


























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
CX rijden doe je omdat je dat wilt. Dat is dus hobby. En daar mag net iets meer onverantwoord geld naartoe dan een gewone oto. Zo zie ik het.
Re: cx
Pascal schreef:Grompie schreef:
Mijn beroep is auto verkoper en als ik zie wat mensen afschrijven dan kost een Cx niet veel meer .
... en rij je als bonus eens niet in ‘eenheidsworst’....
Ik verkoop een ander merk ,maar prive wil ik inderdaad geen eenheidsworst ,ook opmerkingen van collega,s doen me niets ,want zo,n Citroen is natuurlijk helemaal niets





Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Het is voor mij nog te vroeg denk ik om een koste plaatje te maken.
Althans heb heeeeel weinig kilometers erop zitten dus zou niet reël zijn.
Heb in iedergeval nog niet veel koste gehad (alleen de aankoop)
Alle gebreken vallen nog onder de garantie ..





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Robin Visser schreef:De auto is overigens belastingvrij en wordt bedrijfsmatig gereden. Dat verzacht de financiële pijn. De bijtelling is namelijk over de economische waarde, terwijl alle kosten drukken op het bedrijfsresultaat en dus aftrekbaar zijn. Ik kan het rijden van een leuke classic aan elke ondernemer/zelfstandige aanraden.
Doe ik ook, dat werkt inderdaad uitstekend!
fluidphreak schreef:
Doe ik ook, dat werkt inderdaad uitstekend!
Hier nog een!


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
OK nu ik dan maar…Tis eigenlijk meer een introductie aan het worden ops:
Mijn auto, de GTi, is mijn hobby auto. Die staat nu geschorst met kapotte bak. Verder heb ik een motor in onderdelen, die binnenkort in elkaar gezet moet worden. Het enige vervoermiddel is nu de Familiale, dus die MOET ff betrouwbaar zijn; en dat is nu af en toe een probleempje.
Toen wij ons 4e kind kregen, hadden we een grotere auto nodig. Met mijn overredingskracht heb ik mijn vrouw in een CX gepraat: de Familiale. Alhoewel ze hem lekker vindt rijden en het leuk vindt om in een niet-alledaagse creatie te rijden, weet ik niet of dit een verstandige zet was…maar dit terzijde.
De Familiale is per oktober belastingvrij en da’s maar goed ook!
Ik zit nu met onderhoud op ± 1300 euri gemiddeld per jaar, we hebben deze CX vanaf 25-03-06 dus 3 jaar nu.
Kosten exclusief benzine, belasting en vloeistoffen.
We hebben er nu sinds 25-03-06 26.700 km mee gereden.
03-2006 - 03-2007: 4.763km; 1.800 euro met nieuw blok: goed begin…
03-2007 - 03-2008: 5.567km; 300 euro, een goed jaar.
03-2008 - 03-2009: 16.328km; 1.800 euro, inclusief laswerk wielkasten
In 2008 voor het eerst met Familiale op vakantie geweest en gelukkig was dit een groot succes.
- In meivakantie een week naar de Provence in een vakantiehuisje: 2.634km gereden zonder problemen. Alleen versleten remblokken achter over het hoofd gezien en onderweg gewisseld:-)
- In zomervakantie met sleurhut naar Kroatië, 3.442km gereden met alleen een kapotte zekering.
Ik geniet in elk geval met volle teugen elke dag als ik naar mijn werk rijd
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
om terug te komen op de kilometerkosten:
exclusief brandstof: EUR 0,28 per km (incl. verzekering & WB)
inclusief brandstof: EUR 0,43 per km (dito)
Die 28 cent valt me niet tegen; (lijkt niet veel, als je ‘t vlug zegt ...)
Toch blijf ik het vreemd vinden dat ik aan een “goede CX” in 6 maanden tijd al voor 800 euri gerepareerd heb en dat daar nog geen einde aan lijkt te komen.
Er zit in elk geval alweer een paar honderd euro laswerk aan te komen
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klint lullig, maar kan het misschien zo zijn dat jouw cx een stukkie minder goed blijkt te zijn als de verkoper beweerde?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het kan inderdaad gauw uit de hand lopen. Mijn CX wordt puur als 2e auto gebruikt. Dat betekent meestal zo’n 100 km per weekend. Ik weet zeker dat als ik de auto meer ga gebruiken, zeg voor zo’n 15.000 km per jaar, de lol er bij mij gauw af is omdat dan de kostenteller harder gaat lopen en de bedrijfszekerheid belangrijker wordt. Dit kan reeel gezien nog steeds aantrekkelijker zijn dan een paar 1000,- afschrijving per jaar, maar de reparaties en mindere bedrijfszekerheid zorgen wel voor een psychologische aanslag die de CX vermoedelijk niet wint. Ik heb hem nu 8 jaar en zie de volgende 8 jaar met vertrouwen tegemoet.
Vwb garages en kosten: wij hebben natuurlijk bijzondere auto’s waarbij relatief vaak normaal onderhoud niet volstaat. Ik vind het niet erg als ik na een dagje puzzelen een probleem niet heb opgelost. Maar als de garage een rekening presenteert en het niet is opgelost accepteer je dat natuurlijk niet. En door al dat sleutelen krijg je op een gegeven moment het gevoel (en zekerheid) dat je het beter weet dan veel garagehouders (al bestaan er zeker goede!) Dit jaar heb ik voor het eerst de APK laten uitvoeren door een keuringsstation ipv een garage (van Abeelen) in Den Bosch omdat ik vrij zeker wist dat er niets mankeerde: voor 42,50 kon ik er weer een jaar tegenaan .


