Na een kleine twee jaar mijn eerste mankement aan de cx. (hoezo slechte auto’s) Hij komt plotseling achter niet meer omhoog. Er is geen lekkage, en als je hem handmatig in een hogere stand zet gaat hij wel omhoog. Als je hem dan laat zakken gaat hij in normale rijstand staan en kun je gewoon rijden. Het probleem lijkt me dus in de hoogteregelaar te zitten. is er een kans dat deze gesmeerd moet worden of moet hij vervangen worden. Wie weet het.
:
Heb het zelfde probleem een keer gezien bij een Xantia. Daar lag het toen inderdaad aan de hoogteregelaar. Het was toen een kwestie van schoonmaken (er verzamelt zich blijkbaar best wat rommel daar) en smeren en toen ging alles weer van een leien dakje.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
En als je hem dan toch los hebt, zet er dan meteen ff nieuwe rubbers op, je kunt een revisiekitje bij Chyparse (onder andere) bestellen, kost 10 tot 20 euro.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Misschien is het wel nog simpeler, en wordt de hoogteregelaar gewoon niet goed meer bediend, zodat hij “denkt” dat je de laagste stand hebt gekozen.
Bij een oudere CX is dit een stangensysteem, bij een serie 2 een systeem met elektromotortjes geloof ik—wie weet is het wel een los draadje o.i.d.

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het stangensysteem los kan heel goed.
Maar, ik zou ook even de auto een keer of tien van hoogste naar laagste stand zetten en kijken hoe het dan gaat.
En als ie het daardoor ineens goed doet, LHM verversen en filters reinigen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Het openingsbericht deed me denken aan één van mijn eerste CX-en. Legergroene LHM. Daar gaan ze heel gek van doen.

Totaal aantal Berichten: 485
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Dat blauwe spul wil ook wel eens helpen. Viagri of zo
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
hendrik69 schreef:Dat blauwe spul wil ook wel eens helpen. Viagri of zo
![]()
![]()
![]()
Heb ik bij in de lhm gedaan, hielp niets.
garagestmarien schreef:Het openingsbericht deed me denken aan één van mijn eerste CX-en. Legergroene LHM. Daar gaan ze heel gek van doen.
gek, ik dacht aan iets heeeeel anders

Totaal aantal Berichten: 3197
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
hendrik69 schreef:Dat blauwe spul wil ook wel eens helpen. Viagri of zo
![]()
![]()
![]()
Smurgenolie ???
Meten is weten , gissen is missen
zoals ik al eerder aangaf doet hij het wel normaal nadat je hem even in een hogere stand hebt gezet (en weer terug). Kan het dan wel een los stangetje zijn?

Heb je hem al gexerceerd? Het kan een lossig stangetje zijn, maar zet hem nou eerst eens tien keer van hoog naar laag en weer terug voordat je gaat sleutelen, kijk even wat ie dan doet.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
sans-pareil schreef:Heb je hem al gexerceerd? Het kan een lossig stangetje zijn, maar zet hem nou eerst eens tien keer van hoog naar laag en weer terug voordat je gaat sleutelen, kijk even wat ie dan doet.
Na een keer of 5 helemaal naar boven en dan weer de laagste stand begon hij weer te reageren. Doet nu dus weer normaal. Lhm en filters zijn niet lang geleden vervangen.Afwachten maar of valt er toch iets te smeren?

Vastzittende hoogteregelaar…. toch gewoon vuil dan denk ik, het kan geen kwaad het nog een paar keer te doen de komende tijd.

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zoals wel vaker geopperd: hoogteregelaar zou je eens zieknat in de WD40 of kruipolie moeten spuiten.
Doet wonderen, zéker na een winter doorrijden met pekelrotzooi…
‘Spirit of avant-garde’
sans-pareil schreef:Vastzittende hoogteregelaar…. toch gewoon vuil dan denk ik.
Inwendige vervuiling of bedoel je uitwendig d.w.z. het mechanische deel.