Ik ga vanavond een bx 1400e ophalen. Met lekke koppakking. Dat wordt dus slepen. Kan dat? De motor kan eventjes draaien om de boel op druk te brengen. Ik ga die bx strippen. Bandjes eraf en aandrijfassen. De rest gaat naar sloop.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Juist de 1400’s kunnen daar niet zo goed tegen. Vraag me niet naar de precieze technische uitleg ervan, maar het schijnt wat te maken te hebben met de versnellingsbak/ differentieelconstructie, die nogal afwijkend is (ook de latere TU blokken) ten opzichte van de meer reguliere constructie van de 1600/1900 motoren met versnellingsbakken.
Voor een korte afstand zal het overigens niet zoveel kwaad kunnen (mits je met beleid sleept en een lage snelheid aanhoudt), maar slepen over de snelweg wordt sterk afgeraden!!
Misschien (als de motor het houdt) is het een idee om de auto met stationair draaiende motor te slepen? Lijkt me ook wat veiliger i.v.m. het remsysteem, en motor zal dan in elk geval qua versnellingsbak en differentieel voldoende smering krijgen.
Ik zou idd de motor laten draaien vanwege de druk en de smering van de bak en differentieel….
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
winnetou schreef:Juist de 1400’s kunnen daar niet zo goed tegen. Vraag me niet naar de precieze technische uitleg ervan, maar het schijnt wat te maken te hebben met de versnellingsbak/ differentieelconstructie, die nogal afwijkend is (ook de latere TU blokken) ten opzichte van de meer reguliere constructie van de 1600/1900 motoren met versnellingsbakken.
Voor een korte afstand zal het overigens niet zoveel kwaad kunnen (mits je met beleid sleept en een lage snelheid aanhoudt), maar slepen over de snelweg wordt sterk afgeraden!!Misschien (als de motor het houdt) is het een idee om de auto met stationair draaiende motor te slepen? Lijkt me ook wat veiliger i.v.m. het remsysteem, en motor zal dan in elk geval qua versnellingsbak en differentieel voldoende smering krijgen.
Er is in het verleden al vaker op dit forum geschreven over het slepen van BXen.
Let erop dat je druk houdt (voor grotere afstanden) dus stat. draaiende motor. Anders verlies je de remwerking!!! Als de BX in de laagste stand staat: elke drempel is lastig en je hebt geen remwerking. Af te raden dus. Voor een sloper maakt het natuuurlijk niet zoveel uit als ie eens over een drempel schuurt. Met de handrem kun je redelijk bijremmen maar er zit wel een grens aan.
Bij een BX 14 met liggende 150 motor wordt de versnellingsbak
gesmeerd met motorolie. Bij een TU gewoon met aparte versnellingsbakolie. De TU motor wijkt qua principe niks af van de 1600/1900 motoren dus ik begrijp die opmerking niet zo. Lijkt me volstrekt geen probleem om te slepen. Trouwens, het is een sloper dus als je bak/motor niet meer gebruikt (toch al lekke koppakking) maakt het zowieso niet uit.
Voor zover ik weet voedt de oliepomp niet de versnellingsbak of overbrenging dus zou het niet uit moeten maken of je hem sleept zonder draaiende motor. De motorolie zit immers gewoon onderin het carter.. en onderin het carter is de versnellingsbak ondergebracht dus genoeg smering voorhanden.
Automaten zijn heel wat problematischer om te slepen.
Gr,
Marten
uhm…..ik lees naar mijn mening wat rare dingen hier.
op het moment dat je een auto sleept, dus niet aantrekt, staat de versnellingsbak gewoon stil (in zijn vrij), en kan het absoluut geen kwaad voor de bak, en al helemaal niet voor de motor.
daarbij zit er in de bak genoeg olie dat mocht je hem slepen, de as die ronddraait gewoon in de olie ligt. dus slepen is geen probleem.
ik heb wel vaken een bx over grote afstanden gesleept, en de remmen bleven gewoon werken altijd. wel is het verstandig om met de handrem de kleine rempogingen te gebruiken.
alleen drempels ja, maar aangezien dit een sloper is kan het buikschuren geen kwaad
zolang de leidingen maar heel blijven natuurlijk
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Ik las iets over slepen over de snelweg….
DIT IS NIET TOEGESTAAN ! ! !
Mocht je pech krijgen op de snelweg dan moet je de vluchtstrook gebruiken tijdens het slepen en er bij de eerste afrit af!!!!
vortex schreef:ik heb wel vaken een bx over grote afstanden gesleept, en de remmen bleven gewoon werken altijd. wel is het verstandig om met de handrem de kleine rempogingen te gebruiken.
Als je druk van de accumulatorbol echt weg is, heb je ook geen remwerking meer van de voorremmen. De achterremmen blijven werken zolang de achterkant nog omhoog staat (in de rijstand).
Het hangt dus nogal van de staat van het systeem af hoe lang je remmen blijven werken. Aangezien je in tegenstelling tot een normale auto niet alleen je bekrachtiging wegvalt maar de GEHELE remwerking als je druk weg is, is he wel de moeite waar om hier rekening mee te houden.
Gr,
Marten
mpostma schreef:vortex schreef:ik heb wel vaken een bx over grote afstanden gesleept, en de remmen bleven gewoon werken altijd. wel is het verstandig om met de handrem de kleine rempogingen te gebruiken.
Als je druk van de accumulatorbol echt weg is, heb je ook geen remwerking meer van de voorremmen. De achterremmen blijven werken zolang de achterkant nog omhoog staat (in de rijstand).
Het hangt dus nogal van de staat van het systeem af hoe lang je remmen blijven werken. Aangezien je in tegenstelling tot een normale auto niet alleen je bekrachtiging wegvalt maar de GEHELE remwerking als je druk weg is, is he wel de moeite waar om hier rekening mee te houden.
Gr,
Marten
Moet je wel flink doorremmen, maar het kan wel ja.
Ik heb een 1400 tu gehad, ding is een keer afgesleept met een lekke krulleiding, 40 km snelweg, en ik meen wel te mogen stellen dat dat geen enkel nadelig gevolg gehad heeft. Of dat toeval is of niet, tja…
Was overigens met een lepelwagen (!), achterstevoren maar dus onbemand, en remmen waren geen issue. Voorveerpoten hadden nog een beetje restdruk, gelukkig. Goeie veiligheidsklep….
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mpostma schreef:vortex schreef:ik heb wel vaken een bx over grote afstanden gesleept, en de remmen bleven gewoon werken altijd. wel is het verstandig om met de handrem de kleine rempogingen te gebruiken.
Als je druk van de accumulatorbol echt weg is, heb je ook geen remwerking meer van de voorremmen. De achterremmen blijven werken zolang de achterkant nog omhoog staat (in de rijstand).
Het hangt dus nogal van de staat van het systeem af hoe lang je remmen blijven werken. Aangezien je in tegenstelling tot een normale auto niet alleen je bekrachtiging wegvalt maar de GEHELE remwerking als je druk weg is, is he wel de moeite waar om hier rekening mee te houden.
Gr,
MartenMoet je wel flink doorremmen, maar het kan wel ja.
Ik heb een 1400 tu gehad, ding is een keer afgesleept met een lekke krulleiding, 40 km snelweg, en ik meen wel te mogen stellen dat dat geen enkel nadelig gevolg gehad heeft. Of dat toeval is of niet, tja…
Was overigens met een lepelwagen (!), achterstevoren maar dus onbemand, en remmen waren geen issue. Voorveerpoten hadden nog een beetje restdruk, gelukkig. Goeie veiligheidsklep….
Mijn vorige BX (wie herinnert hem nog) was met een lekke remservo waarbij de drukleiding vanaf de pomp was geknapt binnen minder dan een minuut van zijn remwerking verlost.
Ofwel: je rijdt op de snelweg, hydro lampjes gaan branden. Je rijdt nog een minuut of zo door tot de eerstvolgende afslag (zonder te remmen).. Bij het uitremmen aan het eind van de afrit was de remwerking voor al pleite.. Gelukkig nog de handrem bij de hand (en mij gerealiseerd dat de remwerking kan verdwijnen). Deze BX tikte om de 5 sec. Na de vervanging van de remservo tikte deze weer om de 2 minuten.
Het is maar dat je het weet. Maar goed, het kan dus ook meevallen, gelukkig.
Gr,
Marten
Tja. remmen en BX-en. Neem geen risico als de druk van het hydraulisch systeem is, remt de BX echt niet meer.
Ik kan het weten… en heb het ternauwernood overleefd:
Dus bezint eert gij begint
Heel aangekomen, pffffffffff
Nou ik ben heel aangekomen. Een kennis van mij wilde me een sleepje geven.
Gewoon de motor stationair laten draaien voor de druk en de A20 op.
Gelukkig geen politie gezien.
het is wel een gek verhaal, het gaat om een 1400 e uit 88’ Het systeem geeft aan dat je moet stoppen, maar er wordt nix warm of zo. Toen ik de radiator dop eraf draaide kwam er koelwater uit onder hoge druk. Maar niet heet. de verwarming wordt ook niet warm. Wel begint de boel te stinken na een tijdje. Verbrand rubber. de eigenaar van de bx vertelde mij dat de koppakking lek was?!!... Ik weet het niet. Volgens mij is het wat anders. maar ja, morgen onderdelen eraf slopen en weg ermee!
Citroen Bx Deauville 1993
remmen
Tja, mijn ex-biarritz gaf ook eens alle lampjes aan en stoppen. en 1 minuut later .. inderdaad geen remdruk…. gelukkig deed de handrem het nog… Heb dat 2 keer meegemaakt met die bak… de laatste keer was ik opweg naar een ziekenhuis… en ging alles branden toen ik vlak bij was… ging net een heuvel omlaag… oeffffffff.. gered zonder ongelukken….
is toen door de anwb gesleept naar mijn garage.. en daar gefixed door de monteur…
Erik, het hok liep toch niet op gas?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
vortex schreef:op het moment dat je een auto sleept, dus niet aantrekt, staat de versnellingsbak gewoon stil (in zijn vrij), en kan het absoluut geen kwaad voor de bak, en al helemaal niet voor de motor.
Rest alleen nog de vraag of er nou verschil zit in het slepen van een 150- of TU-serie motor. De 150- heeft dus geintegreerde versnellingsbak.
Bij ‘normale’ auto’s kun je altijd blijven remmen, ook al valt de vacuumbekrachtiging uit. Bij een hydraupneumatisch geveerde Cit dus niet als er geen druk is?
Handjes schreef:
Bij ‘normale’ auto’s kun je altijd blijven remmen, ook al valt de vacuumbekrachtiging uit. Bij een hydraupneumatisch geveerde Cit dus niet als er geen druk is?
Jij snapt em.
René van Maren schreef:Erik, het hok liep toch niet op gas?
het hok liep op gas.
bekend?
Citroen Bx Deauville 1993