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Bij ons wordt hij dus ook gebruikt als 1e auto en dat heeft toch wel wat. Maar ik kan er beter tegen dan mijn vrouw
Maaruh, ik breng hem dus ook altijd naar Van Abeelen in Den Bosch. Daar werkt dus een CX liefhebber. Heb met hem staan praten, hij heeft er ook een aantal gehad; hij begon mij tips te geven over het afstellen van de handrem hehe.
Geeft mij toch meer vertrouwen dan een garage: een keuringsstation dat zelf niet repareert. En ze zijn kundig en niet flauw.
Bij de weg: tijd voor een Bossche Mieting?
freek schreef:Dit jaar heb ik voor het eerst de APK laten uitvoeren door een keuringsstation ipv een garage (van Abeelen) in Den Bosch omdat ik vrij zeker wist dat er niets mankeerde: voor 42,50 kon ik er weer een jaar tegenaan
.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik rijdt natuurlijk nog maar drie weken terug CX, maar tot op heden zijn de kosten beperkt gebleven tot vier tanken benzine (slik) en een litertje motorolie. En vanochtend ontdekte ik dat er een nieuw ruitenwisserbladje op mag. Afkloppen maar?
Hoewel ik erg enthousiast ben over de bedrijfszekerheid van mijn CX, mag trouwens niet onvermeld blijven, dat ik nog een andere auto heb. Het is ook een wat oudere liefhebbersauto, een open Zweed uit 2000 die ik nu bijna 2 jaar heb. En die laat me nooit in de steek. Maar vergis je niet, ook daar zitten onkosten aan. En die zijn denk ik vergelijkbaar met die van de CX. Toen bijvoorbeeld vorig jaar het motorstoringlampje voor de zoveelste keer ging branden, werd ik niet vrolijk. Ik ben er wel 3 of 4 keer mee naar de garage geweest, voordat het probleem was gevonden en opgelost. En geloof me, voor de prijs van Zweedse onderdelen, kun je aardig wat meer Franse deeltjes kopen. Een tijdje later moest ik voor wat ditjes en datjes weer naar de Zweedse specialist en ondertussen reed m’n broertje fluitend en zonder problemen een paar maanden met mijn CX, toen hij autoloos aan het wachten was op zijn CX break. En als je daar gevoelig voor bent, kun je wat betreft uitstraling beter aan de CX. De oude Zweed wordt me niet door iedereen gegund, ook al was die beduidend goedkoper in aanschaf, dan de mensen met commentaar gemiddels uitgeven aan steeds een nieuwe auto voor de deur. Met de CX heb ik altijd alleen maar vertederend commentaar.
Moraal van het verhaal: alle CX-en die her en der nog verstopt zijn, als we het kentekenregister mogen geloven, goed opknappen en er lekker mee gaan rijden, zomer en winter en het straatbeeld wat opfleuren. Maar niet te veel, want dan is het niet meer apart. Zo dat was het wat mij betreft.
PS. Zodra ik volgende week mijn karretje terugheb, ben ik wel in voor een Bossche meeting. Wellicht is het een idee met de Bossche afvaardiging in kolonne naar de voorjaarsrit van de club te gaan. Maar wel gas erop dan ! Laten zien waarvoor ze zijn gemaakt die CX-en. En als we snel genoeg gaan, heeft de flitspaal na de eerste flits geen tijd genoeg om op tijd te herladen ! Rij ik wel voorop. Haha, wat een bak lijkt me dat. Aanmelden per mail en de koffie staat 5 april ‘s ochtends klaar op de Singel. Parkeren voor de deur geen probleem.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
waterman771 schreef:Klint lullig, maar kan het misschien zo zijn dat jouw cx een stukkie minder goed blijkt te zijn als de verkoper beweerde?
tot die conclusie begin ik ook te komen ...
Tel daarbij op dat ik de CX als dagelijkse auto gebruik; de gebreken worden daardoor extra snel zichtbaar.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
En zo komen we blijkbaar weer terug op de aanname dat elke CX bij aanschaf nog een 1000-1500 euro aan achterstallig onderhoud/ kleine dingetjes heeft wil je haar echt betrouwbaar en probleemvrij kunnen noemen…
Daar heeft de aanschafprijsklasse schijnbaar geen invloed op….
‘Spirit of avant-garde’


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Pascal schreef:En zo komen we blijkbaar weer terug op de aanname dat elke CX bij aanschaf nog een 1000-1500 euro aan achterstallig onderhoud/ kleine dingetjes heeft wil je haar echt betrouwbaar en probleemvrij kunnen noemen…
Daar heeft de aanschafprijsklasse schijnbaar geen invloed op….
Ik zal het dan maar afkloppen zeker?