1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
bx 1400E wel of niet slepen.
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 29 juni 2005 12:43 PM

Ik ga vanavond een bx 1400e ophalen. Met lekke koppakking. Dat wordt dus slepen. Kan dat? De motor kan eventjes draaien om de boel op druk te brengen. Ik ga die bx strippen. Bandjes eraf en aandrijfassen. De rest gaat naar sloop.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 29 juni 2005 12:52 PM
  [ # 1 ]

Juist de 1400’s kunnen daar niet zo goed tegen. Vraag me niet naar de precieze technische uitleg ervan, maar het schijnt wat te maken te hebben met de versnellingsbak/ differentieelconstructie, die nogal afwijkend is (ook de latere TU blokken) ten opzichte van de meer reguliere constructie van de 1600/1900 motoren met versnellingsbakken.
Voor een korte afstand zal het overigens niet zoveel kwaad kunnen (mits je met beleid sleept en een lage snelheid aanhoudt), maar slepen over de snelweg wordt sterk afgeraden!!  Smile

Misschien (als de motor het houdt) is het een idee om de auto met stationair draaiende motor te slepen? Lijkt me ook wat veiliger i.v.m. het remsysteem, en motor zal dan in elk geval qua versnellingsbak en differentieel voldoende smering krijgen.  Wink

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 29 juni 2005 01:46 PM
  [ # 2 ]

Ik zou idd de motor laten draaien vanwege de druk en de smering van de bak en differentieel….

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 juni 2005 01:48 PM
  [ # 3 ]
winnetou schreef:

Juist de 1400’s kunnen daar niet zo goed tegen. Vraag me niet naar de precieze technische uitleg ervan, maar het schijnt wat te maken te hebben met de versnellingsbak/ differentieelconstructie, die nogal afwijkend is (ook de latere TU blokken) ten opzichte van de meer reguliere constructie van de 1600/1900 motoren met versnellingsbakken.
Voor een korte afstand zal het overigens niet zoveel kwaad kunnen (mits je met beleid sleept en een lage snelheid aanhoudt), maar slepen over de snelweg wordt sterk afgeraden!!  Smile

Misschien (als de motor het houdt) is het een idee om de auto met stationair draaiende motor te slepen? Lijkt me ook wat veiliger i.v.m. het remsysteem, en motor zal dan in elk geval qua versnellingsbak en differentieel voldoende smering krijgen.  Wink

Er is in het verleden al vaker op dit forum geschreven over het slepen van BXen.

Let erop dat je druk houdt (voor grotere afstanden) dus stat. draaiende motor. Anders verlies je de remwerking!!! Als de BX in de laagste stand staat: elke drempel is lastig en je hebt geen remwerking. Af te raden dus. Voor een sloper maakt het natuuurlijk niet zoveel uit als ie eens over een drempel schuurt. Met de handrem kun je redelijk bijremmen maar er zit wel een grens aan.

Bij een BX 14 met liggende 150 motor wordt de versnellingsbak
gesmeerd met motorolie. Bij een TU gewoon met aparte versnellingsbakolie. De TU motor wijkt qua principe niks af van de 1600/1900 motoren dus ik begrijp die opmerking niet zo. Lijkt me volstrekt geen probleem om te slepen. Trouwens, het is een sloper dus als je bak/motor niet meer gebruikt (toch al lekke koppakking) maakt het zowieso niet uit.

Voor zover ik weet voedt de oliepomp niet de versnellingsbak of overbrenging dus zou het niet uit moeten maken of je hem sleept zonder draaiende motor. De motorolie zit immers gewoon onderin het carter.. en onderin het carter is de versnellingsbak ondergebracht dus genoeg smering voorhanden.

Automaten zijn heel wat problematischer om te slepen.

Gr,
Marten

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 29 juni 2005 10:30 PM
  [ # 4 ]

uhm…..ik lees naar mijn mening wat rare dingen hier.  Rolling Eyes

op het moment dat je een auto sleept, dus niet aantrekt, staat de versnellingsbak gewoon stil (in zijn vrij), en kan het absoluut geen kwaad voor de bak, en al helemaal niet voor de motor.

daarbij zit er in de bak genoeg olie dat mocht je hem slepen, de as die ronddraait gewoon in de olie ligt. dus slepen is geen probleem.

ik heb wel vaken een bx over grote afstanden gesleept, en de remmen bleven gewoon werken altijd. wel is het verstandig om met de handrem de kleine rempogingen te gebruiken.
alleen drempels ja, maar aangezien dit een sloper is kan het buikschuren geen kwaad Wink
zolang de leidingen maar heel blijven natuurlijk Laughing

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 29 juni 2005 10:37 PM
  [ # 5 ]

Ik las iets over slepen over de snelweg….
DIT IS NIET TOEGESTAAN ! ! !

Mocht je pech krijgen op de snelweg dan moet je de vluchtstrook gebruiken tijdens het slepen en er bij de eerste afrit af!!!!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 juni 2005 12:16 AM
  [ # 6 ]
vortex schreef:

ik heb wel vaken een bx over grote afstanden gesleept, en de remmen bleven gewoon werken altijd. wel is het verstandig om met de handrem de kleine rempogingen te gebruiken.

Als je druk van de accumulatorbol echt weg is, heb je ook geen remwerking meer van de voorremmen. De achterremmen blijven werken zolang de achterkant nog omhoog staat (in de rijstand).

Het hangt dus nogal van de staat van het systeem af hoe lang je remmen blijven werken. Aangezien je in tegenstelling tot een normale auto niet alleen je bekrachtiging wegvalt maar de GEHELE remwerking als je druk weg is, is he wel de moeite waar om hier rekening mee te houden.

Gr,
Marten

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 30 juni 2005 01:50 AM
  [ # 7 ]
mpostma schreef:
vortex schreef:

ik heb wel vaken een bx over grote afstanden gesleept, en de remmen bleven gewoon werken altijd. wel is het verstandig om met de handrem de kleine rempogingen te gebruiken.

Als je druk van de accumulatorbol echt weg is, heb je ook geen remwerking meer van de voorremmen. De achterremmen blijven werken zolang de achterkant nog omhoog staat (in de rijstand).

Het hangt dus nogal van de staat van het systeem af hoe lang je remmen blijven werken. Aangezien je in tegenstelling tot een normale auto niet alleen je bekrachtiging wegvalt maar de GEHELE remwerking als je druk weg is, is he wel de moeite waar om hier rekening mee te houden.

Gr,
Marten

Moet je wel flink doorremmen, maar het kan wel ja.

Ik heb een 1400 tu gehad, ding is een keer afgesleept met een lekke krulleiding, 40 km snelweg, en ik meen wel te mogen stellen dat dat geen enkel nadelig gevolg gehad heeft. Of dat toeval is of niet, tja…

Was overigens met een lepelwagen (!), achterstevoren maar dus onbemand, en remmen waren geen issue. Voorveerpoten hadden nog een beetje restdruk, gelukkig. Goeie veiligheidsklep….

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 juni 2005 02:22 AM
  [ # 8 ]
karel schreef:
mpostma schreef:
vortex schreef:

ik heb wel vaken een bx over grote afstanden gesleept, en de remmen bleven gewoon werken altijd. wel is het verstandig om met de handrem de kleine rempogingen te gebruiken.

Als je druk van de accumulatorbol echt weg is, heb je ook geen remwerking meer van de voorremmen. De achterremmen blijven werken zolang de achterkant nog omhoog staat (in de rijstand).

Het hangt dus nogal van de staat van het systeem af hoe lang je remmen blijven werken. Aangezien je in tegenstelling tot een normale auto niet alleen je bekrachtiging wegvalt maar de GEHELE remwerking als je druk weg is, is he wel de moeite waar om hier rekening mee te houden.

Gr,
Marten

Moet je wel flink doorremmen, maar het kan wel ja.

Ik heb een 1400 tu gehad, ding is een keer afgesleept met een lekke krulleiding, 40 km snelweg, en ik meen wel te mogen stellen dat dat geen enkel nadelig gevolg gehad heeft. Of dat toeval is of niet, tja…

Was overigens met een lepelwagen (!), achterstevoren maar dus onbemand, en remmen waren geen issue. Voorveerpoten hadden nog een beetje restdruk, gelukkig. Goeie veiligheidsklep….

Mijn vorige BX (wie herinnert hem nog) was met een lekke remservo waarbij de drukleiding vanaf de pomp was geknapt binnen minder dan een minuut van zijn remwerking verlost.

Ofwel: je rijdt op de snelweg, hydro lampjes gaan branden. Je rijdt nog een minuut of zo door tot de eerstvolgende afslag (zonder te remmen).. Bij het uitremmen aan het eind van de afrit was de remwerking voor al pleite.. Gelukkig nog de handrem bij de hand (en mij gerealiseerd dat de remwerking kan verdwijnen). Deze BX tikte om de 5 sec. Na de vervanging van de remservo tikte deze weer om de 2 minuten.

Het is maar dat je het weet. Maar goed, het kan dus ook meevallen, gelukkig.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 30 juni 2005 03:01 AM
  [ # 9 ]

Tja. remmen en BX-en. Neem geen risico als de druk van het hydraulisch systeem is, remt de BX echt niet meer.
Ik kan het weten… en heb het ternauwernood overleefd:

 

Dus bezint eert gij begint

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 30 juni 2005 03:11 AM
  [ # 10 ]

Heel aangekomen, pffffffffff

Nou ik ben heel aangekomen. Een kennis van mij wilde me een sleepje geven.
Gewoon de motor stationair laten draaien voor de druk en de A20 op.
Gelukkig geen politie gezien.
het is wel een gek verhaal, het gaat om een 1400 e uit 88’ Het systeem geeft aan dat je moet stoppen, maar er wordt nix warm of zo. Toen ik de radiator dop eraf draaide kwam er koelwater uit onder hoge druk. Maar niet heet. de verwarming wordt ook niet warm. Wel begint de boel te stinken na een tijdje. Verbrand rubber. de eigenaar van de bx vertelde mij dat de koppakking lek was?!!... Ik weet het niet. Volgens mij is het wat anders. maar ja, morgen onderdelen eraf slopen en weg ermee!

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-2004

- Evasion 2.0i
Gepost: 30 juni 2005 10:57 AM
  [ # 11 ]

remmen

Tja, mijn ex-biarritz gaf ook eens alle lampjes aan en stoppen. en 1 minuut later .. inderdaad geen remdruk….  gelukkig deed de handrem het nog… Heb dat 2 keer meegemaakt met die bak… de laatste keer was ik opweg naar een ziekenhuis… en ging alles branden toen ik vlak bij was… ging net een heuvel omlaag… oeffffffff.. gered zonder ongelukken….
is toen door de anwb gesleept naar mijn garage.. en daar gefixed door de monteur…

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 30 juni 2005 11:06 AM
  [ # 12 ]

Erik, het hok liep toch niet op gas?

 

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 30 juni 2005 12:55 PM
  [ # 13 ]
vortex schreef:

op het moment dat je een auto sleept, dus niet aantrekt, staat de versnellingsbak gewoon stil (in zijn vrij), en kan het absoluut geen kwaad voor de bak, en al helemaal niet voor de motor.

Rest alleen nog de vraag of er nou verschil zit in het slepen van een 150- of TU-serie motor. De 150- heeft dus geintegreerde versnellingsbak.

Bij ‘normale’ auto’s kun je altijd blijven remmen, ook al valt de vacuumbekrachtiging uit. Bij een hydraupneumatisch geveerde Cit dus niet als er geen druk is?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 juni 2005 01:00 PM
  [ # 14 ]
Handjes schreef:

Bij ‘normale’ auto’s kun je altijd blijven remmen, ook al valt de vacuumbekrachtiging uit. Bij een hydraupneumatisch geveerde Cit dus niet als er geen druk is?

Jij snapt em.

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 30 juni 2005 03:27 PM
  [ # 15 ]
René van Maren schreef:

Erik, het hok liep toch niet op gas?

het hok liep op gas.

bekend?

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook