10 van de 18
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »

Rijden op PPO (Puur Plantaardige Olie)
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 20 mei 2005 02:51 AM
  [ # 136 ]

Ik geloof dat je, als je op PPO rijdt, officieel een kilometerregistratie bij moet houden en elk jaar braaf accijns afdragen aan ome overheid Wink
  (of melden dat je ‘t wekelijks in Duitsland tankt…)
Hoe ‘t precies zit weet ik niet, daar moet je ervaren rotten voor hebben.. Het staat volgens mij ook elders in dit draadje vermeld…

Profiel  

jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 06 juni 2005 08:44 PM
  [ # 137 ]

Je moet aan de belastingdienst melden hoeveel accijnsplichtige brandstof je wilt gaan verstoken en dan vertellen ze jou wat dat gaat kosten. Zal ongeveer 30cent per liter zijn. Kilometeradministratie is niet relevant voor accijnsafdrage, echter voor privegebruik auto van de zaak.

Voge, jij hebt net zo als ik (die kennis van Hugo) een TZDTurboDieselIntercooler met Lucaspomp. Behalve dat heb je ook de onvolprezen brandstofverwarming in de vorm van het brandstoffilter op het thermostaathuis. Die zorgt ervoor dat je brandstof in no-time verwarmd wordt tot iig 30°C en uiteindelijk wel 60°C. Zodra je warmte uit je verwarming voelt, wordt je brandstof ook verwarmd.
Ik heb nu reeds 10000km met PPOmix gereden met een blok dat ruim 337000 heeft gelopen. Vooralsnog gaat alles best. Ik doe wel heel voorzichtig in de winter na de koude start. In de winter meng ik met 25%vol petroleum en 7%vol benzine om de reut goed vloeibaar te houden.
Als de R uit de maand is blijft de benzine achterwege.

`verum ipsum factum’

Profiel  

Kakelbont
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 208

Gepost: 29 juni 2005 11:20 PM
  [ # 138 ]

joehoe!!  Cool

De AX bevat nu een voltallig 2 tank-systeem. Dus een kleine tank diesel (10 liter) om op te starten en warm te rijden, en de gewone tank vol zonnebloemolie om goedkope kilomters op te vreten.  Smile

De schakeling tussen de tanks gaat via een electromagnetische klep met 2 ingangen en 1 uitgang. Als de klep uit staat (geen spanning) staat ingang 1 open en stroomt zonnebloemolie uit de hoofd tank, via de warmtewisselaar naar de brandstofinspuitpomp.

Zet ik het knopje om gaat ingang 1 dicht en ingang 2 open. Op dat moment stroomt er dus diesel uit het kleine tankje in de kofferbak naar de brandstofpomp. Dit is bedoeld voor starten en rijden met koude motor. (Met koude motor werkt de voorverwarmer nog niet en koude zonnebloemolie is eigelijk wat te dik voor de brandstofpomp).

vootoos;

10 liter dieseltank achter in de kofferbak. Deze zit vast met een elastiek tegen de zijkant. Dit elastiek kan ik met een haak losklikken om de bus eruit te pakken en vol te tanken.

fotoke van dit ingenieuze systeem Rolling Eyes  Razz

In een kleine bus zit eerder vuil, dus vandaar dit inline brandstoffiltertje dat de pomp van rotzooi beschermt. Deze zal eerder verstopt zitten maar is een stuk makkelijker te wisselen als de originele.

Schakelaartje waarmee ik kan switchen tussen diesel en zonnebloemmolie.

Nog’n keertjuh

De brandstofklep. Vanwege plaatsgebrek onder de kap rust deze bovenop de accu.

closeup van de brandstof 3-wegklep.

Het geheel gezien van de zijkant. Met op de achtergrond de warmtewisselaar die tegen de veerpoot aan hangt. De dikke slangen die je ziet lopen zijn van het warme koelwater die de ww verwarmen, en de dunne slangen zijn brandstofleidingen.

Gaaf hé!!  Cool  Cool

ps. ja ik weet dat ik eens tijd moet uittrekken voor een grondige schoonmaakbeurt Surprisedops:

ps2. Nog eentje om het af te leren (en omdat ik een sticker over had):

Groeten Rob

Profiel  

robertB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

Gepost: 29 juni 2005 11:29 PM
  [ # 139 ]

olie

Dus als ik het goed begrijp rijden jullie op sla-olie?????

GEWELDIG!!!!!

Profiel  

Daffodil31LE
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 438

Gepost: 29 juni 2005 11:42 PM
  [ # 140 ]

Re: olie

robertB schreef:

GEWELDIG!!!!!

*PROEST*

En daar heb je tien bladzijden voor nodig gehad?  Laughing

Profiel  

mvsbab@tiscali.nl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43

Gepost: 30 juni 2005 12:57 AM
  [ # 141 ]

Hallo,

‘k Heb mij BX verkocht en rijdt nu een Peugeot Partner 1.9 PPO ( o,  nee 1.9 D).

Echter ik heb een probleempje, ik denk dat het niet door de PPO komt.
Hij trekt stoterig op zeker in de lage toeren. Maar ik sluit het niet uit. Ook al heb ik er met diesel ook last van. Daarom stel ik deze vraag ook hier.

Graag deze vraag beantwoorden via deze link.

Anders gaan we een beetje teveel off tropic Confused

Martin

Profiel  

robertB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

Gepost: 30 juni 2005 01:09 AM
  [ # 142 ]

Re: olie

Daffodil31LE schreef:
robertB schreef:

GEWELDIG!!!!!

*PROEST*

En daar heb je tien bladzijden voor nodig gehad?  Laughing

Sorry maar kep niet echt alle bladzijden gelezen, is wel erg groot dit forum zeg! Surprisedops:

Profiel  

mvsbab@tiscali.nl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43

Gepost: 30 juni 2005 01:39 AM
  [ # 143 ]

Tja, ik heb deze tropic opgezet, met de gedachte van, misschien is er wel intresse voor het rijden op ppo.  Deze tropic loopt nu bijna een jaar en wordt nog regelmatig wat bij gezet. Ik had ook niet verwacht dat er zoveel reacties zouden komen.

Kijk ook eens op deze pagina voor nog veel meer infomatie druk hier
Martin

Profiel  

web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 480

Gepost: 30 juni 2005 02:43 PM
  [ # 144 ]

Zet je de schakelaar ook weer terug om, een paar kilometer voordat je op je bestemming bent? Anders zitten pomp en persleidingen nog helemaal vol met PPO en heeft het dus weinig zin om naar diesel te schakelen, pas een kilometer ofzo NA de koude start loopt ie dan op diesel…

Enne, waar heb je die klep vandaan?

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  

Kakelbont
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 208

Gepost: 01 juli 2005 09:37 PM
  [ # 145 ]
web schreef:

Zet je de schakelaar ook weer terug om, een paar kilometer voordat je op je bestemming bent? Anders zitten pomp en persleidingen nog helemaal vol met PPO en heeft het dus weinig zin om naar diesel te schakelen, pas een kilometer ofzo NA de koude start loopt ie dan op diesel…

Enne, waar heb je die klep vandaan?

Klep komt van caddy-daddy die vaak te vinden is op het vw caddy forum.

Enne die klep zit ongeveer 10 cm voor de pomp dus als ik schakel zit de diesel al na een paar seconden in de pomp Smile

Profiel  

web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 480

Gepost: 01 juli 2005 10:49 PM
  [ # 146 ]

In de pomp zelf zit ook nog een halve liter hoor Smile Maar ‘t kan best wezen dat ie het dan wel vrij gauw heeft inderdaad.

Bij mijn golfie duurde het ruim een kilometer nadat ik diesel bijgetankt had voordat de PPO-lucht verdween, dus zo lang duurde het voordat de diesel uit de tank bij de verstuivers was.

(ik gooide er wel eens eerst een flinke hoeveelheid PPO in en dan naar het tankstation bijvullen met diesel om een mix te maken)

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  

Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125

Gepost: 14 juli 2005 11:25 AM
  [ # 147 ]

zo ik ga het dus ook proberen

Gister bij de aldi een doos zonnebloemolie gekocht (15 liter), en deze ga ik er vanavond ingooien. Ik ben benieuwd…

Het gaat trouwens om een BX TZD turbo met 428.000 km op de teller

Ik ga er eerst 15 liter ingooien, en als dat goed gaat 30 liter per tankbeurt (66 liter) en verder bijvullen met diesel.

Ik vind het wel spannend.

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 14 juli 2005 01:47 PM
  [ # 148 ]

Ik heb altijd begrepen dat je het beter andersom kunt doen vanwege het verdunnen van de zonnebloemolie: dus eerst de diesel, dan pas de ppo. Anders wordt het spul te dik. Je kunt het trouwens ook merken aan hoe je auto loopt: op ppo is ie (koud) ook wat rauwer.

Profiel  

zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2039

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 14 juli 2005 01:58 PM
  [ # 149 ]

heeft het ook nog invloed op het verbruik?

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 14 juli 2005 02:01 PM
  [ # 150 ]
zandvoorta schreef:

heeft het ook nog invloed op het verbruik?

Mijn ervaring (met 10 tot 20 % bijgemengd, ik heb nl een lucas-pomp en die kunnen er niet zo goed tegen) is dat het nauwelijks uitmaakt.

Bij warm weer rijd ik met 15 % ppo 1 op 18,9, bij wat minder weer op pure diesel 1op 18.

Helaas geen goed vergelijk qua weer, maar zoals je weet heeft dat behoorlijke invloed op het verbruik, maar het lijkt erop dat het warmer is als ik Brolio in mijn tank heb.

Edit Patje74; 1:18;9 veranderd in 1 op 18,9 Very Happy

Profiel  

10 van de 18
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook