Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Beste allen,
Ik het kader van het vervangen van de remmen, schijven, klauwen, en en handremmen leek het mij raadzaam de U-bocht van de koelwaterslang te vervangen door een rvs expemplaar. De radiator is er immers ook uit. Voor het vervangen van de de U-bocht dient de dynamo te worden uitgebouwd. Dit gaat niet gemakkelijk. Temeer daar het juk waar de dynamo op rust vreselijk vast zit en bovendien moelijk te bereiken is. Aan de voorzijde heb ik misschien drie cm ruimte en kom ik tegen het vliegwiel aan. De enige manier die ik zie het het verwijderen van de pully zodat ik een 6 kantige dop op bout van de dynamo kan zetten. Aan de achterkant past alleen een platte ring sleutel maar heb weining lengte anders kon ik deze verlengen met een pijp.
Ik had de dynamo voor de restauratie van de auto vervangen zonder problemen. Toen de auto gerestaureerd werd is de koppeling vervangen en is de motor er uit geweest. Ook zijn toen wat koelwater slangen vervangen zoals die naar het expansievat. Een ‘deskundige’ heeft blijkbaar alles maar goed vastgezet. Graag hoor ik jullie advies. Let wel, het gaat hier om een DS23 IE 5-bak.
Ik heb getracht een foto te uploaden hier ter verduidelijking maar zonder succes. Ik hoop dat deze beschrijving voldoende is.
Dank en groet,
Peter
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De voorste bout hoef je alleen een klein beetje los te draaien: de steun van de dynamo heeft namelijk een sleufje en dus kan je de bout laten zitten. Je moet echter wél een goede ringsleutel gebruiken om die bout een paar slagen los te draaien. De achterste bout kun je met een ratel en dop 14 los maken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mij is het gelukt door een steeksleutel door te slijpen en er een stukje buis aan te lassen.
Gr. Martin en suc6
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Dank voor de tips maar het mocht helaas niet baten. Het een en ander zit extreem vast, ook na veelvuldig gebruik van kruipolie. Voor de voorkzijde van de dynamo zie ik als enige oplossing het verwijderen van de nokkenas poelie. Omdat de auto opgekrikt staat draait deze vrij makkelijk mee ook al gebruik je de eerste versnelling. Weet iemand hoe je de nokkenas poelie kan blokkeren met een pen of zo? er is niet heel veel ruimte op die plek omdat het stuurhuis ervoor zit. Voor de achterzijde van de dyamo steun bouten overweeg ik een 6 kantige ringsleutel aan te schaffen en deze te verlengen. Dit omdat de bout rond begint te worden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Graag hoor ik jullie tips.
Dank en groet,
Peter
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aan de voorkant kan je een staaf tussen de poelie steken die dan op het stuurhuis rust. GEEN kracht zetten in zn versnelling!
Achter gebruik je een 6 kant dop!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>