Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja hoor, elk gas of vloeistof volstaat als jij ergens een systeem hebt of kunt verzinnen anders dan je LHM pomp die 170 bar op kan wekken….
Weer LHM er in dus, is denk ik de oplossing…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 511
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Ik snap het. Dan ga ik toch de 2 leidingen er maar onderuit halen en vervangen. Hopelijk is het werk niet voor niets. Dit zeg ik omdat ik nog steeds geen idee heb waardoor ik de LHMvloeistof ben kwijtgeraakt.
Vanmiddag dacht ik nog even aan een lekke retourleiding omdat er een druppel aanhing en het daaronder ook vrij vettig was. Maar ik kan mij haast niet voorstellen dat ik daardoor binnen 6 km een STOP signaal kreeg.

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
guzziman schreef:Dit zeg ik omdat ik nog steeds geen idee heb waardoor ik de LHMvloeistof ben kwijtgeraakt.
Ik neem aan dat ik iets gemist heb, maar waarom gooi je er niet twee litertjes LHM in om te kijken waar het uitkomt?
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

- CX 20 Pallas 1984
Daar heb ik ook wel aan gedacht, maar ik denk dat, door het alleen stationair laten lopen, er minder gebeurt en te zien is dan als je er mee de weg op gaat, remt, stuurt en veert. En aangezien ik er de weg niet mee op kan ......
Maar ik zal er nog een paar nachtjes over slapen.

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
sans-pareil schreef:Met draaiende motor, liefst in de hoogste stand iemand helemaal voluit laten remmen… dan moet er 170 bar door die leiding gaan… en als het goed is zie je het er dan uit spuiten…
Dit doe je toch voordat je preventief twee leidingen gaat vervangen :
Als ie in een paar minuten twee liter LHM verliest, ga je heus het lek wel vinden.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Het is denk ik het handigst om in de huidige staat er een paar liter LHM in te gooien, beetje op en neer, sturen en remmen, en dan zal er wel ergens een plas onder liggen….
Dan pas gaan vervangen. Nu is het gewoon gokken, als je niet weet wat er lek is.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

- CX 20 Pallas 1984
Ok, jullie hebben mij overtuigd. Ik ben van plan er nog twee flessen LHM tegenaan te gooien. Hopelijk kan ik nog wel veel van het dure goedje opvangen en later hergebruiken. Ik moet even goed kijken hoe ik het verder aanpak. De auto staat net mooi op 4 assteunen, achter weliswaar wat lager dan voor, en het linker voorwiel is er af en wil ik er eigenlijk af laten. Weet iemand toevallig wat de grondspeling is als de auto in de hoogste stand staat? En weten jullie zeker dat de auto op 3 wielen mooi blijft staan?

De auto blijft alleen op 3 wielen staan als het een achterwiel is wat ontbreekt. Zer er gewoon even een assteun onder ofzo…

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Even voor de duidelijkheid: NIET onder de auto gaan liggen zonder degelijke assteunen etc. Het idee dat je dat zou doen met ook nog een voorwiel eraf is helemaal idioot.
Het veersysteem is niet betrouwbaar als hefsysteem: mocht de auto naar beneden komen om wat voor oorzaak dan ook ben je gewoon dood.

- CX 20 Pallas 1984
Wees niet bang, dat ik daar risico’s mee neem. Ik heb er al genoeg over gelezen.

- CX 20 Pallas 1984
Hoi, hoi,
Alweer 2 weken verder, wat vliegt de tijd. En wat ben vaak onder die auto gekropen om haar te ontdoen van vet, smeer, steentjes, takjes e.d. Ik had namelijk het lek ontdekt. Na toevoeging van een liter LHM en het starten begon het lekken weer. Ik zag nu goed waar het vandaan kwam De leiding van de remaccu naar de remservo. Eerst maar weer eens op onderzoek uit waar die, en zijn dikkere zusje, allemaal vast zat aan het chassis en met wat voor soort verschillende klemmetjes. Vandaar de “schoonmaakbeurt”. De compressor kwam goed van pas, veel troep blies ik de garage door en veel zag ik later weer terug toen ik voor de spiegel stond. Veiligheidsbril en stofkapje inderdaad geen overbodige luxe.
Maar uiteindelijk werd alles toch goed zichtbaar en heb ik beide leidingen losgehaald. Volgende week maar eens achter nieuwe aan, maar eerst een weekeindje naar het oosten van het land. Ik hoop dat het zondag een hele happening wordt met de voorjaarsrit van de CX club. Ik heb er zin in, de break moet maar weer even wachten. Ze is gelukkig heel geduldig. Ik wil ook nog even melden dat de RDW mij deze week liet weten geen geld meer van mijn rekening af te schrijven voor WB van de palles. Ze heeft de 25 jaar gehaald. Das mooi meegenomen.
Tot zondag of tot later..

- CX 20 Pallas 1984
Hallo forummers. Ik heb wel jullie berichten in de gaten gehouden, maar zelf 4 maanden niets laten horen. Was het geen zin, dan was het vaker geen tijd. Eindelijk een nieuw terras achter het huis en rondom de garage. Dat had ook veel langer geduurd dan we vooraf hadden gehoopt, maar nu is het dan zover.
Maar dan zegt het meisje buiten klaar, dan gaan we binnen verder. Ja Nel, we gaan achter een nieuwe vloer, nieuwe keuken aan en jullie zullen begrijpen van het 1 verval je in het ander. En dan komt over 2 weken de vacantie er ook nog. Oh oh, wat erg.
Maar om op de werkzaamheden aan de CX terug te komen. De leidingen zijn uiteindelijk vervangen. Nog 1 bevestigingsklem monteren waardoor beide leidingen goed aan het chassis vast zitten en dan kan ik weer gaan denken aan starten.
Maar daarvoor moet ik waarschijnlijk eerst nog even ontluchten. Die 2 meter nw leiding zijn natuurlijk niet gevuld. Ik weet dat het ergens op dit forum beschreven staat, maar als iemand mij al op weg kan helpen waardeer ik dat zeer. Ik heb wel goed onthouden dan de leiding van het vat naar de pomp in ieder geval vol moet zijn om de pomp niet droog te laten draaien.

- CX 20 Pallas 1984
Ik heb de raderen eens laten draaien, en ben benieuwd of ik het bij het rechte eind heb als ik zeg dat ontluchten waarschijnlijk helemaal niet nodig is om dat de lucht via de retourleidingen naar het vat terugstroomt. Dus door wat jojoen in de laagste en hoogste stand, draaien aan het stuur en remmen raak je de meeste lucht kwijt. Mocht nadien het remmen wat sponzig aanvoelen dan kun je het laatste beetje lucht via de remnippels laten ontsnappen. Dit zijn uiteindelijk de eindpunten van de leidingen waar de lucht zich nog kan ophopen.
Zie ik dit goed of lul ik maar wat?

Veersysteem is inderdaad zelfontluchtend. Remsysteem zeker niet.

- CX 20 Pallas 1984
Dank je, dan hoef ik mij niet al te veel zorgen te maken.