Hoi,
Ik heb een Xsara 1.6i coupe uit 98.
Sinds kort doet mijn ventiator het alleen nog op de hoogste stand (stand 4).
Ik heb mijn laten vertellen dat dit makkelijk te verhelpen is (weerstanden vervangen ofzo). Kan iemand mij vertellen wat er vervangen moet worden en hoe dit moet?
In ieder geval hartelijk dank.
Bianco.
aanjager eruit halen en het schoepenrad eraf halen en dan zie je een zilver moduul zitten en dat moet je v/v
het is wel een rotklus want je kan er niet zo makkelijk bij, maar hij zit rechts van je gaspedaal
Als je een Xsara zonder zirco hebt heb je in je luchtkanaal (onder dahsboardkastje) een blok van ongeveer 5 bij 5 cm zitten, dit zijn je kachelweerstanden, met een bruine of zwarte stekker erop. Deze zijn zeer waarschijnlijk defect. Als je deze vervangt zal alles weer werken. Je kunt ze eventueel doormeten met een ohmmeter om te kijken of ze echt defect zijn.
Heb je een xsara met airco, dan heb je waarschijnlijk een moduul bij je aanjagermotor zitten, ook deze zit onder het dashboardkastje. 90% kans dat deze dan stuk is.
Ik heb een xsara coupé, met airco en boordcomputer,
sinds kort blijft de ventilator op hardste stand draaien,
zelfs als je hem op nul zet en als je hem in stand auto zet, temperatuur kan wel nog geregeld worden.
maar toerental blijft ongewijzigd
wat kan dit zijn? defecte relais?
electronica, uitgaan, muziek
Re: ventilator probleem
Bianco schreef:
Ik heb een Xsara 1.6i coupe uit 98.
Sinds kort doet mijn ventiator het alleen nog op de hoogste stand…
Had ik in mijn XM ook. Schijnt (ook daar) veel voor te komen. Aanjager losmaken. Daar zit een regelaar/unit op en die kost bij Citroen dealer 140 Euro. Regelaar unit is op de sloop niet los te koop. Meest gehoorde advies: koop op de sloop een “nieuwe” aanjager (met regelaar dus!!!!). Snap dat de aanjager zelf niet stuk is want hij doet het gewoon!
Zelf heb ik de transistors op de regelaar eruit gesoldeerd en door splinternieuwe vervangen. Origineel zitten er op de XM 2 stuks Motorola T1829-1. Ik heb ze vervangen door twee stuks MJ11015 . Ventilator is nu weer prachtig regelbaar.
XM regelaar/unit heeft Citroen nummer 644178 en zit ook op de Xantia. Ik heb me laten vertellen dat de hele Franse automobiel industrie met die Motorola’s werkt op alle aanjager/regelaars. Dus op naar het electronica magazijn en pak je soldeerpook!
RD
Dank je wel hoor,
Dat moet het inderdaad zijn.
Ik heb die ventilator helemaal gedemonteerd en zag idd de twee transistors zitten. toen ik de spanning over de motor gemeten heb, dan zat daar steeds de volledige accuspanning op van zodra ik de motor start, 14, 5 V dus.
er lopen ook twee stuurdraadjes naar die unit en daar zit een spanning op tussen de 3V en 8V op, wijzigend naar 12 op de stand O en 8V op de stand auto of max. daarmee dacht ik dat het de klimaatregeling is die defect is.
Nou ik moet toch naar de garage langs voor mijn remmen te laten vervangen, ik laat hen er naar zoeken en is het inderdaad die unit met de transistors dan neem ik gauw zelf mijn soldeerbout en spurt naar de electronicawinkel hihi
Dat zal me al gauw een aardig duitje besparen denk ik hè
Ik hou jullie op de hoogte hè
electronica, uitgaan, muziek
Xsara VTR-Boy schreef:...... en is het inderdaad die unit met de transistors dan neem ik gauw zelf mijn soldeerbout en spurt naar de electronicawinkel hihi
Dat zal me al gauw een aardig duitje besparen denk ik hè
Ik hou jullie op de hoogte hè
Hier fototje van de regelaar/unit uit de XM met daarnaast de losse oude transistoren en een spuitje warmtegelijdingspasta.
Let erop dat je de unit alleen loskrijgt als je voorzichtig het ventilatorblad opzij trekt. De motor hangt in rubbers in het huis dus dat gaat wel. De transistoren zitten geklonken op de printplaat. Losboren met 4mm boor. Je hebt ook vier stuks boutjes (M4 x 16mm) plus moeren met ringetjes en sluitringen nodig (ook op foto). Boutjes moeten NIET langer zijn omdat ze anders worden geraakt door de vin die er overheen raast… De ventilator koelt zo dus niet alleen de bestuurder en eventuele passagiers maar ook regelaar 644178.
RD
Beste Robbiedee
Dat is inderdaad identiek aan mijn defecte module !!
Enorm bedankt voor de informatie,
morgenvroeg ga ik onmiddellijk aan de slag,
ben toch effe in verlof dus tijd zat.
en koelpasta heb ik ook zelfs nog liggen
een dikke merci,
electronica, uitgaan, muziek
Het is geslaagd.
De transistors die er hier opzaten waren Motorola’s met nr FW 26025, de vervanger is hier ook de beruchte MJ11015
De klimaatregeling werkt perfect en ook de airco compressor wil nu terug meewerken indien nodig.
één van de originele transistors was doorgeslagen
allebei vervangen, kosten een 4 EUR per stuk, da s een heleboel minder dan een nieuwe module te kopen
electronica, uitgaan, muziek
Xsara VTR-Boy schreef:allebei vervangen, kosten een 4 EUR per stuk, da s een heleboel minder dan een nieuwe module te kopen
Over geld besparen besproken!!!!!
Gezien het feit dat dit nogal vaak schijnt voor te komen ga ik dit draadje heel goed onthouden…
Vroem
koossie schreef:aanjager eruit halen en het schoepenrad eraf halen en dan zie je een zilver moduul zitten en dat moet je v/v
het is wel een rotklus want je kan er niet zo makkelijk bij, maar hij zit rechts van je gaspedaal
Ik heb bij mijn auto gekeken, het zit behoorlijk compact inelkaar. ik zie ergen een zilveren rond iets zitten, is dat de module? En hoe kan deze het best gedemonteerd worden?
Ik heb nemalijk een airco, en wil niet het risico lopen dat ik daar aan zit te klooien.
Hoe kunnen de draaiknoppen voor de tempratuur en luchtstroom worden gedomonteerd?
Xsara Linge Prestige 2.0 HDI
Als je in dit onderwerp bladert, ga je zien dat je een metalen koelblad op foto ziet, met de twee ronde transistors. Deze module zit met schroeven op de ventilatorconsole bevestigd.
Eerst de schroefjes losmaken, dan krijg je het geheel aluit de ventilator-unit.
daarna met een 4 mm boor de revetten openboren en dan de transistors losboren.
Wat doet de ventilator eigenlijk? altijd hard blazen zelfs op stand nul?
indien ja, dan is de oorzaak deze transistors.
en moet je de temperatuur en luchtstroom regeling zeker niet demonteren hoor. Was bij me ook het geval en ik heb ook airco.
electronica, uitgaan, muziek
De module die in deze topic was afgebeeld heb ik nog niet herkent in m’n Xsara. vandaar de vraag waar zit ie en hoe is deze het beste te demonteren.
Als ik ‘m voluit zet blaast ie hard, als ik m zachter zet blaast ie eerst zachter en een paar seconden blaast ie ineens heel zacht. Net of die instort. Dus ik verdenk ook de transistors, maar ga ze eerst ba meten voordat ik ze er uit sloop. Als de transistors het niet zijn, is het waarschijnlijk de regelbare weerstand.
Xsara Linge Prestige 2.0 HDI
John schreef:De module die in deze topic was afgebeeld heb ik nog niet herkent in m’n Xsara. vandaar de vraag waar zit ie en hoe is deze het beste te demonteren.
John,
Die vraag is nu drie keer beantwoord. Hier komt de vierde keer:
Die module zit op de ventilator-motor GESCHROEFT. Waar die motor in jouw auto zit weet ik niet. In een XM (maar ook in een Peugeot 405) zit die onder het handschoenenkastje. Bij een XM hoef je dat kastje NIET los te maken om bij die ventilator te komen (zit achter een schermpje). Ik heb al geschreven wat je met doen om de module (unit) van de motor af te krijgen. Lees maar even terug.
Je hoeft niet bang te zijn voor je Airco want een airco heeft afgezien van het rondblazen van (koude) lucht niets met je ventilator te maken. Er lopen geen buizen (met koelvloestof of zo) doorheen of langs. Gewoon motor vinden en losmaken en dan die module eraf halen.
Succes,
RD
P.S. een XM is ook “behoorlijk compact” als je ondersteboven op de passagierstoel ligt, met je hoofd onder het dashbord om die motor los :coolrol te maken. Maar het is de moeite waard!
robbiedee schreef:John schreef:De module die in deze topic was afgebeeld heb ik nog niet herkent in m’n Xsara. vandaar de vraag waar zit ie en hoe is deze het beste te demonteren.
John,
Die vraag is nu drie keer beantwoord. Hier komt de vierde keer:
Dat de module op de ventilator motor is geschroefd was mij wel duidelijk. Maar waar die motor uithing niet. Bij de BX zit ie namelijk nabij de ruitenwisser onder de klep.
Ik ben gisteren even langs de sloop gereden, en daar lag een mooi open gewerkte midden console. Daar uit bleek dat de motor ter hoogte van de auto radio ligt. (De Haynes die ik binnen heb gekregen bevestigd dit nog een keer). Dus de midden console + radio kachelbediening zal er uit moeten omdaar een beetje fatsoenlijk bij te kunnen.
Xsara Linge Prestige 2.0 HDI
Ik ben er vanmiddag mee bezig geweest. Het geen wat ik voor de motor aan zag waren de roosters voor het inblazen van de lucht. De complete motor + behuizing hangt idd onder hety dachboard kast van de passagier. Het euvel was eenvoudig dan ik had verwacht, een losse draad.
Vanaf de motor loopt een dikke rode en zwartedraad, dat zal voor de voeding zijn. En er liep nog dunnen zwarte draad, die eindigde in een ongebruikte stekker. Elders was een beige draad met ook een ongebruikte stekker. De stekkers in elkaar geschoven en hij werkt zoals het hoort. Is waarschijn lijkde draad geweest van de sturing vanaf de climatcontrol unit.
Een ieder weer bedankt voor de goede raad.
Xsara Linge Prestige 2.0 HDI