Ja klopt, ik had je flickr-linkje al bekeken. Is een goed idee, zo’n opbouw.
ben ook eens benieuwd of die twee koptelefoonaansluitingen werken.
Volgens mij is de CX de eerste auto waarbij ook gedacht is aan het entertainment voor de kids achterin!
ik heb nog een eigenaardigheidje ontdekt.
Eens kijken of de techneuten onder ons hier een verklaring voor hebben.
Ik heb voordat ik mijn enkel brak met de wagen al een aantal kilometers gereden, waaronder een fantastische rit naar Parijs.
Op geheel onverwachte momenten klapt zekering 3 (van links gezien, 30A) eruit. Daardoor werken de elektrische ramen niet meer (zeeer lastig bij tolpoorten), een gedeelte van de dashboardverlichting en contrlolelampjes, remlichten, ABS, de ruitenwisser en volgens mij laadt de accu dan niet meer bij.
Dit laatste ben ik achter gekomen omdat op de terugweg weer de zekering klapte, maar omdat het niet regende ben ik door gereden (‘s-avonds). Toen uiteindlijk het acculampje ging branden ben ik toch maar gestopt om de zekering te vervangen.
Maar met draaiende motor vindt zo’n CX dat helemaal niet fijn getuige de flikkerende waarschuwingslampjes (bijna allemaal). Pas nadat je weer opnieuw gestart hebt werkt alles weer normaal.
De vorige eigenaar had mij hiervoor gewaarschuwd, hij had er zelf ook geen verklaring voor. Hij had wel het idee dat hij er pas last van kreeg nadat hij de dynamo heeft laten vervangen.
Ik heb er niet zo’n moeite mee, ik heb een grote doos zekeringen in het dashboardkastje liggen, dus kom maar op.
Wat mij erg bezig houdt is natuurlijk waar de storing vandaan komt, en of het op te lossen is.
Iemand een idee???
Nog even ter info, de zekering klapt geheel onverwachts. Dus niet als je op die groep flink stroom aan het trekken bent (tenminste niet bewust) door bijvoorbeeld alle ramen op en neer te doen.
Gegroet!
Sven (die nog niet mag lopen )

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Even zonder kennis van de CX (althans, nog niet ) dus ik hoop voor je dat er ook nog een echte kenner reageert.
30A vind ik een zeer grote zekering. Hoort dit er in, staat dat in het instructieboekje? Kan het zijn dat de vorige eigenaar er steeds grotere in is gaan zetten omdat het probleem zich vaak voordeed? Als dat zo is, is er wel reden om heel snel naar de oorzaak te zoeken anders zit je straks met gesmolten kabelbomen.
Daarnaast zitten er nogal wat verbruikers achter die zekering (kan ook de grote waarde verklaren). Mijn XM heeft veel kleine zekeringen met een beperkt aantal verbuikers er achter.
Heb je een trekhaak? Ik heb met een Xantia eens hetzelfde probleem gehad en dat werd veroorzaakt door corrosie in de stekkerdoos van de trekhaak. Als het dan nat werd dan klapte een zekering er uit. Daar is toen lang naar gezocht.
Yep, ik heb een trekhaak, maar toevallig heb dat allemaal al gecheckt omdat ik wat achterlicht probleempjes had (corrosie). Is inmiddels weer allemaal schoon en werkt weer.
30A is inderdaad een fikse zekering, en in het instructieboekje staat geloof ik een waarde van 25A.
Ik ga gewoon verder met mijn zoektocht en mochten er kabels heet worden/smelten dan heb ik wel het probleem gevonden

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zou er nooit een zwaardere zekering in plaatsen
Zekeringen zijn om je elektrische dingen te zekeren tegen te hoge stroom.
Als je er dus een zwaardere in zet betekend dat ze meer te voorduren krijgen voor dat de zekering springt.
Hier doe ik even een gokje: Als je al twijfeld aan de dynamo, misschien als die niet goed is kan die tijdelijk een te hoge stroom leveren waardoor er dingen stuk gaan.
Hmmm, dat zou dan aan de spanningsregelaar van de dynamo liggen. Jammer hij is zit er pas een half jaar in. Normaal is de dynamo toch rechtstreeks verbonden met de accu? Ik ga het schema eens doorspitten. Best pittig…
Toch denk ik , als het aan de dynamo zou liggen, dat de accu inmiddels ook wel kapot zou zijn gegaan.

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet het ook niet zeker hoor, maar het is zomaar een idee wat ik erbij heb
Alle ideeën zijn welkom!
Dat houdt mij scherp en ik leer met elk idee weer bij!
Het belangrijkste voor mij is toch dat ik die kist van binnen en van buiten leer kennen!
Ik ga vanmiddag eens op ontdekkingstocht onder de motorkap met een schema erbij.
Gegroet!

Totaal aantal Berichten: 753
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik heb in mijn GTi gehad dat er een verzekering klapte als ik de wagen startte met een zware verbruiker aan in de sigaretten aansteker. Wellicht dat er bij jou een zware verbruiker aanstaat tijdens het starten? Verklaren kan ik het niet.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
mistlampen zelfde als BX, zelfde ook op de peugeot 309, 405 geloof ik. her en der wel nieuw te vinden, soms MP/ebay
Op MP al een tijd niets meer gezien. Omdat ze toch zeldzamer zullen worden en de reflectoren heel slecht heb ik ze nu ook maar vervangen. Ik heb ze gekocht bij http://www.autoteilediscount24.de voor een goede prijs: 57,- pst. Dit is een stuk goedkoper dan bij CX Basis (71,-). Hier komt dan nog wel 14,- verzendkosten bij maar je hoeft de deur er niet voor uit.

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
dan zit het toch in een van die delen die het achter de zekering niet meer doen ?
dus stekkers controleren, ook de binnenkomende draden die de stekker in gaan, daar wil ook nog wel eens draadbreuk optreden. en stekkers/draden die het niet lekker doen…....
en kabels controleren, of die niet ergens tegen aanliggen/doorgeschuurd zijn, massa maken of zo…..... break van mn pa had een stuk gesmolten kabelboom onder de motorkap door massacontact…... (staat nog afgemeld, maar rijdt al wel weer, met tijdelijke bedrading ter overbrugging).
en dan verder zoeken, evt per deel die er achter zit op intrinsieke kortsluiting…...
Venzo schreef:ik heb nog een eigenaardigheidje ontdekt.
Eens kijken of de techneuten onder ons hier een verklaring voor hebben.
Ik heb voordat ik mijn enkel brak met de wagen al een aantal kilometers gereden, waaronder een fantastische rit naar Parijs.
Op geheel onverwachte momenten klapt zekering 3 (van links gezien, 30A) eruit. Daardoor werken de elektrische ramen niet meer (zeeer lastig bij tolpoorten), een gedeelte van de dashboardverlichting en contrlolelampjes, remlichten, ABS, de ruitenwisser en volgens mij laadt de accu dan niet meer bij.Gegroet!
Sven (die nog niet mag lopen )
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Wat laat ontdekt, maar toch welkom op dit forum .
Mooie CX zeg , is dat rouge florentin?
Hiervandaan kan ik zo niet zeggen waardoor de zekering klapt, toch maar de dynamo controleren. Misschien is er in het verleden met voedingskabels geknoeid .
Succes met de enkel
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Update!
Met een gebroken enkel kun je niet zoveel als ik gedacht/gehoopt had, maar ik heb toch nog een paar dingetjes kunnen doen de laatste tijd.
Ik ben eens onder de motorkap op ontdekkingsreis geweest met de ‘plattegrond’ van het Haynes boek. Het is leuk om te lezen waar alle sensors, relais, kabelbomen en zo meer te vinden zijn, maar ze zelf zien zitten en weten waar ze voor dienen, dat is kicken!
Inmiddels nog een klusje ontdekt, het motortje van de luchtklepbediening werkt niet.
Ik heb ook eens wat nieuwe batterijen gekocht voor de IR afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling. Maar die werkt nog niet (AB overigens wel).
Met het boek erbij de bekleding rechts van de middenconsole verwijdert ter inspectie. De centrale deurvergrendeling werkt nog niet, maar het motortje voor de luchtkleppen werkt wel weer. Nu heb ik wel een zwaar protesterende enkel.
Zo, weer een paar daagjes verder.
Heb net een fikse ruzie gehad met het auto alarm. Deze doet het iets té goed. Wel grappig trouwens, als het alarm afgaat hoor je een claxon van een Kadett.
In de achterbak alle roest, kit, plamuur en andere kauwgom verwijdert. Het is een gemene plek. Eerst maar eens conserveren.
Dan nog de hoedenplankbekleding verwijderen, dan heb ik nog een beter zicht op de uitdaging. Kan ik ook gelijk wat speakertjes inbouwen.
Weer plaatjestijd
Het probleem met de zekering blijft nog even op de plank liggen. Want het gebeurt natuurlijk alleen als ik rijd, en dat kan nog even niet.
Het kan zijn dat het iets met de sigarettenaansteker te maken heeft. Tot nu toe is er altijd een zekering geklapt terwijl de navigatie in de aansteker geprikt zit. Thanx Baroen!
Laatste plaatje vandaag
Mooie kleur hè? inderdaad Citrophile, Rouge Florentin.
(let op die fantastische renault 6 uit ‘73 op de achtergrond….

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Is het al herfst bij jullie?

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Voor die mistlampen kun je overigens ook bij medeforummer rkerstens terecht…