1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Nieuwe remschijven monteren (eerste klus)
Peerslayer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 17-03-2009

Gepost: 17 maart 2009 11:45 AM

Ik heb gisteren nieuwe remschijven voor de voorzijde en voor rondom nieuwe remblokken besteld. Als het goed is komt het vandaag binnen…... Aangezien dit voor mij de eerste keer wordt dat ik het zelf gaat doen (kredietcrisis Wink ) zijn alle tips welkom waar ik op moet letten Very Happy . Als dank zal ik van de montage foto’s maken en uitendelijk op deze forum plaatsen Laughing

Profiel  
 
j-wvb
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1228
Geregistreerd: 21-06-2008

- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
Gepost: 17 maart 2009 12:09 PM
  [ # 1 ]

is prima zelf te doen. heb zelf nieuwe schijven en blokken erop gezet.

waar je goed op moet letten is dat je de geleiding van de blokken goed schoon maakt en goed invetten met kopervet. dat is bij mij niet goed gegaan. en daardoor ben ik na een lang stukje rijden met rokkende remmen thuis aangekomen. helemaal blauw gewoorden, en kwam met helemaal nieuwe schijven en blokken op die manier maar net door de APK. mijn schijven zijn nu ook verder versleten dan mijn blokken.

voor de rest is het allemaal niet zo spannend

wat kost het je trouwens als ik vragen mag?

succes ermee

Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?

doei   points   doei

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 maart 2009 12:09 PM
  [ # 2 ]

Wat weet je al, heb je je ingelezen in een werkplaatshandboek? Op zich is het niet moeilijk en kan er weinig fout gaan als je alles zo plaatst zoals het er uit gekomen is. Bedenk wel dat je de remcilinders terug niet draaien en niet met creatieve “handigheidjes” terug moet drukken door af te zetten op de schijf o.i.d. (zoiets heb ik hier al eens gelezen….)
Zorg voor je gaat beginnen dat je een bus remreiniger en wd40 klaar hebt staan. Koop gelijk even wat kopervet om de remmen mee te monteren, en het komt helemaal goed.

Profiel  
 
j-wvb
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1228
Geregistreerd: 21-06-2008

- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
Gepost: 17 maart 2009 12:32 PM
  [ # 3 ]

nu het er toch over gaat, wat is de min. dikte van de schijven?

Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?

doei   points   doei

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 maart 2009 12:48 PM
  [ # 4 ]

Remmen vervangen is in principe niet moeilijk maar voor je eigen veiligheid is het wel van belang dat je goed voorbereid te werk gaat. Zoals Patje al aangeeft, koop minimaal twee bussen remmenreiniger (kun je eigenlijk nooit genoeg hebben) en spuit de remmen grondig schoon voordat je aan demontage begint. De nieuwe remschijven moet je voor montage ook goed schoonmaken met remmenreiniger, omdat er een roestwerend middel op zit wat vettig is, dit wil je juist niet hebben.

Remblokken inderdaad aan de buitenkant insmeren met kopervet of, zoals ik, speciale niet-geleidende remblokpasta als je ABS hebt. Zorg dat er geen vet of vuil op het frictiemateriaal komt tijdens het monteren.

Ik moest destijds de remklauwen verwijderen om de schijven vóór los te krijgen. Bij het terugzetten van de klauw moet je eigenlijk een momentsleutel gebruiken zodat de bouten goed vast zitten, maar niet té vast. Meten is weten.

Als het hele zwikje gemonteerd is niet meteen keihard gaan remmen maar de eerste paar honder kilometer het systeem een beetje ontzien.

Minimale dikte van de schijven kun je vaak vinden op onderdelensites zoals http://www.masterbase.nl en dan ‘online versie’. Vervolgens kun je op merk / model / onderdeel zoeken. Let er wel op dat versleten schijven vaak een opstaand randje hebben, dit dus niet mee meten Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Peerslayer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 17-03-2009

Gepost: 17 maart 2009 12:56 PM
  [ # 5 ]

Allemaal alvast bedankt voor de reacties Very Happy . Ik wilde stap voor stap alles demonteren en dan weer monteren. Ik heb net even een wiel eraf gehaald en de moed begint me een beetje in de schoenen te zakken Laughing , maar ik ga het wel doen!

Kopervet aan de buitenzijde smeren???? Betekent dus niet aan de zijde van de remschijven…..... Rolling Eyes

Ik heb betaald voor de hele bestelling:

Artikel Omschrijving Btw Aantal Prijs ex Bedrag
tu-338-273 High performance set kompleet remblokset +-remschijfset (2x ) Voorzijde 1 1 95.16 95.16
t.b.v. CITROEN, Xsara Break (01-05), 2.0 HDi  
SCH001 GRATIS- Remeiniger en Kopervet bij een bestelling remonderdelen.-. 1 1 0.00 0.00
t.b.v. CITROEN, Xsara Break (01-05), 2.0 HDi  
36580 Remblokset, (4x) Achterzijde. 1 1 22.47 22.47
t.b.v. CITROEN, Xsara Break (01-05), 2.0 HDi  
Totaal goederenbedrag 117.63
Bijdrage in transportkosten voor 12.10 kg 8.40
Totaal b.t.w. 23.95
Totaal (inclusief b.t.w.) 149.98

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 maart 2009 12:59 PM
  [ # 6 ]
Peerslayer schreef:

Kopervet aan de buitenzijde smeren???? Betekent dus niet aan de zijde van de remschijven…..... Rolling Eyes

Nee, aan de kanten waar de remblokken de klauw raken, en absoluut niet op de remschijf-kant!  Laughing

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 maart 2009 01:01 PM
  [ # 7 ]

Dat valt nog wel mee qua kosten. Ik was voor achterblokken alleen al bijna 50 euro kwijt. Voorschijven (283 millimeter) en blokken zullen ongeveer 200 zijn (inclusief btw). Gelukkig kunnen ze nog even mee (geloof ik). Sowieso wil ik de volgende keer een flinke upgrade doen, dus ook nieuwe olie en slangen.

En ja, het kopervet gaat aan de buitenkant van de blokken. Dit om piepen te voorkomen. Dus niet aan de schijfkant. Dat zou niet zo lekker remmen natuurlijk Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5490
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 18 maart 2009 12:51 AM
  [ # 8 ]

Hey!

Ik vorig jaar bij mijn xsaar de remmen vervangen. ik heb hierbij een fotoverslag op mijn website gezet. Bij de fotoalbum: klusjes aan de Xsara coupé.

Zie mijn website onder deze bericht. Veel succes!

Profiel  
 
Peerslayer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 17-03-2009

Gepost: 19 maart 2009 07:11 PM
  [ # 9 ]

Hallo allemaal,

Gisteren was het dan zover….... en ik moet zeggen het ging allemaal zonder problemen. Ik moest de thoraxschroeven uitboren, want die zaten muurvast!!! Verders moest ik van een kennis een thorax 55 lenen om de remklauw te verwijderen.

Ik ben vanmorgen naar mijn werk gereden en ben heelhuids aangekomen…..dus het remmen gingen goed Wink . Ik ben er erg blij mee en ga van het weekend de remblokken achter vervangen. Daarna wil ik nog alle filters vervangen!!!

Iedereen bedankt voor de online hulp!!!!

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 19 maart 2009 07:27 PM
  [ # 10 ]
Peerslayer schreef:

Hallo allemaal,

Gisteren was het dan zover….... en ik moet zeggen het ging allemaal zonder problemen. Ik moest de thoraxschroeven uitboren, want die zaten muurvast!!! Verders moest ik van een kennis een thorax 55 lenen om de remklauw te verwijderen.

Ik ben vanmorgen naar mijn werk gereden en ben heelhuids aangekomen…..dus het remmen gingen goed Wink . Ik ben er erg blij mee en ga van het weekend de remblokken achter vervangen. Daarna wil ik nog alle filters vervangen!!!

Iedereen bedankt voor de online hulp!!!!

Very Happy Very Happy Very Happy

“thorax” is de engelse en medische term voor ribbenkast. Je bedoelt “torx” denk ik Wink

Laat die foto’s maar komen, ben benieuwd.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Peerslayer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 17-03-2009

Gepost: 19 maart 2009 07:36 PM
  [ # 11 ]

Thorax Very Happy Very Happy .... Surprisedops:  Het leek ook wel een operatie Surprised !! Ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen foto’s hebt gemaakt Surprisedops: . Mijn handen waren pikzwart Crying or Very sad  Sorry…......

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5490
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 19 maart 2009 08:37 PM
  [ # 12 ]

Het is gelukt lees ik ! Achteraf valt het best mee zo’n klusje?

vraagje: heb je nog wat aan mijn foto’s gehad. Ik ben nieuwsgierig of zo’n fotoverslag help, ( lees:duidelijke omsch) bij het verwisselen van de remmen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 maart 2009 09:20 PM
  [ # 13 ]
j-wvb schreef:

nu het er toch over gaat, wat is de min. dikte van de schijven?

Zitten er geen slijtindicatoren op?

Profiel  
 
j-wvb
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1228
Geregistreerd: 21-06-2008

- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
Gepost: 20 maart 2009 09:55 AM
  [ # 14 ]
Arjan Verkade schreef:
j-wvb schreef:

nu het er toch over gaat, wat is de min. dikte van de schijven?

Zitten er geen slijtindicatoren op?

hou zou ik dat kunnen zien?

Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?

doei   points   doei

Profiel  
 
Peerslayer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 17-03-2009

Gepost: 20 maart 2009 10:21 AM
  [ # 15 ]

He GWHENDRIKS2

Je fotoverslag was geweldig!! Ik zat nog net niet met de laptop naast de auto!! Het verslag was erg duidelijk en hierdoor werd de klus een stuk makkelijker!!!

Bedankt voor de reportage Very Happy

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook