In de wat oudere auto modellenhad je nog enkel en alleen iets dergelijks als radio voorbereiding en een bijbehorende DIN ruimte. In sommige, zoals de XM zelfs dubbel DIN.
Tegenwoordig zit alles in een dasboard gegoten en is er niet tot nauwelijk meer een mogelijkheid om zelf zaken in te bouwen.
Kijk naar de C5. Wil je een nav, dan moet je OF de nav af fabriek nemen, of een tomtom oid.
De laatste is .. tsja… niet altijd even handig. De eerste legt je de beperkingen van in dit geval citroen op. Als Citroen een ander systeem gaat gebruiken moet jij maar zien hoe je aan je updates gaat komen.
Een onafhankelijk nav merk als Clarion of Kenwood geven je een grotere zekerheid op dat vlak.
In welke mate kun je eigelijk vandaag de dag nog echt zelf kiezen voor auydio en nav systemen in een moderne nieuwe auto??
Gaat die markt van nav en audio systemen niet zijn einde tegemoed ?
de aftermarket handel zal altijd er wel zijn, alleen lopen ze natuurlijk een aantal stappen achter, om oplossingen te vinden voor het verwijderen van OEM onderdelen.
toen de eerste full can psa modellen uitkwamen had ik al zeer snel een oplossing bedacht voor het bedienen van het MFD en daarmee diverse auto instellingen.
het heeft toen nog 2 jaar geduurt voordat een van de merken zelf iets bedacht voor dit probleem.
inmiddels zijn goeie universele leads en interface systemen om zulke problemen op telossen.
dus het wordt wel steeds beter te doen om aftermarket systemen in te bouwen met behoud van diverse auto-eigen functies.
Het vergt soms wel wat specialisme, en voor een inbouwer de hulp van de dealer om een-en-ander te wijzigen in de auto instellingen.
De spookverhalen omtrent multiplex versus aftermarket zijn gedeeltelijk waar, maar een beetje goeie inbouwer kan nog alles inbouwen zoals dat vroeguh kon in de pre-mux tijdperk
de aftermarket zit niet stil
axl
er zijn nog heel veel nieuwe auto’s waar ook gewoon een (dubbel)Din systeem in gebouwd kan worden (ik meen me te herinneren 450, dat is wat Pioneer in hun reclame op discovery beweert)
Het nieuwe NG4 systeem in de C5 heeft ook een dubbel din formaat dus het zou mij ook niks verbazen als er een front is wat er ingebouwd kan worden voor een aftermarket dubbel din apparaat. Je hebt dan alleen wel dat de posistie niet erg mooi is, want het systeem komt zowat achter je versnellings pook te zitten.
StengelS is ongehinderd door enige vorm van kennis en intelligentie.