Mijn BX met stuurbekrachtiging 330dkm stuurt soms zwaar. Is dat een probleem met het verdeelblok of de pomp die niet voldoende druk levert? Al 2x is het hydraulisch systeem ververst en 1x gespoeld met hydraurincage en zijn de nodige airobics uitgevoerd de afgelopen 5 jaar. De filters zijn ook snel vuil. Verder is ooit een hoogteregelaar vervangen die achteraf aleen vuil bleek te zijn.
Moet ik de verdeler schoonmaken of een nieuwe/andere pomp gaan halen Wie heeft ervaring?
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Re: BX diesel stuurt zwaar
tom13 schreef:Mijn BX met stuurbekrachtiging 330dkm stuurt soms zwaar. Is dat een probleem met het verdeelblok of de pomp die niet voldoende druk levert? Al 2x is het hydraulisch systeem ververst en 1x gespoeld met hydraurincage en zijn de nodige airobics uitgevoerd de afgelopen 5 jaar. De filters zijn ook snel vuil. Verder is ooit een hoogteregelaar vervangen die achteraf aleen vuil bleek te zijn.
Moet ik de verdeler schoonmaken of een nieuwe/andere pomp gaan halen Wie heeft ervaring?
Ik zou persoonlijk beginnen met het verdeelblok; dat is een vrij bekende bron van dit type problemen.
Ich bin ein Breaker
Verdeelblok is vaker de veroorzaker van slecht functionerende stuurbekrachtiging. Oorzaak is vaak het te lang doorrijden met vervuilde LHM.
Als ik lees dat de filters nog altijd snel vervuild raken, dan zit er dus nog altijd vuil in het hydraulisch systeem. Zo lang er nog veel vuil in het systeem zit, zal een nieuw verdeelblok ook weer snel verstoppen en dus weer een haperende stuurbekrachtiging.
Eric Vertogen schreef:Verdeelblok is vaker de veroorzaker van slecht functionerende stuurbekrachtiging. Oorzaak is vaak het te lang doorrijden met vervuilde LHM.
Als ik lees dat de filters nog altijd snel vervuild raken, dan zit er dus nog altijd vuil in het hydraulisch systeem. Zo lang er nog veel vuil in het systeem zit, zal een nieuw verdeelblok ook weer snel verstoppen en dus weer een haperende stuurbekrachtiging.
Tja., het zou verversd en gespoeld zijn allemaal. Maar 2x in 5 jaar is “gewoon op tijd” en niet “extra veel”. Is ook de remmerij wel goed gespoeld?
Ich bin ein Breaker
ok, wat nu als je geen stuurbekrachtiging hebt maar wel een vreselijk zwaar sturende bx hebt?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:ok, wat nu als je geen stuurbekrachtiging hebt maar wel een vreselijk zwaar sturende bx hebt?
(Nieuwe) 145x14 bandjes eronder….de z.g. fietswieltjes.
Stuurt ie vrij licht…..deed ik zelfs met een RD-break ops: ....zo’n 10 jaar geleden, die ook geen SB had.
Vergeet niet om de banden goed op spanning te zetten en dit ook regelmatig controleren, pomp ze op volgens zwaar beladen symbooltje en het liefts 0,1 bar harder.
Het kan ook zijn dat de wielen niet goed uitgelijnd zijn, ze staan dan iets naar binnen, hierdoor rijdt de auto wel kaarsrecht maar stuurt zwaar, dit probleempje heb ik met mijn ZX gehad.
Ik wou het net zeggen, vergeet de bandenspanning niet!