1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
LPG verbruik 1 op 6,5 en niet starten met vochtig weer
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 13 maart 2009 11:35 AM

Ik las dat mensen 1 op 9 rijden met hun DS en vindt mijn 1 op 6,5 dus aan de hoge kant.Gisteren dus de gasinstallatie maar eens afgesteld zoals ik hier op het forum heb gelezen.
Als ik haar armer afstel is ze opvallend feller maar hikt en loopt onregelmatig stationair.dit krijg ik met de stationairsproeier op de verdamper niet weg. Dus maar weer rijker gezet.
Vanmorgen wilde mn DS met vochtig weer wederom niet starten op LPG. begonnen met de schakelknop in de middenstand; geen enkel teken van leven. daarna stand op gas; geen resultaat. daarna op benzine gezet en starten na benzine opgepompt te hebben ( 5 seconden)
daarna overgeschakeld op gas. wil echter niet stationair blijven draaien de eerste 10 kilometer zonder choke.

geprobeerd hoe ze op benzine loopt , prima. echter toen ik de knop in de middenstand zette om de carburateur leeg te maken bleef ze gewoon doorrijden (5 min). Auto aan de kant gezet, uitgezet en weer gestart. nu was de carb vrij snel leeg. verder op gas en nu bleef ze ook stationair weer goed lopen.
Als ik problemen heb met lpg is het altijd met regenachtig weer. is het droog heb ik geen problemen.

waar kan dit aan liggen.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 maart 2009 11:40 AM
  [ # 1 ]

Ontsteking! Hoe zijn de bougie kabels? punten verdeler kap enz..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 maart 2009 11:45 AM
  [ # 2 ]

Ja, maar voordat je dat allemaal gaat controleren is het heel erg belangrijk dat je eerst de klepspeling gaat controleren. Koude motor: inlaat tussen 0.15 en 0.20 en de uitlaatkleppen tussen 0.20-0.25.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 13 maart 2009 12:08 PM
  [ # 3 ]

En je LPG-installatie af laten stellen door een LPG-specialist. Dat is echt de moeite waard….

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 maart 2009 12:15 PM
  [ # 4 ]

Zoals ie het beschrijft heeft ie denk ik een nieuwe verdamper nodig!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 13 maart 2009 12:18 PM
  [ # 5 ]

lpg installatie is 2 jaar oud ( 15000 km), ik heb 123 onsteking en kabels etc zijn allemaal 2 jaar oud.
kleppen ga ik stellen
maar ik rijd dus al 2 jaar op LPG 1 op 6,5 ..op benzine rijd ze 1 op 9. lange of korte afstanden maakt niet uit.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gepost: 13 maart 2009 12:30 PM
  [ # 6 ]

Als ze op benzine 1 op 9 rijdt is 1 op 6,5 op gas niet raar hoor. Ik denk dat al die mensen die roepen dat ze 1 op 9 op gas rijden zichzelf graag rijk rekenen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 maart 2009 12:45 PM
  [ # 7 ]

niks dervan! op de lange snelweg reis naar zuidfrankrijk haalde ik 1 op 9,3 op lpg. Korte stukjes in de buurt is 1 op 7


Welk merk verdamper zit erin?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 13 maart 2009 02:44 PM
  [ # 8 ]

kan alleen een stickertje vinden van pernumia italia…installatie is er ingebouwd bij citroclassique Borculo. Die weten toch wel wat ze doen.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 maart 2009 02:53 PM
  [ # 9 ]
bogaard77 schreef:

niks dervan! op de lange snelweg reis naar zuidfrankrijk haalde ik 1 op 9,3 op lpg. Korte stukjes in de buurt is 1 op 7

Realiseer ik ook, route national, zomer, rustig toeren, 1 op 11 (bijna) op benzine.
Hier in Holland rond de 1:7.5 met veel snelweg, 110-120 km/u.

knuffel

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 maart 2009 07:12 PM
  [ # 10 ]

Ja. 1:7,5 op de korte stukjes door de provincie met een 1985cc d’r onder. Op gas. No problem.

Heb je geen problemen met een opvriezende verdamper? Ook zo’n teken dat er iets aan het hemelen is. Ben het met Bogaard eens, de symptomen lijken op een defecte verdamper.

In alle andere gevallen: af laten stellen door een goede LPG-boer, idd.

Edit: een DSuper5 staat toch gewoon een carb op? Staat de boel wel in de goede aanzuigstand? Mijn gashok wilde alleen maar netjes marcheren met de aanzuigbuis in de winterstand (in weerwil van het gegeven dat voorverwarmde lucht slecht zou zijn voor een gasgestookt blok).

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 13 maart 2009 11:05 PM
  [ # 11 ]

toch lijkt me dat sterk aangezine de verdamper pas 15000 km oud is. ik heb geen last van bevriezingsverschijnselen. wat mij het meest verbaasd is dat ik de problemen louter heb met vochtig weer, zo lang als ik haar heb dus ook toen de gasinstallatie nieuw was. Nou stond ze de laatste 2 jaar binnen dus ik had er niet zoveel last van. helaas staat ze nu buiten en regent het hier nogal eens.
het probleem met het blijven doorlopen op benzine als de knop in de middenstand staat lijkt mij erop te wijzen dat de electrische benzineafsluiter niet goed functioneerd. iemand daar ervaring mee?

maar met droog weer start ze goed op LPg en heb ik geen probleem

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 maart 2009 11:08 PM
  [ # 12 ]

OK, gas & benzinerelais & relevante stekkers/bekabeling zijn goed? Ik bedoel ik wéét dat ‘t haast nieuw is, maar…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 14 maart 2009 05:16 PM
  [ # 13 ]

Heb er geen ervaring mee, maar als die benzine afsluiter niet goed werkt, dan zou het betekenen dat als je op gas rijdt ook misschien benzine door de carb jaagt, wat betekent dat je de motor zo’n beetje verzuipt. Als je hier bang voor bent, dan haal de benzine-slang eens los (pas op voor rest-druk op de benzine-leiding in combinatie met warme motor-delen, brandgevaar), plaats hier een goed passende bout in en draai de slang-klem weer aan. Kijk of je een ritje kan maken.
Wat je ook kan doen is de benzine-slang in een potje te houden terwijl je probeert te starten op LPG. Als er benzine uit komt, weet je ook genoeg.

Succes !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 14 maart 2009 06:41 PM
  [ # 14 ]

vervang eerst je verdeler kap maar eens, als hij met vochtig weer niet aanslaat, duid dat meestal op doorslag in je verdelerkap, als je die s’morgens voor dat je hem start even met een doek droog maakt zou hij wel moeten starten.
wat betreft je verbruik. je kunt er standaard van uitgaan dat een motor 10% meer gas dan benzine gebruikt 1 op9 op benzine = 1 op8.1 op gas
ik rij met een dodge ram 1500 5.7 hemi die neemt op benzine 5.5 en op gas 4.8
Het afstellen van je gas verbruik is bijzonder eenvoudig. (ik bouw geregeld gas installaties in in ds’en?) (lever ze ook trouwens!!)

afstelling is als volgt (als je geen co meter hebt)
Draai je hoofd sproeier (die zit op je verdamper of in je gas leiding die naar je venturi loopt) helemaal open, dan met verhoogt toerental 2000 tot 2500 deze langzaam dicht draaien tot je verneemt dat de motor inhoud, vervolgens draai je hem weer 1.5 slag uit, en zo heb je de afstelling voor 95% in orde onder last.
afhangkelijk van je installatie zijn er voor het stationair toerental 2 mogelijkheden, electrisch bekrachtigd of vacuum
het mooist is een electrisch deze zijn beter af te regelen dan een vacuum, bij elec systeem draai je de stationair sproeier verder open wat resulteerd in meer gas, immers je draait gewoon een kraan verder open.
bij vacuum is het zaak dat de verdamper ook voldoende vacuum trekt bij stationair. waneer dit niet gebeurt is het erg lastig om hem goed afgeregeld te krijgen.
uit jouw vrhaal ga ik er eigenlijk van uit dat je een vacuum systeem hebt.
als het ook nog zo is dat je een venturi op de carburatuer hebt, inplaats van een in de slang naaar je luchtfilter, denk ik dat daar je grootste probleem ligt met betreking tot je stationair.
ik heb al diverse ombouwingen gedaan van carb naar slangstuk en de resultaten zijn een stuk beter met dit systeem , omdat je met het slangstuk een groter vacuum volume creeert waardoor vooral de stationair een stuk mooier loopt.

mocht je een slang mengstuk nodig zijn, vraag om 1 met een diameter van 70mm deze is het zelfde als van een cx 2 ltr

zoals bartjes al zegt, waneer je benzine afsluiter door laat zou je motor verzuipen, en verschrikkelijk beroert lopen.
waneer je hem op tussenstand zet, en hij loopt dan helemaal niet, kun je er van uitgaan dat de afsluiter zijn werk doet, anders zou hij dan juist wel op benzine lopen…
succes

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 14 maart 2009 09:22 PM
  [ # 15 ]

Jij levert en bouwt LPG installatie’s in in DS’sen? Sloopkogel?
Wat kost dat?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook