De vraag waar het om draait is:
Heb je een staande of een liggende 1400?
Heb je een staande (als je de motorkap opendoet zit het klepdeksel bovenop) dan zitten de motorsteunen er wél en moet je alleen het subframe wisselen. Bak, uitlaat etc. gaat niet passen; McDean heeft pas zo’n soort ombouw gedaan dus die kan je vertellen wat er allemaal bij komt kijken (inclusief schakelstangen en al).
Heb je een (laag) liggende 1400 (klepdeksel zit onderop zowat tegen het schutbord aan) dan zit meestal het benodigde rechter motorsteun-punt er niet en moet je gaan lassen. Het subframe is ook totaal anders, maar dat moet je sowie so vervangen.
Ich bin ein Breaker
.
maar nu heeft hij nog niet geantwoord hoe hij dat zal klaarspelen in de keuring, ik ben is benieuwd… ben ook van belgie, en die praktijken zie ik als haast onmogelijk en weggegooid geld… volgens mij is zoiets zelfs niet keurbaar hier, op zoiets zijn ze zeer streng!! en als je het toch doet, en ze zien het niet (wat bijna niet kan) en je komt een ongeval tegen waarbij gekwetsten of doden zitten, gaan ze de boel onderzoeken, vinden ze 1 iets , komt alles op jouw terrecht, dan kan je beter gewoon een bx 1.6 kopen ... compleet dan
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Kakelbont schreef:1600TU blok is m.i. geen optie omdat deze nooit in de bx geleverd is. Dus geen punten voor; hydroliekpomp, octopus, etc etc.
Mijn optie zou zijn een mooie bx progres (TGI) op te scharrelen. Zitten nog lekkere stoelen is ook
Groejes Rob
Die extra beugels / steunen zijn er los aanvast geschroeft.
Dit blok is iid nooit geleverd in een BX omdat die toen nog niet bestond. 106 / Saxo, diverse peugeots vanaf 306, Xsara ed hebben dit blok.
Het verscil tussen TU en XU is niet alleen de letter. Ook de versnellingsbak en aandrijfassen zijn anders. Zelfs de bekabelling want de XU heeft de startmotor voorop, de TU achterop bijvoorbeeld.
Maar ja, koop dan een goedkope 16 BX, Sloop je eigen tot het huisje kaal en maak zo een goede 16BX (of 19 als je toch bezig bent)
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 29-01-2006
- BX 1.4 TGE
- AX 1.1
Ok,
Hartelijk dank voor het advies!
Moest de blok over te zetten zijn zonder al teveel aanpaswerk, deed ik het.
Maar niet op deze manier. Jammer, maar dan moet men 1400’tje nog waar wat zweten af en toe
Dikke merci é manne!
Philip.
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 29-01-2006
- BX 1.4 TGE
- AX 1.1
Het is dan toch gebeurd!
Er zit momenteel een 1600 motor in, en heb alles ineens overgebouwd.
Motor, boite, subframe, wielen…alles in één keer eruit en erin!
Motor draait op zich wel mooi, en rijden gaat ook, maar stationair draait hij véél te snel!
(met véél te snel bedoel ik werkelijk 3000 tr/min)
Enig idee hoe dit verholpen kan worden?
Heb de chokeklep al open gezet, omdat dit miserie zou kunnen geven…
Draaien aan de mengselschroef heeft geen invloed…
Wie weet raad…ik wordt er gek van!
Staat de gaskabel niet te strak?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 29-01-2006
- BX 1.4 TGE
- AX 1.1
BasisBIX schreef:Staat de gaskabel niet te strak?
Nee, heb nog speciaal overdreven speling gegeven dat hem zeker ‘los’ hangt bij stationair-stand van de gasklep.
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 29-01-2006
- BX 1.4 TGE
- AX 1.1
Of is het enigzins mogelijk om mijn 1400-carbu te plaatsen?
Ik rijd toch op LPG, dus dat maakt ni zoveel uit.
(niet tegenstaande hij op benzine ook tiptop moet draaien!)
dude, dat gaan ze zien op de keuring. ge gaat wreed chanse hebben als hunne frank ni valt.
een 1600 blok door een 1900 blok vervangen ziet ge amper maar 1400 naar 1600 valt echt wel neig op.
succes daarmee alvast.
wat het toerental betreft, 9 van de 10 zuigt ie ergens valse lucht. laat em eens draaien, pak een bus startpiloot en spuit rond de carb. als het toerental omhoogvliegt heb je prijs.
als het een carbu is kan het enkel dat of de carbu zelf zijn (op voorwaarde dat de speling van de gaskabel ok is)
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4