Het tussenlager van de rechter aandrijfas is defect. Er zit veel speling in en ik kan de as heen en weer rammelen in het lager. Er zit verder geen speling in de homokineet.
: Vraag: Moet ik de hele as vervangen of kan alleen het lager vervangen worden. En hoe ga ik hierbij tewerk?
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008
- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
tussenlager
Hallo,
het tussenlager is wel los te vervangen, eerst de steun boutjes
losdraaien[ speciale boutjes die zichzelf borgen] en dan de as eruithalen
het lager zit met een krimpring vast, dus eerst de ring eraf en vervolgens
kun je een nieuw lager monteren, de ring weer goed warm maken en
weer monteren, het geheel weer in elkaar. Je hebt wel een goede brander
nodig voor het krimpen. Kontroleer ook nog even het lagerhuis
Succes, Tosh51
Ik dacht: laat ik het eens proberen, misschien krijg ik wel een reactie. Nou dat ik gelukt. Dank je wel Tosh voor de snelle reactie.
Weet je toevallig welk type lager dit is? Het is voor een 1.6 i 16V van eind 2000, het nieuwe model(N2).
De auto heeft een hinderlijke trilling bij het gas geven rond de 100 km/h.
Dat voel je door de hele auto heen, in het bijzonder door de versnellingspook. Bij constante snelheid voel je er verder niets van. Daarom denk ik dat de oorzaak hiervan is het kapotte tussenlager. Het stuur voelt verder rustig, dus ik ga ervan uit dat het geen onbalans in de wielen is.
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008
- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
lager
Hallo, luukjolien
Ik zal morgen even het juiste nr en prijs voor je opzoeken, het gaat
trouwens niet zo vaak kapot
Tot morgen
Tosh51
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008
- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
lager
Hallo Luukjolien,
Zoals beloofd; Steunlager as nr. 324703 maat 30x55-13, prijs 29.80
Krimpring as nr 324808 prijs 10.81
Dif. keering nr 312146 prijs 11.80
Dit zijn de off. Citroen prijsen inkl. BTW met de org. nrs.
Als je het los haalt is het ook verstandig om de keering te vervangen
ivm lekkage later
Veel succes ermee vr. grt Tosh51
Hey Tosh, heel erg bedankt voor het uitzoeken van de gegevens.
Ik heb gelezen dat de aandrijfassen niet voor elk type gelijk zijn. Is dit specifiek voor de 1.6i 16V ABS N2?
Kun je dit bij de dealer kopen of zijn er andere adressen. Ik woon in Groningen. Op internet kan ik niets vinden bij van die onderdelenshops.
Hoe weet je deze info eigenlijk. Ben je een prof?
Hartelijke groeten
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008
- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
lager
Hallo Luukjolien
De assen van een type met Abs zullen een tandring hebben ivm de
Abs sensor en de 20i/16v zal waarschijnlijk ook een zwaarder type
as eronder hebben Wat betrefd het lager zal het bij de eenvoudige
uitvoeringen niets uitmaken. Ik heb inderdaad toegang op Service van
Citroen en werk daar al inmiddels een lange tijd Ik zou maar eens
bij BM of Veldma Citroen vragen voor evt. een lager, je kunt natuurlijk
ook nog kiezen voor een ruil aandrijfas; dit scheelt wel wat werk
Als je nog meer weten wil, hoor ik het wel,
Succes, Tosh51
Hoi Tosh,
ik heb inmiddels de onderdelen. Op het gebied van sleutelen aan auto’s had ik nog geen ervaring. Aangezien ik bijna alles zelf doe, doe ik dit ook. Ik dacht eerst dat dealers geen onderdelen zouden verkopen dus ben ik naar ‘franse auto?’ geweest.
Een vriend helpt me ermee. Die heeft veel ervaring hiermee, en een hobbygarage incl. brug. Nou twijfelt hij erover of het lager zelf wel stuk is. Hij denkt eerder aan de homokineet aan de differentiaalzijde. Ik denk het niet. Ik voelde veel speling(1 of 2 mm) direct naast het punt waar de as uit het lager komt. Wat denk jij?
Hopelijk heb ik het goed anders moet ik nog achter een andere as aan.
Ik zal laten weten of het gelukt is.
Groetjes Luuk
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dealers verkopen ook gewoon de onderdelen los
Daar kwam ik toevallig vanavond ook achter. Dat zei die vriend ook toen ik vertelde dat ik die onderdelen had. Weer wat geleerd.
Hallo,
Ik heb me vergist. ops: Sorry, onervarenheid. Bij nader inzien is homokineet aan differentieelzijde versleten in plaats van het tussenlager. Na het commentaar van mijn vriend ben ik gaan twijfelen. Ben daarom vanavond nog eens onder de auto gaan liggen met een lampje. (lekker comfortabel) Na extra goed kijken is het idd niet het lager maar de homokineet. Volgens mij is ook het vet uit de hoes gelekt.
Nu heb ik een andere aandrijfas nodig in plaats van een lager. Dat maakt de zaak er wel eenvoudiger op maar ook duurder. Bedankt voor het meedenken en ik laat weten of het gelukt is.
Groetjes
Balen!!! Zelfde probleem opnieuw.
Ik heb de aandrijfas vervangen vanmorgen, en wat blijkt? De nieuwe aandrijas is nog verrotter dan de oude. Alleen trilt de auto nu in de tweede en derde versnelling tussen de 40 en de 90.
Auto weer op de brug gehad. Geconstateerd dat er radiale speling zit in de homokineet aan de bakzijde. Er zit ook een tik in. Je kunt het middenstuk van de as naar boven en beneden bewegen in de homokineet. Als je de wielen laat draaien zie je en voel je de as ook duidelijk rondslingeren in de homokineet. De andere as draait gewoon recht en stil. Daardoor ontstaat er zware onbalans.
Dat was niet te voelen toen de as los lag. Ook mijn monteur had het niet gevoeld. De nieuw as had maar 93.000 km gelopen. Gekocht bij een groot autodemontagebedrijf met garantie. Ze zeggen dat ze alle onderdelen controleren maar dus niet bij deze. Hoe kan het.
: : : Is de rechter aandrijfas een bekend Xsara-probleem?
Er zat bijna geen vet meer in de oude as, en veel roest. Er zaten duidelijk holten in het loopvlak van de homokineet waar die rollen overheen draaien. De rubber hoezen waren verder wel intact.
Ik denk erover om maar een volledig nieuwe as te kopen omdat ik een sloopas niet meer aandurf.
Zucht…
Een 2e hands as kopen is vragen om problemen. Dit soort dingen slijten net als remblokken en schijven die koop je toch ook niet 2e hands…
Snoekebeest schreef:Zucht…
Een 2e hands as kopen is vragen om problemen. Dit soort dingen slijten net als remblokken en schijven die koop je toch ook niet 2e hands…
: Ik vraag me af hoe andere mensen hier over denken. De sloopassen worden veel aangeboden. Er zijn heel wat mensen die een sloopas nemen waar het wel goed gaat. Hoelang hoort zo’n as eigenlijk mee te gaan? En waarom is het alleen de rechter die problemen geeft. De linker is nog wel goed.
.
daar zal wel geen verklaring voor zijn die door een normaal rijgedrag komt, mss een accidentje ofzo? ik weet het niet, maar ik heb al 2 xsaras gehad 160016v en geen van beide heeft die problemen…. met de ene al 130000k en met de andere nu 122000…. alles nog intact