1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
motorwissel: afstelprobleem 1600 motor met carburator! Help…! (pg. 2)
philipke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 29-01-2006

- BX 1.4 TGE
- AX 1.1
Gepost: 16 maart 2009 11:42 PM

Ik heb is een vraagje:

Ik zou een 1600-motor willen inbouwen in de plaats van men huidige 1400 in men bx.
Eerst zou ik al de verschillen willen weten tussen beide motoren.
Behalve de PK’s meer, is de 1600 nog steeds met een carburator?
En past een 1600 op een versnellingsbak van men 1400?

Is deze enigzins in te bouwen in de plaats van een 1400?
Welke aanpassingen zou ik moeten doen? Of is dit echt té véél werk?

Men 1400 bolt nog prima, maar ik had graag iets meer power gehad omdat ik toch af een toe met een remorque moet sleuren.
Morgen weet ik de motorcode van de 1600. (XU51C of XU52C)

Laat maar weten, in welke maten de motorwissel mogelijk is hé.
Alvast bedankt.

Philipke.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 17 maart 2009 12:53 AM
  [ # 1 ]

Heb je een staande of een liggende 1400?

En hoe ga je dat ooit in België door enige keuring krijgen? Daar zijn ze toch nogal streng op?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 17 maart 2009 12:56 AM
  [ # 2 ]

Veruit de meeste 1.6 motoren die je in BXen tegen zult komen zullen injectie zijn. Je hebt ze grofweg in 2 smaken, monopoint en multipoint injectie.
Als je de keuze hebt zou ik voor de multipoint gaan, dit is grofweg dezelfde motor die je in een Peugeot 205 1.6GTI vindt. Deze motor zat in de BX 16TRI tot 1989. Het is een zeer fel blok met 105PK.
Mocht je zo’n motor kopen of een andere 1.6i zorg er dan in ieder geval voor dat je de complete kabelboom en computer meekoopt en dat vooral de kabelboom met uiterste zorg is uitgebouwd en dus onbeschadigd. Verder zul je de juiste motorsteunen moeten aanschaffen en het voorste gedeelte van de uitlaat, uiteraard inclusief spruitstuk. Verder is het een kwestie van netjes inbouwen.
Als je de motor toch los hebt liggen doe jezelf dan een plezier en neem meteen de distributieriem, spanrollen, waterpomp, drukgroep en keerringen mee. En eventueel ook de octopus omdat je daar zonder motor bijzonder goed bij kunt. Ook zou je je voorste hoogteregelaar meteen van nieuwe rubbers kunnen voorzien (revisie setje kost iets van 10 euro bij chyparse) Octo en hoogteregelaar zijn namelijk zaken waar je onherroepelijk een keer tegenaan gaat lopen en zijn erg arbeidsintensief wanneer de motor op zijn plek hangt.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 17 maart 2009 01:42 AM
  [ # 3 ]

Veruit de meeste 1.6 motoren die je in BXen tegen zult komen zullen injectie zijn. Je hebt ze grofweg in 2 smaken, monopoint en multipoint injectie.

In België niet. Daar zijn vlgs mij voornamelijk carbs geleverd. De 1.6 multipoint al helemaal niet voor zover ik weet.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 17 maart 2009 01:47 AM
  [ # 4 ]
karel schreef:

Veruit de meeste 1.6 motoren die je in BXen tegen zult komen zullen injectie zijn. Je hebt ze grofweg in 2 smaken, monopoint en multipoint injectie.

In België niet. Daar zijn vlgs mij voornamelijk carbs geleverd. De 1.6 multipoint al helemaal niet voor zover ik weet.

Ah ja, das natuurlijk ook wel weer zo. Wat ben ik toch een vreselijke kaaskop af en toe Laughing

Magoe, lekker in NL gaan zoeken naar zo’n blok of een peugeot 205 1.6 gti slachten ervoor Wink

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 17 maart 2009 10:48 AM
  [ # 5 ]

Tja, de ombouw zal wel lukken. Maar hoe zit het tegenwoordig met de toelatingseisen in BE dan? Ik hoorde altijd dat je daar bij wijze van spreke zelfs het juiste merk ruitensproeiervloeistof moest gebruiken omdat je anders kansloos was bij de keuring?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 17 maart 2009 12:32 PM
  [ # 6 ]

sport blok erin, carb en lekker veel vermogen!

of een GT TRS blok (1900) 105 pk en ook lekker vermogen!

Bak past niet, en subframe moet ook gewisseld worden.

hier zijn de foto`s van mijn ombouw van 1400 naar 1900
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZLTXFLWL

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 17 maart 2009 12:44 PM
  [ # 7 ]

Inderdaad, ga maar eens goed navragen… Omdat de 1600 ook in een BX geleverd is geweest zou dat nog wel mogelijk moeten zijn normaal.

Maar in België is het (haast) ONmogelijk om vb een XM motor in een BX te bouwen of iets in die trend.

Maar mijn advies: zorg dat je eerst wat zwart op wit hebt (eventueel via email) van het keuringsstation (dus wat wel en wat niet mag en welke testen je zal moeten ondergaan om maar iets te zeggen) want anders zit je achteraf met de gebakken peren… Ow, je bent je er ook van bewust dat je meer tax gaat moeten betalen?

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 17 maart 2009 06:59 PM
  [ # 8 ]

Aangezien er genoeg BX’en te koop staan lijkt het me makkelijker om er 1 te kopen met een 1,6 motor dan er 1 inbouwen met alle ellende die dat geeft.

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 17 maart 2009 08:41 PM
  [ # 9 ]
citro-power schreef:

Aangezien er genoeg BX’en te koop staan lijkt het me makkelijker om er 1 te kopen met een 1,6 motor dan er 1 inbouwen met alle ellende die dat geeft.

idem idem
Alhoewel, als de TS net zijn 1400 op orde heeft en er veel geld in heeft gestoken, kan een ombouw een goede keuze zijn.

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 17 maart 2009 08:54 PM
  [ # 10 ]

Tja probeer er dan een 1600TU Blok in te proppen, bak, inlaat en uitlaat spruitstuk kun je overzetten, ontsteking wat aanpassen, maar is mogelijk. Alleen even kijken wat voor carb je erop zet. De 1400 carb wil eerst wel, maar eentje met iets grotere sproeier doet allicht wonderen.

Verschil tussen een 1400 en 1600 TU zie je niet zo snel en laat ieder maar in de waan dat je een 1400 hebt.

Of zijn ze in belgie zo streng hierop dat zelfs dit al als iets totaal onverantwoords word gezien?

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 17 maart 2009 09:20 PM
  [ # 11 ]

Ah ja, das natuurlijk ook wel weer zo. Wat ben ik toch een vreselijke kaaskop af en toe

het is dan ook citroen-forum punt NL Wink

Profiel  
 
philipke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 29-01-2006

- BX 1.4 TGE
- AX 1.1
Gepost: 17 maart 2009 09:53 PM
  [ # 12 ]
GoodOldDiesel schreef:

Tja probeer er dan een 1600TU Blok in te proppen, bak, inlaat en uitlaat spruitstuk kun je overzetten, ontsteking wat aanpassen, maar is mogelijk. Alleen even kijken wat voor carb je erop zet. De 1400 carb wil eerst wel, maar eentje met iets grotere sproeier doet allicht wonderen.

Verschil tussen een 1400 en 1600 TU zie je niet zo snel en laat ieder maar in de waan dat je een 1400 hebt.

Of zijn ze in belgie zo streng hierop dat zelfs dit al als iets totaal onverantwoords word gezien?

Er zou een totale motor in komen. Dus 1400-blok eruit, en ander erin.
Maar als de ophanging en de versnellingsbak al zouden passen, ben ik al gerust. Deze avond weet ik van die mens de motorcode, en dus ook het type.

Alvast merci voor de nuttige info!

Philip.

Profiel  
 
philipke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 29-01-2006

- BX 1.4 TGE
- AX 1.1
Gepost: 17 maart 2009 10:03 PM
  [ # 13 ]

Ik vind in mijn autodata-programma geen 1600 TU-blok…

Alleen de B1F(XU51C) met 80PK en de B2C (XU52C) met 94 PK.
Passen deze ook op de bestaande ophanging en versnellingsbak van een 1400?

Wat is het verschil tussen deze motoren? Toch een duidelijk PK-verschil!

Waar kan ik het de motorcode vinden op het blok?

Philip.

Profiel  
 
Kakelbont
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 04-01-2005

Gepost: 17 maart 2009 10:12 PM
  [ # 14 ]

1600TU blok is m.i. geen optie omdat deze nooit in de bx geleverd is. Dus geen punten voor; hydroliekpomp, octopus, etc etc.

Mijn optie zou zijn een mooie bx progres (TGI) op te scharrelen. Zitten nog lekkere stoelen is ook Razz

Groejes Rob

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 18 maart 2009 01:59 AM
  [ # 15 ]

Ik vind in mijn autodata-programma geen 1600 TU-blok…

Alleen de B1F(XU51C) met 80PK en de B2C (XU52C) met 94 PK.
Passen deze ook op de bestaande ophanging en versnellingsbak van een 1400?

Wat is het verschil tussen deze motoren? Toch een duidelijk PK-verschil!

Waar kan ik het de motorcode vinden op het blok?

Philip.

Het blok zal wel in de BX passen, maar je zult dan ook de motorsteunen van het XU blok moeten meenemen.
Verder heb ik het donkerbruine vermoeden dat de versnellingsbak er ook niet op gaat passen. Deze verschillen namelijk nogal: de koppeling is anders, het schakelmechanisme ook anders.

De motorcode staat aan de voorzijde van het blok (boven de carterpan) aan de vliegwielzijde op een metalen plaatje.


Maar Philip volgens mij gaat het uiteindelijk goedkoper zijn een goed onderhouden 1600 BX te kopen, dan een motorblok om te hangen:

Benodigd voor verwisselen van blok:

het motorblok
versnellingsbak >75 euro
koppeling       +/- 90 euro
schakelstangen enz   +/- 50 euro
klein materiaal   +/- 100 euro
Uitlaat           >150 euro ?
Motorsteunen     ???

en dan eventueel nog andere dynamo, HD-pomp, enz, enz

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook