maart 2009 10:20 AM
  [ # 15 ]

.

daar zal wel geen verklaring voor zijn die door een normaal rijgedrag komt, mss een accidentje ofzo? ik weet het niet, maar ik heb al 2 xsaras gehad 160016v en geen van beide heeft die problemen…. met de ene al 130000k en met de andere nu 122000…. alles nog intact

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook