











































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als ik de aanschaf en de kosten meetel die ik gemaakt heb om hem op de weg te krijgen dan kom ik boven de 90 euro cent…
Ik heb er ook pas zo’n 6000 km mee gereden, oftewel te weinig kms voor een reëele berekening
En dan ben ik vast ook nog wel wat kosten vergeten.
CX Limousine 1989 (Diesel); niet-goedkope import uit België.
Ca. 20.000 per jaar, vanaf mei 2005 (44 maanden): € 0,41/km incl. aanschafkosten.
Volgens de accountant (afschrijving): € 0,35.























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Onze limousine…
Aanschaf 08/05: 2000 euro
voorjaar 2006: Motorwissel naar TD2 + motor/bak + onderhoud: 3200 euro
Onderhoud 2006 + wissel voorruit (nieuwe): 599.50 euro
APK + 4x portier + 4x wisselen 07/07: 870.00 euro
Klein onderhoud 09/07: 167.50 euro
Groot onderhoud 06/08: 882.50 euro
ruw geschat zelf van particulieren e.d. voor 500 euro aan onderdelen gekocht
Totaal excl. aanschaf: 6219.50 euro (halleluja, niet verwacht dat dat zoveel zou zijn!!)
Grof geschat in 3.5 jaar zo`n 40000dkm gereden, komen we toch nog op een respectabele 15.5 ct/km!
Moet ik er wel bij voetnoteren dat dit jaar de auto gespoten gaat worden (geraamde kosten 3500.00 euro!) Dan zou de kmprijs lichtelijk gaan stijgen.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Ook al heb ik de CX nog niet zo lang de uitgaven tot zover zijn:
aanschaf; €. 1.500,—
onderhoud; €. 470,—
banden en velgen; €. 590,—
verzekering; €. 100,—
MRB; €. 272,—(tot nu toe)
benzine; ongeveer €. 750,—
alles bij elkaar zo’n slordige €. 3.682,—
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos
ik wil ook wel een gooi doen:
Cx GtiT
aanschaf 400
stalling 360
laswerk en koppeling alsmede
vervangen hydroliekleidingen achter en antiroest 3500
velgen en banden 460
intercooler en slangen 120
mrb 360
brandstof 400
kleine dingetjes (andere bumpers, bumpers lakken etc) 150
5750,-
CX GTi Turbo 2 - All Black
De ambu;
€300 aanschaf
€300 naar NL, invoer, apk
±€2500 onderdelen
±€150 aan Ketel 1 om de sleutelellende weg te zuipen
heb er in een dik jaar 30dkm in gereden, dus dat zal wel neerkomen op
±€2500 aan diesel
Kom ik op 19cent de km
Animal triste post coitum





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Serge schreef:
±€150 aan Ketel 1 om de sleutelellende weg te zuipen
Ohhhh, das maar 15 liter hier bij de bron
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
OK,
Dan zal ik ook maar:
Aanschaf: € 450 ( 1x22rs=450, 1x22rs=0)
Wegenbelasting: 3x149= €447
Verzekering: € 85
Onderdelen en vloeistoffen ca. € 250
APK: €45
Brandstof: ca €520
Lid cx-club: €45
Dit alles over 4891km dat komt neer op €0,38 per kilometer.
Voor dat geld rij ik een 22rs brk met 162k op de klok, voorzien van airco, in een nette staat. Alleen de motorkap en de kofferplek kunnen wel wat hulp gebruiken.
Cx
Balennnnnnnnnnnnnnn , Mijn Prestige weggebracht voor vullen van bollen en verversen automatenbakolie.€.400 euro lichter,bij het ophalen werd gezegt (door ....... specialist)dat het een prima auto was maar dat er alleen een paar dingen gedaan moesten worden ,enkele keeringen ,een bandje ,een rubber en een radiator ,kost da? was mijn vraag ,ik had al een een beetje koelvloeistof bij moeten gooien ,alles bij elkaar moest ik rekenen op ongeveer €.2.500 euro ops: .
Nou kon ik kiezen , een andere CX zoeken met het risico ook pakkingen en keeringen te moeten vernieuwen of gewoon laten maken.
Ik heb gekozen om het te laten maken ,ik dacht tenslotte met een expert te maken te hebben.
2 weken na brengen heb ik gebeld hoe het ermee was ,ze hadden toch nog iets gevonden ,kom maar even langs,blijkt het krukaslager ook slecht te zijn ,nou motor is ernu toch uit dus repareer maar plm.€.500 extra.
Affijn ik haal de auto na weken op ,en rijdt helemaal super ,alleen toerenteller doet het niet ,en hij blijkt een beetje koelvloeistof te lekken,maar moest naar Parijs dus kon niet direct terug.
De rit naar Parijs ging prima ,alleen de kachel werkt bijna niet .
Na een paar weken terug naar deze specialist ,vloeistoflekkage,toerenteller en kachel gerepareerd,de lekkage zou veroorzaakt worden door het verdeelpotje ,oke kan ,mocht in iedergeval weer €.300 euro neerleggen ,daar werd dan wel de verlichtingsschakelaar vervangen door een gebruikt exemplaar.
Al met al was ben ik ruim € 3.700,- armer
Een weekje hierna neem ik de auto overdag een keer mee naar mijn werk en wat zie ik daar….######^^*())#@$$ koelvloeistoflekkage…........
Snel de auto naar een Echte specialist gebracht (Melgers in Arnhem),wat blijkt ...ik stond er zelf bij…van twee slangen konden de slangklemmen wel 4 tot 5 slagen vastgedraaid worden,ik ben nu 3 weken verder en heb geen lekkage meer.
Ik wil hier nu niet zeggen dat alles wat gedaan is door die zogenaamde specialist niet goed gebeurd is ,maar heb wel wat twijfels ,ben veel geld kwijt en voor mijn gevoel heb ik teveel betaald,ik bedoel was alles wel nodig geweest ,ik heb ze vervolgens een mail gestuurd en uitgelegd hoe ik me voel ,maar daar reageren ze niet op.Dat alleen geeft al aan wat voor een bedrijf het is.
Conclussie: ik heb even tijd nodig om plezier te hebben met mijn CX ,al scheen zondag het zonnetje en toen reed ze toch wel heerlijk zo met het schuifdak open
Dat is wel even een flinke kostenpost geweest zeg .. Maar in ieder geval weer fijn dat je weer zorgeloos verder kunt zweven nu
.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
pff, wat een geld.
Ik heb in mijn hoofd €3000 aanschaf en vervolgens €1000 per jaar aan onderhoud. Dan mag ik niet te vaak tegen zulke zaken aanlopen
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ben benieuwd welke ‘specialist’ je hebt bezocht…
Maar goed, here we go (heb het nog nooit durven uitrekenen), kosten over de periode oktober 2004 - september 2008 en met een verre van dagelijks gebruik (gemiddeld ca. 7900 km per jaar):
Aanschaf: 4950 euro
Dinitrol: 700 euro
Onderhoud, onderdelen, accessoires: 2915,07 euro
Restauratie: 5990 euro
Taxaties: 204 euro
Verzekering: 1000 euro (ongeveer)
Belasting: 0 euro (ha)
Brandstof (schatting: 31949 km, geschat verbruik 1 op 9, brandstofprijs 1,50 euro/liter): 5325 euro
Lidmaatschap CX Club: 180 euro
De kosten voor klein grut als een autopapiermapje en het gebruik van de wasbox heb ik niet bijgehouden…
Totaal: 21264,07 euro
Per km: 0,67
Per km zonder restauratie (voor mijn eigen gemoedsrust): 0,48
Per km zonder aanschaf maar incl restauratie, dus enkel de running costs: 0,51
Pittig…
De kosten voor onderhoud en onderdelen bedragen gemiddeld 728,77 euro per jaar, dus dat valt nog mee. Bovendien wordt dat gemiddelde deels veroorzaakt door de dure eerste twee jaar, de afgelopen twee jaar zijn er eigenlijk geen noemenswaardige kosten geweest. En gelukkig zitten de kosten voor het las- en spuitwerk aan mijn voorschermen hier nog niet bij, die factuur komt nog…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
cx
Dat het geld kost weet iedereen ,is ook geen punt ,alleen ik ben bang dat ik teveel heb uitgegeven.
Aan de andere kant ,ga ik er van uit dat wel alle pakkingen,keeringen en krukaslager ook daarwerkelijk vernieuwd zijn ,dus dat betreft moet hij redelijk bedrijfs zeker zijn nu .dat geeft ook wel weer een fijn gevoel.
Mijn beroep is auto verkoper en als ik zie wat mensen afschrijven dan kost een Cx niet veel meer .





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Re: cx
Grompie schreef:
Mijn beroep is auto verkoper en als ik zie wat mensen afschrijven dan kost een Cx niet veel meer .
... en rij je als bonus eens niet in ‘eenheidsworst’....
‘Spirit of avant-garde’
Het rijden van een CX kost gewoon geld, net als iedere andere auto. Ik denk, dat je het niet redt, om voor hetzelfde geld een recente tweede hands Golf te rijden. Ik heb mijn auto ook zo benaderd. Ik heb niet gedacht goedkoop een tweede handsje te gaan rijden. Dan moet je gewoon een oude nooit verzakende Jap kopen.
Ik heb mijn auto, een serie 1 Pallas 25 ie automaat met airco, in technisch perfecte staat laten brengen. Ook zijn alle hedendaagse gemakken zoals navigatie-, geluid- en telefoontoolies aangebracht. Er wordt op dit moment ook nog een geheel nieuw leren interieur in gezet met wat verbetering van de stoelen door ze iets steviger te maken. Als ik de auto nu zou willen verkopen, haal ik het geïnvesteerde bedrag er niet uit. Maar ik heb wel een zeer comfortabele auto met een unieke uitstraling die niet is te vergelijken met de hedendaagse koekblikken van dezelfde prijs als de mijne heeft gekost met alle investeringen.
De auto is overigens belastingvrij en wordt bedrijfsmatig gereden. Dat verzacht de financiële pijn. De bijtelling is namelijk over de economische waarde, terwijl alle kosten drukken op het bedrijfsresultaat en dus aftrekbaar zijn. Ik kan het rijden van een leuke classic aan elke ondernemer/zelfstandige aanraden.
Ik ben van plan er erg lang mee te gaan rijden en om de auto netjes bij te houden, zodat die niet ‘op’ raakt. Als over een paar jaar de roestduivel weer om de hoek komt kijken, gaat de auto naar de plaatwerker voor een nieuw huidje. Het kost allemaal geld, maar volgens mij kun je het beter uitgeven aan een leuke oude auto mooi houden dan aan afschrijving. Een recente nieuwe grote Citroën schrijft alleen al in het eerste jaar meer af, dan mijn totale niet geringe investering. Zeg het maar…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl