Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Captain’s log, stardate 1234.6
Vandaag beide BXen bij de kop gehad. Eerst het kwalijke gedeelte: de TZD heeft een kale koppelingsplaat. Daar komt de komende week dus een nieuwe koppeling + kabel in - dan is wat dat betreft alles weer frips & goed voor de nodige KMs.
Het goede nieuws is er bij de Breek, die per heden met Chic deurpanelen rondrijdt:
Daar hoort bij, de sjieke raamschakelaar, die je plug en play in kunt bouwen als je complete panelen meeneemt met dit kastje:
Nu loopt het linkerraam bij slagbomen ed. gewoon in een keer naar beneden. Ook lekker! Het kastje bevat alle relais om het mogelijk te maken, en de stekkers op de hoofd-draadboom passen verder gewoon.
Na dit alles nog even met Owatrol gekliederd om de boel op wat langere duur heel te houden… De Breek mag ook gewoon nog een jaartje of wat blijven! Een ding nog: wie een Chic/GTi linker zijstukje voor naast de achterbank rugleuning heeft, mag me PBen. Daar zit nog iets vaags grijs…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Naar zo’n kastje ga ik ook op zoek zodra ik de mijne rijdende heb . Mooi gedaan dus
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
....En de TZD is ook weer frips. Koppeling compleet nieuw, meteen ook de kabel vernieuwd (was niet nodig maar had ik uit valse hoop op voorraad liggen). Dat, en een niewe voorraadbol eronder. O ja: en gewassen. Archeologenauto’s worden Vuil, maar nu lijkt het weer even heel wat!!
Overigens was de oude koppeling beyond op. Druklager was vergaand gedesintegreerd, 4 drukvingers misten hun topjes (en er waren al weer behoorlijke groeven in gevreten…) Ja logisch dat ze beroerd begon te schakelen Maar all’s well that ends well…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
APK + LHM beurtje zijn achter de rug. Geen schokkende toestanden. Een door een slangklem doorgevreten stuurhuishoes (nieuwe d’r op), remschijven achter roestig (komt meer voor, volgend jaar voor de APK ff twee weken met twee betonbandjes in de kofferbak rijden) en een lekzakje achter (gefixt, en had ik al gezien). Een totaal non-event!
Nu de bekleding afwerken en een rechter achterlichtglas scoren: er is een hoek af en dat fluit als de ziekte!
Edit to add: ik heb zo’n kap gehaald, en dat wordt lijmen. Kost ook nog wat, trouwens… Ik houd me aanbevolen als iemand een Break met fatsoenlijke achterlichten afschrijft. Anyway, ik heb wel ook nog gauw even twee antennesprieten meegenomen. Die van de TZD is geknapt en de stalen antenne op de Breek was nogal kreukig. Er staat nu weer een mooi strak glasfiberzwiepje op: veel beter!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gefeliciteerd!
Voor die lampen: plaats een zoekertje via Marktplaats (niet hier maar die commerciele jongens). Dat werkt errug goed.
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, maar ook een half woord op het forum… er komt al wat aan Breaklampen los.
Overigens vandaag de TZD verder gefettled. Ruitensproeierpompje was ermee genokt (maakte ook al veel kabaal), ‘nieuwe’ d’r in en klaar. Tis altijd de rechter, van de voorste sproeier. Maar die wordt dan ook gebruikt…
Overigens nog een antennespriet gescoord, blijkt de TZD een niet-deelbare antenne te hebben Kan je dus om die geknapte spriet te wisselen de hele dakbekleding eruit gaan zitten pellen… Vandaar dat er dus blijkbaar al jaren een afgeknapte antenne op staat! Anders is het nog geen drie minuutjes werk.
Veel belangrijker is dat er weer een krik + wielsleutel bij de TZD zijn: zonder dat gereedschap is het lastig wieltjes wisselen!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bedoel je met die antenne gewoon de radioantenne? Daarvan zit het boutje onder het plastic kapje in het midden waar je zonnekleppen in klikken, daar hoef je je hemel niet voor te demonteren, 5 minuten werk.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die bedoel ik. Komende week ff een voetje van die witte sloopberline af pulken dus dan, want dan gaat er wél een andere antenne op. Thanx!
O ja. Kun je de draad dan ook redelijk makkelijk eruit halen? Nja, of ik moet ‘t solderen, kan ook nog…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
De antenne zit met één moertje en een ringetje vast, daar zit ook het draadje met een oogje aan vast. Echt, een BX is zo makkelijk
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, daar was ik achter, maar dit is erg OK dan, actiepuntje voor de komende week!
Op mijn Fiasco Uno was de hele actie alleen simpel omdat de dekbekleding er nauwelijks in vast zat Daarom was ik niet zeker. Dit lost weer een probleem op, en geeft aanleiding om de brakke ontvangst eens onder handen te nemen. Kan gelijk die Blauwpunt van Timo d’r in!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Penny Lane schreef:Kan gelijk die Blauwpunt van Timo d’r in!
Derk
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De letters op de afstemschaal passen bij die van de tellers! How cool is THAT!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Een vrije maandag met droog, werkbaar weer: wat doe je dan? Een BX verbouwen!
Het was al een tijdje de bedoeling om de Breek een type 1 neusje te geven. Hiervoor is nodig: Een BX (vanzelf), twee spatborden type 1, twee knipperlichten type 1, twee zijknipperlichten type 1 (die ronde), een type 1 voorbumper, en als de gelegenheid er is en je wilt het makkelijk doen de modderkuipen van een type 1. En je hebt een goede dag werkbaar weer nodig.
Voor
Als eerste ging de grille (kort kap!) eruit. Daarna de koplamen van hun stelpennen af gedrukt. De kogelgewrichtjes poppen wel los, en dat scheelt stellen achteraf. Knipperlichtjes eraf, bumper d’r af. Spatborden eraf. Daarna het gootje van de modderkuipen afgeknipt. Wat overblijft komt dan mooi strak in het spatbord te liggen. Dat knippen is een eitje met een plaatschaar.
Zonder front
Ik heb zelf de zijknippertjes nu met kroonsteentjes zitten. Je kunt ook waterdichte kabelschoentjes nemen natuurlijk, maar de stekkers van de vierkante lampjes passen niet.
Daarna: spatborden erop (liefst even met twee personen). Dan kunnen de knippers er weer in. Een zit bij mij met een tie-wrap omdat de klikkers afgeknapt waren. De type twee fittingen passen nét, dat scheelt klooien met stekkers. Uiteraard bij elke heraangesloten lamp tussentijds testen of ‘t werkt, vóór de grote lappen er weer op gaan!
Spatbordje d’r op gebeund
Dan de bumper. Het grilletje kan met allerhande creatieve middelen erin worden gefixeerd. De mijne zat eerst geniet (leek me haast origineel!) maar nu met twee boutjes boven en drie parkers onderin de voorste dwarsbalk. De proppen hiervoor zaten er! Heel gek… Om de bumper organiek vast te zetten moeten de opgepopte klemmetjes van het voorbalkje afgeboord worden. Het zijn stalen popnagels, dus dat boort lekker lastig…
Aan het bumpertje toe
Je hebt nu de bijbehorende bumpersteunen eigenlijk nodig. Emiel had me er 1 gegeven, de andere heb ik nagemaakt uit een type-twee bumpersteun - deze zit nu niet geklikt maar met boutjes.
Bumper om de dwarsbalk zetten, steunen op hun plek, schroeven erin (ik heb onderaan RVS A4 parkers gezet, dan kan het ook weer los later.) Dit is wel het stadium waar de ergernis zat: de voorste delen van de modderkuipen moeten flink bijgeknipt worden! Daarom wil je ze liever van een type 1 meenemen…
Daarna koplampen er weer in, aansluiten en testen. Grilletje er weer in, motorkap dicht en gaan!
Wel moet ik nu even afwerkstripjes tussen bumper en spatborden zetten, maar dat doen we morgen dan wel even. Ik hergebruik ze van de andere bumper.
Nu heeft de Breek een type 1 front, net als alle sub-TZx Breaks een type 1 achterkant en type 1 wieldoppen. Een Citroën-balkje achter mét Chevronnekes en een stel t.1 spiegels zouden het werk buitenom afmaken… En Cibié of Marchal mistlampen: het GT-grilletje heeft er al gaten voor! Het leukste van een type 1 neusje, met smalle spatbordjes, is dat het ding met z’n 175er banden nu veel breder op ‘t spoor lijkt te staan
En nét voor het donker klaar!
Veel schokkends ben ik trouwens niet tegengekomen. Een klein stukje links in de wielkast is brakkig, en om de balk te sparen moet dat voor de komende winter even worden gefixt. Rechts zat wel een plekje, maar dat is met Owatrol eerst wel even weer afgedekt. Overigens heb ik meteen al het blote plaat even waar nodig ge-owatrold.
En zo is dit werkje, met onderdelen van Bx19trs en van Jeroen78, ook weer geklaard!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En o ja: de radio van Timo zit ook alweer in de TZD. Even omstekkeren, klaar!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Even in een dagje een type 1 neus. Gaaf hoor! Ben erg benieuwd naar de foto’s!
En mooi dat de radio werkt in de TZD.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”