2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Juiste Bandenspanning
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 31 januari 2009 11:43 AM
  [ # 16 ]

Het valt mij eigenlijk altijd op dat met 2.4 voor en 1.6 achter (beide 0.1 hoger dan opgegeven) de voorband alsnog platter oogt dan de achterband Wink

Misschien maar eens opvoeren naar de 1.8 om te kijken of dit voor het verbruik wat gunstiger is, al hoewel het ook de hele wereld niet zal uitmaken Wink

Profiel  
 
dolfmoon
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 199
Geregistreerd: 10-04-2005

- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
Gepost: 04 februari 2009 03:39 AM
  [ # 17 ]
Arjan Verkade schreef:

Het valt mij eigenlijk altijd op dat met 2.4 voor en 1.6 achter (beide 0.1 hoger dan opgegeven)........

1.6 bar achterbandenspanning voor je GTI Turbo 2? Lijkt mij gevaarlijk laag. Ik dacht dat de aanbevolen bandenspanning achter altijd 2.0 bar was.
2.4 aan de voorkant klopt wel.

dolf

Copyallright © dolfmoon

Profiel  
 
EricA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 14-06-2008

Gepost: 04 februari 2009 12:58 PM
  [ # 18 ]
ernst23 schreef:

Die lage drukken achter zijn geloof ik voor de TRXen, weet niet waarom.
Ik houd dit aan:
http://www.emhi.nl/cx.nl/cx-site.html

Ik moet zeggen dat die lijst het er niet duidelijker op maakt. Bekijk bijvoorbeeld de serie II:

Voor de CX 20 RE: banden voor achter 195/70 R14 MXL / 185/70 R14 MXL wordt geadviseerd 220 kPa (2,2 kg/cm²) / 210 kPa (2,1 kg/cm².
Voor de CX 25 D met dezelfde banden 240 kPa (2,4 kg/cm²) / 180 kPa (1,8 kg/cm²). Aardige verschillen tussen de 20 en de 25D dus.

Maar kijken we in de tabel bij CX 20 Break / 25 D Break, banden rondom 195/70 R14 MXL geldt voor beide 250 kPa (2,5 kg/cm²) / 230 kPa (2,3 kg/cm²). Geen enkel verschil dus?

Ik ben daarom maar overgegaan op combinatie advies + wat het lekkerste rijdt en hou voor mijn 20 Break met rondom 185/70 R14 circa 2,2 aan, vooral te hard achter merk je al snel is mijn ervaring.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 februari 2009 08:59 PM
  [ # 19 ]
dolfmoon schreef:
Arjan Verkade schreef:

Het valt mij eigenlijk altijd op dat met 2.4 voor en 1.6 achter (beide 0.1 hoger dan opgegeven)........

1.6 bar achterbandenspanning voor je GTI Turbo 2? Lijkt mij gevaarlijk laag. Ik dacht dat de aanbevolen bandenspanning achter altijd 2.0 bar was.
2.4 aan de voorkant klopt wel.

dolf

Het plaatje in de deur geeft toch echt 1.5 en 2.3 aan, ik houd al 0.1 hoger aan Wink

Ondanks weinig spanning in de achterband ogen de voorbanden toch platter dan de banden achterop…

De bovenstaande website geeft ook deze bandenspanning op Wink

Profiel  
 
dolfmoon
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 199
Geregistreerd: 10-04-2005

- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
Gepost: 06 februari 2009 02:05 AM
  [ # 20 ]
Arjan Verkade schreef:

Het plaatje in de deur geeft toch echt 1.5 en 2.3 aan, ik houd al 0.1 hoger aan Wink

Ondanks weinig spanning in de achterband ogen de voorbanden toch platter dan de banden achterop…

De bovenstaande website geeft ook deze bandenspanning op Wink

Oh ja TRX-en, je hebt gelijk. Die zijn van zichzelf al een stuk stijver.

Copyallright © dolfmoon

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 16 maart 2009 09:16 PM
  [ # 21 ]
Arjan Verkade schreef:

Het plaatje in de deur geeft toch echt 1.5 en 2.3 aan, ik houd al 0.1 hoger aan Wink

Ondanks weinig spanning in de achterband ogen de voorbanden toch platter dan de banden achterop…

De bovenstaande website geeft ook deze bandenspanning op Wink

Bij mijn TRS staat in de deur V 2.4 / A 1.8

Maar hij staat op TRX’n wat moet er dan in? Uit de lijst kom ik er niet helemaal uit…...... 2,5? Ik zal de specificaties van de band eens overschrijven.  Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 maart 2009 09:49 PM
  [ # 22 ]

Tja… geen idee?
Een TRS heeft natuurlijk hele andere gewichten als een Turbo.

Misschien kan je met een GTi vergelijken wat die op TRXen heeft?

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 16 maart 2009 11:31 PM
  [ # 23 ]
Arjan Verkade schreef:

Ondanks weinig spanning in de achterband ogen de voorbanden toch platter dan de banden achterop…

Een CX GTI Turbo heeft véél meer gewicht van voren dan van achteren. Maar da’s een open deur volgens mij… Cool

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 maart 2009 11:36 PM
  [ # 24 ]
par eXeMple! schreef:
Arjan Verkade schreef:

Ondanks weinig spanning in de achterband ogen de voorbanden toch platter dan de banden achterop…

Een CX GTI Turbo heeft véél meer gewicht van voren dan van achteren. Maar da’s een open deur volgens mij… Cool

Ik vind het bandenspannings verschil ook vrij groot, 1.5 vs 2.3 Wink
Ondanks dat zijn ze voor dus alsnog platter.

Maar je heb gelijk, de gewichtsverdeling is vrij simpel: probeer zo veel mogelijk voor de voorwielen te plaatsen Laughing

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 16 maart 2009 11:46 PM
  [ # 25 ]

Net ff in mijn instructieboekje gekeken:
 
Let op de ontzettend lage spanning voor de TRXen achter!
Hier de waarden voor 14inch:
 

Is geinig, want dit is een inlegvel / boekje in mijn instructieboekje van de GTi. Hierin dus oa de gewijzigde bandenspanning van de TRXen, maar ook een beschrijving van de optionele snelheidsregelaar Shocked
Voor geïnteresseerden upload ik die nog wel een keer.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 maart 2009 11:53 PM
  [ # 26 ]

Logisch, iets lager als voor de zwaardere Turbo modellen.

Zoiets zal je voor een relatief lichte TRS denk ik ook aan moeten houden dan.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 16 maart 2009 11:59 PM
  [ # 27 ]
ernst23 schreef:

Net ff in mijn instructieboekje gekeken:
 
Let op de ontzettend lage spanning voor de TRXen achter!

Inderdaad erg laag zeg! Opmerkelijk dat de TRX’en vóór juist meer spanning moeten dan de 14 inch.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 maart 2009 12:03 AM
  [ # 28 ]

Haha als je spatlappen heb moet de auto in de hogere stand om ze niet te beschadigen Laughing

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 17 maart 2009 12:18 AM
  [ # 29 ]
par eXeMple! schreef:
ernst23 schreef:

Net ff in mijn instructieboekje gekeken:
 
Let op de ontzettend lage spanning voor de TRXen achter!

Inderdaad erg laag zeg! Opmerkelijk dat de TRX’en vóór juist meer spanning moeten dan de 14 inch.

Dat komt door die spatlappen, anders raken ze de grond haha haha haha

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 17 maart 2009 03:11 AM
  [ # 30 ]
ernst23 schreef:

Net ff in mijn instructieboekje gekeken:
 
Let op de ontzettend lage spanning voor de TRXen achter!
Hier de waarden voor 14inch:
 

Is geinig, want dit is een inlegvel / boekje in mijn instructieboekje van de GTi. Hierin dus oa de gewijzigde bandenspanning van de TRXen, maar ook een beschrijving van de optionele snelheidsregelaar Shocked
Voor geïnteresseerden upload ik die nog wel een keer.

Hey Very Happy Bedankt voor de info.

Heb gelijk de link zodanig bewerkt zodat ik zelf ook een A4tje heb Wink
Een en ander is me nu duidelijker, maar blijf nog steeds nieuwsgierig waarom de verschillen zo groot zijn t.o.v. elkaar.

In de deur stond V 2.4 + A 1.8 en heb nu V 2.4 + A 2.0 gedaan. Zal de spanning iets verlagen als hij weer uit de garage komt.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook